עריכת הדף "משתמש:חי גאולה/ ארבעה זוגות תפילין"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
ניתן לבטל את העריכה. אנא בדקו את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן שמרו את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.
גרסה אחרונה | הטקסט שלך | ||
שורה 1: | שורה 1: | ||
− | |||
− | קיימים ארבעה שיטות בסדר הפרשיות בתפילין - שיטת | + | {{כתב גדול| '''נא לא לשנות דברים בגוף הערך כי אם להעיר הערות בדף השיחה - בתודה מראש: ''' [[משתמש:חי גאולה|חי גאולה ]] - [[שיחת משתמש:חי גאולה|שיחה]]}} |
+ | |||
+ | קיימים ארבעה שיטות בסדר הפרשיות בתפילין - שיטת רש"י, שיטת רבינו תם, שיטת הראב"ד, שיטת השימושא רבא.. | ||
==שורש מחלוקתם== | ==שורש מחלוקתם== | ||
שורה 7: | שורה 8: | ||
===התפילין=== | ===התפילין=== | ||
− | + | מצוות התפילין בכלל - המקור בתורה, הפרשייות (חשוב להבנת המחלוקת) | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
+ | ===הברייתא במנחות=== | ||
− | + | בעוד שלגבי סדר כתיבת הפרשייות יש חיוב לכתוב אותם כסדרם{{הערה|כפי דברי המכילתא בפרשת בא - פרשה י"ח ד"ה ויהי כי}} הרי שבנוגע למיקום הפרשיות בבתי התפילין, אין סדר מחייב מן התורה, ורק אצל חז"ל הייתה מחלוקת לגבי סדר הפרשייות{{הערה|ראה משמרת שלום ס' ד', ע' 20 ד"ה והנה אם}}. | |
− | + | המקור הראשון הדן בגלוי בשאלת מיקום הפרשייות וממנו משתשלות ד' השיטות הוא הגמרא במנחות{{הערה| לד, ב. לה, א'.}}: | |
− | |||
− | המקור הראשון הדן בגלוי בשאלת מיקום | ||
תנו רבנן: כיצד סדרן? קדש לי והיה כי יביאך מימין. שמע והיה אם שמוע משמאל. והתניא איפכא?! אמר אביי לא קשיא! כאן לימין הקורא כאן לימין המניח, והקורא קורא כסדרן. | תנו רבנן: כיצד סדרן? קדש לי והיה כי יביאך מימין. שמע והיה אם שמוע משמאל. והתניא איפכא?! אמר אביי לא קשיא! כאן לימין הקורא כאן לימין המניח, והקורא קורא כסדרן. | ||
שורה 28: | שורה 21: | ||
'''פירוש''': חכמים שאלו: כיצד סדר הנחת הפרשיות? והשיבו: הסדר הוא כך: "קדש, ו"והיה כי יביאך" מימין, ו"שמע" ו"והיה אם שמוע" משמאל. שואלת הגמרא: והרי למדנו בבריתא אחרת סדר אחר לפרשיות? מתרץ אביי: שתי הברייתות נכונות. השאלה היא רק מאיזה זווית הוגדרו הימין והשמאל. או מזווית ראייתו של הקורא - דהייהו זה העומד מול מניח התפילין ו"קורא" - מסתכל על על הפרשיות שעל ראשו של המניח, או מזווית ראיתו של האדם המניח את התפילין (של ראש). דהיינו הימין של המניח היא השמאל של האדם ה"קורא" - העומד מולו. | '''פירוש''': חכמים שאלו: כיצד סדר הנחת הפרשיות? והשיבו: הסדר הוא כך: "קדש, ו"והיה כי יביאך" מימין, ו"שמע" ו"והיה אם שמוע" משמאל. שואלת הגמרא: והרי למדנו בבריתא אחרת סדר אחר לפרשיות? מתרץ אביי: שתי הברייתות נכונות. השאלה היא רק מאיזה זווית הוגדרו הימין והשמאל. או מזווית ראייתו של הקורא - דהייהו זה העומד מול מניח התפילין ו"קורא" - מסתכל על על הפרשיות שעל ראשו של המניח, או מזווית ראיתו של האדם המניח את התפילין (של ראש). דהיינו הימין של המניח היא השמאל של האדם ה"קורא" - העומד מולו. | ||
− | מדיון זה בגמרא עולה עיקרון חשוב בסדר הנחת | + | מדיון זה בגמרא עולה עיקרון חשוב בסדר הנחת הפרשייות בתפילין: |
+ | |||
