עריכת הדף "אלברט איינשטיין"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
ניתן לבטל את העריכה. אנא בדקו את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן שמרו את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.
גרסה אחרונה | הטקסט שלך | ||
שורה 1: | שורה 1: | ||
[[קובץ:Einstein 1933.jpg|ממוזער|אלברט איינשטיין]] | [[קובץ:Einstein 1933.jpg|ממוזער|אלברט איינשטיין]] | ||
− | '''אלברט איינשטיין''' ( | + | '''אלברט איינשטיין''' ([[תרל"ט]] - [[תשט"ו]]) היה מדען ופיזקאי יהודי שהגה חידושים רבים וגדולים בפזיקה ששינו את פני החיים בעולם בתחומים רבים. |
+ | |||
== תולדות חיים == | == תולדות חיים == | ||
− | נולד ב[[י"ט באדר]] [[תרל"ט]] ב[[גרמניה]] למשפחה יהודית | + | נולד ב[[י"ט באדר]] [[תרל"ט]] ב[[גרמניה]] למשפחה יהודית, למד בבית ספר נוצרי, אך בבגרותו למד יהדות מפי מורה פרטי, ושמר מעט מצוות{{הערה|אלברט איינשטיין ויהדותו, עמ' 32, מתוך גיליון 270 של דף לתרבות יהודית, סיוון התשס"ו. בהוצאת משרד החינוך התרבות והספורט, האגף לתרבות תורנית}} אך עזב את שמירת המסורת שלו, והחל ללמוד מדע. בגיל 16 נכנס ללמוד ב[[גימנסיה]]. |
− | בשנת [[תרס"ה]] התפרסמו מאמריו המדעיים המרכזיים הראשונים | + | בשנת [[תרס"ה]] התפרסמו מאמריו המדעיים המרכזיים הראשונים. |
− | בשנת [[ | + | בשנת [[תרפ"א]] זכה בפרס נובל לפיזיקה. |
− | + | בשנת [[תרצ"ב]] היגר ל[[ארצות הברית]], עם פרוץ [[מלחמת עולם השנייה]] שלח מכתב לנשיא [[ארצות הברית]] [[רוזוולט]] בו הוא מביע את חששו מפני ניסיון גרמני לבנות פצצה אטומית. המכתב היה הגורם המכריע לפתיחת פרויקט מנהטן, שהסתיים בהטלת פצצות האטום על הירושימה ונגאסקי, ואיינשטיין היה מעורב בו. | |
− | |||
− | בשנת [[תרצ"ב]] היגר ל[[ארצות הברית]] | ||
נפטר ב[[כ"ו בניסן]] [[תשט"ו]]. | נפטר ב[[כ"ו בניסן]] [[תשט"ו]]. | ||
שורה 19: | שורה 18: | ||
במכתב משנת [[תרפ"ט]], הוא תיאר את אמונתו באלוקים כך: | במכתב משנת [[תרפ"ט]], הוא תיאר את אמונתו באלוקים כך: | ||
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=איני אתאיסט{{הערה|לא מאמין באלוקים כלל, רח"ל}}. איני יודע האם אני יכול להגדיר עצמי כפנתאיסט{{הערה|מאמין שאלוקים כפוף לטבע, רח"ל}}. הבעיה הכרוכה בכך עצומה מידי עבור מוחותינו המוגבלים. האם יורשה לי להשיב במשל? השכל האנושי, מאומן ככל שיהיה, אינו יכול לתפוס את היקום. אנו בעמדה של ילד קטן, הנכנס לספרייה ענקית שקירותיה מכוסים עד התקרה בספרים בשפות שונות רבות. הילד יודע שבהכרח מישהו כתב את הספרים הללו. הוא אינו יודע מי או כיצד. הוא אינו מבין את השפות שבהן הם כתובים. הילד מבחין בתוכנית ברורה בסידור הספרים - סדר מיסתורי, שאת טבעו אינו יכול להבין, אלא בקושי לחשוד בו. זוהי, לפי הנראה לי, גישתו של השכל האנושי, ולו הדגול והמתורבת ביותר, כלפי אלוקים. אנו רואים יקום מסודר באופן נפלא, הפועל לפי חוקים מסוימים, אבל אנו בקושי מבינים אותם. מוחותינו המוגבלים אינם מסוגלים לתפוש את הכוח המיסתורי שמניע את צבירי הכוכבים.