37,397
עריכות
שמואל חיים (שיחה | תרומות) |
חלוקת קונטרסים (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
||
(5 גרסאות ביניים של 4 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 2: | שורה 2: | ||
==בתורה== | ==בתורה== | ||
המקור לאוהל זה, נמצא בתורה בפסוק: {{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=וַיִּטַּ֥ע אֶ֖שֶׁל בִּבְאֵ֣ר שָׁ֑בַע וַיִּ֨קְרָא־שָׁ֔ם בְּשֵׁ֥ם יְהוָ֖ה אֵ֥ל עוֹלָֽם|מקור=בראשית כ"א ל"ג.}} | המקור לאוהל זה, נמצא בתורה בפסוק: | ||
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=וַיִּטַּ֥ע אֶ֖שֶׁל בִּבְאֵ֣ר שָׁ֑בַע וַיִּ֨קְרָא־שָׁ֔ם בְּשֵׁ֥ם יְהוָ֖ה אֵ֥ל עוֹלָֽם|מקור=בראשית כ"א ל"ג.}} | |||
בפסוק זה [[מחלוקת|נחלקו]] ה[[אמוראים]] [[רב (אמורא)|רב]] ו[[שמואל (אמורא)|שמואל]], למה הכוונה שאברהם "נטע אשל": אחד סובר שהוא פרדס עצים; והשני סובר שזהו פונדק - אוהל{{הערה|רש"י על הפסוק}}. | בפסוק זה [[מחלוקת|נחלקו]] ה[[אמוראים]] [[רב (אמורא)|רב]] ו[[שמואל (אמורא)|שמואל]], למה הכוונה שאברהם "נטע אשל": אחד סובר שהוא פרדס עצים; והשני סובר שזהו פונדק - אוהל{{הערה|רש"י על הפסוק}}. | ||
שורה 8: | שורה 9: | ||
במדרש רבה{{הערה|נ"ד, ו'.}} מובאת מחלוקת זו בחידוד יותר: לדעת [[רבי יהודה]] הכוונה ב'אשל' - פרדס, הוא שהמאכלים שאברהם הגיש באהלו, היו מהגדלים בפרדס: תאנים, ענבים ורימונים. ולדעת [[רבי נחמיה]], הכוונה באשל - פונדק היא, שאברהם האכילם בדברים העשוים בידי אדם: עיגולי דבילה{{הערה|עיגול גדול מתאנים מרוסקות.}}, ביצים ו[[יין]]. | במדרש רבה{{הערה|נ"ד, ו'.}} מובאת מחלוקת זו בחידוד יותר: לדעת [[רבי יהודה]] הכוונה ב'אשל' - פרדס, הוא שהמאכלים שאברהם הגיש באהלו, היו מהגדלים בפרדס: תאנים, ענבים ורימונים. ולדעת [[רבי נחמיה]], הכוונה באשל - פונדק היא, שאברהם האכילם בדברים העשוים בידי אדם: עיגולי דבילה{{הערה|עיגול גדול מתאנים מרוסקות.}}, ביצים ו[[יין]]. | ||
בפירוש המילה '''"אשל"''' ישנם | בפירוש המילה '''"אשל"''' ישנם שלושה הסברים{{הערה|מדרש לקח טוב, בראשית כ"א ל"ג א'.}}: | ||
#[[רבי יהודה]]: שכל מה שהאורח היה '''שואל''' - מבקש, אברהם היה מביא לו. | #[[רבי יהודה]]: שכל מה שהאורח היה '''שואל''' - מבקש, אברהם היה מביא לו. | ||
#[[רבי נחמיה]]: שאברהם היה '''שואל''' את אורחו, ומציע לו הרבה סוגי מאכל. | #[[רבי נחמיה]]: שאברהם היה '''שואל''' את אורחו, ומציע לו הרבה סוגי מאכל. | ||
