עריכת הדף "ליקוטי אמרים - פרק ח'"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. אנא בדקו את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן שמרו את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
{{ניווט
 
|כותרת=תרשים כולל תניא (עם פירוט פרקים א-יב)
 
|הסתרה=כן
 
|מוסתר=כן
 
|תמונה=
 
|תוכן={{עץ תניא/ליקוטי אמרים א-יב}}}}
 
 
{{תניא}}
 
{{תניא}}
'''פרק ח' - הפירוד מאלוקות שנגרם על ידי עניינים פשוטים'''
 
  
==הקדמה==
+
==מבוא לפרק==
פרק זה הוא האחרון (מתוך שלושה) המבאר את עניינה של הנפש הבהמית.
 
[[ליקוטי אמרים - פרק ז'|בפרק הקודם]] התבאר שלבושי הנפש טמאים יותר ממנה{{הערה|שהנפש היא מקליפת נוגה, ואילו הם מג' קליפות הטמאות לגמרי.}}, ובפרק זה כיצד מעשים שאדם דש בעקביו (במעשה דיבור ומחשבה) מפרידים אותו מאלוקות.
 
  
==טקסט==
+
{{פרק תניא|פרק=ח'|טקסט הפרק="ועוד זאת במאכלות אסורות שלכך נקראים בשם איסור מפני שאף מי שאכל מאכל איסור בלא הודע לשם שמים לעבוד ה' בכח אכילה ההיא וגם פעל ועשה כן וקרא והתפלל בכח אכילה ההיא אין החיות שבה עולה ומתלבשת בתיבות התורה והתפלה כמו ההיתר מפני איסורה בידי ה[[סטרא אחרא]] מ[[שלש קליפות הטמאות]] ואפילו הוא איסור דרבנן שחמורים דברי סופרים יותר מדברי תורה כו' ולכן גם היצר הרע וכח המתאוה לדברים האסורים הוא שד משדין נוכראין שהוא יצר הרע של אומות [[עובדי כוכבים|עובדי גילולים]] שנפשותיהם מ[[שלש קליפות הטמאות]] מה שאין כן היצר הרע וכח המתאוה לדברים המותרים למלאת תאותו הוא שד משדין יהודאין לפי שיכול לחזור לקדושה כדלעיל. אך מכל מקום קודם שחזר לקדושה הוא [[סטרא אחרא]] ו[[קליפה]] וגם אחר כך הרשימו ממנו נשאר דבוק בגוף להיות כי מכל מאכל ומשקה נעשה תיכף דם ובשר מבשרו ולכן צריך הגוף ל[[חיבוט הקבר]] לנקותו ולטהרו מטומאתו שקיבל בהנאת עולם הזה ותענוגיו מטומאת [[קליפת נוגה]] ושדין יהודאין אלא אם כן מי שלא נהנה מעולם הזה כל ימיו כרבינו הקדוש. ועל דברים בטלים בהיתר כגון עם הארץ שאינו יכול ללמוד צריך לטהר נפשו מטומאה זו דקליפה זו על ידי גלגולה ב[[כף הקלע]] כמ"ש בכהר פ' בשלח דף נ"ט. אבל לדיבורים אסורים כמו ליצנות ו[[לשון הרע]] וכיוצא בהם שהן מ[[שלש קליפות הטמאות]] לגמרי אין [[כף הקלע]] [לבדו] מועיל לטהר ולהעביר טומאתו מהנפש רק צריכה לירד ל[[גיהנם]]. וכן מי שאפשר לו לעסוק ב[[תורה]] ועוסק בדברים בטלים אין כף הקלע לבדו מועיל לנפשו למרקה ולזככה רק עונשים חמורים שמענישים על ביטול תורה בפרטות מלבד עונש הכללי לכל ביטול [[מצות עשה]] מחמת עצלות בגיהנם של שלג כמבואר במקום אחר וכן העוסק בחכמות אומות [[עובדי גלולים]] בכלל דברים בטלים יחשב לענין עון ביטול תורה כמ"ש בהלכות תלמוד תורה ועוד זאת יתרה טומאתה של חכמת האומות עובדי גלולים על טומאת דברים בטלים שאינו מלביש ומטמא רק ה[[מדות]] מיסוד ה[[רוח]] הקדוש שב[[נפש האלוקית|נפשו האלהית]] בטומאת [[קליפת נוגה]] שבדברים בטלים הבאים מיסוד הרוח הרע שבקליפה זו בנפשו הבהמית כדלעיל ולא בחינת [[חב"ד (ספירות)|חב"ד]] שבנפשו מאחר שהם דברי שטות ובורות שגם השוטים ועמי הארץ יכולים לדבר כן. מה שאין כן בחכמת האומות עובדי גלולים הוא מלביש ומטמא בחינת [[חב"ד (ספירות)|חב"ד]] שב[[נפש האלוקית|נפשו האלהית]] בטומאת [[קליפת נוגה]] שבחכמות אלו שנפלו שמה ב[[שבירת הכלים]] מבחינת [[אחוריים]] של חכמה דקדושה כידוע ליודעי חן אלא אם כן עושה אותן קרדום לחתוך בהן דהיינו כדי להתפרנס מהן בריוח לעבוד ה' או שיודע להשתמש בהן ל[[עבודת ה']] או ל[[תורה|תורתו]] וזהו טעמו של ה[[רמב"ם]] ו[[רמב"ן]] ז"ל וסיעתן שעסקו בהן:"}}
{{פרק תניא|פרק=ח|טקסט הפרק={{ספר התניא/ליקוטי אמרים - פרק ח'}}}}
 