|מקור=המכתב פורסם באנגלית בשנת 1930 בספרו של ג'ורג' סילבסטר וירק(אנ') "Glimpses of the Great". לפי ציטוט באתר Pantheism.com}} | {{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=איני אתאיסט{{הערה|לא מאמין באלוקים כלל, רח"ל}}. איני יודע האם אני יכול להגדיר עצמי כפנתאיסט{{הערה|מאמין שאלוקים כפוף לטבע, רח"ל}}. הבעיה הכרוכה בכך עצומה מידי עבור מוחותינו המוגבלים. האם יורשה לי להשיב במשל? השכל האנושי, מאומן ככל שיהיה, אינו יכול לתפוס את היקום. אנו בעמדה של ילד קטן, הנכנס לספרייה ענקית שקירותיה מכוסים עד התקרה בספרים בשפות שונות רבות. הילד יודע שבהכרח מישהו כתב את הספרים הללו. הוא אינו יודע מי או כיצד. הוא אינו מבין את השפות שבהן הם כתובים. הילד מבחין בתוכנית ברורה בסידור הספרים - סדר מיסתורי, שאת טבעו אינו יכול להבין, אלא בקושי לחשוד בו. זוהי, לפי הנראה לי, גישתו של השכל האנושי, ולו הדגול והמתורבת ביותר, כלפי אלוקים. אנו רואים יקום מסודר באופן נפלא, הפועל לפי חוקים מסוימים, אבל אנו בקושי מבינים אותם. מוחותינו המוגבלים אינם מסוגלים לתפוש את הכוח המיסתורי שמניע את צבירי הכוכבים.|מקור=המכתב פורסם באנגלית בשנת 1930 בספרו של ג'ורג' סילבסטר וירק(אנ') "Glimpses of the Great". לפי ציטוט באתר Pantheism.com}} | ||
− | איינשטיין מסביר, שאי אפשר לומר שאלוקים גם הוא כפוף לטבע, רח"ל. | + | איינשטיין מסביר, שאי אפשר לומר שאלוקים גם הוא כפוף לטבע, רח"ל. מכייון שאף אחד אינו יכול לתפוס את כל מהלכי טבע היקום, ומוכרח שיש מעליהם כוח עליון, בלתי ניתן לתפיסה. |
שורה 28: | שורה 27: | ||
== עם הרבי == | == עם הרבי == | ||
− | יש מי שאומר,{{הערה|הוטלו ספיקות בסיפור זה, על גרסאותיו. ראו להלן}} כי פעם אחת הגיע איינשטיין לועידה עם מספר | + | יש מי שאומר,{{הערה|הוטלו ספיקות בסיפור זה, על גרסאותיו. ראו להלן}} כי פעם אחת הגיע איינשטיין לועידה עם מספר פרופסרים, במקום נכח מאבטח בשם תנחום לוין, שהיה מגיע הרבה לרבי הריי"צ ב770, ואף הכיר את הרבי, שהיה קרוב משפחתו, מכייון שאמו של לוין הייתה מצאצאיו של [[הרב"ש]] בן הצמח צדק. לוין סיפר שהרבי, שכנראה הוזמן עקב ניסיונו בהנדסת חשמל, הגיע למקום ושוחח עם איינשטיין, לוין סיפר שהרבי הסביר לו את עניין ה[[צמצום]]{{הערה|לגרסא אחרת, את עניין [[אחדות ה']]}} ולבסוף איינשטין הגיב בהתפעלות, שכעת הוא מבין את עניין 'מלוא כל הארץ כבודו'{{הערה|לגרסא האחרת, את עניין אחדות ה'}}{{הערה|[https://col.org.il/news/12391 מתי איינשטיין הבין מהי אחדות ה'?] {{col}}}}{{הערה|[https://col.org.il/news/12411 הרבי ואיינשטיין: פרטים נוספים על הפגישה ביניהם]}}. |
