עריכת הדף "עז"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. אנא בדקו את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן שמרו את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
{{פירוש נוסף|נוכחי=בבעל חיים|אחר=תכונה נפשית|ראו=מידת העזות}}
+
[[קובץ:עז.jpg|שמאל|ממוזער|250px|עז]]
[[קובץ:עיזים.jpg|שמאל|ממוזער|250px|עיזים]]
 
 
[[קובץ:עז1.jpg|שמאל|ממוזער|250px|עז שחורה. סתם עיזים שחורות הם (מרמזים לחושך הבא מתוך האור)]]
 
[[קובץ:עז1.jpg|שמאל|ממוזער|250px|עז שחורה. סתם עיזים שחורות הם (מרמזים לחושך הבא מתוך האור)]]
 
'''עז''' היא [[בהמה]] כשרה מסוג ה"[[צאן]]", הניכרת בעיקר בזכות שערותיה כדמות זקן.
 
'''עז''' היא [[בהמה]] כשרה מסוג ה"[[צאן]]", הניכרת בעיקר בזכות שערותיה כדמות זקן.
  
 
==בחסידות==
 
==בחסידות==
בשיר השירים נזכרים העיזים כדוגמא לבעלי שערות. את הפסוק "שערך כעדר העיזים שגלשו מהר גלעד" מפרשים בחסידות כמשל להתגלות עצמית שעל ידי התורה, שאינה על ידי שערות - כדוגמת העיזים, אלא כדוגמת הר גלעד לאחר שהעיזים גלשו ממנו ולאחר שעצמות ההר נתגלה, והיא ה"אורחא" שבין השערות ד[[עתיק]] שבה נתגלה עצם התענוג בלי צמצום בבחינת שערות{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaz/maamarei/572/38/194&search=%D7%A2%D7%99%D7%96%D7%99%D7%9D מאמרי אדמו"ר הזקן ע' קצד]}}.
+
בשיר השירים נזכרים העיזים כדוגמא לבעלי שערות. את הפסוק "שערך כעדר העיזים שגלשו מהר גלעד" מפרשים בחסידות כמשל להתגלות עצמית שעל ידי התורה, שאינה על ידי שערות - כדוגמת העיזים, אלא כדוגמת הר גלעד לאחר שהעיזים גלשו ממנו ולאחר שעצמות ההר נתגלה, והיא ה"אורחא" שבין השערות ד[[עתיק]] שבה נתגלה עצם התענוג בלי צמצום בבחינת שערות {{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaz/maamarei/572/38/194&search=%D7%A2%D7%99%D7%96%D7%99%D7%9D מאמרי אדמו"ר הזקן ע' קצד]}}.
  
 
==העז כקרבן==
 
==העז כקרבן==
שורה 19: שורה 18:
  
 
וזהו המובא: "ואת עורות גדיי עיזים נתן על ידיו ועל חלקת צואריו וירח ריח בגדיו", ואמרו במדרש: אין לך ריח רע יותר משטף גדיי עיזים אלא נכנס עמו ריח ג"כ, ואיך שייך בגדיי עיזים ריח [[גן עדן]]? אלא שהוא כשמהפכין ומבררים אותם ואז [[יתרון האור מן החושך]]. וזהו ריח בגדיו - ופירשו במדרש ריח בוגדיו, ריח בגדיו הם לבושים דמעשה המצות וריח בוגדיו הם [[בעל תשובה|בעלי תשובה]] דיתרון האור מתוך החשך דוקא. דהיינו שלאחר התשובה יש תענוג אלוקי מהחושך שנתהפך לטוב יותר מהטוב בעצמו{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/maharash/tsh/639b/2/10/606&search=%D7%A2%D7%99%D7%96%D7%99%D7%9D תורת שמואל חוקת ע' תרו]}}.
 
וזהו המובא: "ואת עורות גדיי עיזים נתן על ידיו ועל חלקת צואריו וירח ריח בגדיו", ואמרו במדרש: אין לך ריח רע יותר משטף גדיי עיזים אלא נכנס עמו ריח ג"כ, ואיך שייך בגדיי עיזים ריח [[גן עדן]]? אלא שהוא כשמהפכין ומבררים אותם ואז [[יתרון האור מן החושך]]. וזהו ריח בגדיו - ופירשו במדרש ריח בוגדיו, ריח בגדיו הם לבושים דמעשה המצות וריח בוגדיו הם [[בעל תשובה|בעלי תשובה]] דיתרון האור מתוך החשך דוקא. דהיינו שלאחר התשובה יש תענוג אלוקי מהחושך שנתהפך לטוב יותר מהטוב בעצמו{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/maharash/tsh/639b/2/10/606&search=%D7%A2%D7%99%D7%96%D7%99%D7%9D תורת שמואל חוקת ע' תרו]}}.
==בליובאוויטש==
+
{{הערות שוליים|}}
מסופר שהחסיד ר' [[ישראל נעוולער]], שהיה תלמיד ב[[תומכי תמימים ליובאוויטש]], רצה להראות לתלמידים מה קורה כאשר [[מתנגד]] משתכר. הוא לקח עז, והשקה אותה בוודקה. העז השתכרה ועמדה על רגליה והחלה להתגלגל בישיבה. לאור תעלול זה הוציאו את ר' ישראל מהישיבה, אך הוא עדיין המשיך לאכול בה. כאשר קרא לו [[אדמו"ר הריי"צ]] (שהיה אז מנהל הישיבה) וניסה להבין מדוע הוא עדיין נשאר בישיבה למרות שהוא סולק משם, הסביר לו ר' ישראל בבדיחותא: שאת ליובאוויטש הוא לא יעזוב בכל מקרה, ולכן באם הוא לא יאכל הוא ימות, והוא עשה חשבון שבאם הוא ימות, אז הוצאות הקבורה והתרכיכים שלו, יעלו יותר מאשר באם הוא ימשיך לאכול בישיבה, ולכן הוא חוסך לישיבה בככך שהוא אוכל אצלה. הרבי הריי"צ חייך והחזיר אותו לישיבה.
 
 
 
{{הערות שוליים}}
 
 
 
 
[[קטגוריה:בעלי חיים]]
 
[[קטגוריה:בעלי חיים]]

לתשומת לבך: תרומתך לחב"דפדיה תפורסם תחת תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך, או העתקת אותו ממקור שאינו מוגן בזכויות יוצרים. אין לעשות שימוש בחומר המוגן בזכויות יוצרים ללא רשות!

ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)