עריכת הדף "החיינו א-ל (ניגון)"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. אנא בדקו את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן שמרו את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:שיר הגאולה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|תצלום השיר כפי שהופיע בגליון הראשון של [[בטאון הקריאה והקדושה]], בראשו נכתב: "ערב [[ראש השנה]] ה'תש"א; ערב יום הכפורים; ערב חג הסוכות; ואיה"ש ערב גאולת ישראל"]]
+
[[קובץ:שיר הגאולה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|תצלום השיר כפי שהופיע בגליון הראשון של [[בטאון הקריאה והקדושה]], בראשו כנתב: "ערב [[ראש השנה]] ה'תש"א; ערב יום הכפורים; ערב חג הסוכות; ואיה"ש ערב גאולת ישראל"]]
הניגון '''החיינו א-ל''' הוא שיר-פיוט העוסק ב{{ה|גאולה העתידה}} שפורסם בגליון הראשון של בטאון [[הקריאה והקדושה]] שיצא לאור בהוראת והכוונת [[אדמו"ר הריי"צ]].
+
הניגון '''החיינו א-ל''' הוא שיר העוסק ב{{ה|גאולה העתידה}} שפורסם בגליון הראשון של בטאון [[הקריאה והקדושה]] שיצא לאור בהוראת והכוונת [[אדמו"ר הריי"צ]].  
  
 
באקרוסטיכון של השיר רמוזה הגאולה העתידה מהסוף להתחלה: "ביאת משיחנו בה'תש"ג אי"ה".
 
באקרוסטיכון של השיר רמוזה הגאולה העתידה מהסוף להתחלה: "ביאת משיחנו בה'תש"ג אי"ה".
  
למילים צורף לחן על ידי הרב [[ישראל דוד רוזנברג]] בעת לימודיו בישיבת [[תומכי תמימים שנחאי]]. הלחן הושר בנוכחות [[אדמו"ר הריי"צ]] במהלך [[התוועדות עם הרבי|התוועדות]], אך יש הטוענים שהוא לא נהנה מכך{{הערה|ר' [[יוסף יצחק לו]] סיפר בשם ר' [[מנחם מענדל בוימגרטן]], שראו על פני קדשו של הרבי הקודם שלא הי' שבע רצון מהניגון, ומאז לא שרו אותו שוב. כן סיפר גם ר' [[זושא פויזנר]].}}, ולא קיבל את הניגון{{הערה|ר' [[לוי גולדשטיין]] סיפר בשם אביו ר' [[יוסף גולדשטיין|יוסף]], כי בתום השירה ביקש הרבי הריי"צ: כעת נגנו ניגון משלנו ("איצט זינגט אונזער א ניגון").}}.
+
הלחן המקובל כיום לניגון זה, הולחן על ידי [[ישראל דוד רוזנברג]] שהיה אחד מתלמידי ישיבת [[תומכי תמימים שנחאי]]. הלחן של הניגון הושר אצל [[הרבי הריי"ץ]] ב[[התוועדות הרבי|התוועדות]], אולם לא נהנה מכך{{הערה|מפי ר' [[זושא פויזנר]].}}.
  
 
==מילות השיר==
 
==מילות השיר==
{{ציטוט|תוכן={{ש}}
+
{{ציטוט|תוכן=
 
'''ה'''חיינו א-ל עד מועד{{ש}}
 
'''ה'''חיינו א-ל עד מועד{{ש}}
 
'''י'''תגלה עוזר וסועד{{ש}}{{ש}}
 
'''י'''תגלה עוזר וסועד{{ש}}{{ש}}
שורה 28: שורה 28:
 
}}
 
}}
  
==ביאור השיר עם מקורות{{הערה|הביאור נועד להבנת מילות השיר, וייתכן שנפלו בו שגיאות, או שניתן להבין אותו גם באופנים נוספים.}}==
+
==ביאור השיר עם מקורות{{הערה|הביאור נועד להבנת מילות השיר, וייתכן ונפלו בו שגיאות, או שניתן להבין אותו גם באופנים נוספים.}}==
 
'''החיינו א-ל עד מועד''' - תחיינו עד לבוא הגאולה, הקרויה בשם מועד{{הערה|תהלים קב, יד: "כי עת לחננה כי בא מועד".}},
 
