לתשומת לבכם, אתר חב"דפדיה צפוי לעבור פעולות תחזוקה ושדרוג היום יום רביעי י"ד אייר (22/05/24).
החל מהשעה שמונה בערב לפי שעון ישראל, למשך כשלוש שעות. בזמן זה לא תתאפשר עריכה ובחלק מהזמן האתר לא יהיה זמין, נא היערכו בהתאם

הבדלים בין גרסאות בדף "שם מ"ה"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(←‏הקבלות: הקבלות לשאר השמות)
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 1: שורה 1:
 
{{סדר ההשתלשלות}}
 
{{סדר ההשתלשלות}}
 
'''שם מ"ה''' הוא השלישי מבין ארבעת ה[[מילוי|מילויים]] של שם [[הוי"ה]]: [[שם ע"ב]], [[שם ס"ג]], שם מ"ה, [[שם ב"ן]]. שם זה נוצר משם [[הוי"ה]] במילוי [[אל"ף|אלפי"ן]], כזה: יו"ד ה"א וא"ו ה"א.  
 
'''שם מ"ה''' הוא השלישי מבין ארבעת ה[[מילוי|מילויים]] של שם [[הוי"ה]]: [[שם ע"ב]], [[שם ס"ג]], שם מ"ה, [[שם ב"ן]]. שם זה נוצר משם [[הוי"ה]] במילוי [[אל"ף|אלפי"ן]], כזה: יו"ד ה"א וא"ו ה"א.  
 +
 +
==בעולמות==
 +
ההשפעה האלוקית שמשם מ"ה היא באופן של גילוי אור, שהמתהווה מרגיש את מקורו, ולכן הוא תמיד באופן של [[רצוא]] והסתלקות להיכלל בו (בשונה מ[[שם ב"ן]] שההשפעה ממנו היא באופן של ריחוק מהמקור). זו הסיבה שהמתהווים משם מ"ה הם עליונים יותר, מרגישים ורוצים להתכלל במקורם{{הערה|שם=סא|ד"ה תקעו תרס"א (סה"מ תרס"א ע' קסד ואילך).}}.
 +
 +
לכן, שייך שם זה ל[[עולם האצילות]]. שם זה נקרא בשם [[אדם]], ביחס ל[[שם ב"ן]] השורה ב[[עולמות בי"ע]] ונקרא בשם [[בהמה]]{{מקור}}.
 +
 +
ובפרטיות{{הערה|שם=סא}}, ל[[אורות]] בספירות (לעומת ה[[כלים]] שמשם ב"ן); ל[[ספירת החכמה]] (לעומת [[ספירת הבינה]] שמשם ב"ן); לששת המידות דאצילות, [[ז"א]] (לעומת ה[[נוקבא]], [[ספירת המלכות]], שמשם ב"ן){{הערה|1=[http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=32916&st=&pgnum=192 מאמרי אדמו"ר הזקן ענינים (הוצאה חדשה) ע' קפה]. שם [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=32916&st=&pgnum=280&hilite= ע' רעג]. ועוד.}}.
 +
 +
שם מ"ה הוא גם מלשון "מה" וביטול (כלשון הפסוק "ונחנו מה"), כלומר שהוא בתכלית הביטול ולכן לא שייכת ממנו שום [[יניקת החיצונים|יניקה לחיצונים]] (בשונה משם ב"ן שממנו אפשרית יניקה לחיצונים){{הערה|שם=סא}}.
 +
 +
===שרשו===
 +
{{שמות}}
 +
שם מ"ה שרשו בהארה היוצאת מ[[מצחא דא"ק]]{{הערה|עץ חיים שער י פרק ב ופרק ד.}}, ודוגמתו באדם - האור שנראה על פניו של אדם השמח מדבר חכמה, "חכמת אדם תאיר פניו". אמנם, הארה זו היא גילוי היוצא מן המצח, והמצח מסתיר על שורש ההארה, כך שלא מאיר ה[[עצם]] אלא רק גילוי ממנו{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/adhaam/maamarei/ku/8/295.htm מאמרי אדמו"ר האמצעי קונטרסים, ע' רצה]. סה"מ תרס"א שם.}}.
 +
 +
לעתיד לבוא יהיה גילוי '''שם מ"ה העצמי''', כלומר, לא ההארה כפי שיוצאת ממצחא דא"ק, אלא כפי שהיא בשרשה ומקורה בתוך המצח{{הערה|שם=קעב|1=[http://chabadlibrary.org/books/adhaam/maamarei/ku/8/300.htm מאמרי אדמו"ר האמצעי קונטרסים הנ"ל, ע' ש] ואילך. [http://chabadlibrary.org/books/maharshab/terav/3/1/1324.htm המשך תער"ב, חלק ג', ע' א'שכד] ואילך.}}.
 +
 +
==בעבודת ה'==
 +
שם מ"ה ענינו [[ביטול]] מוחלט לקב"ה - [[ביטול במציאות]], ביטול בעצם (לעומת שם ב"ן שענינו רק [[ביטול היש]]){{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/adhaz/toraor/17/78b.htm תורה אור משפטים עח, ב]. סה"מ תרס"א הנ"ל.}}.
 +
 +
שם מ"ה שייך לעבודת ה[[צדיק|צדיקים]], שממשיכים אור אלוקי בגלוי, ולא שייכת אצלם נתינת מקום לרע{{הערה|מאמרי אדמו"ר האמצעי, סה"מ תרס"א ותער"ב הנ"ל.}}. ולכן תפקידו של משיח שיפעל "לאתבא צדיקיא בתיובתא" [להחזיר את הצדיקים בתשובה] הוא ענין של "[[יחוד מ"ה וב"ן]]"{{הערה|שם=קעב}}.
  
