עריכת הדף "רחל אמנו"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. אנא בדקו את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן שמרו את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
 
[[קובץ:רחל.jpg|שמאל|ממוזער|250px|ציור של קבר רחל]]
 
[[קובץ:רחל.jpg|שמאל|ממוזער|250px|ציור של קבר רחל]]
'''רחל אמנו''' היא רעייתו של [[יעקב אבינו]] ואמם של [[יוסף]] ו[[בנימין]], אחת מ[[ארבעת האמהות]]. רחל היא בתו הצעירה של [[לבן הארמי]] אחותה של [[לאה אמנו]] ושם אימם של לאה ורחל היא [[עדינה]]. כשיעקב אבינו הגיע לחרן כדי לשאת אישה, הוא עבד אצל דודו [[לבן הארמי]] שהוא גם חמיו לעתיד, שבע שנים כדי להתחתן עם רחל.
+
'''רחל''' אמנו היא רעייתו של [[יעקב אבינו]] ואמם של [[יוסף]] ו[[בנימין]], אחת מארבעת האמהות.
 
 
==תאריך פטירתה==
 
תאריך הפטירה של רחל כפי המקובל במסורת ישראל הוא [[י"א חשוון]].
 
 
 
סביב קביעת התאריך, שיסודו בדברי המדרש{{הערה|ילקוט שמעוני תחילת ספר שמות, וכן בספר היובלים (שהינו ספר חיצוני, אך דבריו עולים בקנה אחד עם דברי המדרש), וכן בדברי הרבינו בחיי שהביא דברי הילקוט שמעוני (שמדורו ב'מדרש תדשא'), וכן יוצא מדברי התרגום יונתן (בראשית לג פסוק יז): "ויעקב נטל לסוכות ואיתעכב תמן תריסר ירחי שתא ובנא ליה בי מדרשא ולגיתוי עבד מטלן בגין כן קרא שמא דאתרא סוכות", כלומר שיצא לדרך אחר זמן סוכות, ואז בדרך מתה עליו רחל, שהוא זמן חודש חשוון הבא לאחר חג הסוכות. וכן כתב בספר התודעה פרק עשירי, והביא כמקור את דברי הילקוט ומועד לכל חי כו, ד. פסיקתא רבתי ג 'ביום השמיני', דף יא, ב.}} בנוגע להולדת בנימין - שרחל נפטרה בעת לידתו כפי שמפורש בפסוק - ישנו פולמוס רחב{{הערה|בין הטענות לאמיתיות ודיוק דברי המדרש, הוא המשך הדברים שם שנמצא שבשבט ואייר לא נולד אף אחד מהשבטים, אף שהמדרש עצמו מספר שורות קודם לכן מביא שמות של שבטים שנולדו בחודשים אלו.}}, המנסה לערער על דברי המדרש מפשוטם של הפסוקים, מהם משמע שהפטירה היתה בחודשי הקיץ בזמן שהארץ מנוקבת ככברה{{הערה|כפי הפירוש ברש"י על המילים "בעוד '''כברת''' ארץ לבוא אפרתה".}}, ומנסים לטעון שנפלה טעות בפיענוח של דברי המדרש בו היה כתוב שלידתו בנימין היתה "בחודש השני", והכוונה למנין החודשים מניסן, ומשם השתלשלה הטעות.
 
 
 
אצל רבותינו נשיאינו לא מצאנו התייחסות לסוגיה, או אזכור כל שהוא לתאריך פטירת רחל.
 
 
 
עם זאת, ב[[שיחות לנוער]] מופיע בשלושה מקומות התאריך י"א חשוון כיום פטירת רחל, וכן יש המוכיחים את אמיתות התאריך מהתייחסות הרבי להולדת נפתלי, כהוכחה שאם פרט אחד במדרש מדוייק - גם התאריכים בנוגע לשאר השבטים מדוייקים{{הערה|1=[http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=15988&st=&pgnum=37 התוועדות שבת פרשת וילך, התוועדויות תשמ"ב חלק א' עמוד 30].}}.
 
