עריכת הדף "שמואל (נכד המהר"ל)"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. אנא בדקו את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן שמרו את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
ר' '''שמואל''' (? - ה'תט"ו) היה נכד ה[[מהר"ל מפראג]].
+
ר’ שמואל היה נכד ה[[מהר"ל מפראג]].
  
 
==תולדות חיים==
 
==תולדות חיים==
ר' שמואל נולד לאביו ר' [[בצלאל חריף]], בנו של ה[[מהר"ל מפראג]].
+
ר' שמואל נולד לאביו ר’ [[בצלאל חריף]], בן ה[[מהר"ל מפראג]].
  
שמואל חונן בכישרונות אמנותיים לציור ולעבודת יד, במיוחד למלאכת-יד במתכות שונות, אך יחד עם זה לא היה לו חשק רב ללימודים.
+
שמואל חונן בכשרונות מבורכים, אך יחד עם זה לא היה לו חשק רב ללימודים. מאידך, הצטיין בכתב יד יפה ובכישרון אמנותי לציור ולעבודת יד, במיוחד למלאכת-יד במתכות שונות, כגון זהב, כסף ונחושת.
  
בגיל שש-עשרה שנה, כשלמד בישיבת אביו, כתב על קלף [[ספר תורה]] שאורכו היה כ-12 ס"מ ורחבו פחות מ-8 ס"מ. הכתב היה ברור ותאם את ההלכה, אך בדרך כלל נזקקו לזכוכית מגדלת כדי לקרוא אותו.
+
===ספר התורה===
 +
בגיל שש-עשרה שנה, כשלמד בישיבת אביו, כתב על קלף ספר-תורה שאורכו היה כ-12 ס"מ ורחבו פחות מ-8 ס"מ. הכתב היה ברור ותאם את ההלכה, אך בדרך כלל נזקקו לזכוכית מגדלת כדי לקרוא אותו.
  
שמואל עבד על כך במשך שלוש שנים מחוץ לסדרי הישיבה והתקין לספר תורה זה "עצי חיים" ו"יד" זעירים שהיו עשויים מעשי אמן, וחרת עליהם מספר פסוקים. הוא גם יצק "כתר" והתקין לו [[ארון קודש]] בתוך אבן שיש גדולה שחרת עליהם ציורים מבית המקדש.
+
שמואל התקין לספר תורה זה "עצי חיים" זעירים שהיו עשויים מעשי אמן, והיו חרותים עליהם הפסוקים הבאים: "וזאת התורה אשר שם משה וכו'", "עץ חיים היא וכו'", "דרכיה דרכי נועם וכו'", "אורך ימים בימינה וכו'", "ה' חפץ למען צדקו וכו'", "תורה ציווה לנו משה, מורשה קהילת יעקב".
  
בסיום היצירה העניק אותה ר' שמואל כמתנה לסבו המהר"ל, שנהנה מכך מאוד והשתעשע בה הרבה.
+
כן התקין שמואל "יד" לספר תורה זה, מותאמת לגודלו, ועליה חרת פסוקים אחרים וציור של קריעת ים סוף. הוא גם יצק "כתר" לספר התורה, ובו ובו ציור מעמד קבלת התורה בהר סיני. כישרון מיוחד  גילה ר' שמואל בהתקנת ארון-קודש זעיר משנהב, מקורי לספר תורה זה. על הדופן המערבי של ארון הקודש הזה, חרת ציור של בית המקדש. על הדופן הדרומי - ציור מזבח הנחושת, על הדופן הצפוני - השולחן ולחם הפנים, ואילו על שתי הדלתות הזעירות, ממזרח חרת את הארון והלוחות מבחוץ, ואת המנורה ומזבח הזהב מבפנים.
  
===[[נישואיו]]===
+
האמן הצעיר, ר' שמואל, לא הסתפק בכך, כי אם גם לקח אבן שיש גדולה מקוטרו של הארון וחצב בה חלל, שבו ניתן להכניס את ארון הקודש הזעיר עשוי השנהב. בחלקה העליון של האבן, שמעל החלל, צייר "כפורת", ועל הדפנות החיצוניות של ארון השיש חצב ציורי גלות: חורבן בית המקדש, יציאת בני ישראל לגלות, הריגת חנה ושבעת בניה על קידוש השם, וכן סמל היהודי הנודד - תרמילו על כתפיו, מקל נידודיו בידו, ובזרועותיו ספר תורה. שלוש שנים נמשכה כתיבת הספר תורה הזעיר והתקנת כליו וארונותיו, הוא עשה זאת בזמנו הפנוי מסדרי לימוד הישיבה.
בהיותו בן תשע עשרה שנה, שידכו אביו עם ביתו של מנהיג יהודי ובעל צדקה וחסד מפורסם באשכנז, בשם ר' מרדכי זלצהיים. החתונה התקיימה ב[[פראג]], אצל סב החתן, המהר"ל, שהיה אז בן שמונים ושלוש שנים.
 
  
בשנת ה'שס"א, לאחר פטירת ראש קהילת פראג ר' מרדכי מייזל, מונה במקומו ר' שמואל.
+
ר' שמואל העניק את יצירתו האמנותית הגדולה, ספר התורה וארונותיו, כמתנה לסבו המהר"ל, שננהנה מכך מאוד והשתעשע הרבה ביצירה.
  