 
==הקבלות==
 
==הקבלות==
שורה 9: שורה 29:
 
| באותיות השם || [[י]] || [[ה]] || [[ו]] || [[ה]]
 
| באותיות השם || [[י]] || [[ה]] || [[ו]] || [[ה]]
 
|-
 
|-
| ב[[אבי"ע|ארבעת העולמות]] || אצילות || בריאה || יצירה || עשייה
+
| ב[[אבי"ע|ארבעת העולמות]] || [[עולם האצילות|אצילות]] || [[עולם הבריאה|בריאה]] || [[עולם היצירה|יצירה]] || [[עולם העשייה|עשייה]]
 
|-
 
|-
| ב[[פרצוף (קבלה)|פרצופים]]||{{מונחון|אבא|ספירת ה"חכמה", מידת החסד}}||{{מונחון|אמא|ספירת ה"בינה", מידת הגבורה}}||{{מונחון|זעיר אנפין|פרצוף "תפארת", כולל את שש הספירות האמצעיות}}||{{מונחון|נוקבא|ספירת ה"מלכות"}}
+
| ב[[פרצוף|פרצופים]]||{{מונחון|[[אבא עילאה|אבא]]|ספירת ה"חכמה", מידת החסד}}||{{מונחון|[[אמא עילאה|אמא]]|ספירת ה"בינה", מידת הגבורה}}||{{מונחון|[[זעיר אנפין]]|פרצוף "תפארת", כולל את שש הספירות האמצעיות}}||{{מונחון|[[מלכות דאצילות|נוקבא]]|ספירת ה"מלכות"}}
 
|-
 
|-
 
|בגימטריה
 
|בגימטריה
שורה 19: שורה 39:
 
|52
 
|52
 
|-
 
|-
| בחלקי ה[[תורה]] || [[טעמי המקרא|טעמים]] || [[ניקוד|נקודות]] || [[אותיות סת"ם#התגים|תגים]] || [[אות]]יות
+
| בחלקי ה[[תורה]] || [[טעמים נקודות תגין אותיות|טעמים]] || [[נקודה|נקודות]] || [[טעמים נקודות תגין אותיות|תגים]] || [[אותיות (התורה)|אותיות]]
 