#רבנן: '''אשל''' [[ראשי תיבות]]: [[אוכל|'''א'''כילה]] '''ש'''תיה '''ל'''ויה - שלושת הדברים שהציע אברהם לאורחיו באוהלו{{הערה|כפי שרואים אצל ה[[מלאכים]] שהתארחו אצלו, שהציע להם [[מים]], [[לחם]], [[בשר]], חמאה ולבסוף לווה אותם.}}. | #רבנן: '''אשל''' [[ראשי תיבות]]: [[אוכל|'''א'''כילה]] '''ש'''תיה '''ל'''ויה - שלושת הדברים שהציע אברהם לאורחיו באוהלו{{הערה|כפי שרואים אצל ה[[מלאכים]] שהתארחו אצלו, שהציע להם [[מים]], [[לחם]], [[בשר]], חמאה ולבסוף לווה אותם.}}. | ||
הרבי מבאר{{הערה|מאמר ד"ה ויטע אשל [[תשמ"ז]].}}, ששני הואפנים שבכל דעה, הם | הרבי מבאר{{הערה|מאמר ד"ה ויטע אשל [[תשמ"ז]].}}, ששני הואפנים שבכל דעה, הם שתי העבודות שאצל כל יהודי, [[מקיף]] ו[[פנימי]]: | ||
*לדעה שהאשל הוא עץ, הרי הוא מקיף כמו העץ שעושה צל מלמעלה. ובדעה זו עצמה, יש פירוש שהפרדס הם פירות הגדלים | *לדעה שהאשל הוא עץ, הרי הוא מקיף כמו העץ שעושה צל מלמעלה. ובדעה זו עצמה, יש פירוש שהפרדס הם פירות הגדלים בפרדס, והרי הם [[אוכל|מאכל]] - פנימי, שחודר בגוף האדם. | ||
*לדעה שהאשל הוא פונדק, גם בו היו שני אופנים: "אכילה ושתיה" הם פנימיים, ווה"לויה" היא מקיפית. | *לדעה שהאשל הוא פונדק, גם בו היו שני אופנים: "אכילה ושתיה" הם פנימיים, ווה"לויה" היא מקיפית. | ||
שורה 21: | שורה 21: | ||
==פרסום אלוקות== | ==פרסום אלוקות== | ||
אוהל אברהם, היווה אמצעי לפירסום [[אלקות]] ו[[אחדות השם]] בעולם. כפי שאומר הפסוק{{הערה|בראשית, כ"א ל"ג.}}: {{ציטוטון|וַיִּקְרָא '''שָׁם''' בְּשֵׁם | אוהל אברהם, היווה אמצעי לפירסום [[אלקות]] ו[[אחדות השם]] בעולם. כפי שאומר הפסוק{{הערה|בראשית, כ"א ל"ג.}}: {{ציטוטון|וַיִּקְרָא '''שָׁם''' בְּשֵׁם ה' אֵל עוֹלָם}} - שדוקא באמצעות האוהל שלו, הוא פירסם אלוקות. | ||
ואומרת על כך ה[[גמרא]]{{הערה|סוטה, י' עמוד א' למטה.}}: {{ציטוטון|אל תקרי "ויקרא" אלא "ויקר'''י'''א"}} - שאברהם לא רק שקרא בעצמו בשם ה', אלא הוא גם "הקריא" - דאג שכל העולם יקרא בשם ה'. וזאת על ידי שבאמצע המדבר, היו באים הרבה [[עובדי כוכבים]]. והיו אוכלים ושותים, וקמים ומברכים אותו (את אברהם). ואז היה אומר להם אברהם: {{ציטוטון|וכי משלי אכלתם? והלא משל אלוקי עולם אכלתם! הודו ושבחו למי שאמר והיה העולם!}} כלומר, ה' הביא לכם את האוכל ואליו עליכם לשבח. | ואומרת על כך ה[[גמרא]]{{הערה|סוטה, י' עמוד א' למטה.}}: {{ציטוטון|אל תקרי "ויקרא" אלא "ויקר'''י'''א"}} - שאברהם לא רק שקרא בעצמו בשם ה', אלא הוא גם "הקריא" - דאג שכל העולם יקרא בשם ה'. וזאת על ידי שבאמצע המדבר, היו באים הרבה [[עובדי כוכבים]]. והיו אוכלים ושותים, וקמים ומברכים אותו (את אברהם). ואז היה אומר להם אברהם: {{ציטוטון|וכי משלי אכלתם? והלא משל אלוקי עולם אכלתם! הודו ושבחו למי שאמר והיה העולם!}} כלומר, ה' הביא לכם את האוכל ואליו עליכם לשבח. | ||