  
 
==בחסידות==
 
==בחסידות==
רחל הוא כינויה של [[ספירת המלכות]]. כינוי זה בא לבטא גם את יניקת החיצונים שיש בחיצוניות ובהסתר בזמן ה[[גלות]] כמו שכתוב "רחל לפני גוזזה נאלמה"{{הערה|ישעיהו נג ז}}.
+
רחל הוא כינויה של ספירת המלכות. כינוי זה בא לבטא גם את יניקת החיצונים שיש בחיצוניות ובהסתר בזמן הגלות כמו שכתוב "רחל לפני גוזזה נאלמה".
  
בחינתה של רחל בימות החול בשעת ה[[תפילה]] היא מ[[ספירת התפארת]] ולמטה של [[זעיר אנפין]], ובימות החול היא שורה ב[[בי"ע]] בבחינת ראש לשועלים להעלות ניצוצין.
+
בחינתה של רחל בימות החול בשעת התפילה היא מספירת התפארת ולמטה של זעיר אנפין, ובימות החול היא שורה ב[[בי"ע]] בבחינת ראש לשועלים להעלות ניצוצין.
  
ב[[שבת]] עולה ספירת הרחל עד ראש זעיר אנפין ומקבלת ב[[קידוש]] את בחינת [[עינים]] כמו [[לאה אמנו|לאה]]. {{ערך מורחב|ערך=[[רחל ולאה]]}}
+
בשבת עולה ספירת הרחל עד ראש זעיר אנפין ומקבלת ב[[קידוש]] את בחינת [[עינים]] כמו [[לאה]].
  
 
==תפילתה על הגאולה==
 
==תפילתה על הגאולה==
במדרש מתואר כיצד תפילתה של רחל מעוררת את [[גאולה|גאולת]] עם ישראל:
+
במדרש מתואר כיצד תפילתה של רחל מעוררת את גאולת עם ישראל:
 
