עריכת הדף "שכינה"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
ניתן לבטל את העריכה. אנא בדקו את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן שמרו את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.
גרסה אחרונה | הטקסט שלך | ||
שורה 1: | שורה 1: | ||
− | הכינוי | + | הכינוי שכינה הוא מלשון שוכן, הכוונה הכללית במילה שכינה היא על ה-גילוי של הקדוש ברוך הוא בעולם או לנבראים. מטרת [[בריאת העולם]] היא כדי לעשות להשם דירה בתחתונים דהיינו להמשיך ולחבר את שני ההופכים של שיא ה[[קדושה]], בעולם שהוא שיא הגשמיות והרע. |
==הדרגות בגילוי== | ==הדרגות בגילוי== | ||
שורה 5: | שורה 5: | ||
באופן גילוי השכינה (דהיינו התגלות רוחנית מורגשת בעולם הגשמי)ישנם כמה אופנים, | באופן גילוי השכינה (דהיינו התגלות רוחנית מורגשת בעולם הגשמי)ישנם כמה אופנים, | ||
− | א' שבכל העולם | + | א' שבכל העולם ולכום ניתן להרגיש ולראות את השכינה, בעיניים הבשריות, אופן זה אינו ניתן לתיאור או להסבר מדויק, מכיון שלא בשכלנו להסביר ולהגדיר את טבעו והנהגותיו או גילויו של הקדוש ברוך הוא. |
− | + | ב' גילוי השכינה רק במקום מסוים או לאיש מסוים. | |
− | |||
− | ב' גילוי השכינה רק במקום מסוים או לאיש מסוים | ||
===כי לא יראני האדם וחי=== | ===כי לא יראני האדם וחי=== | ||
− | בן אנוש פשוט אינו מסוגל לחוות גילוי זה וכפי שמעיד הכתוב עצמו "כי לא יראני האדם וחי" (לא | + | בן אנוש פשוט אינו מסוגל לחוות גילוי זה וכפי שמעיד הכתוב עצמו "כי לא יראני האדם וחי" (לא יתכן שיראה אדם את השכינה וישאר בחיים) מכיון שהגוף הגשמי של האדם הפשוט (למעט צדיקים) אינו מזוכך כדי לראות או לשמוע בגשמיות כזה דבר ולכן הנשמה יוצאת מייד מהגוף כפי שקרה בעת מתן תורה שכל ישראל פרחה נשמתן והיה צריך להחיותן ממש. |
==התגלות השכינה במשך הדורות== | ==התגלות השכינה במשך הדורות== | ||
− | *ב[[בריאת העולם]] | + | *ב[[בריאת העולם]] היתה השכינה בגילוי בכל העולם כאופן הא' אך על ידי שבעה חטאים (הראשון והמשמעותי, [[חטא עץ הדעת]]) הסתלקה והתעלאה השכינה מהעולם לגמרי, אך במשך הדורות על ידי הצדיקים שבכל הדורות חזרה השכינה בשבעה שלבים לעולם, (השלב השביעי והמשמעותי בהחזרת השכינה התבצעה על ידי משה רבינו). |
− | *בזמן קיום [[המשכן]] ו[[בית המקדש]] | + | *בזמן קיום [[המשכן]] ו[[בית המקדש]] היתה עיקר השכינה ב[[קודש הקודשים]] בין שני בדי הארון ובין שני [[הכרובים]], אך רק ל[[כהן גדול]] היתה הגישה למקום. |
*ב[[מתן תורה]] היה גילוי יוצא דופן שלא היה לפני זה ולא יהיה לפני ה[[גאולה]], בה כל העולם ראה ושמע את [[הקדוש ברוך הוא]] בכבודו ובעצמו מדבר. | *ב[[מתן תורה]] היה גילוי יוצא דופן שלא היה לפני זה ולא יהיה לפני ה[[גאולה]], בה כל העולם ראה ושמע את [[הקדוש ברוך הוא]] בכבודו ובעצמו מדבר. | ||
− | *לעתיד לבוא יהיה הגילוי המושלם והנעלה ביותר, הגילוי הנעלה ביותר, הן בדרגת השכינה המתגלה והן באופן הגילוי שיהיה בכל העולם ללא יוצא מן הכלל ולכל יהודי ויהודי ללא יוצא מן הכלל. בגאולה | + | *לעתיד לבוא יהיה הגילוי המושלם והנעלה ביותר, הגילוי הנעלה ביותר, הן בדרגת השכינה המתגלה והן באופן הגילוי שיהיה בכל העולם ללא יוצא מן הכלל ולכל יהודי ויהודי ללא יוצא מן הכלל. בגאולה תיהיה ראייה גשמית בענינים אלוקיים ורוחניים. |
+ | |||
==שכינה בחסידות== | ==שכינה בחסידות== | ||
שורה 30: | שורה 29: | ||
אך בכללות כל [[ספירה]] וכל [[דרגה]] שמטרתה עוד שלב בירידה והתהליך של בריאת [[העולם הזה]] מכונה "שכינה" כי מטרתו הסופית היא לברוא עולם גשמי ולהשכין בו את [[הקדוש ברוך הוא]]. | אך בכללות כל [[ספירה]] וכל [[דרגה]] שמטרתה עוד שלב בירידה והתהליך של בריאת [[העולם הזה]] מכונה "שכינה" כי מטרתו הסופית היא לברוא עולם גשמי ולהשכין בו את [[הקדוש ברוך הוא]]. | ||
+ | |||
כאשר גולים ישראל גולה גם השכינה, כמו שנאמר "השוכן איתם בתוך טומאתם", שכאשר גלו לאדום שכינה עמהם, גלו לבבל שכינה עמהם וכו'. | כאשר גולים ישראל גולה גם השכינה, כמו שנאמר "השוכן איתם בתוך טומאתם", שכאשר גלו לאדום שכינה עמהם, גלו לבבל שכינה עמהם וכו'. | ||
שורה 36: | שורה 36: | ||
[[ליקוטי אמרים - פרק נ"ב]] | [[ליקוטי אמרים - פרק נ"ב]] | ||
− | [[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]][[קטגוריה: | + | [[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]] |
+ | [[קטגוריה:ספירות]] |