כפל

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
"כפליים לתושיה" הרבי נותן שני דולרים לאדמו"ר מביאלא

כפל הוא שדבר מסוים חוזר על עצמו מספר פעמים, זה יכול להיות מספר, עצם, או ברכה. הכפל יכול להיות במספר פעמים, ועד לבלי גבול[1].

הקשר עם הגאולה[עריכה]

"כפל" שייך ומורה על ענין הגאולה, כמובא במדרש[2] "חמש אותיות נכפלו וכולן לשון גאולה. ך"ך שבו נגאל אברהם אבינו מאור כשדים, שנאמר[3]: לך לך מארצך. ם"ם בו נגאל יצחק אבינו מיד פלשתים, שנאמר[4]: לך מעמנו כי עצמת ממנו מאד. ן"ן בו נגאל יעקב אבינו מיד עשו, שנאמר[5]: הצילני נא. ף"ף בו נגאלו ישראל ממצרים, שנאמר[6]: פקד פקדתי. ץ"ץ בו עתיד הקב"ה לגאול לישראל בסוף מלכות רביעית, שנאמר[7]: איש צמח שמו ותחתיו יצמח".

וכן זה מרומז[1] גם בלשון הכתוב[8]: "כפליים לתושי'" – "תושי'" גם מלשון ישועה = גאולה, שמורה על התורה חדשה מאתי תצא הבלי גבולית שתהיה בגאולה[9].

הרבי מבאר[1] מה הקשר בין כפל לגאולה: כפל הוא ריבוי של איזה דבר פעמים מספר, פעמים רבות, ועד לבלי גבול. ולכן ענין הכפל שייך לגאולה כי אז יתגלה אור אין סוף הבלי גבול.

אדמו"ר המהר"ש מבאר[10] שכפל הוא בחינת הבינה שהוא בחינת סובב כל עלמין, ששם אין אחיזה ויניקה לחיצונים, ובמילא זוהי בחינה של גאולה.

אות ה' הכפולה בשם הוי"ה[עריכה]

במילוי ב"ן של מילויי שם הוי"ה, המילוי של האות ה', הוא בה' נוספת.

ומבואר בתורת החסידות[11] שבאמת ה' עילאה וה' תתאה שונים מאד: כי הה' היא בחינת אורך ורוחב והתפשטות, ואין אורך ורוחב העליון יכול להמשך למטה. אלא, עליו להצטמצם קודם באות וא"ו של שם הוי"ה ואז יכול להמשך למטה, וממנו נוצר בחינת ה' תתאה.

אך ה' תתאה זו, אין בה גילוי כה' עילאה. אלא, מאיר בה גילוי אור קלוש ביותר[12].

הערות שוליים

  1. 1.0 1.1 1.2 דבר מלכות פרשת ואתחנן אות ג' ואילך
  2. ילקוט שמעוני ריש פרשת לך לך (רמ"ז ס"ד)
  3. בראשית י"ב א'
  4. בראשית כ"ו ט"ז
  5. בראשית ל"ב י"ב
  6. שמות ג' ט"ז
  7. זכריה ו י"ב
  8. איוב י"א ו'
  9. מאמר שמחת תורה תש"מ ד"ה ביום השמיני
  10. תורת שמואל תרכ"ז לך לך יד
  11. תורה אור חיי שרה ד"ה יגלה לן טעמי
  12. וזהו שאנחנו אומרים באסדר לסעודתא "דאינון את בשמיה (שהם אותיות בשם ה') כפילא (הה' הכפול) וקלישאה (שההכפלה והגילוי הזה הוא קלוש מאד)"