עריכת הדף "יעקב אבינו"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. אנא בדקו את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן שמרו את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 2: שורה 2:
 
|שם=יעקב
 
|שם=יעקב
 
|כינוי=יעקב אבינו
 
|כינוי=יעקב אבינו
|תמונה=יעקב.jpg
+
|תמונה=[[קובץ:יעקב.jpg|250px]]
 
|תיאור= קבר יעקב ב[[מערת המכפלה]]
 
|תיאור= קבר יעקב ב[[מערת המכפלה]]
 
|תאריך לידה=[[י"ד תשרי]] ב'ק"ח
 
|תאריך לידה=[[י"ד תשרי]] ב'ק"ח
שורה 9: שורה 9:
 
|תאריך פטירה= [[י"ד תשרי]] ב'רנ"ה
 
|תאריך פטירה= [[י"ד תשרי]] ב'רנ"ה
 
}}
 
}}
'''יעקב''' (המכונה במסורת היהודית '''יַעֲקֹב אָבִינוּ''', ונקרא גם '''יִשְׂרָאֵל''' ו'''יְשׁוּרוּן'''{{הערה|כנאמר בתפילת [[לעולם יהא אדם]]: {{ציטוטון|ומשמחתך ששמחת בו קראת את שמו (נוסח שונה: אותו) ישראל וישורון}}.}}, מכונה ב[[חז"ל]] '''בחיר שבאבות''' וכן '''בחור שבאבות'''{{הערה|[[מדרש רבה]] [[פרשת וישלח]] פע"ו}}) ([[י"ד תשרי]] ב'ק"ח - [[י"ד תשרי]] ב'רנ"ה) הוא השלישי ב[[אבות]], בנו של [[יצחק אבינו]] ו[[רבקה אימנו]].
+
'''יעקב אבינו''' (נקרא גם '''ישראל''') ([[י"ד תשרי]] ב'ק"ח - [[י"ד תשרי]] ב'רנ"ה) הוא השלישי ב[[אבות]], בנו של [[יצחק אבינו]] ו[[רבקה אימנו]].
 
 
 
==תולדות חיים==
 
==תולדות חיים==
 
===לידתו===
 
===לידתו===
{{ערך מורחב|ערך=[[לידת יעקב ועשו]]}}
+
{{ערך מורחב|לידת יעקב ועשיו}}
אמו [[רבקה]] הייתה עקרה בתחילה{{הערה|בראשית, כה, כט.}}, הריונה של רבקה היה קשה, הבנים "מתרוצצים בקרבה" והיא הלכה לבית המדרש של שם ועבר לשאול מה' את פשר העניין. שם ענה לה כי הריונה מבשר את הולדתם של שני עמים יריבים שיתחרו אחד בשני, אשר הצעיר שביניהם יהיה אדון לבכור.
+
אמו [[רבקה]] הייתה עקרה בתחילה{{הערה|בראשית, כה, כט.}}, הריונה של רבקה היה קשה, הבנים "מתרוצצים בקרבה" והיא הלכה לבית המדרש של שם ועבר לשאול מה' את פשר העניין. שם ענה לה כי הריונה מבשר את הולדתם של שני עמים יריבים שיתחרו אחד בשני, אשר הצעיר שביניהם יהיה אדון לבכור.
  
 
נולד בערב [[חג סוכות]] ב'ק"ח ל[[יצחק אבינו]] ול[[רבקה אמנו]] שהייתה עד אז עקרה יחד עם תואמו [[עשיו]], בתורה מסופר על לידתם של יעקב ועשיו ש:{{ציטוטון|וַיֵּצֵא הָרִאשׁוֹן אַדְמוֹנִי כֻּלּוֹ כְּאַדֶּרֶת שֵׂעָר וַיִּקְרְאוּ שְׁמוֹ עֵשָׂו, וְאַחֲרֵי-כֵן יָצָא אָחִיו וְיָדוֹ אֹחֶזֶת בַּעֲקֵב עֵשָׂו וַיִּקְרָא שְׁמוֹ יַעֲקֹב}}{{הערה|[[ספר בראשית]], כ"ה, כ"ה - כ"ו.}}. כבר בילדותם הורש השוני בין שני האחים בעוד:"עֵשָׂו אִישׁ יֹדֵעַ צַיִד אִישׁ שָׂדֶה, וְיַעֲקֹב אִישׁ תָּם ישֵׁב אֹהָלִים"{{הערה|בראשית, כ"ה, כ"ז.}}.
 