בשנת ה'ש"פ נפטר אביו ר' בצלאל בקלין, ור' שמואל עבר לגור בפראג. בקלין התפרנס ר' שמואל מסחר בזהב וכסף וביהלומים. במיוחד התפרנס בהרכבת אבני חן ותכשיטים ועשיית תכשיטים בצורה אמנותית. גם בפראג המשיך ר' שמואל במלאכה זו, ובין השאר עסק גם בחריתת ציורים על מתכות בגוונים שונים. כך סיגל לעצמו הון רב.
+
===נישואיו===
 +
בהיותו בן תשע עשרה שנה, שידכו אביו עם ביתו של מנהיג יהודי ובעל צדקה וחסד מפורסם באשכנז, בשם ר' מרדכי זלצהיים. החתונה התקיימה בפראג, אצל סב החתן, המהר"ל מפראג, שהיה אז בן שמונים ושלוש שנים.
  
ר' שמואל ראש הקהל היה עשיר גדול, והיה מכניס מידי שנה לקופת הקהילה אותו סכום שהכניסו כל אנשי הקהילה, ובמחצית הכנסתו היה פודה את הערכת מס העניים שבעדה שהיו צריכים - 1. מס הממשלה. 2. מס העיר. 3. מס הקהל. ושמו הטוב הולך למרחקים כי מלבד צדקת פזרונו בעיר מושבו פראג בכל מוסדי העיר, ועזרת יחידים בתמיכות גדולות בגלוי ובסתר, היה שולח סכומים גדולים בשביל החזקת הישיבות בפולין ובאשכנז, והיה מחזיק בישיבתו של רבי [[אליהו בעל שם]] בוורמייזא ברוח נדיבה. וכשהעתיק ר' אליהו את ישיבתו לגרודנא חלם ולובלין - מקום הישיבות הכי מפורסמות בעת ההיא - תמך בו ר' שמואל מכיסו בסכומים גדולים, כי שמע ר' שמואל מסבו [[המהר"ל מפראג]], אשר מישיבותיו של ר' אליהו בעל שם ותלמידיו ותלמידי תלמידיו, תצא אורה לישראל.
+
בשנת ש"פ נפטר אביו ר' בצלאל בקלן, ור' שמואל עבר לגור בפראג. בקלן התפרנס ר' שמואל מסחר בזהב וכסף וביהלומים. במיוחד התפרנס בהרכבת אבני חן ותכשיטים ועשיית תכשיטים בצורה אמנותית. גם בפראג המשיך ר' שמואל במלאכה זו, ובין השאר עסק גם בחריתת ציורים על מתכות בגוונים שונים. כך סיגל לעצמו הון רב.
  
===פטירתו===
+
===ראש הקהילה===
המהר"ל מפראג, סביו, הזמין בבית העלמין שלושה קברים: עבורו, עבור אשתו, ועבור בנו יחידו ר' בצלאל. אך מאחר ש[[בצלאל חריף|ר' בצלאל]] נפטר בקלין, יעד את הקבר השלישי לנכדו ר' שמואל. כשמלאו לר' שמואל שבעים ותשע שנים, הזכיר לגבאי החברא קדישא שהקבר השלישי מיועד לו.
+
בשנת שס"א, נפטר ר' מרדכי מייזל, ראש קהילת פראג. ובמקומו מונה כראש הקהל, ר' שמואל נכדו של המהר"ל.
  
אך מכיוון שכולם רצו להיקבר ליד המהר"ל, לא היה מקום שם. ר' שמואל הלך לקבר סבו המהר"ל, והזכיר לו את ההבטחה שיקבר לידו. ואכן, כשנפטר ר' שמואל בשנת ה'תט"ו, התרחבה מאליה חלקת הקרקע הנידונה, כך שר' שמואל נקבר ליד סבו.
+
==לקריאה נוספת:==
 
+
*[[ספר הזיכרונות]] חלק ב’, פרק פ"ו - משפחת [[מהר"ל מפראג]], ופרק צ"א.
==משפחתו==
 
* בנו, ר' [[יהודה לייב (נין המהר"ל)|יהודה לייב]] - בעל 'קול יהודה' על [[שולחן ערוך]] [[אורח חיים]].
 
 
 
==לקריאה נוספת==
 
*[[ספר הזיכרונות]] חלק ב', פרק פ"ו - משפחת [[מהר"ל מפראג]], ופרק צ"א.
 
*[[ליקוטי דיבורים]] חלק ג', ליקוט ל"ב - סיפורי [[הבעל שם טוב]].
 
 
 
==קישורים חיצוניים==
 
* [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=33676&st=בצלאל+חריף&pgnum=20 ספר היוחסין למהר"ל מפרא"ג עמוד 20]
 
 
 
[[קטגוריה:משפחת אדמו"ר הזקן]]
 
[[קטגוריה:דמויות מספר הזכרונות]]
 

לתשומת לבך: תרומתך לחב"דפדיה תפורסם תחת תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך, או העתקת אותו ממקור שאינו מוגן בזכויות יוצרים. אין לעשות שימוש בחומר המוגן בזכויות יוצרים ללא רשות!

ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)