ניצוץ משיח

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

ניצוץ משיח הוא הארה מנשמת משיח הכללי המאירה ונמצאת בנשמתו של כל יהודי שעל ידי ניצוץ זה ביכולתו של כל יהודי להביא לחיו בזמן הגלות את גילוי המשיח.

ועל ידי עבודה זו בזמן הגלות מביא את גילוי הנשמה הכללית הוא משיח הכללי בגילוי בפועל. כמו"כ בזה שיש לכל נשמה חלק בנשמת משיח יכול המשיח לגאול את ישראל ולהשפיע לכולם את השפעותיו בכלל ובתורה בפרט.

מקורו

מקור הדברים מובא בספר מאור עיניים המביא בשם בעל שם טוב שעל כל אחד מישראל להכין ולתקן חלק מקומת משיח השייך לנשמתו ועל ידי שיתקנו כולם את חלקם יבוא המשיח.

המקור והרמז לזה בפירוש המקרא הוא בפסוק:[1] "דרך כוכב מיעקב" שבפירוש הפסוק יש שני ביאורים לפירוש אחד הוא על מלך המשיח.[2] ולפירוש השני הוא על כל אחד מישראל.[3] ומכיוון שכל הביאורים הם שייכים זה לזה יוצא שעל כל אחד מישראל נאמר שהוא כוכב מיעקב כנשמת משיח.[4]

עניינו

העבודה

ניצוץ משיח הוא דרגת היחידה שבנשמה[5] ועניינו הוא כעניינו של משיח הכללי שבביאתו יתגלה האלקות שלמעלה מטעם ודעת, שזהו הכוונה במאמר חז"ל[6]: שמשיח בא "בהיסח הדעת" לפי שעניינו הוא הקשר לאלקות שלמעלה מהשכל והדעת. וכך הוא גם בניצוץ משיח הפרטי שהוא עצם התקשרותו של היהודי עם הקב"ה באופן למעלה מטעם ודעת. אולם בזמן הגלות כח זה הוא נעלם ולפעמים הכח הינו בגלות ממש בתוך הנפש הבהמית והוא כאשר האדם מקשר ומשקיע את עצמו בענייני עולם הזה בהתקשרות חזקה בלי טעם וממילא הקשר העצמי לקדושה ואלוקות מתעלם ונמצא בגלות.

ועבודתו של יהודי הוא לגלות את ניצוץ זה. והוא על ידי עבודת התפילה מעומק הלב שאז מתגלה נקודה הפנימית שבו שלמעלה מהדעת. כן על ידי נתינת צדקה מכסף שעמל בו בעסק משא ומתן. לפי שבעסק האדם משקיע את עומק נפשו ועל ידי שנותן הכסף לצדקה הרי הוא נותן את עומק נפשו ונקודת ליבו לאלקות. ועל יד זה מעלה האדם את כל התורה ומצוות שלו שיהיו חדורים עם הקשר האלוקי שבנקודת הלב. עבודה זו היא גילוי המשיח בנפש האדם.[7]

ומכיוון שנשיא הדור הוא משיח שבדור[8] לכן גילוי ניצוץ משיח תלוי בעבודה בקיום הוראותיו. ועל ידי ההתקשרות אליו נקל יותר להביא לגלוי הניצוץ הפרטי. ובפרט על ידי קיום השליחות שלו שמתגלה בשליח ה'כמותו' של המשלח - "שלוחו של אדם כמותו" - עניין המשיח שבמשלח. וזה נרמז בזה שהגימטריה של 'שליח' יחד עם י' כוחות הנפש (שבהם חדר הניצוץ משיח) הוא 'משיח'.[5]

פעולתו

ניצוץ משיח פועל בכל הכוחות כולם על שכולם יהיו חדורים בעניינו (שכשם שניצוץ ממשה רבינו נמצא בכל אחד שפועל בו שיראת שמים יהיה דבר קטן בעיניו כך גם ניצוץ המשיח פועל על כל כוחות נפשו). ומכיוון שהניצוץ הוא ניצוץ אש שטבעו הוא שמכלה ושורף ומתפשט מעצמו, לכן על ידי גילוי הניצוץ הרי הוא בדרך ממילא מבטל את כל הקוצים שמפריעים ומונעים ומנגדים לו.[5]