+ | ארבעת פרשיות תפילין של ראש אינן מהוות סדרה אחת של ארבעה יחידות הבאות זו לאחר זו (א, ב, ג, ד) אלא הם נחלקות לשנינ אגפים ברורים: | ||
− | |||
==ד' השיטות== | ==ד' השיטות== | ||
− | + | שיטת [[רש"י]] {{הערה|כפי רש"י סוברים גם: ר"י אלפס, ר"י בן מיגאש, ר"י בן מיגאת, [[הרמב"ם]], ה[[רשב"א]], רבינו יונה, [[הרמב"ן]], [[הבית יוסף]], מגדל עוז, מהרי"ל ועוד.}} - סדר הפרשיות הינו כסדר כתיבתם בתורה (קדש, והיה כי יביאך, שמע, והיה אם שמוע) מצד ימין '''של הקורא''' (אדם שנמצא מול המניח). '''וכך נפסק להלכה'''. | |
− | שיטת [[רש"י]] {{הערה|כפי רש"י סוברים גם: ר"י אלפס, ר"י בן מיגאש, ר"י בן מיגאת, [[הרמב"ם]], ה[[רשב"א]], רבינו יונה, [[הרמב"ן]], [[הבית יוסף]], מגדל עוז, מהרי"ל ועוד.}} - סדר הפרשיות הינו | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
+ | שיטת [[רבינו תם]] {{הערה|כפי דעת ר"ת סוברים גם: רב שרירא גאון, רב האי גאון, רבינו חננאל, ר"י טוב עלם, [[הרי"ף]], הר"י ברצלוניח, האשכול.}}: סדר הפרשיות הוא: קדש, והיה כי יביאך, והיה אם שמוע, שמע, '''מימין הקורא.''' רבים נוהגים להדר ולהניח גם [[תפילין]] דר"ת. | ||
+ | שיטת השימושא רבא {{הערה|ישנה מחלוקת מהי דעת השימושא רבא והרבי מכריע כך.}}: הסדר הוא כפי סדרם בתורה (הוא קדש, והיה כי יביאך, שמע, והיה אם שמוע) '''מימין המניח'''. ישנם חידושים נוספים בתפילין לפי שיטת השימושא רבא: א. בתגין - מוסיפים בתפילין עוד הרבה 'תגין' מעל האותיות. ב. גודל התפילין צריך להיות "אצבעיים על אצבעיים" (=4 ס"מ על 4 ס"מ). אין לשיטתו [[תפילין]] של יד מיוחדות.{{הערה| בדבר זהותו של השימושא רבא אומר הרבי שהשימושא רבא הינו רב שר שלום המיוחס לשר שלום גאון.}} הנחתם נחשבת כמיועדת לבעלי סגולה בלבד. | ||
+ | שיטת [[הראב"ד]]: סדר הפרשיות הוא: קדש, והיה כי יביאך, והיה אם שמוע, שמע, '''מימין המניח'''. אין לשיטתו [[תפילין]] של יד מיוחדות. | ||
==עניינם על פי חסידות== | ==עניינם על פי חסידות== | ||
שורה 60: | שורה 41: | ||
==בתורת הרבי== | ==בתורת הרבי== | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | ==צדיקים וחסידים שהניחו ארבעה זוגות תפילין== | |
'''בית הרב''': | '''בית הרב''': | ||
שורה 78: | שורה 48: | ||
רבותינו נשיאינו הניחו ד' זוגות. הרז"א. ר' לוי"צ שניאורסון. | רבותינו נשיאינו הניחו ד' זוגות. הרז"א. ר' לוי"צ שניאורסון. | ||
− | הרבי | + | הרבי - להרחיב. |
'''חסידים ואנשי מעשה:''' | '''חסידים ואנשי מעשה:''' | ||
− | ר' הלל מפאריטש. ר' צבי הירש (הירשל) גוראריה. ר' איצ'ה מתמיד. ר' בערק'ה חן {{הערה| היה מניח זוגות רבים. מלבד ד' זוגות היה מניח תפילין גסות ודקות, כתב האריז"ל ואדמוה"ז ועוד}} ר' ברוך פריז | + | ר' הלל מפאריטש. ר' צבי הירש (הירשל) גוראריה. ר' איצ'ה מתמיד. ר' בערק'ה חן {{הערה| היה מניח זוגות רבים. מלבד ד' זוגות היה מניח תפילין גסות ודקות, כתב האריז"ל ואדמוה"ז ועוד}} ר' ברוך פריז. |
'''צדיקי פולין:''' | '''צדיקי פולין:''' | ||
− | מהרי"א מקומרנא ובנו מהר"א | + | מהרי"א מקומרנא ובנו מהר"א. |
+ | |||
==הספר תפילין של ימות המשיח== | ==הספר תפילין של ימות המשיח== | ||
שורה 99: | שורה 70: | ||
==ראו גם== | ==ראו גם== | ||
− | [[ | + | [[תפילין]] |
− | |||
− | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
− |