עריכת הדף "ספירות"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. אנא בדקו את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן שמרו את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 9: שורה 9:
 
שורשן של הספירות היא מדרגה הנקראת ספירות הגנוזות, [[עשר ספירות הגנוזות|ראה כאן]].
 
שורשן של הספירות היא מדרגה הנקראת ספירות הגנוזות, [[עשר ספירות הגנוזות|ראה כאן]].
  
== מהותן ==
+
== מהותם ==
 
עשר הספירות הן אבני היסוד באמצעותן יצר [[הקב"ה]] את העולמות, ובאמצעותן הוא מנהיג אותם. בכל [[עולם]] [[הקב"ה]] מתגלה באמצעות עשר הספירות של אותו העולם. גם [[נפש]] האדם מתגלה בבחינה של עשר ספירות. וכך גם כל ה[[מלאכים]] והיצירים של מעלה מתהווים על ידי [[התכללות]] של הספירות.
 
עשר הספירות הן אבני היסוד באמצעותן יצר [[הקב"ה]] את העולמות, ובאמצעותן הוא מנהיג אותם. בכל [[עולם]] [[הקב"ה]] מתגלה באמצעות עשר הספירות של אותו העולם. גם [[נפש]] האדם מתגלה בבחינה של עשר ספירות. וכך גם כל ה[[מלאכים]] והיצירים של מעלה מתהווים על ידי [[התכללות]] של הספירות.
  
שורה 26: שורה 26:
 
עשר הספירות הינם עשר כוחות אלוקיים בהם [[הקב"ה]] מתלבש על מנת להתגלות בעולמות. מבואר ב[[ספר יצירה]] כי "[[עשר ולא תשע עשר ולא אחד עשרה]]", שאף שבעצמות [[אור אין סוף]] הפשוט יש בחינת הכח לפעול רבבות ספירות עד אין קץ, אך כך עלה ברצונו הפשוט שייאצלו רק עשר ספירות ולא תשע ולא אחת עשרה. מבואר כי הכח להאציל אין סוף ספירות הוא בבחינת "[[לפני אחד מה אתה סופר]]", שהוא הכח האחרון שבמאציל, שאינו בגדר מספר רק אחדות פשוטה בתכלית הפשיטות.
 
עשר הספירות הינם עשר כוחות אלוקיים בהם [[הקב"ה]] מתלבש על מנת להתגלות בעולמות. מבואר ב[[ספר יצירה]] כי "[[עשר ולא תשע עשר ולא אחד עשרה]]", שאף שבעצמות [[אור אין סוף]] הפשוט יש בחינת הכח לפעול רבבות ספירות עד אין קץ, אך כך עלה ברצונו הפשוט שייאצלו רק עשר ספירות ולא תשע ולא אחת עשרה. מבואר כי הכח להאציל אין סוף ספירות הוא בבחינת "[[לפני אחד מה אתה סופר]]", שהוא הכח האחרון שבמאציל, שאינו בגדר מספר רק אחדות פשוטה בתכלית הפשיטות.
  
עשר ספירות אלו מתלבשים בכל עולם לפי עניינו של העולם. ב[[עולם האצילות]] נקראים הספירות בשם "[[תיקונין]]", כלומר תכשיטים. בעולמות [[בי"ע]] נקראים הספירות בשם "[[לבושים]]" משום ששם הם בבחינת לבוש נפרד.
+
עשר ספירות אלו מתלבשים בכל עולם לפי עניינו של העולם. שב[[עולם האצילות]] נקראים הספירות בשם "[[תיקונין]]", כלומר תכשיטים. בעולמות [[בי"ע]] נקראים הספירות בשם "[[לבושים]]" שהם בבחינת לבוש נפרד.
  
 
"[[מבשרי אחזה אלו"ה]]" וכשם שב[[אדם]] שלמעלה, נמשך [[הקב"ה]] להתלבש בעשר ספירות, כך גם באדם שלמטה נמשכת הנפש בעשר ספירות.
 