נולד בערב [[חג סוכות]] ב'ק"ח ל[[יצחק אבינו]] ול[[רבקה אמנו]] שהייתה עד אז עקרה יחד עם תואמו [[עשיו]], בתורה מסופר על לידתם של יעקב ועשיו ש:{{ציטוטון|וַיֵּצֵא הָרִאשׁוֹן אַדְמוֹנִי כֻּלּוֹ כְּאַדֶּרֶת שֵׂעָר וַיִּקְרְאוּ שְׁמוֹ עֵשָׂו, וְאַחֲרֵי-כֵן יָצָא אָחִיו וְיָדוֹ אֹחֶזֶת בַּעֲקֵב עֵשָׂו וַיִּקְרָא שְׁמוֹ יַעֲקֹב}}{{הערה|[[ספר בראשית]], כ"ה, כ"ה - כ"ו.}}. כבר בילדותם הורש השוני בין שני האחים בעוד:"עֵשָׂו אִישׁ יֹדֵעַ צַיִד אִישׁ שָׂדֶה, וְיַעֲקֹב אִישׁ תָּם ישֵׁב אֹהָלִים"{{הערה|בראשית, כ"ה, כ"ז.}}.
שורה 24: שורה 23:
 
יעקב שחושש שעשיו יהרוג אותו בורח ל[[חרן]], בדרך הוא חולם [[חלום]] בו הוא רואה [[סולם]] מוצב ארצה וראשו מגיע עד השמימה ומלאכים עולים ויורדים בו, יעקב מתעורר נרגש מהחלום ומכריז:"אָכֵן יֵשׁ ה' בַּמָּקוֹם הַזֶּה; וְאָנֹכִי, לֹא יָדָעְתִּי" והופף את האבן עליה ישן ל[[מזבח]] ויוצק עליה [[שמן]].
 
יעקב שחושש שעשיו יהרוג אותו בורח ל[[חרן]], בדרך הוא חולם [[חלום]] בו הוא רואה [[סולם]] מוצב ארצה וראשו מגיע עד השמימה ומלאכים עולים ויורדים בו, יעקב מתעורר נרגש מהחלום ומכריז:"אָכֵן יֵשׁ ה' בַּמָּקוֹם הַזֶּה; וְאָנֹכִי, לֹא יָדָעְתִּי" והופף את האבן עליה ישן ל[[מזבח]] ויוצק עליה [[שמן]].
  
יעקב מגיע ל[[חרן]] ופוגש את דודו [[לבן הארמי|לַבַן הַאֲרַמִּי]] שמסכים לארח אותו בתמורה לכך שיעקב ישמש כרועה הצאן שלו, לאחר חודש מציע לבן ליעקב שכר על העבודה שלו אולם יעקב דורש להתחתן עם בתו [[רחל אמנו]], לבן מסרב ומסכים רק בתנאי שיעקב יעבוד עוד שבע שנים, לאחר שבע שנים תבע יעקב את רחל לאישה, לַבַן הַאֲרַמִּי ערך [[חתונה]] גדולה אולם במקום להביא את רחל הוא הביא את [[לאה]].
+
יעקב מגיע ל[[חרן]] ופוגש את דודו [[לבן]] שמסכים לארח אותו בתמורה לכך שיעקב ישמש כרועה הצאן שלו, לאחר חודש מציע לבן ליעב שכר על העבודה שלו אולם יעקב דורש להתחתן עם ביתן [[רחל אמנו]], לבן מסרב ומסכים רק בתנאי שיעקב יעבוד עוד שבע שנים, לאחר שבע שנים תבע יעקב את רחל לאישה, לבן ערך [[חתונה]] גדולה אולם במקום להביא את רחל הוא הביא את [[לאה]].
  
 
יעקב שמגלה זאת רוגז על לבן, שמציע לו לעבוד עוד שבע שנים ורק בתמורה לכך הוא יקבל את רחל, יעקב עובד שבע שנים נוספות ואז מתחתן עם רחל.
 
יעקב שמגלה זאת רוגז על לבן, שמציע לו לעבוד עוד שבע שנים ורק בתמורה לכך הוא יקבל את רחל, יעקב עובד שבע שנים נוספות ואז מתחתן עם רחל.
  