'''החיינו א-ל עד מועד''' - תחיינו עד לבוא הגאולה, הקרויה בשם מועד{{הערה|תהלים קב, יד: "כי עת לחננה כי בא מועד".}},
 
:כאשר '''יתגלה עוזר וסועד''' הוא מלך המשיח, המכונה בשם עוזר{{הערה|בברכות משה לשבט יהודה (דברים לג, ז) "ועזר מצריו תהיה". ובפירוש אור החיים על הפסוק: "פירוש שהגם שהרויח פרץ וזרח בכח מעשה תמר אף על פי כן עדיין לא האירה מלכות בית דוד. וכן בתהלים (קז, יב) "כשלו ואין עוזר".}},
 
:כאשר '''יתגלה עוזר וסועד''' הוא מלך המשיח, המכונה בשם עוזר{{הערה|בברכות משה לשבט יהודה (דברים לג, ז) "ועזר מצריו תהיה". ובפירוש אור החיים על הפסוק: "פירוש שהגם שהרויח פרץ וזרח בכח מעשה תמר אף על פי כן עדיין לא האירה מלכות בית דוד. וכן בתהלים (קז, יב) "כשלו ואין עוזר".}},
שורה 39: שורה 39:
  
 
'''הוא מלך והוא משוח''' שלכן הגואל נקרא בשם 'משיח', על שם המשיחה בשמן{{הערה|1=ראה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16034&st=&pgnum=212&hilite= לקו"ש חכ"ג ע' 197 הערה 59], שהשם "משיח" הוא על שם המשיחה.}}
 
'''הוא מלך והוא משוח''' שלכן הגואל נקרא בשם 'משיח', על שם המשיחה בשמן{{הערה|1=ראה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16034&st=&pgnum=212&hilite= לקו"ש חכ"ג ע' 197 הערה 59], שהשם "משיח" הוא על שם המשיחה.}}
:'''בעל זרוע''' - המשיח יהיה בעל זרוע שהרי ילחם מלחמות ה' וכן יכפה את כל בני ישראל לקיים את המצוות{{הערה|כלשון הרמב"ם (הל' מלך המשיח פי"א ה"ד) "ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה". ובדומה לזה כתב לגבי מלך בכלל (שם פ"ד ה"י) שמגמתו ומחשבתו "לשבור זרוע הרשעים".}} '''וגם איש רוח''' - על משיח תנוח רוח ה' ויהיה במדריגות רוחניות גבוהות בנבואה וכו'{{הערה|בלשון הכתוב (ישעיה יא, ב) "ונחה עליו רוח ה' רוח חכמה ובינה רוח עצה ו[[ספירת הגבורה|גבורה]] רוח דעת ויראת ה'".}}
+
:'''בעל זרוע''' - חלק מפעולותיו נעשות בכוח ובכפיה{{הערה|כלשון הרמב"ם (הל' מלך המשיח פי"א ה"ד) "ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה". ובדומה לזה כתב לגבי מלך בכלל (שם פ"ד ה"י) שמגמתו ומחשבתו "לשבור זרוע הרשעים".}} '''וגם איש רוח''' - משיח יעסוק גם בהרמת מצבם הרוחני של ישראל{{הערה|בלשון הכתוב (ישעיה יא, ב) "ונחה עליו רוח ה' רוח חכמה ובינה רוח עצה ו[[ספירת הגבורה|גבורה]] רוח דעת ויראת ה'".}}
  
'''והוא בא, ועד קט יתעלה''' המשיח מגיע ויעלה בקרוב,
+
ומכיון שמלך המשיח פועל עוד קודם התגלותו{{הערה|1=לקוטי שיחות חלק י"ח פרשת בלק (ב), פרשת תזריע מצורע [[תנש"א]] ס"ח. ועוד. וראה בהרחבה ב'קונטרס התגלות משיח' לרב [[שלום דובער וולף (צפת)|שלום דובער וולף]].}} '''והוא בא''' כבר בלשון עבר, '''ועד קט יתעלה''' ועוד זמן קצר יתעלה ממדרגת '[[חזקת משיח]]' למדרגת '[[משיח ודאי]]',
:'''נצחונו חיש יתגלה''', נצחון המשיח על כל העמים יתגלה במהרה{{הערה|רמב"ם הלכות מלכים פרק י"א הלכה ד': "אם עשה והצליח, ונצח כל האומות.. הרי זה משיח ודאי".}}
+
:וזה יקרה כאשר '''נצחונו חיש יתגלה''', שהרי התגלותו כמשיח תלויה בכך שינצח כל האומות{{הערה|רמב"ם הלכות מלכים פרק י"א הלכה ד': "אם עשה והצליח, ונצח כל האומות.. הרי זה משיח ודאי".}}
  
