מסכת זבחים: הבדלים בין גרסאות בדף
מ (החלפת טקסט – "לקו"ת" ב־"לקוטי תורה") |
שלום עליכם (שיחה | תרומות) מ (←ביאורי הרבי: קישורים פנימיים, קישורים פנימיים) |
||
(5 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 2: | שורה 2: | ||
ב'''מסכת זבחים''' יש 14 פרקים, ו119 דפים. | ב'''מסכת זבחים''' יש 14 פרקים, ו119 דפים. | ||
==תוכן המסכת== | ==תוכן המסכת== | ||
המסכת עוסקת בדיני הקרבת ה[[קרבנות]]. בכל מצווה יש את חלק ה[[מחשבה]], חלק ה[[דיבור]] וחלק ה[[מעשה]]. חלק ה[[מחשבה]] שבמצוות הבאת [[קרבנות]] היא ה[[תפילה]], חלק ה[[דיבור]] הוא בלימוד מסכת זבחים, וחלק המעשה בהקרבת הקרבנות{{ | המסכת עוסקת בדיני הקרבת ה[[קרבנות]]. בכל מצווה יש את חלק ה[[מחשבה]], חלק ה[[דיבור]] וחלק ה[[מעשה]]. חלק ה[[מחשבה]] שבמצוות הבאת [[קרבנות]] היא ה[[תפילה]], חלק ה[[דיבור]] הוא בלימוד מסכת זבחים, וחלק המעשה בהקרבת הקרבנות{{הערה|[[אדמו"ר ה"צמח צדק"]] [[אור התורה]] במדבר הוספות, [[פרשת פינחס]] ללקוטי תורה צו את בני ישראל, ד.}}. | ||
== ביאורי הרבי == | == ביאורי הרבי == | ||
מיד אחרי שחיטת [[קרבנות|הבהמה]], יש להקטיר את דמה על ה[[מזבח]], ובכך תלויה כפרת המתכפר, ובשונה מהולכת איברים ל[[כבש]], שאין כפרת המתכפר תלויה בכך. | מיד אחרי שחיטת [[קרבנות|הבהמה]], יש להקטיר את דמה על ה[[מזבח]], ובכך תלויה כפרת המתכפר, ובשונה מהולכת איברים ל[[כבש]], שאין כפרת המתכפר תלויה בכך. | ||
כדי להביא את [[הדם]] ל[[מזבח]], יש צורך להוליך את [[דם]] | כדי להביא את [[הדם]] ל[[מזבח]], יש צורך להוליך את [[דם]] ה[[בהמה]] ממקום שחיטתה שם נזרקה דמה לתוך המזרק, למזבח עליו הוא מוקטר. | ||
במסכת {{ | במסכת{{הערה|דף יד, ב.}} נפסק ש[[הולכה שלא ברגל]], אינה הולכה. | ||
הראשונים נחלקו האם גם כשמסיבה טכנית, אין צורך במעשה ההולכה, וכמו באופן שהשחיטה | הראשונים נחלקו האם גם כשמסיבה טכנית, אין צורך במעשה ההולכה, וכמו באופן שהשחיטה הייתה בסמוך למזבח, אם גם באופן זה זקוקים למעשה ההולכה. לדעת ה[[רמב"ם]], גם באופן זה ישנו חיוב לעשות הולכה בדווקא. לעומת זאת, לשיטת [[רש"י]]{{הערה|זבחים טו, א ד"ה אלא בהולכה.}} בעומד אצל המזבח וודאי שאין צריך הולכה ברגל,{{הערה|וראה ב' הגירסאות ברש"י שם. ואכ"מ. וראה גם [[רש"י]] זבחים יג, א (ד"ה כשהוא אומר) "דזימנין הולכה ליתיה כלל כמו השוחט בצד המזבח". - הרבי.}}. | ||
=== ביאורים נוספים === | === ביאורים נוספים === | ||
שורה 17: | שורה 17: | ||
*'''יד ב.''' הולכה שלא ברגל לאו שמה הולכה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14955&st=&pgnum=68 לקוטי שיחות חל"ב עמ' 55 (עמ' 68)] | *'''יד ב.''' הולכה שלא ברגל לאו שמה הולכה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14955&st=&pgnum=68 לקוטי שיחות חל"ב עמ' 55 (עמ' 68)] | ||
*'''מא א.''' בשיטה מקובצת אות א' | *'''מא א.''' בשיטה מקובצת אות א' - פדיית מעשר שני בפירות מחוץ לירושלים אם היא מעיקר המצווה, או היתר, או אפשרות חד פעמית [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15930&hilite=7eaa8b05-8117-4d8b-ba9a-093efcdfb683&st=%D7%91%D7%91%D7%90+%D7%A7%D7%9E%D7%90&pgnum=89 לקוטי שיחות חל"ח עמ' 77 (עמ' 89)] | ||
*'''מח ב.''' והרי מעשר דהוא נפדה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15930&st=&pgnum=87&hilite= לקוטי שיחות חל"ד עמ' 75 (עמ' 87)] | *'''מח ב.''' והרי מעשר דהוא נפדה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15930&st=&pgnum=87&hilite= לקוטי שיחות חל"ד עמ' 75 (עמ' 87)] | ||
שורה 32: | שורה 32: | ||
*'''קטז ב.''' ולאורינהו שרי. [[התוועדויות]] [[תשמ"ב]] [http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=15992&hilite=4c9211d1-236e-4397-b73e-6b9d8eac4a5c&st=%D7%A8%D7%91+%D7%90%D7%A1%D7%99&pgnum=448 חלק ה'] | *'''קטז ב.''' ולאורינהו שרי. [[התוועדויות]] [[תשמ"ב]] [http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=15992&hilite=4c9211d1-236e-4397-b73e-6b9d8eac4a5c&st=%D7%A8%D7%91+%D7%90%D7%A1%D7%99&pgnum=448 חלק ה'] | ||
==קישורים חיצוניים== | ==קישורים חיצוניים== | ||
*[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=29&daf=2&format=pdf מסכת זבחים] {{הב}} | *[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=29&daf=2&format=pdf מסכת זבחים] {{הב}} |
גרסה אחרונה מ־20:46, 7 ביוני 2021
במסכת זבחים יש 14 פרקים, ו119 דפים.
