הבדלים בין גרסאות בדף "מלך ישראל"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 1: שורה 1:
 +
מלך מלכי המלכים, שלו הממלכה והמתנשא, והוא אשר נותן את כסא המלכות לאשר הוא חפץ, הוא הקדוש ברוך הוא.
 +
 +
כאמור באדון עולם: אדון עולם אשר מלך - עוד לפני בריאת העולם, אבל מלכותו נשלמה רק עם בריאת העולם, שאז - "מלך שמו נקרא", ומכיון שאין מלך בלא עם, נשלמה מלכותו עם בריאת העולם.
 +
 +
== מלך בשר ודם ==
 
מלך הוא האדם ששולט באמצעות שררה על העם שעליו הוא מולך.
 
מלך הוא האדם ששולט באמצעות שררה על העם שעליו הוא מולך.
  
אמרו חז"ל אין מלך בלא עם, היינו שקיומו של המלך תלוי בעם. מאידך גיסא, המלך חייב להיות באופן של רוממות והתנשאות מהעם. כמוסבר אודות השם "עם" שהוא מלשון "גחלים עוממות", שרחוקים מהמלך.
+
על פי מצוות התורה, יש לשים מלך על כלל ישראל, ושני מלכויות  ישנן: מלכות בית דוד שניתנה לדוד, לבנו שלמה ולזרעו, ומלכות ישראל, הניתנת גם לשאר השבטים.
 +
 
 +
מלכות בית דוד נעלה יותר ממלכות ישראל, ואכן אין ישיבה בעזרה אלא למלכי בית דוד בלבד ולא למלכי ישראל.
  
הקב"ה מוגדר כ"מלך העולם", וכלשון הפיוט "אדון עולם אשר מלך . . אזי מלך שמו נקרא". וכנוסח שטבעו חז"ל בכל הברכות "ברוך אתה .. מלך העולם". ה' הוא גם "מלך מלכי המלכים".
+
שלא כמלכות בשר ודם התלויה לגמרי בהכתרת העם, שונה היא מלכות בית דוד העוברת בירושה, ועצם המלכות שייכת לדוד ולזרעו עד עולם.
  
מן המלך נלמדים ענינים רבים לגבי מלכותו של ה', וכמאמר חז"ל: "מלכותא דארעא כעין מלכותא דרקיעא" [מלכות הארץ היא כעין מלכות השמים].
+
אמרו חז"ל אין מלך בלא עם, היינו שקיומו של המלך תלוי בעם. מאידך גיסא, המלך חייב להיות באופן של רוממות והתנשאות מהעם. כמוסבר אודות השם "עם" שהוא מלשון "גחלים עוממות", שרחוקים מהמלך.
  
 
תפקידו של המלך בעם ישראל מתחלק לשניים:
 
תפקידו של המלך בעם ישראל מתחלק לשניים:
שורה 13: שורה 20:
 
הכתרת המלך היא על ידי הכרזת "יחי המלך", וכמו שמצינו אצל דוד, שהכריזה בת-שבע "יחי אדוני המלך דוד לעולם", ואצל הכתרת שלמה שהכריזו "יחי המלך". תוכן ההכרזה שתהא תוספת חיות וכוח בכל עניני המלוכה אצל המלך.
 
הכתרת המלך היא על ידי הכרזת "יחי המלך", וכמו שמצינו אצל דוד, שהכריזה בת-שבע "יחי אדוני המלך דוד לעולם", ואצל הכתרת שלמה שהכריזו "יחי המלך". תוכן ההכרזה שתהא תוספת חיות וכוח בכל עניני המלוכה אצל המלך.
  
חסידים התייחסו אל ה[[רבי]] בכל הדורות כאל מלך. בדורנו זכינו שענין זה יתפרסם ברבים על ידי הכרזת החסידים "יחי אדוננו . . מלך המשיח לעולם ועד". ואף בפסק דין של מאות רבנים שהרבי הוא מלך ישראל.
+
חסידים התייחסו אל ה[[רבי]], בכל הדורות כאל מלך.  
 +
 
 +
בדורנו זכינו שענין זה יתפרסם ברבים על ידי הכרזת החסידים אל [[הרבי]], [[יעמוד מלך מבית דוד#שלשלת היחס של הרבי עד לדוד המלך|שהינו גם צאצא ישיר בן אחר בן לדוד המלך]], [[יחי אדונינו|יחי אדוננו . . מלך המשיח לעולם ועד]]. [[פסק דין שהרבי מלך המשיח|ואף בפסק דין של מאות רבנים שהרבי הוא מלך ישראל.]]
 +
[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]

גרסה מ־16:28, 25 במרץ 2010

מלך מלכי המלכים, שלו הממלכה והמתנשא, והוא אשר נותן את כסא המלכות לאשר הוא חפץ, הוא הקדוש ברוך הוא.

כאמור באדון עולם: אדון עולם אשר מלך - עוד לפני בריאת העולם, אבל מלכותו נשלמה רק עם בריאת העולם, שאז - "מלך שמו נקרא", ומכיון שאין מלך בלא עם, נשלמה מלכותו עם בריאת העולם.

מלך בשר ודם

מלך הוא האדם ששולט באמצעות שררה על העם שעליו הוא מולך.

על פי מצוות התורה, יש לשים מלך על כלל ישראל, ושני מלכויות ישנן: מלכות בית דוד שניתנה לדוד, לבנו שלמה ולזרעו, ומלכות ישראל, הניתנת גם לשאר השבטים.

מלכות בית דוד נעלה יותר ממלכות ישראל, ואכן אין ישיבה בעזרה אלא למלכי בית דוד בלבד ולא למלכי ישראל.

שלא כמלכות בשר ודם התלויה לגמרי בהכתרת העם, שונה היא מלכות בית דוד העוברת בירושה, ועצם המלכות שייכת לדוד ולזרעו עד עולם.

אמרו חז"ל אין מלך בלא עם, היינו שקיומו של המלך תלוי בעם. מאידך גיסא, המלך חייב להיות באופן של רוממות והתנשאות מהעם. כמוסבר אודות השם "עם" שהוא מלשון "גחלים עוממות", שרחוקים מהמלך.

תפקידו של המלך בעם ישראל מתחלק לשניים: א) להקפיד ולשמור על העם שלא יעברו על רצון ה'. ב) להמשיך בעם בחינת יראה עילאה. (ראה באריכות מצות מינוי מלך בספר דרך מצוותיך להצמח צדק).

הכתרת המלך היא על ידי הכרזת "יחי המלך", וכמו שמצינו אצל דוד, שהכריזה בת-שבע "יחי אדוני המלך דוד לעולם", ואצל הכתרת שלמה שהכריזו "יחי המלך". תוכן ההכרזה שתהא תוספת חיות וכוח בכל עניני המלוכה אצל המלך.

חסידים התייחסו אל הרבי, בכל הדורות כאל מלך.

בדורנו זכינו שענין זה יתפרסם ברבים על ידי הכרזת החסידים אל הרבי, שהינו גם צאצא ישיר בן אחר בן לדוד המלך, יחי אדוננו . . מלך המשיח לעולם ועד. ואף בפסק דין של מאות רבנים שהרבי הוא מלך ישראל.