עריכת הדף "משיח בן יוסף"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. אנא בדקו את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן שמרו את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
'''משיח בן יוסף''' הוא משיח שיגאל את ישראל לפני ה[[גאולה]] השלימה על ידי [[משיח בן דוד]], והוא יהיה מבני בניו של אביה בן ירבעם{{הערה|1=ראה [[זהר]] חדש [[פרשת בלק]]. וראה בספר [[עמק המלך]] וז"ל: נשמת ירבעם פרחה ממנו קודם שחטא, ונסתלקה בנקיות וזכה בה בן בני אביה שנולד בו ביום שמת. וזה שכתב (זכריה י"ב י) והביטו אלי את אשר דקרו וספדו עליו כמספד על היחיד וכו', כי הם הסכימו במיתתו כי היה מורד במלכות בית דוד, ואחר כך יתפלל עליו משיח בן דוד ויחייהו דהי' המשנה האמיתי.}}, ומצאצאי מנשה בן [[יוסף]]{{הערה|ראה במדרש רבה, במדבר פרשה י"ד, א: לי מנשה, זה משיח שעומד מבניו של מנשה, שנאמר (חהלים ק"ח) לי מנשה, ואפרים מעוז ראשי, זה משוח מלחמה שבא מאפרים שנאמר (דברים) בכור שורו הדר לו, יהודה מחוקקי, זה הנואל הגדול שהוא מבני בניו של דוד.}} ויש אומרים מאפרים בן יוסף{{הערה|מדרש תלפיות א' ענף גלגולים.}}.
+
'''משיח בן יוסף''' הוא משיח שיגאל את ישראל לפני ה[[גאולה]] השלימה על ידי [[משיח בן דוד]], והוא יהיה מבני בניו של אביה בן ירבעם{{הערת שוליים|1=ראה [[זהר]] חדש [[פרשת בלק]]. וראה בספר [[עמק המלך]] וז"ל: נשמת ירבעם פרחה ממנו קודם שחטא, ונסתלקה בנקיות וזכה בה בן בני אביה שנולד בו ביום שמת. וזה שכתב (זכריה י"ב י) והביטו אלי את אשר דקרו וספדו עליו כמספד על היחיד וכו', כי הם הסכימו במיתתו כי היה מורד במלכות בית דוד, ואחר כך יתפלל עליו משיח בן דוד ויחייהו דהי' המשנה האמיתי.}}, ומצאצאי מנשה בן [[יוסף]]{{הערת שוליים|ראה במדרש רבות, במדבר פרשה י"ד, א: לי מנשה, זה משיח שעומד מבניו של מנשה, שנאמר (חהלים ק"ח) לי מנשה, ואפרים מעוז ראשי, זה משוח מלחמה שבא מאפרים שנאמר (דברים) בכור שורו הדר לו, יהודה מחוקקי, זה הנואל הגדול שהוא מבני בניו של דוד.}} ויש אומרים מאפרים בן יוסף{{הערת שוליים|מדרש תלפיות א' ענף גלגולים.}}.
  
==במקורות==
+
משיח בן יוסף נמשל ל[[שור]], ואילו משיח בן [[דוד]] נמשל לחמור{{הערת שוליים|במדרש תנחומא (בראשית אות א' דף ז ע"א): משלחי רגל השור זה משיח בן יוסף שנמשל לשור. וחמור זה משיח בן דוד, שנאמר (זכריה ט') [[עני]] ורוכב על החמור.}}.
משיח בן יוסף מוזכר ב[[גמרא]] ב[[מסכת סוכה]], שם נאמר על הפסוק "וספדה הארץ משפחות משפחות", שעתידים ישראל להתאבל "משיח בן יוסף שיהרג", ע"פ דעה אחרת ב[[גמרא]] מדובר ב[[יצר הרע]] שיהרג:
 
