עריכת הדף "מסדר קידושין"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. אנא בדקו את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן שמרו את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
 
[[קובץ:תשחי.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרבי, במהלך [[מסדר קידושין|סידור קידושין]] בשנת [[תשח"י]]]]
 
[[קובץ:תשחי.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרבי, במהלך [[מסדר קידושין|סידור קידושין]] בשנת [[תשח"י]]]]
למרות שמצד הדין אדם ש[[קידושין|מקדש]] אשה בפני שני [[עדים כשרים]], הרי היא מקודשת, מכל מקום ישנה תקנה לערוך את הקידושין במעמד רב שהוא '''מסדר הקידושין'''. והטעם לכך הוא, כדי שימצא שם אדם שיוכל לפקח ולראות שהקידושין מתנהלים כ[[הלכה]], וכדי שלא יהיו אחר כך ספקות לגבי כשרות הקידושין. לדעת בעל ה[[כנסת יחזקאל]]{{הערה|סימן עב.}} כבר בתקופת ה[[תלמוד]] היו נוהגים לערוך את הקידושין במעמד רב 'מסדר קידושין', ויש אחרים הסוברים שרק מאוחר יותר, בתקופת ה[[ראשונים]], התקינו לקדש בפני רב 'מסדר קידושין'{{הערה|על פי תשובות הרמב"ם קנ"ו.}}.
+
למרות שמצד הדין אדם ש[[קידושין|מקדש]] אשה בפני שני [[עדים כשרים]], הרי היא מקודשת, מכל מקום ישנה תקנה לערוך את הקידושין במעמד רב שהוא '''מסדר הקידושין'''. והטעם לכך הוא, כדי שימצא שם אדם שיוכל לפקח ולראות שהקידושין מתנהלים כ[[הלכה]], וכדי שלא יהיו אחר כך ספקות לגבי כשרות הקידושין. לדעת בעל ה[[כנסת יחזקאל]]{{הערה|סימן עב.}} כבר בתקופת ה[[תלמוד]] היו נוהגים לערוך את הקידושין במעמד רב 'מסדר קידושין', ויש אחרים הסוברים שרק מאוחר יותר, בתקופת ה[[ראשונים]], התקינו לקדש בפני רב 'מסדר קידושין' {{הערה|עפ"י תשובות הרמב"ם קנ"ו.}}.
  
 
==מקור הדין==
 
==מקור הדין==
  
במסכת קידושין{{הערה|קידושין י, א.}} מובאת מימרא של רב יהודה בשם שמואל שאמר: "כל שאינו יודע בטיב גיטין וקידושין לא יהא לו עסק עמהם". כלומר שבאו חכמים והזהירו, הואיל ונושא הקידושין וה[[גירושין]] גורלי למעמדם של בני הזוג וילדיהם, אסור שאדם שאינו בקיא בכל פרטי ההלכה, יפסוק הלכה בשאלות שמתעוררות בנושאי ה[[נישואין]] והגירושין. מכאן יש ללמוד שאף עורך הקידושין, צריך להיות בקיא בפרטי ההלכות הקשורות לקידושין.
+
במסכת קידושין {{הערה|קידושין י, א.}} מובאת מימרא של רב יהודה בשם שמואל שאמר: "כל שאינו יודע בטיב גיטין וקידושין לא יהא לו עסק עמהם". כלומר שבאו חכמים והזהירו, הואיל ונושא הקידושין וה[[גירושין]] גורלי למעמדם של בני הזוג וילדיהם, אסור שאדם שאינו בקיא בכל פרטי ההלכה, יפסוק הלכה בשאלות שמתעוררות בנושאי ה[[נישואין]] והגירושין. מכאן יש ללמוד שאף עורך הקידושין, צריך להיות בקיא בפרטי ההלכות הקשורות לקידושין.
  
 
ראשית, עליו לבדוק אם בני הזוג כשרים להינשא ביניהם, שמא אחד מהם [[ממזר]] שאסור לו להנשא, או שאחד מהם כבר נשוי שאסור לו להתחתן קודם שיתגרש מבן זוגו הראשון. ואם הם אינם מוכרים, עליהם להביא עדים שאכן הם פנויים וכשרים להינשא. וכיום עורכים בדרך כלל את הברור הזה, הרבנים נציגי [[המועצה הדתית]] שממונים על רישום הנישואין, אולם ראוי שגם הרב 'מסדר הקידושין' יוודא שאכן בני הזוג כשרים להנשא. וכמובן, על 'מסדר הקידושין' להיות בקיא בפרטי הלכות הקידושין וה[[חופה]], כדי שיוכל לסדר את הקידושין על פי כללי ההלכה, ללא ספקות וחששות.
 
