אגרת הקודש - סימן י"ד: הבדלים בין גרסאות בדף
מ (החלפת טקסט – " " ב־" ") |
(הרחבה) |
||
שורה 3: | שורה 3: | ||
==מבוא לפרק== | ==מבוא לפרק== | ||
תמיד עיני השם א-לוקיך בה מראשית שנה ועד אחרית שנה פסוק זה נאמר על ארצנו הקדושה אלא שאינו מובן אריכות הלשון כי בסוף שנה מתחילה שנה חדשה והיה יכול לומר לעולם ועד. | |||
אלא שארץ זו הקדושה היא כנגד הארץ העליונה הנקראת "ארץ החיים" ושם מאיר אור חדש כל שנה ומתחדש בראש השנה וגילוי האור נעשה על ידי מעשה התחתונים ובזכות תשובתם בראש השנה ועשרת ימי תשובה. | |||
==גוף הפרק== | ==גוף הפרק== | ||
{{קטע תניא|קטע=אגרת י"ד|טקסט הקטע={{תבנית:ספר התניא/אגרת הקודש - פרק י"ד}}}} | {{קטע תניא|קטע=אגרת י"ד|טקסט הקטע={{תבנית:ספר התניא/אגרת הקודש - פרק י"ד}}}} | ||
==סיכום הפרק== | ==סיכום הפרק== | ||
לעורר את האהבה הישנה וחיבת ארץ הקודש. כי תמיד עיני השם אלוקיך בה מרשית השנה ועד אחרית שנה. ולכאורה היה צריך לומר לעולם כי בסוף שנה מיד מתחילה שנה חדשה. | |||
אלא שהארץ הזו מכוונת כנגד הארץ העליונה ארץ החיים וכל שנה יורד אור חדש לעולם להמשיך שפע מהארץ העליונה המכוונת כנגד החכמה. וכל שנה בערב ראש השנה מסתלק האור הקודם למקורו ושורשו ויורד אור חדש ונעלה יותר ולכן מרשית השנה כתיב חסר כי ראשית ולא כל הראשית. ולכן הפסוק משתמש בביטוי עיני כמו ספירת החכמה עיני העדה, ואויר של ארץ ישראל מחכים. ואור זה יורד לעולם בזכות התפילות ועבודת התשובה בעשרת ימי תשובה. | |||
==מושגים יסודיים בפרק== | ==מושגים יסודיים בפרק== | ||
{{להשלים}} | |||
==קישורים חיצוניים== | |||
*[https://abc770.org/article_node_4738/ תניא לעם] באתר חב"ד אור אין סוף | |||
{{סדרה|הקודם=[[אגרת הקודש - פרק י"ג|פרק י"ג]]|רשימה=פרקי אגרת הקודש|הבא=[[אגרת הקודש - פרק ט"ו|פרק ט"ו]]}} | {{סדרה|הקודם=[[אגרת הקודש - פרק י"ג|פרק י"ג]]|רשימה=פרקי אגרת הקודש|הבא=[[אגרת הקודש - פרק ט"ו|פרק ט"ו]]}} | ||
[[קטגוריה:אגרת הקודש - תניא]] | [[קטגוריה:אגרת הקודש - תניא]] |
גרסה מ־21:05, 26 בנובמבר 2020
ספר התניא |
---|
דף השער וההקדמה |
דף השער · הסכמה א' · הסכמה ב' · הסכמה ג' · הקדמת המלקט |
ליקוטי אמרים |
א' · ב' · ג' · ד' · ה' · ו' · ז' · ח' · ט' · י' · י"א · י"ב · י"ג · י"ד · ט"ו · ט"ז · י"ז · י"ח · י"ט · כ' · כ"א · כ"ב · כ"ג · כ"ד · כ"ה · כ"ו · כ"ז · כ"ח · כ"ט · ל' · ל"א · ל"ב · ל"ג · ל"ד · ל"ה · ל"ו · ל"ז · ל"ח · ל"ט · מ' · מ"א · מ"ב · מ"ג · מ"ד · מ"ה · מ"ו · מ"ז · מ"ח · מ"ט · נ' · נ"א · נ"ב · נ"ג |
שער היחוד והאמונה |
הקדמה - חינוך קטן |
א' · ב' · ג' · ד' · ה' · ו' · ז' · ח' · ט' · י' · י"א · י"ב |
אגרת התשובה |
א' · ב' · ג' · ד' · ה' · ו' · ז' · ח' · ט' · י' · י"א · י"ב |
אגרת הקודש |
א' · ב' · ג' · ד' · ה' · ו' · ז' · ח' · ט' · י' · י"א · י"ב · י"ג · י"ד · ט"ו · ט"ז · י"ז · י"ח · י"ט · כ' · כ"א · כ"ב · כ"ג · כ"ד · כ"ה · כ"ו · כ"ז · כ"ח · כ"ט · ל' · ל"א · ל"ב |
קונטרס אחרון |
א' · ב' · ג' · ד' · ה' · ו' · ז' · ח' · ט' |
פרק י"ד של אגרת הקודש מבאר כי
מבוא לפרק
תמיד עיני השם א-לוקיך בה מראשית שנה ועד אחרית שנה פסוק זה נאמר על ארצנו הקדושה אלא שאינו מובן אריכות הלשון כי בסוף שנה מתחילה שנה חדשה והיה יכול לומר לעולם ועד.