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן= וספדה הארץ משפחות משפחות לבד משפחת בית דוד לבד ונשיהם לבד אמרו והלא דברים ק"ו ומה לעתיד לבא שעוסקין בהספד ואין יצר הרע שולט בהם אמרה תורה אנשים לבד ונשים לבד עכשיו שעסוקין בשמחה ויצה"ר שולט בהם על אחת כמה וכמה הא הספידא מאי עבידתיה פליגי בה רבי דוסא ורבנן חד אמר על משיח בן יוסף שנהרג וחד אמר על יצה"ר שנהרג|מקור=[[מסכת סוכה]], נ"ב, עמ' א}}
 
  
בהמשך ה[[גמרא]] מסופר ש[[הקב"ה]] ישאל את [[משיח בן דוד]] איזה בקשה יש לו, והוא יענה שהוא רוצה שיחיה את משיח בן יוסף:
+
משיח בן יוסף יבוא בראשונה לגאול את ישראל{{הערת שוליים|מהרש"א סוכה נ"ב.}}, ויהרג ב[[מלחמת גוג ומגוג]]{{הערת שוליים|רש"י שם.}} על ידי ארמילוס הרשע{{הערת שוליים|בהקשר לכך מובא בגמרא סוכה דף נ"ב ע"א: תנו רבנן, משיח בן דוד שעתיד להגלות במהרה בימינו אומר לו [[הקב"ה]] שאל ממני דבר ואתן לך, שנאמר (תהלים ב') אספרה אל חוק ה' אמר אלי בני אתה וגו' וכיון שראה משיח בן יוסף שנהרג אומר לפניו רבש"ע איני מבקש ממך אלא חיים. אומר לו [[הקב"ה]] עד שלא אמרה כבר התנבא עליך דוד אביך, שנאמר (תהלים כ"א) חיים שאל ממך נתת לו.}} ואחר כך יתפלל עליו משיח בן דוד ויחיה{{הערת שוליים|ראה לעיל מספר [[עמק המלך]]}}.
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=וכיון שראה משיח בן יוסף שנהרג אומר לפניו רבש"ע איני מבקש ממך אלא חיים אומר לו חיים עד שלא אמרת כבר התנבא עליך דוד אביך שנאמר {{הערה|תהלים כא, ה}} חיים שאל ממך נתתה לו וגו'|מקור=סוכה,נ"ב,א}}
 
  
[[הרמב"ם]] כותב בספרו ש:"לא יֵדע אדם איך יהיו עד שיהיו"{{הערה|משנה תורה, פרק י"ב, הלכות מלכים ומלחמות, סעיף ב'}} וע"פ דעת רבים משיח בן יוסף הוא [[משל]], גם [[הרמב"ם]] בעצמו לא מתייחס למשיח בן יוסף בספרו.{{הערה|שם=חב"ד|[http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?CategoryID=1092&ArticleID=4396 משיח בן יוסף]}}[[רבי סעדיה גאון]] כתב שאין בהכרח שמשיח בן יוסף יבוא וזה תלוי בעם ישראל,אם ישוב עם ישראל בתשובה יבוא מיד [[משיח בן דוד]], ואם לאו יבוא לפניו משיח בן יוסף{{הערה|אמונות ודעות}}.
+
הרמב"ם בספר 'משנה תורה', לא מתייחס כלל אל משיח בן יוסף, ויש רבים הלומדים מכך כי לדעתו לא יבוא.
 
 
רבי [[יהונתן אייבשיץ]] מביא בספרו יערות דבש בשם הזוהר שמשיח בן יוסף כלול במשיח בן דוד וכשהוא מבקש מהקב"ה חיים כנ"ל הוא מבקש על בחינת משיח בן יוסף שכלול בו.
 
 
 
(ע"פ שיטת ה[[גר"א]], משיח בן יוסף הוא אינו אדם פיזי אלא הוא מכוון אל כל הצדיקים וגדולי ישראל שנהרגו על קידוש ה', ואף מונה בספרו 156 מאפיינים שיהיו במשיח בן יוסף, [[הגר"א]] גם כתב שמשיח בן יוסף אינו חייב להיות זכר והוא יכול להיות גם נקבה).
 
