עריכת הדף "משתמש:מה עם ההתגלות?/נמנע הנמנעות"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
ניתן לבטל את העריכה. אנא בדקו את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן שמרו את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.
גרסה אחרונה | הטקסט שלך | ||
שורה 18: | שורה 18: | ||
כמו"כ דעת ר' יוסף אלבו בעל ה"עיקרים"{{הערה|ספר העיקרים מאמר ראשון פרק כ"ב}}, ר' ידעי' הפניני בעל "בחינות עולם"{{הערה|בתשובתו שנדפסה בשו"ת הרשב"א סי' תי"ח}}, ר' יצחק עראמה{{הערה|בספרו עקדת יצחק שער פ'}}, הרלב"ג{{הערה|בפירושו על ספר יהושע פרק ד' פסוק כ'}} ור' [[יצחק אברבנאל]]{{הערה|בספרו מפעלות אלוקים מאמר ד'}} שיש לנמנעות קיום בחיק הבורא. | כמו"כ דעת ר' יוסף אלבו בעל ה"עיקרים"{{הערה|ספר העיקרים מאמר ראשון פרק כ"ב}}, ר' ידעי' הפניני בעל "בחינות עולם"{{הערה|בתשובתו שנדפסה בשו"ת הרשב"א סי' תי"ח}}, ר' יצחק עראמה{{הערה|בספרו עקדת יצחק שער פ'}}, הרלב"ג{{הערה|בפירושו על ספר יהושע פרק ד' פסוק כ'}} ור' [[יצחק אברבנאל]]{{הערה|בספרו מפעלות אלוקים מאמר ד'}} שיש לנמנעות קיום בחיק הבורא. | ||
+ | |||
+ | אחד הנימוקים לשיטה זו הוא, שאם נאמר שאין כללי השכל תופסים מקום אצל הקב"ה, לא נדע במה להאמין ובמה לא להאמין, שהרי | ||
===הסיבה לטענתם=== | ===הסיבה לטענתם=== | ||
שורה 29: | שורה 31: | ||
==דעת הסוברים שאין לנמנעות קיום בחיק הבורא== | ==דעת הסוברים שאין לנמנעות קיום בחיק הבורא== | ||
− | ראש הסוברים שאין לנמנעות קיום בחיק הבורא הינו הרשב"א. | + | ראש הסוברים שאין לנמנעות קיום בחיק הבורא הינו הרשב"א. בכמה תשובות שלו הוא מאריך לבאר עניין זה. התשובה המצוטטת ביותר היא תשובתו לר' ידעיה הפניני שסבר שיש לנמנעות קיום בחיק הבורא. (אולי הסיבה לייחודה של תשובה זו דווקא היא, שבה קובע ברורות שהכוונה גם לנמנעות מהסוג של "רוכב ואינו רוכב". ובנוגע לשאלה כיצד נדע במה להאמין ובמה לא קובע בפשטות: במה שציוותה אותנו התורה להאמין - נאמין, בין אם זה מסתדר עם כללי השכל ובין אם לא. ובמה שאין התורה ציוותה אותנו לא נאמין). |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
==הכרעת תורת החסידות== | ==הכרעת תורת החסידות== | ||
− | תורת | + | תורת{{הערה|בהבא לקמן ראה }} החסידות מכריעה שהקב"ה הוא נמנע הנמנעות. |
− | + | ===כללי השכל אצל הקב"ה לפי תורת החסידות=== | |
− | + | כאמור{{הערה|בהבא לקמן ראה שיחת ש"פ ויצא תשמ"ח - ע"ד הספר דרך אמונה להמקובל הרב גבאי, שיחת }} לפי תורת החסידות הקב"ה הוא נמנע הנמנעות ואינו מוגבל בכללי השכל. אמנם לאחר שצמצם הקב"ה את עצמו בסדר ההשתלשלות, הוא קבע שסדר ההשתלשלות יהי' על פי כללי השכל, בדרך זו מבואר כיצד ניתן להביא משלים מהאדם לקב"ה ("מבשרי אחזה אלוקה") וכיצד מביאים הוכחה לבריאת ה' את עולמו והיותו בו תמיד מהנשמה והגוף. | |
− | + | כמו"כ מבאר הרבי{{הערה|הדרן על הרמב"ם תשמ"ו}} בדרך זו את דברי הרמב"ם ודברי הר"מ אלמשונו בעניין ידיעה ובחירה: | |
− | + | הרמב"ם כותב: | |
==מקום הארון אינו מן המידה== | ==מקום הארון אינו מן המידה== | ||
− | + | אחד הראיות שהביאו לכך שהקב"ה הוא נמנע הנמנעות הוא ממאמר [[חז"ל]]{{הערה|יומא כ"א א וש"נ}}: "מקום הארון אינו מן המידה", ואכן גם בתורת החסידות הובא עניין זה כדוגמא לעניין "נמנע הנמנעות"{{הערה|ראה שיחת [[שבת]] פרשת [[ויקהל]] [[פקודי]] [[תש"נ]] ס"ח, }}. אמנם מכך שבכמה מאמרים {{הערה| ספר המאמרים תרמ"ג ע' | |
+ | , ספר המאמרים }} מובא שעניין "מקום הארון אינו מן המידה" הוא עניין של ביטול המקום לגבי למעלה ממקום, התגברות שם [[הוי"ה|הוי']] על שם "אדנ-י" וכיו"ב, מוכיח הרבי{{הערה|מאמר ד"ה גדול יהיה תשכ"ב הערה 59 - [[ספר המאמרים מלוקט]] חלק ד' ע' שמ}} שיש לזה איזושהי תפיסת מקום בשכל, שהרי מצד "נמנע הנמנעות" יכול להיות חיבור אף ככשני העניינים ההופכיים הם בתוקפם ואין צורך שאחד יתבטל לשני ויתגבר עליו. | ||
==כל יהודי יכול לעבוד באופן של נמנע הנמנעות== | ==כל יהודי יכול לעבוד באופן של נמנע הנמנעות== | ||
− | לאחר הכרעת תורת החסידות שהקב"ה הוא "נמנע הנמנעות", מחדש הרבי שהקב"ה גם תובע ונותן כוחות לכל יהודי לעבוד באופן של "נמנע הנמנעות" עניין זה מתבטא בכמה עניינים | + | לאחר הכרעת תורת החסידות שהקב"ה הוא "נמנע הנמנעות", מחדש הרבי שהקב"ה גם תובע ונותן כוחות לכל יהודי לעבוד באופן של "נמנע הנמנעות" עניין זה מתבטא בכמה עניינים: |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | ''י"ב תמוז תש"דמ, ויק"פ תשמ"ח ס"ח, ויגש תשמ"ז, ואולי גם ד"מ ניצו"י וילך ס"ה ובהערה 71 ויל"ע בזה'' | |
==הערות שוליים== | ==הערות שוליים== |