לאחר החתונה המשיך יעקב לעבוד אצל לַבַן הַאֲרַמִּי בתמורה לכך שקיבל את כל הכבשים הנקודים, ברודים וטלואים ובעזרת תחבולות שונות מצליח יעקב להתעשר. בהמשך מתחתן יעקב עם [[בלהה]] ו[[זלפה]] ונולדים לו 11 ילדים. לאחר שבע שנים מנישואיו עם רחל הוא בורח מלַבַן הַאֲרַמִּי בציווי ה', לַבַן הַאֲרַמִּי רודף אחרי יעקב ומשיג אותו, כאשר השניים נפגשים הם כורתים ברית ונפרדים.
+
לאחר החתונה המשיך יעקב לעבוד אצל לבן בתמורה לכך שקיבל את כל הכבשים הנקודים, ברודים וטלואים ובעזרת תחבולות שונות מצליח יעקב להתעשר. בהמשך מתחתן יעקב עם [[בלהה]] ו[[זלפה]] ונולדים לו 11 ילדים. לאחר שבע שנים מנישואיו עם רחל הוא בורח מלבן בציווי ה', לבן רודף אחרי יעקב ומשיג אותו, כאשר השניים נפגשים הם כורתים ברית ונפרדים.
 
 
 
===הפיוס עם עשיו===
 
===הפיוס עם עשיו===
 
{{ערך מורחב|ערך=[[מאבק יעקב והמלאך]] {{*}} [[פגישת יעקב ועשיו]]}}
 
{{ערך מורחב|ערך=[[מאבק יעקב והמלאך]] {{*}} [[פגישת יעקב ועשיו]]}}
שורה 37: שורה 35:
  
 
===בארץ כנען===
 
===בארץ כנען===
יעקב מגיע לארץ כנען ומתיישב ב[[שכם]], בשכם חוטף שכם בן חמור את ביתו [[דינה]] במטרה להינשא אליה, [[שמעון]] ו[[לוי]] מגיעים והורגים בתגובה את תושבי העיר שכם, יעקב ששומע על כך מוחה בפני בניו על הריגת תושבי העיר. לאחר מעשה שכם עובר יעקב בהוראת הקב"ה ל[[בית אל]] שם מקים [[מזבח]],קודם בואו לבית אל הוא מורה למשפחתו להסיר את כל:"אלוקי הנכר אשר בתככם והיטהרו"{{הערה|בראשית, ל"ה, ב.}}, [[הרמב"ם]] למד מפסוק זה את [[טומאה|טומאת]] [[עבודה זרה]]{{הערה|משנה תורה לרמב"ם, הלכות שאר אבות הטומאה, רפ"ו.}}.
+
יעקב מגיע לארץ כנען ומתיישב ב[[שכם]], בשכם חוטף שכם בן חמור את ביתו [[דינה]] במטרה להינשא אליה, [[שמעון]] ו[[לוי]] מגיעים והורגים בתגובה את תושבי העיר שכם, יעקב ששומע על כך מוחה בפני בניו על הריגת תושבי העיר. לאחר מעשה שכם עובר יעקב בהוראת הקב"ה ל[[בית אל]] שם מקים [[מזבח]],קודם בואו לבית אל הוא מורה למשפחתו להסיר את כל:"אלוקי הנכר אשר בתככם והיטהרו"{{הערה|בראשית, ל"ה, ב.}}, [[הרמב"ם]] למד מפסוק זה את [[טומאה|טומאת]] [[עבודה זרה]]{{הערה|משנה תורה לרמב"ם, הלכות שאר אבות הטומאה, רפ"ו.}}.
  
 
לאחר בואו לבית אל, ממשיך יעקב לנדודו והוא נוסע לאפרת, בדרך ב[[בית לחם]] מולידה אשתו [[רחל]] בן לו היא קוראת "בן אוני" יעקב לאחר מכן שינה את שמו ל[[בנימין]], זמן קצר לאחר הלידה נפטרת רחל והיא נקברת במקום.
 
לאחר בואו לבית אל, ממשיך יעקב לנדודו והוא נוסע לאפרת, בדרך ב[[בית לחם]] מולידה אשתו [[רחל]] בן לו היא קוראת "בן אוני" יעקב לאחר מכן שינה את שמו ל[[בנימין]], זמן קצר לאחר הלידה נפטרת רחל והיא נקברת במקום.
 
