עריכת הדף "נמרוד"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. אנא בדקו את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן שמרו את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
 +
{{בעבודה}}
 
'''נִמְרוֹד''' היה מלך [[רשע]] בדורו של [[אברהם אבינו]] שהכריז על עצמו כאלוקה והיה בעצמו [[עבודה זרה]]. נקרא בשם נמרוד מלשון מרידה{{הערה|פסחים צד, ב.}}, לקח חלק מרכזי במרד הגדול של דור הפלגה נגד בורא העולם - שבמרכזו בניית [[מגדל בבל]]{{הערה|חולין פט, א: "נתתי גדולה לנמרוד, אמר (בראשית יא, ד) 'הבה נבנה לנו עיר'".}}. נמרוד הוא המלך אשר השליך את אברהם אבינו אל תוך כבשן האש ב[[אור כשדים]]{{הערה|עירובין נג, א.}}. התלמוד גם מזהה אותו כאמרפל, המלך שכנגדו יצא אברהם להילחם כדי להציל את אחיינו, [[לוט]].
 
'''נִמְרוֹד''' היה מלך [[רשע]] בדורו של [[אברהם אבינו]] שהכריז על עצמו כאלוקה והיה בעצמו [[עבודה זרה]]. נקרא בשם נמרוד מלשון מרידה{{הערה|פסחים צד, ב.}}, לקח חלק מרכזי במרד הגדול של דור הפלגה נגד בורא העולם - שבמרכזו בניית [[מגדל בבל]]{{הערה|חולין פט, א: "נתתי גדולה לנמרוד, אמר (בראשית יא, ד) 'הבה נבנה לנו עיר'".}}. נמרוד הוא המלך אשר השליך את אברהם אבינו אל תוך כבשן האש ב[[אור כשדים]]{{הערה|עירובין נג, א.}}. התלמוד גם מזהה אותו כאמרפל, המלך שכנגדו יצא אברהם להילחם כדי להציל את אחיינו, [[לוט]].
  
נמרוד היה יודע את ריבונו ומתכווין למרוד בו, ה"[[לעומת זה]]" של אברהם אבינו ראש המאמינים. נהרג על ידי [[עשו]] ביום פטירתו של אברהם אבינו.
+
נמרוד היה ה"[[לעומת זה]]" של אברהם אבינו ראש המאמינים, ונהרג על ידי [[עשו]] ביום פטירתו של אברהם אבינו.
  
 
==אודותיו==
 
==אודותיו==
שורה 11: שורה 12:
 
וַתְּהִי רֵאשִׁית מַמְלַכְתּוֹ בָּבֶל וְאֶרֶךְ וְאַכַּד וְכַלְנֵה בְּאֶרֶץ שִׁנְעָר.|מקור=בראשית פרק י' פסוקים ח'-י'|מרכאות=כן}}
 
וַתְּהִי רֵאשִׁית מַמְלַכְתּוֹ בָּבֶל וְאֶרֶךְ וְאַכַּד וְכַלְנֵה בְּאֶרֶץ שִׁנְעָר.|מקור=בראשית פרק י' פסוקים ח'-י'|מרכאות=כן}}
  
===מגדל בבל===
+
==מגדל בבל==
 
{{ערך מורחב|מגדל בבל}}
 
{{ערך מורחב|מגדל בבל}}
 
כפי שמבארים המפרשים, נמרוד החל את עניין המלוכה בארץ לאחר [[המבול]]. הוא היה מלך תקיף לא רק כלפי בני עמו אלא גם כלפי ה', שהמריד בני דורו - [[דור הפלגה]] - נגד ה', שעשה את עצמו ל[[עבודה זרה]].
 
כפי שמבארים המפרשים, נמרוד החל את עניין המלוכה בארץ לאחר [[המבול]]. הוא היה מלך תקיף לא רק כלפי בני עמו אלא גם כלפי ה', שהמריד בני דורו - [[דור הפלגה]] - נגד ה', שעשה את עצמו ל[[עבודה זרה]].
  
הוא נתן את העצה לבניית [[מגדל בבל]], בהיותו מלך שנער, שלאחר בלילת השפות על ידי ה' נקראה [[בבל]]. בכך המריד את כל אנשי דורו נגד ה'. מגדל בבל נקרא גם על שמו, "בית נמרוד"{{הערה|עבודה זרה נג, ב.}}.
+
הוא נתן את העצה לבניית [[מגדל בבל]], בהיותו מלך שנער, שלאחר בלילת השפות על ידי ה' נקראה [[בבל]]. בכך המריד את כל אנשי דורו נגד ה'.  
  