"[[מבשרי אחזה אלו"ה]]" וכשם שב[[אדם]] שלמעלה, נמשך [[הקב"ה]] להתלבש בעשר ספירות, כך גם באדם שלמטה נמשכת הנפש בעשר ספירות.
שורה 89: שורה 89:
  
 
בזה עצמו ישנן כמה שיטות - כיצד נעשה הריבוי מהפשיטות, והן השיטות הכלליות במהות הספירות. שיטות אלו מוזכרות בספרי הקבלה, ומבוארות באריכות בתורת החסידות{{הערה|1=אודות שיטות אלו מבואר באריכות ב[[פרדס רמונים]] ל[[רמ"ק]] שער ד (עצמות וכלים) פרקים א-ד. בדרוש ג' שיטות של הצמח צדק - נדפס ב[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15942&st=&pgnum=264&hilite= אור התורה ענינים ע' רנח ואילך]. הגהות לד"ה פתח אליהו שבתורה אור - תרנ"ח לאדמו"ר הרש"ב, ע' ט ואילך. ספר הערכים חב"ד ח"ד ערך "אורות דספירות - פשיטותם וציורם", ובפרט בס"ג שם (ע' צג ואילך). ולהלן הובאו השיטות רק בכללות, אף שבפרטיות מחולקות לשיטות נוספות.}}:
 
בזה עצמו ישנן כמה שיטות - כיצד נעשה הריבוי מהפשיטות, והן השיטות הכלליות במהות הספירות. שיטות אלו מוזכרות בספרי הקבלה, ומבוארות באריכות בתורת החסידות{{הערה|1=אודות שיטות אלו מבואר באריכות ב[[פרדס רמונים]] ל[[רמ"ק]] שער ד (עצמות וכלים) פרקים א-ד. בדרוש ג' שיטות של הצמח צדק - נדפס ב[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15942&st=&pgnum=264&hilite= אור התורה ענינים ע' רנח ואילך]. הגהות לד"ה פתח אליהו שבתורה אור - תרנ"ח לאדמו"ר הרש"ב, ע' ט ואילך. ספר הערכים חב"ד ח"ד ערך "אורות דספירות - פשיטותם וציורם", ובפרט בס"ג שם (ע' צג ואילך). ולהלן הובאו השיטות רק בכללות, אף שבפרטיות מחולקות לשיטות נוספות.}}:
*'''שיטת ה[[ריקאנטי]]'''{{הערה|בספר טעמי המצוות שלו. הובא בפירוש החייט על מערכת האלקות פרק ג'.}} - הספירות אינן מתייחסות לאור האלוקי, אלא "הם כמו כלי האומן שפועל בהם פעולתו". כלומר, הספירות הם [[כלים]] וה[[אורות פשוטים]].
+
*'''שיטת ה[[ריקאנטי]]'''{{הערה|בספר טעמי המצוות שלו. הובא בפירוש החייט על מערכת האלקות פרק ג'.}} - הספירות אינן מתייחסות לאור האלוקי, אלא "הם כמו כלי האומן שפועל בהם פעולתו". כלומר, הספירות הם [[כלים]].
*'''שיטת המערכת'''{{הערה|1=ספר מערכת האלקות פרק ג. שיטה זו מובאת בפרדס רמונים בשם רבינו דוד, והצמח צדק כותב אודותיה (אור התורה שם ע' רסו) "ועדין לא מצאתי זה במג"ד" [דהיינו, כנראה, ספר מגן דוד ל[[הרדב"ז]] - ששיטתו בענין הספירות אחרת]. הרב [[נחום גרינוולד]] העלה השערה שמדובר בספר "מגן דוד" לרבי דוד בן יהודה מסיר ליאון, שספרו בכתב יד ולא נדפס ([http://haoros.com/archive/index.asp?kovetz=805&cat=11&haoro=1&sa=X&ved=2ahUKEwjahq_j9ZTnAhUrQEEAHVDYDroQFjADegQICRAB הערות וביאורים אהלי תורה ש"פ נח תשס"א]).}} - הספירות הם התגלות כוחותיו של הקב"ה בעצמו, "האלקות הם אצילות עשר ספירות". כלומר, הספירות הם [[אורות]] וה[[אורות מצויירים]] (אלא שבהיותן בבחי' אורות הספירות הן בלי גבול, וההגבלה שבהן נפעלת על ידי הכלים).
+
*'''שיטת המערכת'''{{הערה|1=ספר מערכת האלקות פרק ג. שיטה זו מובאת בפרדס רמונים בשם רבינו דוד, והצמח צדק כותב אודותיה (אור התורה שם ע' רסו) "ועדין לא מצאתי זה במג"ד" [דהיינו, כנראה, ספר מגן דוד ל[[הרדב"ז]] - ששיטתו בענין הספירות אחרת]. הרב [[נחום גרינוולד]] העלה השערה שמדובר בספר "מגן דוד" לרבי דוד בן יהודה מסיר ליאון, שספרו בכתב יד ולא נדפס ([http://haoros.com/archive/index.asp?kovetz=805&cat=11&haoro=1&sa=X&ved=2ahUKEwjahq_j9ZTnAhUrQEEAHVDYDroQFjADegQICRAB הערות וביאורים אהלי תורה ש"פ נח תשס"א]).}} - הספירות הם התגלות כוחותיו של הקב"ה בעצמו, "האלקות הם אצילות עשר ספירות". כלומר, הספירות הם [[אורות]] (אלא שבהיותן בבחי' אורות הספירות הן בלי גבול, וההגבלה שבהן נפעלת על ידי הכלים).
 