===מכירת יוסף===
 
===מכירת יוסף===
 
{{ערך מורחב|ערך=[[מכירת יוסף]] {{*}} [[ירידת יעקב למצרים]]}}
 
{{ערך מורחב|ערך=[[מכירת יוסף]] {{*}} [[ירידת יעקב למצרים]]}}
לאחר פטירת רחל מתיישב יעקב באפרת, ומגלה עדיפות מבין האחים ל[[יוסף הצדיק]], האחים מ[[קנאה|קנאים]] ביוסף ומחליטים למכור אותו לחבורת מדיניים, ומספרים לו שהוא נהרג והוא בתגובה מתאבל עליו, [[הרבי]] מבאר שהסיבה ש[[הקב"ה]] לא נעתר לבקשתו של יעקב לשבת בשלווה, הייתה בגלל שלא היה ראוי לכך, ורק לאחר הסיפור של "מכירת יוסף" הוא נהיה ראוי לכך{{הערה|'''לקו"ש''', חט"ו, עמ' 310.}}.
+
לאחר פטירת רחל מתיישב יעקב באפרת, ומגלה עדיפות מבין האחים ל[[יוסף הצדיק]], האחים מקנאים ביוסף ומחליטים למכור אותו לחבורת מדיניים, ומספרים לו שהוא נהרג והוא בתגובה מתאבל עליו, [[הרבי]] מבאר שהסיבה ש[[הקב"ה]] לא נעתר לבקשתו של יעקב לשבת בשלווה, הייתה בגלל שלא היה ראוי לכך, ורק לאחר הסיפור של "מכירת יוסף" הוא נהיה ראוי לכך{{הערה|'''לקו"ש''', חט"ו, עמ' 310.}}.
  
 
יוסף יורד למצרימה ונמכר לעבד אצל [[יוסף ואשת פוטיפר|פוטיפר]],בשל כך שסירב להינשא עם אשתו של פוטיפר, מעלילה אליו אשתו של פוטיפר שהוא זה שנישא להינשא אליה והוא נזרק לבור, בעקבות [[חלומות פרעה|פתרון חלום]] ל[[פרעה]] הוא מונה למשנה למלך מצרים, בארץ כנען שורר אז רעב כבד והשבטים יורדים למצרים בשביל להשיג אוכל, שם הם פוגשים את יוסף, ולאחר מכן הם מביאים את יעקב יחד עם כל משפחתו להתגורר במצרים, שם הם מתגוררים במשך י"ז שנים{{הערה|בראשית, מ"ז, כ"ח.}}.
 
יוסף יורד למצרימה ונמכר לעבד אצל [[יוסף ואשת פוטיפר|פוטיפר]],בשל כך שסירב להינשא עם אשתו של פוטיפר, מעלילה אליו אשתו של פוטיפר שהוא זה שנישא להינשא אליה והוא נזרק לבור, בעקבות [[חלומות פרעה|פתרון חלום]] ל[[פרעה]] הוא מונה למשנה למלך מצרים, בארץ כנען שורר אז רעב כבד והשבטים יורדים למצרים בשביל להשיג אוכל, שם הם פוגשים את יוסף, ולאחר מכן הם מביאים את יעקב יחד עם כל משפחתו להתגורר במצרים, שם הם מתגוררים במשך י"ז שנים{{הערה|בראשית, מ"ז, כ"ח.}}.
 