תוכן המסכת[עריכה | עריכת קוד מקור]
המסכת עוסקת בדיני הקרבת הקרבנות. בכל מצווה יש את חלק המחשבה, חלק הדיבור וחלק המעשה. חלק המחשבה שבמצוות הבאת קרבנות היא התפילה, חלק הדיבור הוא בלימוד מסכת זבחים, וחלק המעשה בהקרבת הקרבנות[1].
ביאורי הרבי[עריכה | עריכת קוד מקור]
מיד אחרי שחיטת הבהמה, יש להקטיר את דמה על המזבח, ובכך תלויה כפרת המתכפר, ובשונה מהולכת איברים לכבש, שאין כפרת המתכפר תלויה בכך.
כדי להביא את הדם למזבח, יש צורך להוליך את דם הבהמה ממקום שחיטתה שם נזרקה דמה לתוך המזרק, למזבח עליו הוא מוקטר.
במסכת[2] נפסק שהולכה שלא ברגל, אינה הולכה.
הראשונים נחלקו האם גם כשמסיבה טכנית, אין צורך במעשה ההולכה, וכמו באופן שהשחיטה הייתה בסמוך למזבח, אם גם באופן זה זקוקים למעשה ההולכה. לדעת הרמב"ם, גם באופן זה ישנו חיוב לעשות הולכה בדווקא. לעומת זאת, לשיטת רש"י[3] בעומד אצל המזבח וודאי שאין צריך הולכה ברגל,[4].
ביאורים נוספים[עריכה | עריכת קוד מקור]
- יד ב. הולכה שלא ברגל לאו שמה הולכה. לקוטי שיחות חל"ב עמ' 55 (עמ' 68)
- מא א. בשיטה מקובצת אות א' - פדיית מעשר שני בפירות מחוץ לירושלים אם היא מעיקר המצווה, או היתר, או אפשרות חד פעמית לקוטי שיחות חל"ח עמ' 77 (עמ' 89)
- מח ב. והרי מעשר דהוא נפדה. לקוטי שיחות חל"ד עמ' 75 (עמ' 87)
- נו ב. ואינו נאכל אלא למנוייו. לקוטי שיחות חלק י"ח עמ' 106 (עמ' 115)
- סב א. מקום המזבח. לקוטי שיחות עמ' 68 (עמ' 81)
- עג א. תוס' ד"ה והתחתונות. אינן השחורות ראויות להיות בספק דימוע. לקוטי שיחות חל"ח עמ' 61 (עמ' 72)
- קב א. לא פסקה כהונה אלא מזרעו של משה. לקוטי שיחות חלק י"ח עמ' 286 (עמ' 295)
- קב א. לא פסקה כהונה אלא מזרעו של משה. לקוטי שיחות חל"א עמ' 29 (עמ' 42
- קטז ב. ולאורינהו שרי. התוועדויות תשמ"ב חלק ה'
קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]
הערות שוליים
- ↑ אדמו"ר ה"צמח צדק" אור התורה במדבר הוספות, פרשת פינחס ללקוטי תורה צו את בני ישראל, ד.
- ↑ דף יד, ב.
- ↑ זבחים טו, א ד"ה אלא בהולכה.
- ↑ וראה ב' הגירסאות ברש"י שם. ואכ"מ. וראה גם רש"י זבחים יג, א (ד"ה כשהוא אומר) "דזימנין הולכה ליתיה כלל כמו השוחט בצד המזבח". - הרבי.
מסכתות הש"ס | ||||
---|---|---|---|---|
סדר זרעים | ברכות · פאה · דמאי · כלאים · שביעית · תרומות · מעשרות · מעשר שני · חלה · ערלה · ביכורים | |||
סדר מועד | שבת · עירובין · פסחים · שקלים · ראש השנה · יומא · סוכה · ביצה · תענית · מועד קטן · מגילה · חגיגה | |||
סדר נשים | יבמות · כתובות · נדרים · נזיר · סוטה · גיטין · קידושין | |||
סדר נזיקין | בבא קמא · בבא מציעא · בבא בתרא · סנהדרין · מכות · שבועות · עדויות · עבודה זרה · אבות · הוריות | |||
סדר קדשים | זבחים · מנחות · חולין · בכורות · ערכין · תמורה · כריתות · מעילה · תמיד · מדות · קינים | |||
סדר טהרות | כלים · אהלות · נגעים · פרה · טהרות · מקוואות · נדה · מכשירין · זבים · טבול יום · ידים · עוקצין |