מסכת סנהדרין: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – " ח"ב " ב־" חלק ב' ")
מ (החלפת טקסט – " ח"ז " ב־" חלק ז' ")
שורה 31: שורה 31:
*'''לא ב.''' לחיו ליה כבר בתיה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14929&st=&pgnum=265 לקוטי שיחות ח"ו שמות עמ' 255 (עמ' 165)]
*'''לא ב.''' לחיו ליה כבר בתיה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14929&st=&pgnum=265 לקוטי שיחות ח"ו שמות עמ' 255 (עמ' 165)]


*'''לט א.''' תוס' ד"ה במאי. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15944&hilite=aa657196-ba05-495e-9a7d-4fd126a297a0&st=%D7%90%D7%97%D7%AA+%D7%A9%D7%9C&pgnum=160 לקוטי שיחות ח"ז עמ' 148 (עמ' 160)]
*'''לט א.''' תוס' ד"ה במאי. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15944&hilite=aa657196-ba05-495e-9a7d-4fd126a297a0&st=%D7%90%D7%97%D7%AA+%D7%A9%D7%9C&pgnum=160 לקוטי שיחות חלק ז' עמ' 148 (עמ' 160)]


*'''מ ב.''' רש"י ד"ה אלא רואה טעמו של דבר "דקמי שמיא גליא". [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15944&st=%D7%90%D7%97%D7%AA+%D7%A9%D7%9C&pgnum=152&hilite=aa657196-ba05-495e-9a7d-4fd126a297a0 לקוטי שיחות ח"ז עמ' 140 (עמ' 152)]
*'''מ ב.''' רש"י ד"ה אלא רואה טעמו של דבר "דקמי שמיא גליא". [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15944&st=%D7%90%D7%97%D7%AA+%D7%A9%D7%9C&pgnum=152&hilite=aa657196-ba05-495e-9a7d-4fd126a297a0 לקוטי שיחות חלק ז' עמ' 140 (עמ' 152)]


*'''נו ב.''' ועל הגזל. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14928&st=&pgnum=17 לקוטי שיחות חלק ה' בראשית עמ' 5 (עמ' 17)]
*'''נו ב.''' ועל הגזל. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14928&st=&pgnum=17 לקוטי שיחות חלק ה' בראשית עמ' 5 (עמ' 17)]
שורה 59: שורה 59:
*'''צח ב.''' עתיד [[הקב"ה]] להעמיד להם [[דוד]] אחר. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15925&hilite=846a7b87-3575-4d28-9df6-f604562e54da&st=%D7%91%D7%91%D7%90+%D7%A7%D7%9E%D7%90&pgnum=111 לקוטי שיחות ח"ל עמ' 98 (עמ' 111)] [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15828&st=&pgnum=51 שערי גאולה עמ' נו (עמ' 51)]
*'''צח ב.''' עתיד [[הקב"ה]] להעמיד להם [[דוד]] אחר. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15925&hilite=846a7b87-3575-4d28-9df6-f604562e54da&st=%D7%91%D7%91%D7%90+%D7%A7%D7%9E%D7%90&pgnum=111 לקוטי שיחות ח"ל עמ' 98 (עמ' 111)] [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15828&st=&pgnum=51 שערי גאולה עמ' נו (עמ' 51)]


*'''ק א.''' ואולך אתכם קוממיות, מחלו' ר"מ ור"י. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=15945&st=%u05DB%u05EA%u05D5%u05D1%u05D5%u05EA תורת מנחם תשי"א ב' עמ' 107 (עמ' 128)] [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=15944&st=%u05d0%u05d7%u05ea+%u05e9%u05dc לקוטי שיחות ח"ז עמ' 198 (עמ' 210)]
*'''ק א.''' ואולך אתכם קוממיות, מחלו' ר"מ ור"י. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=15945&st=%u05DB%u05EA%u05D5%u05D1%u05D5%u05EA תורת מנחם תשי"א ב' עמ' 107 (עמ' 128)] [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=15944&st=%u05d0%u05d7%u05ea+%u05e9%u05dc לקוטי שיחות חלק ז' עמ' 198 (עמ' 210)]


*'''קח ב.''' מלמד שהיה נח הצדיק כו' תיבה זו למה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14933&st=&pgnum=51 ליקוטי שיחות חט"ו עמ' 38 (עמ' 51)] בכללות גדר התיבה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14933&st=&pgnum=47&hilite= לקוטי שיחות חט"ו עמ' 35 (עמ' 47)]
*'''קח ב.''' מלמד שהיה נח הצדיק כו' תיבה זו למה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14933&st=&pgnum=51 ליקוטי שיחות חט"ו עמ' 38 (עמ' 51)] בכללות גדר התיבה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14933&st=&pgnum=47&hilite= לקוטי שיחות חט"ו עמ' 35 (עמ' 47)]

גרסה מ־07:29, 16 במרץ 2014

העמוד האחרון ממסכת סנהדרין (העתק כתב יד)

במסכת סנהדרין יש 11 פרקים, ו112 דפים.

המסכת עוסקת בדיני הסנהדרין הגדולה והקטנה, דיני תורה, ועוד.

על המסכת יצא לאור הספר "אוצר חידושים בש"ס" - ליקוט חידושים וביאורים על הש"ס מתורת הרבי. נערך על ידי הרב שלום דובער וולפא עם צוות כולל אוהל מייטא - זכרון יוסף. עד עתה יצא כרך אחד על שישה עשר הדפים הראשונים בסנהדרין. יצא לאור על ידי קה"ת, בשנת תשנ"ט.

מוסר

במסכת מבואר [1] על אחד האמוראים שהיה אומר לעצמו "דברי מוסר" שלא תזוח דעתו. מסיפור זה למדים שני ענינים: (א) צריכים לשלול ענין של ישות כו'. (ב) ואכן יכולים לשלול זאת.[2]

עיר הנדחת

בדף ט"ו ע"ב ישנה מחלוקת של רבי יאשיה עם רבי יונתן בדיני עיר הנדחת, לדעת רבי יאשיה מי' עד ק' העובדים עבודה זרה הינם כדין עיר הנדחת, ועונשם כדין יחיד שעבד עבודה זרה, אך פחות מעשרה דינם כיחידים, ומק' ומעלה דינם כציבור. ואילו לרבי יונתן, דווקא ממאה ומעלה עד רובו של שבט דינם כעיר הנדחת, אך פחות מכך דינם כדין יחידים.

הרבי מבאר כי זו היא מחלוקת כללית של רבי יאשיה ורבי יונתן בכל הש"ס, כאשר רבי יאשיה מעדיף את כח הכלל, ולכן כבר מעשרה ומעלה הוא מחשיב ככלל - "עיר", וממאה הם ציבור, ואילו רבי יונתן דוגל בכוחו של היחיד, ולכן עד מאה אנשים, דינם של עובדי העבודה זרה הוא כיחידים. מחלוקת זו הינה בכל הש"ס.

דוגמאות נוספות לכך הינם במחלוקת רבי יאשיה ורבי יונתן במכה אביו ואמו, אם משמעות הכתוב היא דווקא מי שמכה את שניהם, - וזו היא דעת רבי יאשיה שסובר כי אביו ואמו הינם מציאות של "מולידיו", לעומת רבי יונתן שסובר כי כל אחד מהם הינו מציאות לעצמו בענין זה, ולכן משמעות הפסוק היא מי שמכה אחד מהם, שגם עונשיו הוא במיתה.

קישורים חיצונים

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. דף פ"ו ב.
  2. התוועדויות תשמ"ב חלק ב' עמ' 1332.