בקשתנו: '''חזקנו א-ל עד בואו''' שעד בואו של משיח יחזקנו הקב"ה
+
אלא שהיות ויתכן והדבר יארך זמן, אנו מבקשים: '''חזקנו א-ל עד בואו''' של משיח
:עד אשר יגיע ה'''יום יחשוף גואל זרועו'''{{הערה|מטבע לשון זו שאולה מהפסוק שנאמר בנבואת הגאולה (ישעיה נב, י): "חשף ה' את זרוע קודשו".}}.
+
:עד אשר יגיע היום בו '''יום יחשוף גואל זרועו'''{{הערה|מטבע לשון זו שאולה מהפסוק שנאמר בנבואת הגאולה (ישעיה נב, י): "חשף ה' את זרוע קודשו".}}.
  
בקשתנו תקוותנו ואמונתנו '''שנזכה וכן נשיח''' - שנזכה להיות באותו הזמן של ביאת המשיח ונשוחח על המאורעות שיתרחשו בקשר לזה, מאורעות שהתחלתם '''מחבלי המשיח'''{{הערה|גאולת עם ישראל משולה ללידה, וכמו שהאשה סובלת [[יסורים]] נוראיים בחבלי הלידה ברגעים האחרונים שקודם יציאת התינוק לאויר העולם, כך גם בני ישראל יעברו טלטלות קשות ונוראות בערב הגאולה, המכונים בספרות התורנית בשם 'חבלי משיח', על יסוד הפסוק בישעיה העוסק בנבואות הגאולה (כו, יז): "כמו הרה תקריב ללדת, תחיל תזעק בחבליה".}}, וכן מכך ש'''תקיפים'''{{הערה|ראה ברד"ק על תהלים (כב, יג): "סבבוני פרים - והוא [[משל]] לאויבים הדשנים והתקיפים והרשעים".}}, יאבדו מהעולם ו'''ירדו דומה'''{{הערה|וכמו שכתוב בתהלים (קטו, יז): "לא המתים יהללו.. ולא כל יורדי דומה", וכמו שפירשו מפרשי המקרא שהוא "מקום כריתות וארץ גזירה" (אבן עזרא), וכן "הקבר שהגוף בו כמו אבן" (רד"ק).}}.
+
וכאשר תקוים בקשתנו זו, ונזכה לחזות בבוא גואל, אזי '''שנזכה וכן נשיח''' - לשוחח על חלק מהמאורעות שיתרחשו
:ונזכה לספר כיצד מבין כל השבעים אומות רק '''אותנו השאיר לאומה'''
+
:ונזכה לספר על חלק ממה שיארע '''מחבלי המשיח'''{{הערה|גאולת עם ישראל משולה ללידה, וכמו שהאשה סובלת [[יסורים]] נוראיים בחבלי הלידה ברגעים האחרונים שקודם יציאת התינוק לאויר העולם, כך גם בני ישראל יעברו טלטלות קשות ונוראות בערב הגאולה, המכונים בספרות התורנית בשם 'חבלי משיח', על יסוד הפסוק בישעיה העוסק בנבואות הגאולה (כו, יז): "כמו הרה תקריב ללדת, תחיל תזעק בחבליה".}}, וכמו שמפרט בסיום השיר, שנזכה לספר כיצד
 +
 