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=
 
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=
בשעה שבקש הקב"ה להחריב את [[בית המקדש]]... היה [[הקב"ה]] בוכה ואומר אוי לי מה עשיתי, השריתי [[שכינה|שכינתי]] למטה בשביל ישראל, ועכשיו שחטאו חזרתי למקומי הראשון, חס ושלום שהייתי שחוק לגוים ולעג לבריות... אמר הקב"ה ל[[ירמיה]] אני דומה היום לאדם שהיה לו בן יחידי, ועשה לו [[חופה]] ומת בתוך חופתו, ואין לך כאב לא עלי ולא על בני, לך וקרא ל[[אברהם אבינו|אברהם]] ל[[יצחק אבינו|יצחק]] ול[[יעקב אבינו|יעקב]] ו[[משה רבינו|משה]] מקבריהם שהם יודעים לבכות... באותה שעה קפצה רחל אמנו לפני הקב"ה ואמרה: רבונו של עולם גלוי לפניך שיעקב עבדך אהבני אהבה יתירה, ועבד בשבילי לאבא שבע שנים, וכשהשלימו אותן שבע שנים, והגיע זמן [[נישואין|נשואי]] לבעלי, יעץ אבי להחליפני לבעלי בשביל אחותי, והוקשה עלי הדבר עד מאד, כי נודעה לי העצה, והודעתי לבעלי ומסרתי לו סימן שיכיר ביני ובין אחותי, כדי שלא יוכל אבי להחליפני, ולאחר כן נחמתי בעצמי וסבלתי את תאותי, ורחמתי על אחותי שלא תצא לחרפה, ולערב חלפו אחותי לבעלי בשבילי, ומסרתי לאחותי כל הסימנין שמסרתי לבעלי, כדי שיהא סבור שהיא רחל, ולא עוד אלא שנכנסתי תחת המטה שהיה שוכב עם אחותי והיה מדבר עמה והיא שותקת, ואני משיבתו על כל דבר ודבר, כדי שלא יכיר לקול אחותי, וגמלתי חסד עמה, ולא קנאתי בה, ולא הוצאתיה לחרפה, ומה אני שאני בשר ודם עפר ואפר לא קנאתי לצרה שלי ולא הוצאתיה לבושה ולחרפה, ואתה מלך חי וקיים רחמן, מפני מה קנאת לע"ז שאין בה ממש והגלית בני, ונהרגו בחרב, ועשו אויבים בם כרצונם, מיד נתגללו רחמיו של הקב"ה ואמר בשבילך רחל אני מחזיר את ישראל למקומן.|מקור=איכה רבה (בובר) פתיחתא כד}}
+
בשעה שבקש הקב"ה להחריב את בית המקדש... היה הקב"ה בוכה ואומר אוי לי מה עשיתי, השריתי שכינתי למטה בשביל ישראל, ועכשיו שחטאו חזרתי למקומי הראשון, חס ושלום שהייתי שחוק לגוים ולעג לבריות... אמר הקב"ה לירמיה אני דומה היום לאדם שהי' לו בן יחידי, ועשה לו חופה ומת בתוך חופתו, ואין לך כאב לא עלי ולא על בני, לך וקרא לאברהם ליצחק וליעקב ומשה מקבריהם שהם יודעים לבכות... באותה שעה קפצה רחל אמנו לפני הקב"ה ואמרה: רבש"ע גלוי לפניך שיעקב עבדך אהבני אהבה יתירה, ועבד בשבילי לאבא שבע שנים, וכשהשלימו אותן שבע שנים, והגיע זמן נשואי לבעלי, יעץ אבי להחליפני לבעלי בשביל אחותי, והוקשה עלי הדבר עד מאד, כי נודעה לי העצה, והודעתי לבעלי ומסרתי לו סימן שיכיר ביני ובין אחותי, כדי שלא יוכל אבי להחליפני, ולאחר כן נחמתי בעצמי וסבלתי את תאותי, ורחמתי על אחותי שלא תצא לחרפה, ולערב חלפו אחותי לבעלי בשבילי, ומסרתי לאחותי כל הסימנין שמסרתי לבעלי, כדי שיהא סבור שהיא רחל, ולא עוד אלא שנכנסתי תחת המטה שהיה שוכב עם אחותי והיה מדבר עמה והיא שותקת, ואני משיבתו על כל דבר ודבר, כדי שלא יכיר לקול אחותי, וגמלתי חסד עמה, ולא קנאתי בה, ולא הוצאתיה לחרפה, ומה אני שאני בשר ודם עפר ואפר לא קנאתי לצרה שלי ולא הוצאתיה לבושה ולחרפה, ואתה מלך חי וקיים רחמן, מפני מה קנאת לע"ז שאין בה ממש והגלית בני, ונהרגו בחרב, ועשו אויבים בם כרצונם, מיד נתגללו רחמיו של הקב"ה ואמר בשבילך רחל אני מחזיר את ישראל למקומן.
 
+
|מקור=איכה רבה (בובר) פתיחתא כד}}
==לקריאה נוספת==
+
{{קצרמר}}
* '''למה נקברה רחל על אם הדרך?''' לקוטי שיחות חלק ל' עמוד 236, שיחה א' לפרשת ויחי
+
[[קטגוריה:האבות]][[קטגוריה:מושגים בתורת החסידות]]
 
 
 
 
{{הערות שוליים}}
 
[[קטגוריה:האבות]]
 
[[קטגוריה:נשים]]
 
[[קטגוריה:מושגים בתורת החסידות]]
 
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
 

לתשומת לבך: תרומתך לחב"דפדיה תפורסם תחת תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך, או העתקת אותו ממקור שאינו מוגן בזכויות יוצרים. אין לעשות שימוש בחומר המוגן בזכויות יוצרים ללא רשות!

ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)