− | החוקר החסידי הרב [[יהושע מונדשיין]] הטיל ספק באמיתות סיפור זה באחד מטוריו, ואף טען | + | החוקר החסידי הרב [[יהושע מונדשיין]] הטיל ספק באמיתות סיפור זה באחד מטוריו, ואף טען שלא התרחש כלל{{הערה|1=[http://shturem.net/index.php?section=artdays&id=1101 הרבי, הרוגצ'ובי ו...איינשטיין, "סיפורים וגילגוליהם"] {{שטורעם}}}}. ועוד חסידים הסתייגו מאמינות הסיפור. |
− | === הרבי | + | === תורת היחסות בתורת הרבי === |
− | בשיחות ובמכתבים בהם התייחס הרבי לעניין הילוך השמש, הסביר הרבי שבעוד בעבר, כשהשיטה המקובלת הייתה שכדור הארץ מסתובב סביב [[השמש]] (שיטת קופרניקוס), ניסו המפרשים להתאים את דברי התורה בתירוצים דחוקים לשיטה, הרי | + | בשיחות ובמכתבים בהם התייחס הרבי לעניין הילוך השמש, הסביר הרבי שבעוד בעבר, כשהשיטה המקובלת הייתה שכדור הארץ מסתובב סביב [[השמש]] (שיטת קופרניקוס), ניסו המפרשים להתאים את דברי התורה בתירוצים דחוקים לשיטה, הרי שכיום כשתורת היחסות, שקובעת שאי אפשר לדעת מי הוא העומד ומי הוא המסובב, היא המקובלת בעולם, אין צורך בכלל לנסות להמשיך להתאים את דבר התורה הפשוטים, לטענת החוקרים{{הערה|1=[[ליקוטי שיחות]] [https://chabadlibrary.org/books/admur/lkus/30/14/1/260.htm?q=%D7%90%D7%99%D7%99%D7%A0%D7%A9%D7%98%D7%99%D7%99%D7%9F חלק ל' עמוד 260]}}{{הערה|1=דברים אלו של הרבי מופיעים גם ב[[אגרות קודש (אדמו"ר שליט"א)|אגרות קודש]] [https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/7/1996.htm?q=%D7%90%D7%99%D7%99%D7%A0%D7%A9%D7%98%D7%99%D7%99%D7%9F כרך ז' א'תתקצו]}}. |
באחד ממכתביו אומר [[הרבי]] שהעוסקים בתורת היחסות טעו והסיקו "מסקנות מוזרות במאוד" בעניין ה[[זמן]]{{הערה|1=[[אגרות קודש (אדמו"ר שליט"א)]] [https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/2/283.htm?q=%D7%90%D7%99%D7%99%D7%A0%D7%A9%D7%98%D7%99%D7%99%D7%9F חלק ב', אגרת רפג]}}. | באחד ממכתביו אומר [[הרבי]] שהעוסקים בתורת היחסות טעו והסיקו "מסקנות מוזרות במאוד" בעניין ה[[זמן]]{{הערה|1=[[אגרות קודש (אדמו"ר שליט"א)]] [https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/2/283.htm?q=%D7%90%D7%99%D7%99%D7%A0%D7%A9%D7%98%D7%99%D7%99%D7%9F חלק ב', אגרת רפג]}}. | ||
− | במכתב נוסף מעיר הרבי אשר תורת היחסות " | + | במכתב נוסף מעיר הרבי אשר תורת היחסות אינה "אלא השערה והשתדלות לבאר בדרך אפשר חלק מתופעות הטבע - אין כל הצדקה להכניס מושגים החלטים." ואין לקבלה כאמת מוחלטת ללא הסתייגות.<ref>באג"ק חי"ב אגרת ד'רט, לקו"ש ח"ל עמ' 269</ref> |
− | + | (במקום אחר מעיר על הסתירה מיניה וביה בקבלת שיטת '''היחסות''' כאמת '''מוחלטת'''<ref>לקו"ש עמ' 270</ref>) | |
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
{{מיון רגיל:איינשטיין, אלברט}} | {{מיון רגיל:איינשטיין, אלברט}} | ||
− | [[קטגוריה:אישים | + | [[קטגוריה:אישים]] |
− |