 
 
==ענינו==
 
ע"פ מדרש תנחומא משיח בן יוסף נמשל ל[[שור]], ואילו משיח בן [[דוד]] נמשל לחמור{{הערה|במדרש תנחומא (בראשית אות א' דף ז ע"א): משלחי רגל השור זה משיח בן יוסף שנמשל לשור. וחמור זה משיח בן דוד, שנאמר (זכריה ט') [[עני]] ורוכב על החמור.}}.
 
 
 
משימתו העיקרית של המשיח בן יוסף יהיה לבשר אודות ביאת [[משיח בן דוד]], והוא יכין את העולם לקראת [[ביאת משיח]], ואף לחלק מן הדעות יבנה את [[בית המקדש]] ו[[קיבוץ גלויות|יקבץ את עם ישראל]]{{הערה|ראו פרקי היכלות רבתי פרק לט, ספר זרובבל, מדרש אגדת משיח (רובם מצוטטים בלקח טוב על פרשת בלק, במדבר כד, יז) וראו גם ברש"י דיבור המתחיל חרשים במסכת סוכה נב, ב.}}, ולאחר שיבוא [[משיח בן דוד]] הוא יהיה מושל תחתיו.
 
 
 
בין השאר משיח בן יוסף יקבץ גיבורים מישראל, יכה את נציבי ארם וישמעאל, יכבוש את [[ארץ ישראל]], יתקן את [[ירבעם בן נבט]], ינצח את מלכות אדום, ילחם בעמלק ויכלה את בית עשיו.{{מקור}}
 
 
 
[[המהר"ל מפראג]] מסביר ש[[יהודה]] נמשל ל[[מוח]] שהוא מסמל את שלטון המוחין והדעת, ו[[יוסף]] שהוא כנגד ה[[לב]] מסמל את שלטון המידות והרגש, ולכן שניהם הם אבות האומה היהודית, אולם ההנהגה האמיתית שייכת ל[[יהודה]] משום שה[[מוח]] הוא הראשון מבין האיברים, אולם בזמן הגלות שעם ישראל הולך אחרי ה[[לב]],[[יוסף]] הוא זה שמושל{{הערה|שם=המהר"ל|נצח ישראל, פרק ל"ז}}.
 
 
 
לכן גם "משיח בן יוסף" הוא מנהיגי ישראל בזמן הגלות, משום שבזמן הגלות עם ישראל הולך אחרי ה[[לב]], ובגלל שהלב לא מצליח לגבור על ה[[יצר הרע]] ה[[יצר הרע]] הורגו, אבל [[משיח בן דוד]] מסמל את ההנהגה האמיתית והשלימה שאז אומות העולם לא יכולים לעמוד כנגדו.{{הערה|שם=המהר"ל}}
 
 
 
==ב[[תורת החסידות]]==
 
יש הרוצים להבין שהמבואר בתורת החסידות{{הערה|לדוגמא, ד"ה ועבדי דוד מלך עליהם תשמ"ב, ד"ה ויגש אליו יהודה שבתו"א, ועוד.}} שב[[משיח]] תהיה התכללות של יהודה ואפרים (על פי הנאמר ב[[יחזקאל]] {{הערה|יחזקאל לז}} שהקב"ה יחבר את "עץ יוסף" ו"עץ יהודה" ויעשה אותם "לעץ אחד", כאשר "דוד עבדי נשיא להם לעולם"{{הערה|שם=חב"ד}}) הכוונה ב"אפרים" ו"יוסף" היא למשיח בן יוסף.
 