|-
 
|-
| בחלקי ה[[נשמה]] || חיה || נשמה || רוח || נפש
+
| בחלקי ה[[נשמה]] || [[חיה (חלק הנפש)|חיה]] || [[נשמה (חלק הנפש)|נשמה]] || [[רוח (חלק הנפש)|רוח]] || [[נפש]]
 
|-
 
|-
| ב[[ארבעת היסודות]] || [[אש]] || [[מים]] || [[אוויר|רוח]] || [[אדמה|עפר]]
+
| ב[[ארבעת היסודות]] || [[ארבע יסודות|אש]] || [[מים]] || [[ארבע יסודות|רוח]] || [[ארבע יסודות|עפר]]
 
|-
 
|-
| ב[[רוחות השמים]] || [[דרום]] || [[צפון]] || [[מזרח]] || [[מערב]]
+
| ב[[ו' קצוות|רוחות השמים]] || דרום || צפון || מזרח || מערב
 
|-
 
|-
| באבות האומה || [[אברהם]] || [[יצחק]] || [[יעקב]] || [[דוד]]
+
| באבות האומה || [[אברהם אבינו|אברהם]] || [[יצחק אבינו|יצחק]] || [[יעקב אבינו|יעקב]] || [[דוד המלך|דוד]]
 
|}
 
|}
 
==בעולמות==
 
ההשפעה האלוקית שמשם מ"ה היא באופן של גילוי אור, שהמתהווה מרגיש את מקורו, ולכן הוא תמיד באופן של [[רצוא]] והסתלקות להיכלל בו (בשונה מ[[שם ב"ן]] שההשפעה ממנו היא באופן של ריחוק מהמקור). זו הסיבה שהמתהווים משם מ"ה הם עליונים יותר, מרגישים ורוצים להתכלל במקורם{{הערה|שם=סא|ד"ה תקעו תרס"א (סה"מ תרס"א ע' קסד ואילך).}}.
 
 
לכן, שייך שם זה ל[[עולם האצילות]]. שם זה נקרא בשם [[אדם]], ביחס ל[[שם ב"ן]] השורה ב[[עולמות בי"ע]] ונקרא בשם [[בהמה]]{{מקור}}.
 
 
ובפרטיות{{הערה|שם=סא}}, ל[[אורות]] בספירות (לעומת ה[[כלים]] שמשם ב"ן); ל[[ספירת החכמה]] (לעומת [[ספירת הבינה]] שמשם ב"ן); לששת המידות דאצילות, [[ז"א]] (לעומת ה[[נוקבא]], [[ספירת המלכות]], שמשם ב"ן){{הערה|1=[http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=32916&st=&pgnum=192 מאמרי אדמו"ר הזקן ענינים (הוצאה חדשה) ע' קפה]. שם [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=32916&st=&pgnum=280&hilite= ע' רעג]. ועוד.}}.
 
 
שם מ"ה הוא גם מלשון "מה" וביטול (כלשון הפסוק "ונחנו מה"), כלומר שהוא בתכלית הביטול ולכן לא שייכת ממנו שום [[יניקת החיצונים|יניקה לחיצונים]] (בשונה משם ב"ן שממנו אפשרית יניקה לחיצונים){{הערה|שם=סא}}.
 
 
===שרשו===
 
{{שמות}}
 
שם מ"ה שרשו בהארה היוצאת מ[[מצחא דא"ק]]{{הערה|עץ חיים שער י פרק ב ופרק ד.}}, ודוגמתו באדם - האור שנראה על פניו של אדם השמח מדבר חכמה, "חכמת אדם תאיר פניו". אמנם, הארה זו היא גילוי היוצא מן המצח, והמצח מסתיר על שורש ההארה, כך שלא מאיר ה[[עצם]] אלא רק גילוי ממנו{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/adhaam/maamarei/ku/8/295.htm מאמרי אדמו"ר האמצעי קונטרסים, ע' רצה]. סה"מ תרס"א שם.}}.
 