 
הכתוב אומר ש"הוא החל להיות גבור בארץ", כלומר, שהחל ממנו החלה המרידה והכפירה באלוקים. ואף שלפני המבול כבר נאמר{{הערה|בראשית ד, כו'.}} "אז הוחל לקרוא בשם ה'", שפירושו, לעשות שם ה' חולין ולקרוא בו את שמות הפסלים והעבודה זרה. אך קודם המבול היה זה בצורת [[שיתוף]] בין אלוקים לעבודה זרה, אך החל מנמרוד החלה כפירה מוחלטת בה'{{הערה|רמב"ן בראשית י, ח.}} וכן הוא חילל את ה' בפרהסיה{{הערה|שפתי חכמים.}}.
 
הכתוב אומר ש"הוא החל להיות גבור בארץ", כלומר, שהחל ממנו החלה המרידה והכפירה באלוקים. ואף שלפני המבול כבר נאמר{{הערה|בראשית ד, כו'.}} "אז הוחל לקרוא בשם ה'", שפירושו, לעשות שם ה' חולין ולקרוא בו את שמות הפסלים והעבודה זרה. אך קודם המבול היה זה בצורת [[שיתוף]] בין אלוקים לעבודה זרה, אך החל מנמרוד החלה כפירה מוחלטת בה'{{הערה|רמב"ן בראשית י, ח.}} וכן הוא חילל את ה' בפרהסיה{{הערה|שפתי חכמים.}}.
שורה 21: שורה 22:
 
היות שנמרוד היה מפורסם בהנהגתו זו, עד ימי [[משה רבינו]] התבטאו על כל אדם רשע שהתנהג בעזות פנים בתוקף ובהתרסה שהוא "כנמרוד גבור ציד לפני ה'"{{הערה|בראשית רבה. מובא ברש"י.}}.
 
היות שנמרוד היה מפורסם בהנהגתו זו, עד ימי [[משה רבינו]] התבטאו על כל אדם רשע שהתנהג בעזות פנים בתוקף ובהתרסה שהוא "כנמרוד גבור ציד לפני ה'"{{הערה|בראשית רבה. מובא ברש"י.}}.
  
נמרוד ירש מאביו את כתנות העור שעשה ה' ל[[אדם הראשון]] ולאשתו וזה נתן לו כח מיוחד למלוך{{הערה|פרקי דרבי אליעזר. ושם, שנמרוד מלך מסוף העולם ועד סופו.}}. את כתנות עור אלו שדד [[עשו]] מנמרוד כשהרגו ביום פטירתו של אברהם אבינו והם "בגדי החמודות" שהיו אצל עשו{{מקור}}.
+
יש מפרשים שנמרוד ירש מאביו את כתנות העור שעשה ה' ל[[אדם הראשון]] וזה נתן לו כח מיוחד למלוך. את כתנות עור אלו שדד [[עשו]] מנמרוד כשהרגו ביום פטירתו של אברהם אבינו והם "בגדי החמודות" שהיו אצל עשו.
  
===אור כשדים===
+
==אור כשדים==
המדרש{{הערה|מובא ברש"י יא, כח.}} מספר על אברהם אבינו שבהיותו אצל אביו, תרח, שיבר את צלמיו. הלך תרח והתלונן אל המלך נמרוד על אברהם בנו. נמרוד השליך את אברהם לכבשן האש ב"אור כשדים", ונעשה לו נס וניצל.
+
המדרש{{הערה|מובא ברש"י יא, כח.}} מספר על אברהם אבינו שבהיותו אצל אביו תרח שיבר את צלמיו. הלך תרח והתלונן אל המלך נמרוד על אברהם בנו. נמרוד השליך את אברהם ל"אור כשדים", מדורת אש גדולה, ונעשה לו נס וניצל.
  
 
בהמשך, ב[[פרשת לך לך]] מספרת התורה על [[מלחמת המלכים]]{{הערה|בראשית יד, א.}}: "ויהי בימי אמרפל מלך שנער.." ומפרש רש"י "אמרפל הוא נמרוד, שאמר לאברהם פול לתוך כבשן האש". אמרפל נמנה בין ארבעת המלכים שאברהם אבינו הביס במלחמה.
 
בהמשך, ב[[פרשת לך לך]] מספרת התורה על [[מלחמת המלכים]]{{הערה|בראשית יד, א.}}: "ויהי בימי אמרפל מלך שנער.." ומפרש רש"י "אמרפל הוא נמרוד, שאמר לאברהם פול לתוך כבשן האש". אמרפל נמנה בין ארבעת המלכים שאברהם אבינו הביס במלחמה.
  