 
 
==מותו==
 
ב[[גמרא]] נאמר שמשיח בן יוסף ייצא למלחמה כנגד צאצאי [[עשיו]], ובעת המלחמה הוא יהרג ע"י [[ארמילוס]] מלך אדום{{הערה|בבלי, מסכת סוכה נ"ב ע"א}}, ובכך תתקיים הנבואה:{{ציטוטון|והיה בית יעקב אש ובית יוסף להבה ובית עשו לקש ודלקו בהם ואכלום ולא יהיה שריד לבית עשו כי ה' דבר.}}{{הערה|עובדיה,י',י"ח}}
 
 
 
חסידים מספרים, ש[[ר' הלל מפאריטש]] אמר שאינו מבין את דברי חז"ל שמשיח בן יוסף ימות במלחמה, ואולי הכוונה שאור החסידות לא יאיר כ"כ בעקבתא דמשיחא<ref>הלקח והלבוב ח"ב עמ' רה</ref>.
 
  
 
==זהותו==
 
==זהותו==
שורה 37: שורה 11:
 
בתקופות שונות הצביעו על כמה שהם המשיח בן יוסף, היו שאמרו שהוא [[בר כוזיבא]] (ולכן [[הרמב"ם]] לא הביאו, כיון שכבר בא). ובדורות האחרונים אמרו על [[החוזה מלובלין]] כי הוא היה משיח בן יוסף, ונפטר באמצע מלחמתו הרוחנית להבאת המשיח, המשותפת עם כמה מצדיקי דורו, ביום [[תשעה באב]].
 
בתקופות שונות הצביעו על כמה שהם המשיח בן יוסף, היו שאמרו שהוא [[בר כוזיבא]] (ולכן [[הרמב"ם]] לא הביאו, כיון שכבר בא). ובדורות האחרונים אמרו על [[החוזה מלובלין]] כי הוא היה משיח בן יוסף, ונפטר באמצע מלחמתו הרוחנית להבאת המשיח, המשותפת עם כמה מצדיקי דורו, ביום [[תשעה באב]].
  
יש אומרים שזה רבי [[שלמה מקרלין]] כאשר נהרג ב[[מלחמת נפוליאון]]{{הערה|ספר "קדושת אהרן" - קארלין, ועוד. לעומת זאת, ממכתב [[אדמו"ר הזקן]] ([[התמים]], חוברת ח') משמע כי בין השנים [[תקנ"ה]] - [[תקנ"ו]] ביקר ב[[ליאזנא]].}} - שהיא [[מלחמת גוג ומגוג]] על ידי [[קוזקים|קוזק]] אחד בשם ארמילוס{{הערה|הרבאי אפשר שור, קובץ "בית אהרן וישראל" - [[תנש"א]] . וכן ב'ומביא גואל' מאת מנחם זיגלבוים.}}.
+
יש אומרים שזה רבי [[שלמה מקרלין]] כאשר נהרג ב[[מלחמת נפוליאון]]{{הערה|ספר "קדושת אהרן" - קארלין, ועוד. לעומת זאת, ממכתב [[אדמו"ר הזקן]] ([[התמים]], חוברת ח') משמע כי בין השנים [[תקנ"ה]] - [[תקנ"ו]] ביקר ב[[ליאזנא]].}} - שהיא [[מלחמת גוג ומגוג]] על ידי [[קוזקים|קוזק]] אחד בשם ארמילוס{{הערה|הרבאי אפשר שור, קובץ "בית אהרן וישראל" - [[תשנ"א]]. וכן ב'ומביא גואל' מאת מנחם זיגלבוים.}}.
  
 
חסידיו של [[אדמו"ר האמצעי]] אמרו עליו כי העובדה שאמר את [[מאמר|מאמרי החסידות שלו]] בצורה מפורטת ורחבה מעידה כי היה משיח בין יוסף, בעוד שמשיח בן דוד [[תורתו של משיח|יגלה את פנימיות התורה]] בלימוד בצורה של ראיה, משיח בן יוסף יפרש אותה{{הערה|[[רשימות דברים]] עמוד 117}}.
 
חסידיו של [[אדמו"ר האמצעי]] אמרו עליו כי העובדה שאמר את [[מאמר|מאמרי החסידות שלו]] בצורה מפורטת ורחבה מעידה כי היה משיח בין יוסף, בעוד שמשיח בן דוד [[תורתו של משיח|יגלה את פנימיות התורה]] בלימוד בצורה של ראיה, משיח בן יוסף יפרש אותה{{הערה|[[רשימות דברים]] עמוד 117}}.
  