על ידי עבודת אחד מישראל בגילוי ניצוץ משיח שבו ביכולתו להביא את גילוי המשיח הכללי ואף שהוא רק 'ניצוץ' שהוא בעין ערוך לעצם מכיוון שהוא חלק מהעצם הרי על פי הכלל הידוע שהעצם כשאתה תופש במקצתו אתה תופש בכולו" נמצא שבניצוץ אחד נמצא כל העצם ועל ידי עבודה ביכולתו להביא לביאת המשיח הכללי.[5]

על ישראל נאמר שלעתיד הם עתידים להתחדש כהלבנה כל חודש והכוונה בזה שיתגלה בהם דרגת היחידה שבהתגלותה מתחדשים כל הכוחות כולם. וכך הוא גם בכל ראש חודש שמתגלה עצם הנשמה - ניצוץ משיח ועל ידי זה מתחדשים כל הכוחות.

דרגתו

ניצוץ משיח הוא דרגת היחידה שבנפש שהיא אחד עם הקב"ה באופן של "יחידה ליחדך"[9] אולם בעומק יותר מבאר הרבי שעיקר הכוונה הוא לעצם הנשמה שלמעלה מכל הכוחות ולמעלה מכל התוארים וכפי שהנשמה הוא דבר אחד עם עצמות ומהות שעניינה בעבודה הוא עצם הידיעה שישנו מציאות עצם הנשמה שהיא אחד עם עצמותו.[10]

ניצוץ משיח נמצא בגילוי יותר אצל ילדים שאצלם הכוחות הפנימיים פחות מעלימים ולכן עצם הנשמה נמצא בגלוי יותר שעל שם זה אמרו עליהם[11] "אל תגעו במשיחי" אלו תינוקות של בית רבן.[12]

על ידי זה שבכל אחד מישראל יש ניצוץ משיח יוכל המשיח ללמד את כל ישראל תורה ויוציא את כולם מהגלות וימשיך להם השפעות.[13]

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. במדבר כד, כז.
  2. תרגום, רמב"ן על הפסוק ותלמוד ירושלמי תענית ד, ה.
  3. תלמוד ירושלמי מעשר שני סוף פרק ד.
  4. ראה לקוטי שיחות חלק ב עמוד 599 ועמוד 692 בהערה וראה תורת מנחם התוועדויות תשמ"ו חלק א עמוד 344
  5. 5.0 5.1 5.2 5.3 תורת מנחם התוועדויות - תשמ"ו עמוד 343 ואילך, לקוטי שיחות חלק כט עמוד 358 ואילך.
  6. סנהדרין צ"ז, א.
  7. ראה בכל זה בתניא אגרת הקודש סימן ד ראה לקוטי שיחות חלק ב עמוד 692 בהערה שמציין להנ"ל.
  8. שנשיא ישראל הוא התפשטות של משה רבינו שמשה הוא גואל ראשון הוא גואל אחרון לכן כל נשיא ישראל עניינו הוא משיח.(התוועדויות תשמ"ו שם לקוטי שיחות חלק כט שם) גם נשיא הדור הוא נשמה כללית לכן הוא כולל את כל ניצוצי משיח שבדור ולכן הוא המשיח הכללי(קונטרס בית רבינו שבבל הערה 53 - התוועדויות תשנ"ב חלק א עמוד 420).
  9. תו"מ
  10. תורת מנחם התוועדויות תשנ"ב חלק א עמוד 319.
  11. שבת קיט, ב.
  12. תורת מנחם התוועדויות - תשנ"ב חלק א עמוד 273 ואילך.
  13. ספר המאמרים תשל"ד - תשל"ה עמוד 252.