ראשית, עליו לבדוק אם בני הזוג כשרים להינשא ביניהם, שמא אחד מהם [[ממזר]] שאסור לו להנשא, או שאחד מהם כבר נשוי שאסור לו להתחתן קודם שיתגרש מבן זוגו הראשון. ואם הם אינם מוכרים, עליהם להביא עדים שאכן הם פנויים וכשרים להינשא. וכיום עורכים בדרך כלל את הברור הזה, הרבנים נציגי [[המועצה הדתית]] שממונים על רישום הנישואין, אולם ראוי שגם הרב 'מסדר הקידושין' יוודא שאכן בני הזוג כשרים להנשא. וכמובן, על 'מסדר הקידושין' להיות בקיא בפרטי הלכות הקידושין וה[[חופה]], כדי שיוכל לסדר את הקידושין על פי כללי ההלכה, ללא ספקות וחששות.
  
==אצל רבותינו נשיאינו==
+
==השתתפויות הרבי במעמד==
{{להשלים}}
 
 
 
===אצל אדמו"ר הרש"ב===
 
אדמו"ר הרש"ב מיעט בסידור קידושין, ובין היחידים שזכו שיהיה המסדר קידושין שלהם, היו [[רבי לוי יצחק שניאורסון (אב אדמו"ר שליט"א)|רבי לוי יצחק שניאורסון]], ר' [[שמואל כצמן]]{{הערה|1=בשונה מהמופיע ב[http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=45784 כתבה אודותיו שפירסם ר' מנחם מענדל ברונפמן] שהיה היחיד.}}, ור' [[חיים כבש]]{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/arum/zikaron/16.htm זכרון לבני ישראל פרק י"ד].}}.
 
 
 
===אצל אדמו"ר הריי"צ===
 
אדמו"ר הריי"צ שימש כמסדר קידושין ב[[חתונת הרבי והרבנית]] בי"ד כסלו תרפ"ט בוורשה.
 
 
 
בנוסף, בין החסידים שזכו שאדמו"ר הריי"צ היה ה'מסדר קידושין' בחופה שלהם, היה הרב [[אליעזר קרסיק]].
 
 
 
===אצל הרבי===
 
 
[[קובץ:תשח 2.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרבי, [[מסדר קידושין]] בשנת [[תש"ח]]]]
 
[[קובץ:תשח 2.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרבי, [[מסדר קידושין]] בשנת [[תש"ח]]]]
 
עד לשנת [[תשכ"ג]], היה [[הרבי]] נענה לבקשת החתן והכלה, ומגיע לטקס ה[[נישואין]] בתור הרב המקדש.
 
עד לשנת [[תשכ"ג]], היה [[הרבי]] נענה לבקשת החתן והכלה, ומגיע לטקס ה[[נישואין]] בתור הרב המקדש.
  
בשנים הראשונות לנשיאותו של הרבי, עוד לא היו אולמות רחבי ידיים בשכונת [[קראון הייטס]], ועל כן רוב החתונות התקיימו מחוץ לשכונה, באולמות שונים במנהטן. עד שנת [[תשי"ד]] היה הרבי משתתף גם בשמחות אלו שהתקיימו מחוץ לשכונה, ומגיע אליהם באמצעות [[מונית]]{{מקור}}.
+
בשנים הראשונות לנשיאותו של הרבי, עוד לא היו אולמות רחבי ידיים בשכונת [[קראון הייטס]], ועל כן רוב החתונות התקיימו מחוץ לשכונה, באולמות שונים במנהטן. עד שנת [[תשי"ד]] היה הרבי משתתף גם בשמחות אלו שהתקיימו מחוץ לשכונה, ומגיע אליהם באמצעות מונית.
  
בהזדמנויות אלו, היה הרבי מגיע מעט מוקדם יותר, ומשתתף מלבד בטקס ה[[נישואין]] עצמו, גם בטקס ה'[[קבלת פנים]]'. בדרך כלל הרבי היה מגיע אחרי שהחתן היה מסיים לומר את המאמר חסידות, והיה [[התוועדות עם הרבי|מתוועד]] במשך שעה קצרה עד שהחתן יסיים את כיסוי פני הכלה בהינומה ויעמוד מתחת לחופה. כאשר היה החתן מתעכב בהכנותיו, היה הרבי נושא שיחה נוספת, כך שהסדר נהיה שהחתן מתעכב בכדי לזכות את החסידים בשיחה נוספת{{הערה|1="קבלת פנים" בהוצאת קה"ת, עמוד 7.}}.  
+
בהזדמנויות אלו, היה הרבי מגיע מעט מוקדם יותר, ומשתתף מלבד בטקס ה[[נישואין]] עצמו, גם בטקס ה'קבלת פנים'. בדרך כלל הרבי היה מגיע אחרי שהחתן היה מסיים לומר את המאמר חסידות, והיה [[התוועדות עם הרבי|מתוועד]] במשך שעה קצרה עד שהחתן יסיים את כיסוי פני הכלה בהינומה ויעמוד מתחת לחופה. כאשר היה החתן מתעכב בהכנותיו, היה הרבי נושא שיחה נוספת, כך שהסדר נהיה שהחתן מתעכב בכדי לזכות את החסידים בשיחה נוספת{{הערה|1="קבלת פנים" בהוצאת קה"ת, עמוד 7.}}.  
  