ובגמרא{{הערה|עירובין נג, א.}}: "ויהי בימי אמרפל. רב ושמואל, חד אמר נמרוד שמו ולמה נקרא שמו אמרפל שאמר והפיל לאברהם אבינו בתוך כבשן האש, וחד אמר אמרפל שמו ולמה נקרא שמו נמרוד שהמריד את כל העולם כולו עליו במלכותו".
+
ובגמרא{{הערה|עירובין נג, א.}} "ויהי בימי אמרפל. רב ושמואל, חד אמר נמרוד שמו ולמה נקרא שמו אמרפל שאמר והפיל לאברהם אבינו בתוך כבשן האש, וחד אמר אמרפל שמו ולמה נקרא שמו נמרוד שהמריד את כל העולם כולו עליו במלכותו".
  
 
==בתורת החסידות==
 
==בתורת החסידות==
===שורשו של נמרוד===
+
{{להשלים}}
ה[[מדרש]]{{הערה|בראשית רבה לז, ג.}} מונה חמש פעמים שנזכר תיבת "הוא" במקרא לטובה, וחמש פעמים לרעה. אחת מהן זו הפעם האמורה בנמרוד "הוא היה גבור ציד לפני ה'". [[אדמו"ר הצמח צדק]] מבאר{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/zz/oht/otb2/3/21/734.htm?q=%D7%A0%D7%9E%D7%A8%D7%95%D7%93 אור התורה במדבר כרך ב' עמ' תשל"ד]}} את סוד "חמשה הוא לרעה", שהן נמשכים מסוף [[ה' גבורות]] שמשם שורש [[קליפת נוגה]] וכל [[ג' קליפות הטמאות|קליפות הטמאות]]. וראשיתן נמרוד שהוא היה ראש דור הפלגה שבנו העיר ומגדל. שורש יניקת קליפות אלו הוא ממידת [[ארך אפים]] שעליה נאמר ו"הוא" רחום יכפר עוון, שממנה נפלו ניצוצות הקדושה ב[[שבירת הכלים]] על דרך קליפה הקודמת להפרי.
+
ב[[מדרש]] [[פרשת נח]] מונה חמשה פעמים שנזכר תיבת "הוא" במקרא לטובה, וחמשה פעמים לרעה. [[אדמו"ר הצמח צדק]] מבאר{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/zz/oht/otb2/3/21/734&search=%D7%A0%D7%9E%D7%A8 אור התורה כרך ב' ע' תשל"ד]}} את סוד "חמשה הוא לרעה", שהן נמשכים מסוף [[ה' גבורות]] שמשם שורש [[קליפת נוגה]] וכל קליפות הטמאות.  
  
[[אדמו"ר הרש"ב]] מבאר, ששורש נשמתו של נמרוד
+
שורש יניקת קליפות אלו הוא ממידת [[ארך אפים]] שעליה נאמר ו"הוא" רחום יכפר עוון, שממנה נפלו ניצוצות הקדושה ב[[שבירת הכלים]] על דרך קליפה הקודמת להפרי.
הוא מאורות תקיפים וחזקים של [[עולם התוהו]], שבנפילתם למטה לעולם הזה הן במצב של תגבורת הרע ביותר. והוא מסוג הנשמות הגבוהות שנפלו למטה בגופים גסים מאד בתכלית הגסות והפירוד והישות והם בבחינת רע גמור{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/maharshab/terav/1/71/605.htm?q=%D7%A0%D7%9E%D7%A8%D7%95%D7%93 המשך תער"ב ח"א עמ' תרה] וכן הוא ב[https://chabadlibrary.org/books/adhaam/maamarei/ku/8/373.htm?q=%D7%A0%D7%9E%D7%A8%D7%95%D7%93 מאמרי אדמו"ר האמצעי קונטרסים עמ' שעג].}}.
 
  
 
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==
שורה 45: שורה 45:
 
[[קטגוריה:אישים בתנ"ך]]
 
[[קטגוריה:אישים בתנ"ך]]
 
[[קטגוריה:פרשת נח]]
 
[[קטגוריה:פרשת נח]]
[[קטגוריה:פרשת לך לך]]
 

לתשומת לבך: תרומתך לחב"דפדיה תפורסם תחת תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך, או העתקת אותו ממקור שאינו מוגן בזכויות יוצרים. אין לעשות שימוש בחומר המוגן בזכויות יוצרים ללא רשות!

ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)