 
לעתיד לבוא יהיה גילוי '''שם מ"ה העצמי''', כלומר, לא ההארה כפי שיוצאת ממצחא דא"ק, אלא כפי שהיא בשרשה ומקורה בתוך המצח{{הערה|שם=קעב|1=[http://chabadlibrary.org/books/adhaam/maamarei/ku/8/300.htm מאמרי אדמו"ר האמצעי קונטרסים הנ"ל, ע' ש] ואילך. [http://chabadlibrary.org/books/maharshab/terav/3/1/1324.htm המשך תער"ב, חלק ג', ע' א'שכד] ואילך.}}.
 
 
==בעבודת ה'==
 
שם מ"ה ענינו [[ביטול]] מוחלט לקב"ה - [[ביטול במציאות]], ביטול בעצם (לעומת שם ב"ן שענינו רק [[ביטול היש]]){{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/adhaz/toraor/17/78b.htm תורה אור משפטים עח, ב]. סה"מ תרס"א הנ"ל.}}.
 
 
שם מ"ה שייך לעבודת ה[[צדיק|צדיקים]], שממשיכים אור אלוקי בגלוי, ולא שייכת אצלם נתינת מקום לרע{{הערה|מאמרי אדמו"ר האמצעי, סה"מ תרס"א ותער"ב הנ"ל.}}. ולכן תפקידו של משיח שיפעל "לאתבא צדיקיא בתיובתא" [להחזיר את הצדיקים בתשובה] הוא ענין של "[[יחוד מ"ה וב"ן]]"{{הערה|שם=קעב}}.
 
  
 
{{הערות שוליים}}
 
{{הערות שוליים}}
 
[[קטגוריה:שמות ה'|מ"ה, שם]]
 
[[קטגוריה:שמות ה'|מ"ה, שם]]
 
[[קטגוריה:תורת החסידות|מ"ה, שם]]
 
[[קטגוריה:תורת החסידות|מ"ה, שם]]

גרסה מ־09:46, 25 באוקטובר 2020

סדר השתלשלות
לפני הצמצום
עצמות ומהות · מאור · אור אין סוף · עשר ספירות הגנוזות · יחיד · אחד ויחיד · קדמון · טהירו עילאה
הצמצום והקו
צמצום הראשון · טהירו תתאה · מקום פנוי · רשימו · נקודה קו שטח · קו וחוט · עגולים ויושר · אור מקיף · אור פנימי · ראש תוך סוף
בי"ע דכללות
אבי"ע (השתלשלות כללית)

אדם קדמון · עולם העקודים · עולם התוהו · אור ישר · אור חוזר · שם ע"ב · שם ס"ג · שם מ"ה · שם ב"ן

אבי"ע דפרטות
עולמות אצילות בריאה יצירה עשיה

עולם האצילות · עולם הבריאה · עולם היצירה · עולם העשייה · בי"ע · פרסא

סוגי השתלשלות
יש מאין · עילה ועלול · קפיצה ודילוג · אין ערוך

שם מ"ה הוא השלישי מבין ארבעת המילויים של שם הוי"ה: שם ע"ב, שם ס"ג, שם מ"ה, שם ב"ן. שם זה נוצר משם הוי"ה במילוי אלפי"ן, כזה: יו"ד ה"א וא"ו ה"א.

בעולמות

ההשפעה האלוקית שמשם מ"ה היא באופן של גילוי אור, שהמתהווה מרגיש את מקורו, ולכן הוא תמיד באופן של רצוא והסתלקות להיכלל בו (בשונה משם ב"ן שההשפעה ממנו היא באופן של ריחוק מהמקור). זו הסיבה שהמתהווים משם מ"ה הם עליונים יותר, מרגישים ורוצים להתכלל במקורם[1].

לכן, שייך שם זה לעולם האצילות. שם זה נקרא בשם אדם, ביחס לשם ב"ן השורה בעולמות בי"ע ונקרא בשם בהמה[דרוש מקור].

