עריכת הדף "לבושים צואים"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
ניתן לבטל את העריכה. אנא בדקו את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן שמרו את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.
גרסה אחרונה | הטקסט שלך | ||
שורה 1: | שורה 1: | ||
− | '''לבושים הצואים''' (או: ''' | + | '''לבושים הצואים''' (או: '''בגדים הצואים''') הם תענוגי ה[[עולם הזה]] שה[[אדם]] מושקע בהם<ref>[[ליקוטי אמרים]] פרק ט'.</ref>. וכל [[מחשבה]] [[דיבור]] ו[[מעשה]] אשר אינו לה', הן שהוא מ[[סטרא אחרא]] והן שרק אינו לה'. הנם נקראים לבושים מפני שהאדם מוקף בהם מכל צדדיו, כמו [[לבוש]], [[בגד]], הלבושים הצואים הם גם כוחות ה[[טומאה]] וה[[קליפה]] שנוצרו על ידי [[עבירה|מעשיו הרעים]] של האדם, ומקיפים אותו אף הם מכל צדדיו, כלבוש אחד <ref>[[תניא|אגרת התשובה]] פרק ח'.</ref>. |
כאשר האדם [[אהבה|אוהב]] את תענוגות העולם, ועובר עבירות, מולבש הוא בדרך ממילא בלבושים צואים. | כאשר האדם [[אהבה|אוהב]] את תענוגות העולם, ועובר עבירות, מולבש הוא בדרך ממילא בלבושים צואים. | ||
− | כיוון שהלבושים הצואים מקיפים את האדם מכל צדדיו, הם מונעים את התקשרות האדם עם [[עצמות ומהות|הקדוש ברוך הוא]], כיוון שרק כאשר האדם מופשט מענייני העולם הזה ותענוגיו וממעשיו הרעים, יכול הוא להתייחד עם [[הקדוש ברוך הוא]]. אך כאשר הוא מלובש בענייני העולם הזה, נותרים [[אני|הוא]] והקדוש ברוך כביכול כשני מציאויות נפרדות, ר"ל | + | כיוון שהלבושים הצואים מקיפים את האדם מכל צדדיו, הם מונעים את התקשרות האדם עם [[עצמות ומהות|הקדוש ברוך הוא]], כיוון שרק כאשר האדם מופשט מענייני העולם הזה ותענוגיו וממעשיו הרעים, יכול הוא להתייחד עם [[הקדוש ברוך הוא]]. אך כאשר הוא מלובש בענייני העולם הזה, נותרים [[אני|הוא]] והקדוש ברוך כביכול כשני מציאויות נפרדות, ר"ל<ref>[[לקוטי תורה]] [[פרשת מטות]], [[ד"ה]] ואישה כי תדור פרק ג'.</ref>. |
− | הלבושים הצואים מכונים גם [[עורלת הלב]] | + | הלבושים הצואים מכונים גם [[עורלת הלב]] <ref>[[אגרת הקודש]] פרק ד'</ref>, כשם שערלה מכסה על הברית, כך הלבושים הצואים מכסים על [[נשמה|נשמת אדם]] - חלק אלוק-ה ממעל ממש. וכאשר מסיר האדם את הלבושים הצואים מהלב, הרי פעולה זו נקראת בשם [[מילה]] - [[מילת הלב]]. |
==מקור המושג== | ==מקור המושג== | ||
− | מקור המושג הוא בחזון [[זכריה הנביא]] על [[יהושע כהן גדול]] | + | מקור המושג הוא בחזון [[זכריה הנביא]] על [[יהושע כהן גדול]] <ref>זכריה, פרק ג' פסוק ד'</ref>: "''הסירו הבגדים הצואים מעליו''". |
ביאורים רבים נאמרו ב[[חסידות]] על חזון זה ועל פרטיו. | ביאורים רבים נאמרו ב[[חסידות]] על חזון זה ועל פרטיו. | ||
שורה 15: | שורה 15: | ||
===לעורר רצון ואהבה בקרבו להידבק בה'=== | ===לעורר רצון ואהבה בקרבו להידבק בה'=== | ||
