הבדלים בין גרסאות בדף "מסכת קידושין"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – " ח"א " ב־" חלק א' ")
מ (החלפת טקסט – " " ב־" ")
שורה 30: שורה 30:
 
*'''כט א.''' האב חייב על בנו [[מילה|למולו]]. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15925&hilite=846a7b87-3575-4d28-9df6-f604562e54da&st=%D7%91%D7%91%D7%90+%D7%A7%D7%9E%D7%90&pgnum=66 לקוטי שיחות ח"ל עמ' 53 (עמ' 65)]
 
*'''כט א.''' האב חייב על בנו [[מילה|למולו]]. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15925&hilite=846a7b87-3575-4d28-9df6-f604562e54da&st=%D7%91%D7%91%D7%90+%D7%A7%D7%9E%D7%90&pgnum=66 לקוטי שיחות ח"ל עמ' 53 (עמ' 65)]
  
*'''כט א.''' האב חייב על בנו למולו. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14936&st=&pgnum=50&hilite= לקוטי שיחות חלק י"א עמ' 42 (עמ' 50)]
+
*'''כט א.''' האב חייב על בנו למולו. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14936&st=&pgnum=50&hilite= לקוטי שיחות חלק י"א עמ' 42 (עמ' 50)]
  
 
*'''ל ב.''' עם האשה זו [[תורה]]. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15959&st=&pgnum=276 לקוטי שיחות חל"ה עמ' 266 (עמ' 276)]
 
*'''ל ב.''' עם האשה זו [[תורה]]. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15959&st=&pgnum=276 לקוטי שיחות חל"ה עמ' 266 (עמ' 276)]
שורה 50: שורה 50:
 
*'''סיום המסכת.''' שעשה [[אברהם אבינו]] את כל ה[[תורה]] כולה עד שלא ניתנה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15959&st=&pgnum=121 לקוטי שיחות עמ' 107 (עמ' 121)]
 
*'''סיום המסכת.''' שעשה [[אברהם אבינו]] את כל ה[[תורה]] כולה עד שלא ניתנה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15959&st=&pgnum=121 לקוטי שיחות עמ' 107 (עמ' 121)]
  
*'''ירושלמי. פ"א ה"ז.''' חיוב האב למול את בנו. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15925&hilite=846a7b87-3575-4d28-9df6-f604562e54da&st=%D7%91%D7%91%D7%90+%D7%A7%D7%9E%D7%90&pgnum=66 לקוטי שיחות ח"ל עמ' 53 (עמ' 65)] [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14936&st=&pgnum=50&hilite= לקוטי שיחות חלק י"א עמ' 42 (עמ' 50)]
+
*'''ירושלמי. פ"א ה"ז.''' חיוב האב למול את בנו. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15925&hilite=846a7b87-3575-4d28-9df6-f604562e54da&st=%D7%91%D7%91%D7%90+%D7%A7%D7%9E%D7%90&pgnum=66 לקוטי שיחות ח"ל עמ' 53 (עמ' 65)] [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14936&st=&pgnum=50&hilite= לקוטי שיחות חלק י"א עמ' 42 (עמ' 50)]
  
 
== ראו עוד ==
 
== ראו עוד ==

גרסה מ־20:12, 17 במרץ 2014

במסכת קדושין שבסדר נשים, יש 4 פרקים, ו81 דפים.

המסכת עוסקת בדיני קדושין, ויוחסין. קידושין הינו קנין אישות, בה האשה נקנית לבעלה לכל עניני האישות.

ביאורי אדמו"ר הצמח צדק

קידושי ספק

כאשר אדם מקדש חמש נשים, באופן שאומר - אחת מכם תהיה מקודשת לי, הרי כולם ספק מקודשות מכיון שאין ידוע איזה מהם קידש.

בדין זה אפשר ללמוד שני אופנים:

א. שיש ספק במציאות, כי אכן רק אחת מהם מקודשת והשניה אינה מקודשת כלל.

ב. שחל דין וחלות ספק על כל אחת מהם, שכל אחת מהם יש לה דיני ספק קידושין.[1]

מסתבר יותר ללמוד כצד השני, כי הרי מכיון שלא כיון בקידושיו על אף אחת מהם, איזו סברא תהיה לומר שדווקא אחת מהם מקודשת והשניה לא?

אם כי אדמו"ר הצמח צדק[2] מסופק בזה, מכיון שישנן ראיות שונות כצד הראשון.[3]

יתכן - אומר אדמו"ר הצמח צדק, כי תלוי הדבר: באופן שקידש אחת מחמש נשים, שישנה אפשרות שיחולו הקידושין על כל אחת מהם, אז אכן חלים קידושי ספק על כולן, אך באופן שקידש אחת משתי אחיות, שאין אפשרות שיחולו קידושין על כולן, אז אכן חלין קידושין רק על אחת מהם.

ביאורים נוספים מאדמו"ר הצמח צדק

ביאורי אדמו"ר הצמח צדק בספרו, הינם על פרק ראשון, ופרק שני.

ביאורי הרבי

ראו עוד

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. כן מוכיח הצ"צ מדברי הריטב"א והפני יהושע. ויש לציין שכן היא גם דעת הגאון רבי שמעון יהודה שקאפ.
  2. צמח צדק על מסכת יבמות, עמ' 170
  3. מכיון שבגמרא יבמות כתוב שמי שקידש אחת משתי אחיות, אם קדם וכנס אין מוציאין מידם, כי אנו אומרים: שמא הזדמן לו שלו, ואם תאמר שחל על כל אחת קידושי ספק, אם כן איך אנו אומרים שהזדמן שלו?