שורה 30: | שורה 30: | ||
==אירוח המלאכים== | ==אירוח המלאכים== | ||
{{ערך מורחב|שלושת המלאכים בבית אברהם}} | |||
באוהל זה, אירח אברהם שלושה [[מלאכים]], ביום השלישי ל[[מילת אברהם|מילתו]]. כאש באו אליו המלאכים, למרות שהיה עם כל כאבי מילתו, ולמרות שהיה באמצע לדבר עם ה', הוא רץ לעברם ואמר למכובד שבהם{{הערה|בראשית י"ח ג'.}}: {{ציטוטון|אִם נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ אַל נָא תַעֲבֹר מֵעַל עַבְדֶּךָ}}. והאיץ בהם לבוא, מאחר שראו שהוא חובש את פצעי המילה שלו, ולא רצו להטריחו{{הערה|רש"י על הפסוק.}}. | באוהל זה, אירח אברהם שלושה [[מלאכים]], ביום השלישי ל[[מילת אברהם|מילתו]]. כאש באו אליו המלאכים, למרות שהיה עם כל כאבי מילתו, ולמרות שהיה באמצע לדבר עם ה', הוא רץ לעברם ואמר למכובד שבהם{{הערה|בראשית י"ח ג'.}}: {{ציטוטון|אִם נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ אַל נָא תַעֲבֹר מֵעַל עַבְדֶּךָ}}. והאיץ בהם לבוא, מאחר שראו שהוא חובש את פצעי המילה שלו, ולא רצו להטריחו{{הערה|רש"י על הפסוק.}}. | ||
שלושת המלאכים, באו כל אחד לשליחות מסיומת: אחד [[רפואה|לרפאות]] את אברהם מכאבי מילתו, ולהציל את [[לוט]] מ[[הפיכת סדום]]. השני, כדי לבשר שיולד בן ל[[שרה אמנו]]. והשלישי, כדי להפוך את סדום ועמורה. | שלושת המלאכים, באו כל אחד לשליחות מסיומת: אחד [[רפואה|לרפאות]] את אברהם מכאבי מילתו, ולהציל את [[לוט]] מ[[הפיכת סדום]]. השני, כדי לבשר שיולד בן ל[[שרה אמנו]]. והשלישי, כדי להפוך את סדום ועמורה. | ||
הוא הציע להם [[מים]] לשטיפת [[רגל | הוא הציע להם [[מים]] לשטיפת [[רגל]]יהם, כי חשב שהם ערבים שמשתחוים לאבק בדרכיהם, ולא רצה להכניס [[עבודה זרה]] לתוך ביתו. והציע להם לשבת בצלו של העץ שבחצרו. אברהם הורה לשרה להכין להם עוגות (ובסוף לא הגיש להם, כי באותו יום חזרה שרה לאורח [[נדה|נידות]] והעיסה [[טומאה|נטמאה]]), ואמר ל[[ישמעאל]] להכין להם שלוש לשונות של שלוש פרים עם חרדל. וגם הגיש להם חמאה ו[[חלב]]. | ||
המלאכים עשו את עצמם כאילו אוכלים בשביל לא לשנות ממנהג המקום{{הערה|רש"י י"ח ח.}}. המלאכים שאלוהו היכן נמצאת שרה, וענה להם אברהם שהיא נמצאת באוהל. ואז הודיעו לו ולשרה ( | המלאכים עשו את עצמם כאילו אוכלים בשביל לא לשנות ממנהג המקום{{הערה|רש"י י"ח ח.}}. המלאכים שאלוהו היכן נמצאת שרה, וענה להם אברהם שהיא נמצאת באוהל. ואז הודיעו לו ולשרה (שהייתה שומעת מתוך האוהל) שבמועד הזה בשנה הבאה יולד לשרה בן. | ||
לאחר מכן לווה אותם אברהם, והמלאכים השקיפו על העיר סדום והתכוננו להחריבה. | לאחר מכן לווה אותם אברהם, והמלאכים השקיפו על העיר סדום והתכוננו להחריבה. |