*'''שיטת הפרדס{{הערה|פרדס רמונים שם פ"ד.}} והאריז"ל''' - הספירות הן כוחותיו האלוקיים של הקב"ה שהוא פשוט בתכלית הפשיטות, אך לאחר שהתלבשו בכלים נוצרה התחלקות גם בכוחות האלוקיים עצמם בהתאם לכלים (בדומה למים שקופים שיונחו בכלי צבוע, שכאשר המים בתוך הכלי נראים ירוקים או אדומים לפי צבע הכלי, אף שבעצמם הם שקופים). כלומר, הספירות הן גם אורות וגם כלים.
 
*'''שיטת הפרדס{{הערה|פרדס רמונים שם פ"ד.}} והאריז"ל''' - הספירות הן כוחותיו האלוקיים של הקב"ה שהוא פשוט בתכלית הפשיטות, אך לאחר שהתלבשו בכלים נוצרה התחלקות גם בכוחות האלוקיים עצמם בהתאם לכלים (בדומה למים שקופים שיונחו בכלי צבוע, שכאשר המים בתוך הכלי נראים ירוקים או אדומים לפי צבע הכלי, אף שבעצמם הם שקופים). כלומר, הספירות הן גם אורות וגם כלים.
:השיטה השלישית, שמכריעה בין קודמותיה ומשלבת אותן, מופיעה לראשונה בפרדס ל[[רמ"ק]], ונתבארה יותר לפי קבלת [[האריז"ל]] ובהרחבה בתורת החסידות, שברוב המקומות מבארת לפי שיטה זו דוקא{{הערה|אף שבפרטיות יותר, ישנם מאמרי חסידות המבארים לפי אחת השיטות בלבד; ובדרוש ג' שיטות הנ"ל להצמח צדק, מציין בכל שיטה למאמרי אדמו"ר הזקן ההולכים בדרכה.}}(ולפעמים נוטה יותר ל[[אורות מצויירים]] ולרוב ל[[אורות פשוטים]]). [[הרבי]] מבאר ש{{ציטוטון|כל ג' השיטות הם אמת. ויש לומר בדרך אפשר הביאור בזה – ששיטה הא' היא מצד למעלה, שיטה הב' היא מצד למטה, ושיטה הג' היא השיטה המכרעת, והלכה כדברי המכריע, והיינו, ששיטה הג' היא כפי שהענין הוא מצד הפנימיות, שכוללת גם ב' השיטות, ובלשון הקבלה – ש[[קו האמצעי]] עולה עד ה[[כתר]]}}{{הערה|שיחת ש"פ בשלח הנ"ל.}}.
+
:השיטה השלישית, שמכריעה בין קודמותיה ומשלבת אותן, מופיעה לראשונה בפרדס ל[[רמ"ק]], ונתבארה יותר לפי קבלת [[האריז"ל]] ובהרחבה בתורת החסידות, שברוב המקומות מבארת לפי שיטה זו דוקא{{הערה|אף שבפרטיות יותר, ישנם מאמרי חסידות המבארים לפי אחת השיטות בלבד; ובדרוש ג' שיטות הנ"ל להצמח צדק, מציין בכל שיטה למאמרי אדמו"ר הזקן ההולכים בדרכה.}}. [[הרבי]] מבאר ש{{ציטוטון|כל ג' השיטות הם אמת. ויש לומר בדרך אפשר הביאור בזה – ששיטה הא' היא מצד למעלה, שיטה הב' היא מצד למטה, ושיטה הג' היא השיטה המכרעת, והלכה כדברי המכריע, והיינו, ששיטה הג' היא כפי שהענין הוא מצד הפנימיות, שכוללת גם ב' השיטות, ובלשון הקבלה – ש[[קו האמצעי]] עולה עד ה[[כתר]]}}{{הערה|שיחת ש"פ בשלח הנ"ל.}}.
  