===פטירתו===
 
===פטירתו===
זמן קצר לפני פטירתו, מברך יעקב את שני עשר בניו ואת שני נכדיו [[מנשה]] ו[[אפרים]], ולאחר מכן הוא משביע את יוסף שיקבור אותו ב[[מערת המכפלה]], יעקב נפטר בערב [[חג הסוכות]] ב'רנ"ה, הוא נחנט על ידי המצרים ונקבר במערת המכפלה שב[[חברון]]. כאשר באו לקבור את יעקב הגיע [[עשיו]] ודרש להיקבר במערת המכפלה במקומו, ובמקום החל ויכוח בינו לבין בני יעקב, חושים בן [[דן]] שהיה חירש ולא הבין מה שנעשה לקח חרב וחתך את ראשו של עשיו שהתגלגל עד שנכנס למערה{{הערה|[[מסכת סוטה]], י"ג, ע"א.}}. במדרש מובא שלאחר פטירת יעקב החל היחס של המצרים לבני ישראל להשתנות לרעה מה שהוביל לבסוף ל[[שיעבוד מצרים]]{{הערה|[[רש"י]] על בראשית, מ"ז, כ"ח; [[תורת מנחם]], [[תשמ"ט]], ח"ב, עמ' 154.}}.
+
זמן קצר לפני פטירתו, מברך יעקב את שני עשר בניו ואת שני נכדיו [[מנשה ואפרים]], ולאחר מכן הוא משביע את יוסף שיקבור אותו ב[[מערת המכפלה]], יעקב נפטר בערב [[חג הסוכות]] ב'רנ"ה, הוא נחנט על ידי המצרים ונקבר במערת המכפלה שב[[חברון]]. כאשר באו לקבור את יעקב הגיע [[עשיו]] ודרש להיקבר במערת המכפלה במקומו, ובמקום החל ויכוח בינו לבין בני יעקב, חושים בן [[דן]] שהיה [[חירש]] ולא הבין מה שנעשה לקח [[חרב]] וחתך את ראשו של עשיו שהתגלגל עד שנכנס למערה{{הערה|[[מסכת סוטה]], י"ג, ע"א.}}. במדרש מובא שלאחר פטירת יעקב החל היחס של המצרים לבני ישראל להשתנות לרעה מה שהוביל לבסוף ל[[שיעבוד מצרים]]{{הערה|[[רש"י]] על בראשית, מ"ז, כ"ח; [[תורת מנחם]], [[תשמ"ט]], ח"ב, עמ' 154.}}.
  
 
ישנה דעה בגמרא לפיו "[[יעקב אבינו לא מת]]"{{הערה|[[מסכת תענית]], ה', ע"א.}}.
 
ישנה דעה בגמרא לפיו "[[יעקב אבינו לא מת]]"{{הערה|[[מסכת תענית]], ה', ע"א.}}.
 
+
 
 
==בתורת החסידות==
 
==בתורת החסידות==
 
===נשמתו ועבודתו===
 
===נשמתו ועבודתו===
שורה 60: שורה 58:
 
מדתו של יעקב אבינו הייתה שפלות וביטול כלפי [[הקדוש ברוך הוא]]. במיוחד ניכרת שפלותו וביטולו המיוחדת, שגם כאשר משפיע עליו [[הקב"ה]] חסדים, הוא לא היה מגדיל את עצמו, אלא להיפך, ככל שנשפעים עליו החסדים כך מקטין את עצמו. כך היה גם כאשר ניצל מ[[לבן הארמי]] ומ[[אליפז]], אמר ש:"קטנתי מכל החסדים"{{הערה|[[ספר בראשית]], ל"ב, י"א.}}.
 
מדתו של יעקב אבינו הייתה שפלות וביטול כלפי [[הקדוש ברוך הוא]]. במיוחד ניכרת שפלותו וביטולו המיוחדת, שגם כאשר משפיע עליו [[הקב"ה]] חסדים, הוא לא היה מגדיל את עצמו, אלא להיפך, ככל שנשפעים עליו החסדים כך מקטין את עצמו. כך היה גם כאשר ניצל מ[[לבן הארמי]] ומ[[אליפז]], אמר ש:"קטנתי מכל החסדים"{{הערה|[[ספר בראשית]], ל"ב, י"א.}}.
  
היפוכו הגמור של יעקב היא מידת [[ישמעאל]]{{הערה|1= [[אגרת הקודש - סימן ב']]}}.
+
היפוכו הגמור של יעקב היא מידת [[ישמעאל]]{{הערה|1= [[אגרת הקודש - ב']]}}.
 
{{סגל}}
 
{{סגל}}
 
{{הערות שוליים}}
 
{{הערות שוליים}}
 
[[קטגוריה:האבות]]
 
[[קטגוריה:האבות]]
[[קטגוריה:נשמות מאצילות]]
 
[[קטגוריה:אישים שהגיעו לגיל 120]]
 

לתשומת לבך: תרומתך לחב"דפדיה תפורסם תחת תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך, או העתקת אותו ממקור שאינו מוגן בזכויות יוצרים. אין לעשות שימוש בחומר המוגן בזכויות יוצרים ללא רשות!

ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)