עריכת הדף "עקבתא דמשיחא"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. אנא בדקו את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן שמרו את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
'''[[עקב (איבר)|עקבתא]] דמשיחא''' (עקבות המשיח) הוא סוף זמן הגלות. זמן זה המוגדר בגמרא סוטה כזמן בו חשכת ה[[גלות]] מתחזקת ברוחניות.
+
'''עקבתא דמשיחא''' הוא סוף זמן הגלות. זמן זה המוגדר בגמרא סוטה כזמן בו חשכת ה[[גלות]] מתחזקת ברוחניות.
  
 
מכיון שהוא הזמן בו צריך משיח לבוא, דווקא בזמן זה ניתנים כוחות מיוחדים להביא את המשיח.
 
מכיון שהוא הזמן בו צריך משיח לבוא, דווקא בזמן זה ניתנים כוחות מיוחדים להביא את המשיח.
 
== החושך כפול ומכופל ==
 
== החושך כפול ומכופל ==
  
[[אדמו"ר הריי"צ]] אמר, שבסיום הלילה, ברגעים האחרונים קודם עלות השחר וזריחת החמה, גוברת תאוות ה[[שינה]] ביותר, וצריכים לידע שהכל תלוי ועומד על הרגעים הספורים שבסיום החושך כפול ומכופל דליל הגלות: אם במשך רגעים ספורים אלה לא יהיה המצב כדבעי - עלולים לאבד ח"ו כל מה שפעלו על ידי זה שהיו ערים במשך כל הלילה; אבל אם יחזיקו מעמד שלא להרדם במשך רגעים ספורים אלה - נשארת בשלימות לא רק הפעולה של רגעים ספורים אלה, אלא גם הפעולה שפעלו במשך כל הלילה, הן מה שהתייגעו בעצמם, והן מה שקיבלו על ידי היגיעה של אחרים.
+
[[אדמו"ר הריי"צ]] אמר, שבסיום הלילה, ברגעים האחרונים קודם עלות השחר וזריחת החמה, גוברת תאוות השינה ביותר, וצריכים לידע שהכל תלוי ועומד על הרגעים הספורים שבסיום החושך כפול ומכופל דליל הגלות: אם במשך רגעים ספורים אלה לא יהיה המצב כדבעי עלולים לאבד ח"ו כל מה שפעלו על ידי זה שהיו ערים במשך כל הלילה; אבל אם יחזיקו מעמד שלא להרדם במשך רגעים ספורים אלה נשארת בשלימות לא רק הפעולה של רגעים ספורים אלה, אלא גם הפעולה שפעלו במשך כל הלילה, הן מה שהתייגעו בעצמם, והן מה שקיבלו על ידי היגיעה של אחרים.
  
וכיון שבכל זאת ישנם כמה וכמה העלמות והסתרים, ומוגבלים ומוגדרים בכמה וכמה גדרים - ניתנה עצה: שמחה פורצת גדר, היינו, שכל גדר איזה שיהיה, יש בכחה של שמחה לבטל ולפרוץ גם גדר זה. בשביל גדר קטן - מספיק שמחה קטנה, וככל שיגדל הגדר - יש צורך בשמחה גדולה יותר{{מקור}}.
+
וכיון שבכל זאת ישנם כמה וכמה העלמות והסתרים, ומוגבלים ומוגדרים בכמה וכמה גדרים ניתנה עצה: שמחה פורצת גדר, היינו, שכל גדר איזה שיהיה, יש בכחה של שמחה לבטל ולפרוץ גם גדר זה. בשביל גדר קטן מספיק שמחה קטנה, וככל שיגדל הגדר יש צורך בשמחה גדולה יותר.<REF>[http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/tm/3/15/95&search=%D7%91%D7%A2%D7%A7%D7%91%D7%AA%D7%90+%D7%93%D7%9E%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%90 הרבי, תורת מנחם, בשמו.]</REF>
  
 
== שמחה בעקבתא דמשיחא כדי להביא את המשיח ==
 
== שמחה בעקבתא דמשיחא כדי להביא את המשיח ==
  
 
הדרך להביא את ה[[משיח]] היא על ידי הוספה ב[[שמחה]], שמחה בטהרתה, שמחה
 
הדרך להביא את ה[[משיח]] היא על ידי הוספה ב[[שמחה]], שמחה בטהרתה, שמחה
שתכף ומיד תביא את משיח צדקנו. ועל אף שכשנמצאים בחושך כפול ומכופל דהגלות, שכל בני ישראל נמצאים בגלות, ושכינתא בגלותא, הרי מובן, שמצד גודל צער הגלות לא שייך שמחה בטהרתה. אבל אף על פי כן, כיון שסוף כל סוף מוכרחים להביא את המשיח - לא נותרה ברירה אלא להביא את המשיח על ידי השמחה, שמחה בטהרתה.
+
שתכף ומיד תביא את משיח צדקנו. ועל אף שכשנמצאים בחושך כפול ומכופל דהגלות, שכל בני ישראל נמצאים בגלות, ושכינתא בגלותא, הרי מובן, שמצד גודל צער הגלות לא שייך שמחה בטהרתה. אבל אף על פי כן, כיון שסוף כל סוף מוכרחים להביא את המשיח לא נותרה ברירה אלא להביא את המשיח על ידי השמחה, שמחה בטהרתה.
  