  
==סיכום==
+
==סיכום הפרק==
בפרק מובאות דוגמאות למעשה, דיבור ומחשבה המפרידים את האדם מאלוקות:
 
 
 
* '''במעשה:'''
 
: המאכלים '''האסורים''' קשורים לקליפות '''אפילו אכל לשם שמיים''', ומשפיעים לרעה על הגוף והנפש.
 
: מאכלים '''מותרים''' שאכל לשם תאווה - צריך לחיבוט הקבר כדי לטהרו (אפילו אם חזר בתשובה).
 
 
 
* '''בדיבור ובמחשבה:'''
 
: [[דיבורים בטלים]] '''בהיתר''' מטמאים את הנפש, וצריך לעבור יסורי כף הקלע לטהרה.
 
: דיבורים '''אסורים''' מטמאים יותר, ולטהר אותה צריך בנוסף לכף הקלע גם גהינום.
 
 
 
*'''[[ביטול תורה]]''' חמור יותר, ולטהר נפשו צריך שלושה דברים:
 
: כף הקלע - לטהרה מדברים בטלים.
 
: גהינום של שלג - לטהרה מעצלות.
 
: "עונשים חמורים" נוספים.
 
 
 
* '''[[חכמות חיצוניות]]''' (כל לימוד שאינו תורה) הוא גם '''דברים בטלים''', גם '''ביטול תורה''', ובעיקר '''מטמא את המוחין''' (ולא רק את המידות). ועל מנת להטהר זקוקה הנפש '''לכל''' העונשים לעיל.
 
  
 
==צילום דפוס התניא==
 
==צילום דפוס התניא==
<gallery widths="150px" heights="220px">
 
קובץ:פרק ח חלק א.jpg|עמוד 1
 
קובץ:פרק ח חלק ב.jpeg|עמוד 2
 
קובץ:פרק ח חלק ג.jpg|עמוד 3
 
</gallery>
 
 
==מושגים יסודיים==
 
*[[שדין יהודאין]]
 
*[[דיבורים בטלים]]
 
*[[ביטול תורה]]
 
*[[חכמות חיצוניות]]
 
 
==ראו גם==
 
*[[אוניברסיטה]]
 
  
==לקריאה נוספת==
+
==מושגים יסודיים בפרק==
*הרב [[יוסף ויינברג]], [https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/535573 ביאור משולב לפרק א'], מתוך הספר [[שיעורים בספר התניא]]
 
*הרב [[חיים לוי יצחק גינזבורג]], '''[https://abc770.org/article_node_2863/ אל תתלכלך – שלא יצטרכו "לשפשף" אותך]''', ביאור רחב לפרק ח' מתוך הספר [[פניני התניא]]
 
  
  
{{סדרה|הקודם=[[תניא - פרק ז'|פרק ז']]|רשימה=פרקי לקוטי אמרים|הבא=[[תניא - פרק ט'|פרק ט']]}}
+
{{סדרה|הקודם=[[תניא - פרק ז'|פרק ז']]|הבא=[[תניא - פרק ט'|פרק ט']]}}
{{הערות שוליים}}
 
 
[[קטגוריה:ליקוטי אמרים - תניא]]
 
[[קטגוריה:ליקוטי אמרים - תניא]]

לתשומת לבך: תרומתך לחב"דפדיה תפורסם תחת תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך, או העתקת אותו ממקור שאינו מוגן בזכויות יוצרים. אין לעשות שימוש בחומר המוגן בזכויות יוצרים ללא רשות!

ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)