בספר 'יחי המלך המשיח' ([[שלום דובער וולפא|לרשד"ב וולפא]]) מבאר את ענינו של משיח בן יוסף, וכותב בהסתמך על ביטויים שונים בשיחותיהם של [[הרבי]] ו[[הרבי הריי"צ]] ועל פי מאורעות שונים שאירעו איתם, אשר משיח בן יוסף בדורנו היה הרבי הריי"צ, ובהמשך אליו ישנו את משיח בן דוד - הוא [[הרבי]]. עם זאת בהזדמנות{{הערה|בשנת [[תשמ"ו]].}} התבטא [[הרבי]] שמשיח בן יוסף עדיין לא התגלה ואנחנו מחכים להתגלותו{{מקור}}.
+
בספר 'יחי המלך המשיח' ([[שלום דובער וולפא|לרשד"ב וולפא]]) מאריך לבאר את ענינו של משיח בן יוסף, ואף מוכיח ע"פ שיחותיהם של [[הרבי]] ו[[אדמו"ר הריי"צ]], וכן ע"פ מאורעות שונים שאירעו איתם, אשר משיח בן יוסף בדורנו היה אדמו"ר הריי"צ, ובהמשך אליו ישנו את משיח בן דוד - הוא [[הרבי]].
  
 
== קישורים חיצוניים ==
 
== קישורים חיצוניים ==
*[https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/1582529 מיהו משיח בן יוסף?] {{בית חב"ד}}
+
*[https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/1582529 מיהו משיח בן יוסף?] באתר {{בית חב"ד}}
* הרב משה קורנוויץ, {{קישור הגאולה|chabad|9909|'משיח בן יוסף'||{{תע|04/11/2013}}}} {{שמע}} {{קישור שבור|ה' אלול תשפ"ב}}
+
* הרב משה קורנוויץ, {{קישור הגאולה|chabad|9909|'משיח בן יוסף'||{{תע|04/11/2013}}}} {{שמע}}
* ליקוט בענין אחרית הימים, [http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=38384&hilite=91b82a60-fd79-48df-bfd9-f4d7ac80abf5&st=%D7%9E%D7%A9%D7%99%D7%97+%D7%91%D7%9F+%D7%99%D7%95%D7%A1%D7%A3&pgnum=16 אחרית הימים]
+
* ליקוט בענין אחרית הימים, [http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=38384&hilite=91b82a60-fd79-48df-bfd9-f4d7ac80abf5&st=%D7%9E%D7%A9%D7%99%D7%97+%D7%91%D7%9F+%D7%99%D7%95%D7%A1%D7%A3&pgnum=16 אחרית הימים] עמ' 16 - 21.
*[http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=4396&CategoryID=1092 משיח בן יוסף] באתר צא"ח
+
*[http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=4396&CategoryID=1092 משיח בן יוסף]  
*הרב מנחם מענדל שארף, '''[https://drive.google.com/file/d/1HEqH19aTI3Vu-ojMPV0spPuK-wRpoLXk/view משיח בן יוסף]''', גליון 'לאפשא לה' ישיבת תות"ל קווינס גליון כ"ט כ' מנחם אב תשפ"ג עמוד 29 {{PDF}}
+
 
{{גאולה ומשיח}}
+
{{קצרמר|גאולה ומשיח}}
 
{{הערות שוליים}}
 
{{הערות שוליים}}
 +
{{תבנית:גאולה ומשיח}}
 
[[קטגוריה:מגלות לגאולה]]
 
[[קטגוריה:מגלות לגאולה]]
 
[[קטגוריה:מלך המשיח]]
 
[[קטגוריה:מלך המשיח]]

לתשומת לבך: תרומתך לחב"דפדיה תפורסם תחת תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך, או העתקת אותו ממקור שאינו מוגן בזכויות יוצרים. אין לעשות שימוש בחומר המוגן בזכויות יוצרים ללא רשות!

ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)