תפילין רבינו תם: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(תבנית, הרחבה)
אין תקציר עריכה
תגית: עריכה ממכשיר נייד
שורה 21: שורה 21:
בקריאת שמע דתפילין ר"ת אין כופלים את ג' התיבות "אני ה' אלוקיכם" (כפי שכופלים בקריאת שמע שבכל תפילה), אבל אומרים "אמת".
בקריאת שמע דתפילין ר"ת אין כופלים את ג' התיבות "אני ה' אלוקיכם" (כפי שכופלים בקריאת שמע שבכל תפילה), אבל אומרים "אמת".


כדאי ונכון להניח תפילין דר"ת תיכף אחרי התפילה, שאז מקושר לברכת תפילין דרש"י (שאינו דומה הפסק תפילה להפסק עניני חול), יכול להניחם כל היום.
כדאי ונכון להניח תפילין דר"ת תיכף אחרי התפילה, שאז מקושר לברכת תפילין דרש"י (שאינו דומה הפסק תפילה להפסק עניני חול), ובדיעבד יכול להניחם כל היום.


==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==

גרסה מ־16:09, 3 באוגוסט 2016

תפילין רבינו תם הם שיטתו של רבינו תם במצות תפילין, שלא נקבעה כחובה הלכתית. המהדרים מניחים תפילין על פי שית רבינו תם בנוסף לתפילין הקבועות, שהם לשיטת רש"י. חסידי חב"ד נוהגים באופן גורף להניח גם תפילין אלו, מאז שנת תשל"ו.

שיטת רבינו תם

קיימות ארבעה שיטות עיקריות, בסדר הנחת הפרשיות בתוך בתי התפילין. השיטות הידועות הם שיטת רש"י ושיטת רבינו תם. ההלכה נפסקה כרש"י, ולכן נהגו כל עם ישראל להניח תפילין הקרויות תפילין דרש"י.

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

הנחתם

תקנות הרבי
תקנות לימוד
לימוד הרמב"ם · לימוד פרק תניא לפני התפילה · לימוד עניני בית הבחירה בבין המצרים · לימוד עניני גאולה ומשיח · לימוד הפרשה החסידית · לימוד מתורת רבותינו נשיאנו בחודש כסלו · סיומי מסכת בתשעת הימים · כתיבת חידושי תורה · תהלוכה
תקנות שונות
סמיכה לרבנות · כינוס תורה · ספריות ציבוריות · תקנת המשקה · תפילין רבינו תם · דברי כיבושין· שמחת בית השואבה · מניעת מראות לא טהורים מילדים · הוספות לתפילה · עשה לך רב · קביעת קופת צדקה בקיר המטבח · פלעדז' · יום הולדת · רגע של שתיקה · חיבור החג עם ימי החול

בשולחן ערוך אדמו"ר הזקן ש"כל ירא שמים יצא ידי שניהם ויעשה ב' זוגי תפילין ויניחם".

על פי פנימיות התורה, תפילין דר"ת דורשים קדושה יתירה של האדם המניחם, ולכן בקהילות רבות נהגו להתחיל להניחם רק לאחר החתונה.

חסידי חב"ד נהגו בעבר להתחיל להניח תפילין דר"ת רק על פי הוראה מיוחדת מהרבי, כאשר כל בחור (בסביבות גיל שמונה עשרה) שאל את הרבי על כך. לעיתים הורה הרבי להתייעץ עם המשפיע על כך. בפורים תשל"ו הורה הרבי שיתחילו להניחם החל מהבר מצוה, ועוד קודם לכן - מהזמן שבו מתחילים להתרגל להניח תפילין, במיוחד כדי להתגבר על חושך הגלות ולזרז את הגאולה. מאז נהוג בקהילות חב"ד להתחיל להניח תפילין דר"ת יחד עם תפילין דרש"י בזמן שקודם הבר מצוה.

מנהגי חב"ד בהנחת תפילין דר"ת

מנהג להניח תפילין דר"ת אחר התפילה בלי ברכה ולקרות קריאת שמע בהם, ויש נוהגים לומר גם פרשת קדש והיה כי יביאך.

בתפילין דר"ת אומרים תחלת ג' פרשיות דקריאת שמע ואחר כך וידבר גו' קדש.

בקריאת שמע דתפילין ר"ת אין כופלים את ג' התיבות "אני ה' אלוקיכם" (כפי שכופלים בקריאת שמע שבכל תפילה), אבל אומרים "אמת".

כדאי ונכון להניח תפילין דר"ת תיכף אחרי התפילה, שאז מקושר לברכת תפילין דרש"י (שאינו דומה הפסק תפילה להפסק עניני חול), ובדיעבד יכול להניחם כל היום.

לקריאה נוספת

שולחן ערוך אדמו"ר הזקן, סימן ל"ד - המחלוקת בין רש"י לר"ת בסדר הנחת הפרשיות.

קישורים חיצוניים