− | אחת הדרכים להסיר את הלבושים מעליו, היא לעורר את ה[[אהבת ה'|אהבה לה']] בתשוקה וצמאון להידבק בה', וממילא תחפוץ [[נפש|נפשו]] לפשוט את הלבושים הללו, המפריעים לה להידבק בהשי"ת, כאמור. וכאשר תתעורר ב[[נפש|נפשו]] אהבה זו ורצון זה, יגרום לו הרצון לפשוט הלבושים הצואים ללא התחשבות במניעות והסתרים | + | אחת הדרכים להסיר את הלבושים מעליו, היא לעורר את ה[[אהבת ה'|אהבה לה']] בתשוקה וצמאון להידבק בה', וממילא תחפוץ [[נפש|נפשו]] לפשוט את הלבושים הללו, המפריעים לה להידבק בהשי"ת, כאמור. וכאשר תתעורר ב[[נפש|נפשו]] אהבה זו ורצון זה, יגרום לו הרצון לפשוט הלבושים הצואים ללא התחשבות במניעות והסתרים<ref> ע"פ קטע מ[[לקוטי תורה]], [[ד"ה]] "אדם כי יקריב"</ref>. |
− | כמו כן, כאשר יעורר כל-כך רצון בליבו, עד ש - כלשון [[אדמו"ר הזקן]] ב[[לקוטי תורה]] - "חייו אינם חיים", ממשיכים לו מלמעלה חיים חן וחסד היישר מ[[אין סוף]] ברוך הוא, ומסייעים לו מלמעלה לפשוט לבושים צואים אלו | + | כמו כן, כאשר יעורר כל-כך רצון בליבו, עד ש - כלשון [[אדמו"ר הזקן]] ב[[לקוטי תורה]] - "חייו אינם חיים", ממשיכים לו מלמעלה חיים חן וחסד היישר מ[[אין סוף]] ברוך הוא, ומסייעים לו מלמעלה לפשוט לבושים צואים אלו <ref>[[לקוטי תורה]], דרושים ל[[ראש השנה]], דף ס"א עמ' ג', [[פלח הרימון]], ד"ה וספרתם לכם, דף ש"ט</ref>. |
− | ===התמרמרות על גלות | + | ===התמרמרות על גלות השכינה שבתוכו=== |
− | העצה להסרת הלבושים הצואים מעליו, היא לעורר בקרבו [[רחמים]] ו[[מרירות]] על [[גלות]] ה[[שכינה]] - גלות [[ניצוץ אלוקות|הניצוץ האלוקי]] המלובש בו, בתוך הלבושים הצואים, ועל ידי-זה שיעורר | + | העצה להסרת הלבושים הצואים מעליו, היא לעורר בקרבו [[רחמים]] ו[[מרירות]] על [[גלות]] ה[[שכינה]] - גלות [[ניצוץ אלוקות|הניצוץ האלוקי]] המלובש בו, בתוך הלבושים הצואים, ועל-ידי-זה שיעורר רחמים ו[[מרירות|יתמרמר]] יסור הבגדים הצואים מעליו והניצוץ האלוקי שבו יתגלה לעין כל <ref>[[תורה אור]], [[פרשת ויחי]], דף נ"א עמ' א'</ref>. |
==הסרת הלבושים הצואים בעולם הבא== | ==הסרת הלבושים הצואים בעולם הבא== | ||
{{ערך מורחב|נהר דינור|להשלים=כן}} | {{ערך מורחב|נהר דינור|להשלים=כן}} | ||
− | כיוון שהלבושים הצואים מלפפים ומקיפים את [[נפש]] האדם מכל צדדיה, קשה מאד להפשיט אותם. אמנם, כאשר מגיע האדם להיכנס [[גן עדן התחתון]], והרי אינו יכול להיכנס עם הלבושים הצואים, על כן הוא נאלץ לטבול ב[[נהר דינור]], ואז - על ידי הטבילה - יורדים מ[[נשמה|נשמתו]] כל | + | כיוון שהלבושים הצואים מלפפים ומקיפים את [[נפש]] האדם מכל צדדיה, קשה מאד להפשיט אותם. אמנם, כאשר מגיע האדם להיכנס [[גן עדן התחתון]], והרי אינו יכול להיכנס עם הלבושים הצואים, על כן הוא נאלץ לטבול ב[[נהר דינור]], ואז - על ידי הטבילה - יורדים מ[[נשמה|נשמתו]] כל הבגדים הצואים, והוא יכול להיכנס ל[[גן עדן]]<ref>[[שערי אורה]], שער ה[[חג החנוכה|חנוכה]], דף ז' עמ' א'</ref>. |
==לקריאה נוספת== | ==לקריאה נוספת== | ||
'''הסרת הלבושים הצואים בעולם הזה''', [[דרך מצוותיך]] ל[[אדמו"ר הצמח צדק]], מצוות תגלחת המצורע. | '''הסרת הלבושים הצואים בעולם הזה''', [[דרך מצוותיך]] ל[[אדמו"ר הצמח צדק]], מצוות תגלחת המצורע. | ||
− | + | ==מקורות== | |
+ | |||
+ | <references/> | ||
+ | |||
[[קטגוריה:עבודת ה']] | [[קטגוריה:עבודת ה']] | ||
− |