 
כאשר הרבי היה מסיים להתוועד, הוא היה יוצא בראש כל המוזמנים אל עבר החופה, כשכולם מתלווים מלאחריו אל [[חופה|החופה]].
 
כאשר הרבי היה מסיים להתוועד, הוא היה יוצא בראש כל המוזמנים אל עבר החופה, כשכולם מתלווים מלאחריו אל [[חופה|החופה]].
שורה 31: שורה 20:
 
בהתוועדויות אלו עסק הרבי בעיקר בענינים הנוגעים לחתונה, וקשורים עם שמחת חתן וכלה.
 
בהתוועדויות אלו עסק הרבי בעיקר בענינים הנוגעים לחתונה, וקשורים עם שמחת חתן וכלה.
  
בחורף [[תשי"ד]] אמר הרבי כי הוא רוצה להפסיק לנסוע לחופות, אך נסע לעוד שתי חופות שהיו בחודש [[כסלו]] שאליהם אמר הרבי שיבוא (לחתונת הרב [[שמעון אהרון סימפסון]] והרב [[בן ציון בנימין אלטהויז]]). מאז הרבי היה יוצא לסדר קידושין רק לאלו שהתקיימו ב[[השלאש|חצר 770]] (אולם לא לקבלת פנים), מאוחר יותר הצטמצמו עוד יותר התנאים והרבי הסכים לסדר קידושין רק עבור הזוגות שהתחייבו לצאת ל[[שליחות]] מייד אחרי החתונה, עד שנת [[תשכ"ב]]. בשנים תשכ"ב-[[תשכ"ג]] היו עוד כמה יוצאים מן הכלל, עד שהופסק המנהג כליל.
+
בחורף תשי"ד אמר הרבי כי הוא רוצה להפסיק לנסוע לחופות, אך נסע לעוד שתי חופות שהיו בחודש כסליו שאליהם אמר הרבי שיבא (לחתונת הרב [[שמעון אהרון סימפסון]] והרב [[בן ציון בנימין אלטהויז]]). מאז הרבי היה יוצא לסדר קידושין רק לאלו שהתקיימו ב[[השלאש|חצר 770]] (אולם לא לקבלת פנים) עד שנת [[תשכ"ב]]. בשנים תשכ"ב-תשכ"ג היו עוד כמה יוצאים מן הכלל, עד שהופסק כליל.
 
 
===אצל רבי לוי יצחק===
 
בין החסידים שזכו שאביו של הרבי, רבי [[לוי יצחק שניאורסאהן (אב אדמו"ר שליט"א)|לוי יצחק שניאורסאהן]] ישמש כמסדר קידושין בחופתם, היה הרב [[אלכסנדר סנדר יודאסין]].
 
 
 
==קישורים חיצוניים==
 
*'''[https://col.org.il/news/127932 רבי דרייב: גלריה מחופות בהן סידר הרבי את הקידושין]'''
 
*אפליקציית אשרינו: '''[https://anash.org/new-audio-of-siddur-kidushin/ קטעי אודיו מסידור קידושין על ידי הרבי]'''
 
*'''[https://col.org.il/news/130294 בוידאו נדיר המתפרסם לראשונה: הרבי מסדר קידושין בשנת תש"ו]''' {{COL}}{{וידאו}}
 
*'''[https://chabad.info/beis-medrash/676467/ למה כל שליח צריך להיות רב מסדר קידושין? • צפו]''' {{וידאו}} {{אינפו}}
 
*'''[https://77012.blogspot.com/2023/01/blog-post_62.html וידאו בלעדי: הפעם האחרונה שהרבי סידר קידושין בחתונה]''', באתר '[[לחלוחית גאולתית]]' {{לחלוחית}} {{וידאו}}
 
  
 
{{חתונה}}
 
{{חתונה}}

לתשומת לבך: תרומתך לחב"דפדיה תפורסם תחת תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך, או העתקת אותו ממקור שאינו מוגן בזכויות יוצרים. אין לעשות שימוש בחומר המוגן בזכויות יוצרים ללא רשות!

ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)