 
==השיטות במנינם==
 
==השיטות במנינם==
שורה 115: שורה 115:
 
'''שלוש אמות''' הוא הכינוי בספר ה[[תניא]] לשלושת הספירות הראשונות שהן חלק ה[[מוחין]] מ[[עשר הספירות]]. הן נקראות כך משום שהן ההתחלה ומה שמוליד לאחריהן את ה[[מידות]].  
 
'''שלוש אמות''' הוא הכינוי בספר ה[[תניא]] לשלושת הספירות הראשונות שהן חלק ה[[מוחין]] מ[[עשר הספירות]]. הן נקראות כך משום שהן ההתחלה ומה שמוליד לאחריהן את ה[[מידות]].  
  
'''שבע כפולות''' הוא הכינוי לשבעת הספירות האחרונות הנקראות מידות. שמן נובע מכך שכל אחת מהן באה לעיתים באופן "קשה" ולעיתים באופן "רך", לעיתים המידה היא בתוקף גדול ולעיתים בחלישות ורכות{{הערה|ביאור קצר בזה נמצא בחסידות מבוארת על התניא בתחילת פרק ג' ובעיונים אות ס"א, ובאריכות גדולה ובפרטות בספר הערכים כרך ה' במבוא לאותיות סעיף ו'.}}
+
'''שבע כפולות''' הוא הכינוי לשבעת הספירות האחרונות שהן החלק הנקרא מידות. ספירות אלה נקראות כך משום שהן "נכפלות" זו בזו, דהיינו כל ספירה כלולה מחברותיה.
  
 
===ראש תוך וסוף===
 
===ראש תוך וסוף===
שורה 135: שורה 135:
  
 
==הספירות בנפש האדם==
 
==הספירות בנפש האדם==
ל[[נשמה|נפש]] יש עשר כוחות, כנגד עשר הספירות. בנפש האדם מכונות הספירות '''כוחות הנפש''' או '''הכוחות הגלויים'''. כמו הספירות, המתחלקות ל[[שלוש אמות]] - [[ג"ר]] ול[[שבע כפולות]] - [[ז"ת]], גם בנפש יש שלשה כחות של [[שכל]] הקשורות ל[[מוח]], ושבעה כחות של [[מידות]] הקשורות עם ה[[לב]].{{הערה|ראה גם [[ליקוטי אמרים - פרק ג']].}} בפרטיות יותר, הקשר של הנפש עם ה[[גוף]] הגשמי ו[[התלבשות|התלבשותה]] בו הם רק מכח ה[[מלכות]], המדה האחרונה בנפש.
+
ל[[נשמה|נפש]] יש עשר כוחות, כנגד עשר הספירות. בנפש האדם מכונות הספירות '''כוחות הנפש''' או '''הכוחות הגלויים'''. כמו הספירות, המתחלקות ל[[שלוש אמות]] - [[ג"ר]] ול[[שבע כפולות]] - [[ז"ת]], גם בנפש יש שלשה כחות של [[שכל]] הקשורות ל[[מוח]], ושבעה כחות של [[מידות]] הקשורות עם ה[[לב]]. בפרטיות יותר, הקשר של הנפש עם ה[[גוף]] הגשמי ו[[התלבשות|התלבשותה]] בו הם רק מכח ה[[מלכות]], המדה האחרונה בנפש.
 
{{הפניה לערך מורחב|כוח חוש וכשרון}}
 
{{הפניה לערך מורחב|כוח חוש וכשרון}}
  
 
==ראו גם==
 
==ראו גם==
 
*[[פתח אליהו]]
 
*[[פתח אליהו]]
*[[עשר ספירות הגנוזות]]
 
*[[ספירות הגנוזות וספירות אין קץ]]
 
  
 
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==

לתשומת לבך: תרומתך לחב"דפדיה תפורסם תחת תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך, או העתקת אותו ממקור שאינו מוגן בזכויות יוצרים. אין לעשות שימוש בחומר המוגן בזכויות יוצרים ללא רשות!

ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)