ח: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
מ (החלפת טקסט – "אדה"ז" ב־"אדמו"ר הזקן") |
||
שורה 3: | שורה 3: | ||
האות '''ח''' היא האות השמינית מאותיות [[לשון הקודש]]. | האות '''ח''' היא האות השמינית מאותיות [[לשון הקודש]]. | ||
==צורתה== | ==צורתה== | ||
כתב | כתב אדמו"ר הזקן:{{הערה|שו"ע הרב או"ח סימן לו}} ח: לכתחלה צריך לעשות לה חטוטרות על גבי ב' רגליה וגם תג קטן בראש רגל שמאל, אבל רגל ימין יהיה ראשו עגול לצד ימין לכתחלה, וב' רגליה צ"ל כב' [[ז|זייני"ן]] לכתחלה, ועל פי קבלת [[האר"י ז"ל]] צריכה להיות רגל הימנית כמו [[וי"ו]] ב[[תפילין]] וקו החטוטרות שעל רגל הימין יהיה עב ושעל רגל השמאל יהיה דק, ואם האריך החי"ת עד שנשתנה צורת הזייני"ן לגמרי אפילו עשאה דלי"ת וזיי"ן וחטוטרות על גבו פסולה, וב[[תפילין]] אין לה תיקון משום שלא כסדרן, אבל אם לא עשה לה חטוטרות כלל אפילו האריכה הרבה כשרה בדיעבד. | ||
==עניינה== | ==עניינה== | ||
החית היא מלשון וחתו גבוריך וגו' ויהי חתת אלהים. כי הוראת הח ב[[הוד]], כי זו שמינית לאותיות וזו שמינית לאצילות מלמעלה למטה, כי מ[[מדת ההוד]] אשר רומז בה הח - [[פחד|יחילו]] ו'''יחתו''' כל גדודי מעלה וכל [[מלאכים|הכחות]] והגבורים. | החית היא מלשון וחתו גבוריך וגו' ויהי חתת אלהים. כי הוראת הח ב[[הוד]], כי זו שמינית לאותיות וזו שמינית לאצילות מלמעלה למטה, כי מ[[מדת ההוד]] אשר רומז בה הח - [[פחד|יחילו]] ו'''יחתו''' כל גדודי מעלה וכל [[מלאכים|הכחות]] והגבורים. |
גרסה מ־04:43, 13 באוקטובר 2016
האות ח | |||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אותיות האל"ף בי"ת | |||||||||||||||||||||||||||||
א | ב | ג | ד | ה | ו | ||||||||||||||||||||||||
ז | ח | ט | י | כ | ל | ||||||||||||||||||||||||
מ | נ | ס | ע | פ | צ | ||||||||||||||||||||||||
ק | ר | ש | ת | ||||||||||||||||||||||||||
אותיות סופיות | |||||||||||||||||||||||||||||
|
נוטריקון - חילופי אותיות | |
---|---|
אתב"ש · אלב"מ · אכב"י · רל"א שערים · גימטריא · כתב מזוזה | |
סוגי אותיות | |
אתוון רברבין · אתוון זעירין · תגים המחשבה · הדיבור · החקיקה · הכתיבה רשימו · אש שחורה · אש לבנה |
האות ח היא האות השמינית מאותיות לשון הקודש.
צורתה
כתב אדמו"ר הזקן:[1] ח: לכתחלה צריך לעשות לה חטוטרות על גבי ב' רגליה וגם תג קטן בראש רגל שמאל, אבל רגל ימין יהיה ראשו עגול לצד ימין לכתחלה, וב' רגליה צ"ל כב' זייני"ן לכתחלה, ועל פי קבלת האר"י ז"ל צריכה להיות רגל הימנית כמו וי"ו בתפילין וקו החטוטרות שעל רגל הימין יהיה עב ושעל רגל השמאל יהיה דק, ואם האריך החי"ת עד שנשתנה צורת הזייני"ן לגמרי אפילו עשאה דלי"ת וזיי"ן וחטוטרות על גבו פסולה, ובתפילין אין לה תיקון משום שלא כסדרן, אבל אם לא עשה לה חטוטרות כלל אפילו האריכה הרבה כשרה בדיעבד.
עניינה
החית היא מלשון וחתו גבוריך וגו' ויהי חתת אלהים. כי הוראת הח בהוד, כי זו שמינית לאותיות וזו שמינית לאצילות מלמעלה למטה, כי ממדת ההוד אשר רומז בה הח - יחילו ויחתו כל גדודי מעלה וכל הכחות והגבורים.
ועל כן שם האות ח מלשון וחתו גבוריך, ויהי חתת אלהים. כי המדה הזאת נקרא' אלהים צבאות לפי שהוא אלהים (לשון שולטנות ושררה) לכל צבאות מעלה[2].