 +
אומות העולם המכונים '''תקיפים'''{{הערה|ראה ברד"ק על תהלים (כב, יג): "סבבוני פרים - והוא [[משל]] לאויבים הדשנים והתקיפים והרשעים".}}, יאבדו מהעולם ו'''ירדו דומה'''{{הערה|וכמו שכתוב בתהלים (קטו, יז): "לא המתים יהללו.. ולא כל יורדי דומה", וכמו שפירשו מפרשי המקרא שהוא "מקום כריתות וארץ גזירה" (אבן עזרא), וכן "הקבר שהגוף בו כמו אבן" (רד"ק).}}.  
 +
: ונזכה לספר כיצד מבין כל השבעים אומות רק '''אותנו השאיר לאומה'''
  
 
וכאשר תבוא הגאולה '''יחיינו מיומיים'''{{הערה|כלשון הפסוק (הושע ו, ב): "יחיינו מיומיים ביום השלישי יקימנו ונחיה לפניו".}}, שהם רמז לב' הגלויות שעברו עלינו ומשתי בתי המקדש שחרבו{{הערה|כפירוש רש"י על הפסוק.}}
 
וכאשר תבוא הגאולה '''יחיינו מיומיים'''{{הערה|כלשון הפסוק (הושע ו, ב): "יחיינו מיומיים ביום השלישי יקימנו ונחיה לפניו".}}, שהם רמז לב' הגלויות שעברו עלינו ומשתי בתי המקדש שחרבו{{הערה|כפירוש רש"י על הפסוק.}}
שורה 54: שורה 57:
  
 
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==
*[http://chabad.info/musicnews/שיר-הגאולה-של-הרבי-הרייצ/ שיר הגאולה להאזנה] {{אודיו}}{{אינפו}} מתוך מחזמר "להט החרב המתהפכת" של [[תלמוד תורה 'צבאות מנחם' קריית שמואל]]. מבוצע ע"י מ"מ פרלשטיין.
+
*[http://chabad.info/musicnews/%D7%A9%D7%99%D7%A8-%D7%94%D7%92%D7%90%D7%95%D7%9C%D7%94-%D7%A9%D7%9C-%D7%94%D7%A8%D7%91%D7%99-%D7%94%D7%A8%D7%99%D7%99%D7%A6/ שיר הגאולה להאזנה] {{אודיו}}{{אינפו}} מתוך מחזמר "להט החרב המתהפכת" של [[תלמוד תורה 'צבאות מנחם' קרית שמואל]]
*[https://chabad.info/musicnews/613167/ מתוך הפרויקט '''שולחן השבת שלנו''', מאת ר' שמחה פרידמן] {{אודיו}}{{אינפו}} ([http://chabadpedia.co.il/images/9/96/החיינו_קל_שמחה_פרידמן_מתוך_הפרוייקט_שולחן_השבת_שלנו.mp3 קובץ שמע]) {{צליל}}
+
*[https://chabad.info/musicnews/613167/ מתוך הפרויקט '''שולחן השבת שלנו''', מאת ר' [[שמחה פרידמן]]] {{אודיו}}{{אינפו}}
*[https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/2388270 מנגינת 'החיינו א-ל' בביצועו של ירון גרשובסקי] {{אודיו}} {{בית חבד}}
+
*[http://old2.ih.chabad.info/php/audio.php?action=playsong&id=753 מנגינת 'החיינו א-ל' בביצועו של ירון גרשובסקי] {{אודיו}} {{אינפו}}
*[https://chabad.info/video/musical-videos/chabad-nigunim/647721/ גיל עקיביוב מגיש: "החיינו א-ל" בביצוע מרגש] {{אינפו}}
 
*[https://chabadpedia.co.il/images/c/c5/החיינו_קל.mp4 שיר הגאולה: הזמר בני פרידמן והחזן אריה הורוויץ שרים החיינו אל] {{וידאו}}
 
  
{{מסורת הנגינה}}
 
 
{{הערות שוליים}}
 
{{הערות שוליים}}
 
[[קטגוריה:ניגוני גאולה ומשיח]]
 
[[קטגוריה:ניגוני גאולה ומשיח]]
 
[[קטגוריה:ניגונים בלשון הקודש]]
 
[[קטגוריה:ניגונים בלשון הקודש]]

לתשומת לבך: תרומתך לחב"דפדיה תפורסם תחת תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך, או העתקת אותו ממקור שאינו מוגן בזכויות יוצרים. אין לעשות שימוש בחומר המוגן בזכויות יוצרים ללא רשות!

ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)