ובפרטיות[1], לאורות בספירות (לעומת הכלים שמשם ב"ן); לספירת החכמה (לעומת ספירת הבינה שמשם ב"ן); לששת המידות דאצילות, ז"א (לעומת הנוקבא, ספירת המלכות, שמשם ב"ן)[2].

שם מ"ה הוא גם מלשון "מה" וביטול (כלשון הפסוק "ונחנו מה"), כלומר שהוא בתכלית הביטול ולכן לא שייכת ממנו שום יניקה לחיצונים (בשונה משם ב"ן שממנו אפשרית יניקה לחיצונים)[1].

שרשו

שמותיו של הקב"ה
7 שמות שאינם נמחקים
הוי"ה · אדנ"י · א"ל · אלהי"ם · אלו"ה · צבאו"ת · שד"י
מילויים לשם הוי"ה
שם ע"ב · שם ס"ג · שם מ"ה · שם ב"ן
שמות נוספים
אהי"ה · שם מ"ב · שם ע"ב (ע"ב תיבות) · א"ל אדנ"י · א"ל הוי"ה · א"ל שד"י · אגל"א · י"ה
כינויים
אלופו של עולם · הקב"ה · ה' אחד · עצמות ומהות · קדמון · אדון · אדם העליון · לא אדם · מלך מלכי המלכים · אויבערשטער · שלום

שם מ"ה שרשו בהארה היוצאת ממצחא דא"ק[3], ודוגמתו באדם - האור שנראה על פניו של אדם השמח מדבר חכמה, "חכמת אדם תאיר פניו". אמנם, הארה זו היא גילוי היוצא מן המצח, והמצח מסתיר על שורש ההארה, כך שלא מאיר העצם אלא רק גילוי ממנו[4].

לעתיד לבוא יהיה גילוי שם מ"ה העצמי, כלומר, לא ההארה כפי שיוצאת ממצחא דא"ק, אלא כפי שהיא בשרשה ומקורה בתוך המצח[5].

בעבודת ה'

שם מ"ה ענינו ביטול מוחלט לקב"ה - ביטול במציאות, ביטול בעצם (לעומת שם ב"ן שענינו רק ביטול היש)[6].

שם מ"ה שייך לעבודת הצדיקים, שממשיכים אור אלוקי בגלוי, ולא שייכת אצלם נתינת מקום לרע[7]. ולכן תפקידו של משיח שיפעל "לאתבא צדיקיא בתיובתא" [להחזיר את הצדיקים בתשובה] הוא ענין של "יחוד מ"ה וב"ן"[5].

הקבלות

מקביל ל: ע"ב ס"ג מ"ה ב"ן
באותיות השם י ה ו ה
בארבעת העולמות אצילות בריאה יצירה עשייה
בפרצופים אבא אמא זעיר אנפין נוקבא
בגימטריה 72 63 45 52
בחלקי התורה טעמים נקודות תגים אותיות
בחלקי הנשמה חיה נשמה רוח נפש
בארבעת היסודות אש מים רוח עפר
ברוחות השמים דרום צפון מזרח מערב
באבות האומה אברהם יצחק יעקב דוד

הערות שוליים

  1. 1.0 1.1 1.2 ד"ה תקעו תרס"א (סה"מ תרס"א ע' קסד ואילך).
  2. מאמרי אדמו"ר הזקן ענינים (הוצאה חדשה) ע' קפה. שם ע' רעג. ועוד.
  3. עץ חיים שער י פרק ב ופרק ד.
  4. מאמרי אדמו"ר האמצעי קונטרסים, ע' רצה. סה"מ תרס"א שם.
  5. 5.0 5.1 מאמרי אדמו"ר האמצעי קונטרסים הנ"ל, ע' ש ואילך. המשך תער"ב, חלק ג', ע' א'שכד ואילך.
  6. תורה אור משפטים עח, ב. סה"מ תרס"א הנ"ל.
  7. מאמרי אדמו"ר האמצעי, סה"מ תרס"א ותער"ב הנ"ל.