עריכת הדף "פרשת במדבר"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
ניתן לבטל את העריכה. אנא בדקו את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן שמרו את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.
גרסה אחרונה | הטקסט שלך | ||
שורה 5: | שורה 5: | ||
==הפרשה בקצרה== | ==הפרשה בקצרה== | ||
− | *'''ראשון''' - | + | *'''ראשון''' - [[אלוקים]] מצווה את [[משה]] [[מניין בני ישראל|לספור את בני ישראל]] פעם נוספת. [[רש"י]] מסביר שאלוקים סופר את בני ישראל בגלל חביבותם בעיניו. הספירה הראשונה התקיימה כשהיהודים יצאו מ[[מצרים]], הפעם השניה הינה לאחרי שרבים מתו בגלל [[חטא העגל]] ואלוקים ספר כי לראות את מנין הנותרים. |
− | *'''שני''' - ה[[תורה]] מסכמת את [[מנין בני ישראל]] לפי חלוקה לשבטים. עם זאת ה | + | *'''שני''' - ה[[תורה]] מסכמת את [[מנין בני ישראל]] לפי חלוקה לשבטים. עם זאת [[הקב"ה]] ציוה את משה שלא לספור את [[שבט לוי]]. המספר הכולל של עם ישראל היה קצת יותר משש מאות אלף, בנוסף ללויים. כאן ניתנה ללויים האחריות על פירוק, הקמת ונשיאת ה[[משכן]] במשאות ב[[מדבר]], וכן הלויים חונים מסביב למשכן. |
− | *'''שלישי''' - [[הקב"ה]] מצווה את סדר חניית השבטים מסביב למשכן, | + | *'''שלישי''' - [[הקב"ה]] מצווה את סדר חניית השבטים מסביב למשכן, כל שבט עם דגלו בצבע מיוחד, כמו שרש"י אומר שהצבע היה זהה לצבע של האבן השמורה לשבט ב[[חושן המשפט]] שנשא [[הכהן הגדול]]. כמו כן מסביר [[רש"י]] שסדר החניה במדבר הינו לפי הסדר בו נשאו בני [[יעקב]] את אביהם על פי ציוויו בדרכו לקבורה ב[[מערת המכפלה]]. התורה גם קובעת את סדר המשאות של השבטים במדבר סיני: כפי שכבר למדנו בתורה, בני ישראל נשאו על פי ה', כאשר הענן היה עולה מעל המשכן, ועד לאותו סימן, היה עם ישראל חונה במקום אחד. |
*'''רביעי''' - מתחיל במילים "אלה תולדות אהרן ומשה" ואז מפרטת התורה את תולדות אהרן. [[רש"י]] מסביר שהם נקראים גם בניו של משה כיון שהוא לימדם תורה. כאן מצווים שבט לוי להיות אחראים על המשכן. רש"י מסביר שכיון שהלווים עושים את תפקידם עבור כל עם ישראל, לכן הם מקבלים מעשר משאר העם. התורה מציינת שמלכתחילה הכבוד היה שמור ל[[בכור|בכורים]], ורש"י מסביר שהמשימה ניטלה מהם כיון שהם השתתפו ב[[חטא העגל]]. | *'''רביעי''' - מתחיל במילים "אלה תולדות אהרן ומשה" ואז מפרטת התורה את תולדות אהרן. [[רש"י]] מסביר שהם נקראים גם בניו של משה כיון שהוא לימדם תורה. כאן מצווים שבט לוי להיות אחראים על המשכן. רש"י מסביר שכיון שהלווים עושים את תפקידם עבור כל עם ישראל, לכן הם מקבלים מעשר משאר העם. התורה מציינת שמלכתחילה הכבוד היה שמור ל[[בכור|בכורים]], ורש"י מסביר שהמשימה ניטלה מהם כיון שהם השתתפו ב[[חטא העגל]]. |