ובנוגע להקושי לפעול רגש של שמחה בטהרתה בחשכת הגלות - הרי, מכיון שמוכרחים להביא את משיח צדקנו, על כרחך צריך לומר שבסוף זמן הגלות ממש - נותנים כוחות מיוחדים שיוכל להיות ענין השמחה בטהרתה, והביאור - ששמחה זו נעשית על ידי [[התבוננות]] שתיכף ומיד ממש בא משיח צדקנו, שאז תהיה בכל העולם שלימות השמחה, שלכן, ישנו כבר רגש של שמחה בטהרתה (מעיו ודוגמת שמחת הגאולה).  
+
ובנוגע להקושי לפעול רגש של שמחה בטהרתה בחשכת הגלות הרי, מכיון שמוכרחים להביא את משיח צדקנו, על כרחך צריך לומר שבסוף זמן הגלות ממש נותנים כוחות מיוחדים שיוכל להיות ענין השמחה בטהרתה, והביאור ששמחה זו נעשית על ידי התבוננות שתיכף ומיד ממש בא משיח צדקנו, שאז תהיה בכל העולם שלימות השמחה, שלכן, ישנו כבר רגש של שמחה בטהרתה (מעיו ודוגמת שמחת הגאולה).  
  
הרבי אמר דברים אלו, כשהוא מסיים בקריאה מיוחדת: והעיקר - שבמקום אריכות הדיבור והשקלא וטריא יתחילו במעשה בפועל:
+
הרבי אמר דברים אלו, כשהוא מסיים בקריאה מיוחדת: והעיקר שבמקום אריכות הדיבור והשקלא וטריא יתחילו במעשה בפועל:
לצאת בקריאה והכרזה על הוספה מיוחדת בשמחה כדי להביא את המשיח, ובוודאי שעל ידי זה יביאו את המשיח בפועל ממש, ובזריזות הכי גדולה בהרף עין,
+
לצאת בקריאה והכרזה על הוספה מיוחדת בשמחה כדי להביא את המשיח, ובודאי שעל ידי זה יביאו את המשיח בפועל ממש, ובזריזות הכי גדולה בהרף עין,
ואדרבה - ינסו ויווכחו!{{הערה|1=[https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15983&st=%d7%97%d7%95%d7%a6%d7%a4%d7%90+%d7%99%d7%a1%d7%92%d7%99&pgnum=288&hilite=c8c04eba-5547-4572-8057-a40b485d5e47 שיחת ש"פ תצא, י"ד אלול תשמ"ח].}}
+
ואדרבה ינסו ויווכחו!<REF>[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15983&hilite=c8c04eba-5547-4572-8057-a40b485d5e47&st=%D7%97%D7%95%D7%A6%D7%A4%D7%90+%D7%99%D7%A1%D7%92%D7%99 התוועדויות תשמ"ח עמ' 269]</REF>
  
 
== חוצפא יסגי ==
 
== חוצפא יסגי ==
  
בגמרא כתוב כי בעקבתא דמשיחא חוצפא יסגי. הרבי אמר כי אמנם בהכרח שחוצפא יסגי, אך חובתינו לנצל כח זה לחוצפא יסגי דקדושה.{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15983&hilite=c8c04eba-5547-4572-8057-a40b485d5e47&st=%D7%97%D7%95%D7%A6%D7%A4%D7%90+%D7%99%D7%A1%D7%92%D7%99 התוועדויות [[תשמ"ח]] עמ' 269 הערה 71]}}
+
בגמרא כתוב כי בעקבתא דמשיחא חוצפא יסגי. הרבי אמר כי אמנם בהכרח שחוצפא יסגי, אך חובתינו לנצל כח זה לחוצפא יסגי דקדושה.<REF>[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15983&hilite=c8c04eba-5547-4572-8057-a40b485d5e47&st=%D7%97%D7%95%D7%A6%D7%A4%D7%90+%D7%99%D7%A1%D7%92%D7%99 התוועדויות תשמ"ח עמ' 269 הערה 71]</REF>
  
 
גם על הנאמר "ונערים פני זקנים ילבינו" אמר הרבי כי יש לנצל כח זה ל[[קדושה]], ולהתחזק בקדושה באופן שהעלייה של הנערים תהיה באופן מבהיל שממילא פני הזקנים ילבינו ויעוררו גם אותם לכך.
 
גם על הנאמר "ונערים פני זקנים ילבינו" אמר הרבי כי יש לנצל כח זה ל[[קדושה]], ולהתחזק בקדושה באופן שהעלייה של הנערים תהיה באופן מבהיל שממילא פני הזקנים ילבינו ויעוררו גם אותם לכך.
שורה 33: שורה 33:
 
וכאשר ימחה זכר ה"עמלק אשר בקרבך" - יהא כסא ה' שלם - ותבוא ה[[גאולה]].
 
וכאשר ימחה זכר ה"עמלק אשר בקרבך" - יהא כסא ה' שלם - ותבוא ה[[גאולה]].
  
==קישורים חיצוניים==
 
* הרב זלמן נוטיק, [http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=77191 על העקב ועל עקבתא דמשיחא] {{אינפו}}
 
 
{{גאולה ומשיח}}
 
 
{{הערות שוליים}}
 
{{הערות שוליים}}
 
 
[[קטגוריה:גאולה ומשיח בזמן הגלות]]
 
[[קטגוריה:גאולה ומשיח בזמן הגלות]]

לתשומת לבך: תרומתך לחב"דפדיה תפורסם תחת תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך, או העתקת אותו ממקור שאינו מוגן בזכויות יוצרים. אין לעשות שימוש בחומר המוגן בזכויות יוצרים ללא רשות!

ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)