אלא שארץ זו הקדושה היא כנגד הארץ העליונה הנקראת "ארץ החיים" ושם מאיר אור חדש כל שנה ומתחדש בראש השנה וגילוי האור נעשה על ידי מעשה התחתונים ובזכות תשובתם בראש השנה ועשרת ימי תשובה.
גוף הפרק
אגרת י"ד |
---|
יד לעורר את האהבה הישנה וחבת אה"ק להיות בוערת כרשפי אש מקרב איש ולב עמוק כאלו היום ממש נתן ה' רוחו עלינו רוח נדיבה בהתנדב עם למלאות ידם לה' ביד מלאה ורחבה בריבוי אחר ריבוי מדי שנה בשנה הולך ועולה למעלה ראש כמדת קדש העליון המאיר לאה"ק המתחדש ומתרבה תמיד כדכתיב תמיד עיני ה' אלהיך בה מרשית השנה ועד אחרית שנה דהאי ועד אחרית כו' אינו מובן לכאורה שהרי באחרית שנה זו מתחלת שנה שניה וא"כ הל"ל לעולם ועד:
אך הענין יובן על פי מ"ש ה' בחכמה יסד ארץ שיסוד הארץ העליונה היא בחינת ממלא כ"ע והתחתונה היא ארץ חפץ המכוונת כנגדה ממש ונק' על שמה ארץ החיים הנה הוא נמשך מהמשכת והארת חכמה עילאה מקור החיים העליונים כדכתיב החכמה תחיה בעליה וכו' והארה והמשכה זו היא מתחדשת באור חדש ממש בכל שנה ושנה כי הוא יתברך וחכמתו אחד בתכלית היחוד ונק' בשם אוא"ס ברוך הוא שאין סוף ואין קץ למעלת וגדולת האור והחיות הנמשך ממנו יתברך ומחכמתו בעילוי אחר עילוי עד אין קץ ותכלית לרום המעלות למעלה מעלה ובכל שנה ושנה יורד ומאיר מחכמה עילאה אור חדש ומחודש שלא היה מאיר עדיין מעולם לארץ העליונה כי אור כל שנה ושנה מסתלק לשרשו בכל ער"ה כשהחדש מתכסה בו ואח"כ על ידי תקיעת שופר והתפילות נמשך אור חדש עליון מבחינת עליונה יותר שבמדרגת חכמה עילאה להאיר לארץ עליונה ולדרים עליה הם כל העולמות העליונים והתחתונים המקבלים חיותם ממנה דהיינו מן האור אין סוף ברוך הוא וחכמתו המלובש בה כדכתיב כי עמך מקור חיים באורך נראה אור דהיינו אור המאיר מחכמה עילאה מקור החיים (וכנודע לי"ח שבכל ר"ה היא הנסירה ומקבלת מוחין חדשים עליונים יותר כו') ובפרטי פרטיות כן הוא בכל יום ויום נמשכין מוחין עליונים יותר בכל תפילת השחר ואינן מוחין הראשונים שנסתלקו אחר התפלה רק גבוהין יותר ודרך כלל בכללות העולם בשית אלפי שנין כן הוא בכל ר"ה ור"ה. וזהו שכתוב תמיד עיני ה' אלהיך בה שהעינים הם כינוים להמשכת והארת אור החכמה שלכן נקראו חכמים עיני העדה ואוירא דא"י מחכים והארה והמשכה זו אף שהיא תמידית אף על פי כן אינה בבחינת ומדרגה אחת לבדה מימי עולם אלא שבכל שנה ושנה הוא אור חדש עליון כי האור שנתחדש והאיר בר"ה זה הוא מסתלק בער"ה הבאה לשרשו. וזהו שכתוב מרשית השנה ועד אחרית שנה לבדה ולכן כתיב מרשית חסר א' רומז על הסתלקות האור שמסתלק בליל ר"ה עד אחר התקיעות שיורד אור חדש עליון יותר שלא היה מאיר עדיין מימי עולם אור עליון כזה והוא מתלבש ומסתתר בארץ החיים שלמעלה ושלמטה להחיות את כל העולמות כל משך שנה זו אך גילויו מההסתר הזה תלוי במעשה התחתונים וזכותם ותשובתם בעשי"ת ודי למבין: |
סיכום הפרק
לעורר את האהבה הישנה וחיבת ארץ הקודש. כי תמיד עיני השם אלוקיך בה מרשית השנה ועד אחרית שנה. ולכאורה היה צריך לומר לעולם כי בסוף שנה מיד מתחילה שנה חדשה.
אלא שהארץ הזו מכוונת כנגד הארץ העליונה ארץ החיים וכל שנה יורד אור חדש לעולם להמשיך שפע מהארץ העליונה המכוונת כנגד החכמה. וכל שנה בערב ראש השנה מסתלק האור הקודם למקורו ושורשו ויורד אור חדש ונעלה יותר ולכן מרשית השנה כתיב חסר כי ראשית ולא כל הראשית. ולכן הפסוק משתמש בביטוי עיני כמו ספירת החכמה עיני העדה, ואויר של ארץ ישראל מחכים. ואור זה יורד לעולם בזכות התפילות ועבודת התשובה בעשרת ימי תשובה.
מושגים יסודיים בפרק
קישורים חיצוניים
- תניא לעם באתר חב"ד אור אין סוף
הקודם: פרק י"ג |
פרקי אגרת הקודש | הבא: פרק ט"ו |