עריכת הדף "מקווה חב"ד"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
ניתן לבטל את העריכה. אנא בדקו את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן שמרו את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.
גרסה אחרונה | הטקסט שלך | ||
שורה 1: | שורה 1: | ||
+ | [[קובץ:לרנר במקווה.jpg|שמאל|ממוזער|200px|הרב [[בועז לרנר]] בבדיקת מקווה בור על גבי בור ב[[קריית אונו]]]] | ||
[[קובץ:בור על גבי בור.jpg|שמאל|ממוזער|200px|[[שליח]] [[הרבי]] ב[[תל אביב]] הרב [[יוסף שמואל גרליצקי]] בבדיקת [[מקווה]] שנבנה בשיטת בור על גבי בור]] | [[קובץ:בור על גבי בור.jpg|שמאל|ממוזער|200px|[[שליח]] [[הרבי]] ב[[תל אביב]] הרב [[יוסף שמואל גרליצקי]] בבדיקת [[מקווה]] שנבנה בשיטת בור על גבי בור]] | ||
שורה 7: | שורה 8: | ||
{{ערך מורחב|ערך=[[מקוה]]}} | {{ערך מורחב|ערך=[[מקוה]]}} | ||
טבילה מטומאה לטהרה חייבת להיות במקוה או מעיין המחזיק 40 סאה (לערך כ250/300 ליטר) מים שלא נשאבו. במשך כל הדורות, הצריכים טבילה טבלו במעיינות, עם הזמן התחלפו המעיינות במקוואות שנבנו על גבי מי-המעיין, מקוואות אלו היו יותר נוחות לשימוש. עם התפתחות הטכנלוגיה, האפשרות להולכת מים לרחבי העיר על ידי צינורות והאפשרות לחמם מים, החלו בנית מקוואות חמים. כבר [[אדמו"ר הזקן]] יסד [[מקווה בשיטת אדמו"ר הזקן|תקנה לבנין מקוה]] על גבי מעין באופן שיוכלו לחמם (באופן חלקי) את המים. | טבילה מטומאה לטהרה חייבת להיות במקוה או מעיין המחזיק 40 סאה (לערך כ250/300 ליטר) מים שלא נשאבו. במשך כל הדורות, הצריכים טבילה טבלו במעיינות, עם הזמן התחלפו המעיינות במקוואות שנבנו על גבי מי-המעיין, מקוואות אלו היו יותר נוחות לשימוש. עם התפתחות הטכנלוגיה, האפשרות להולכת מים לרחבי העיר על ידי צינורות והאפשרות לחמם מים, החלו בנית מקוואות חמים. כבר [[אדמו"ר הזקן]] יסד [[מקווה בשיטת אדמו"ר הזקן|תקנה לבנין מקוה]] על גבי מעין באופן שיוכלו לחמם (באופן חלקי) את המים. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
== המקוה ברוסטוב == | == המקוה ברוסטוב == | ||
שורה 92: | שורה 89: | ||
== חשש חיבור קטפרס == | == חשש חיבור קטפרס == | ||
− | בנוגע לשתי מקוואות המחוברות על ידי הסילון, נחלקו גדולי האחרונים, | + | בנוגע לשתי מקוואות המחוברות על ידי הסילון, נחלקו גדולי האחרונים, והדברי חיים כתב שהמקווה העליון פסול כיון שמחובר לתחתון על ידי קטפרס (חיבור שאינו במישור), מטעם זה יש שהתנגדו לבנית מקווה בור על גבי בור. |
− | על פי מה שכתוב לעיל, יש להסביר מדוע גם לשיטת | + | על פי מה שכתוב לעיל, יש להסביר מדוע גם לשיטת הדרכי חיים אין חשש שעובי כתלי הנקב יהיו נחשבים כסילון קטן - וכחיבור שעל ידי קטפרס, כי הגדרת החיבור על ידי סילון הוא רק כשבא לחבר שני מקוואות נפרדים (כשרחוקים זה מזה), אבל במקוה על גבי מקוה ובהפסק רצפה ביניהם, הרי מקוה העליון והתחתון נחשבים כאחד, ואין כאן חשש סילון, הן מצד אופן בניין המקוה, הן מפאת אופן חיבורו והן בשל מהות הסילון. |
דברים אלו גם מדויקים, מתוך תשובת הדברי חיים עצמו | דברים אלו גם מדויקים, מתוך תשובת הדברי חיים עצמו | ||
שורה 101: | שורה 98: | ||
להוסיף שהשני נקבים במידת טפח מחשבים את שתי הבורות לבור אחד (כך על פי דברי הרב דווארקין אודות מקוה "בור על גבי בור"), כיון שבדיני טומאה וטהרה, נקב טפח מחבר את שתי בתים להיות נחשבים כבית אחד. | להוסיף שהשני נקבים במידת טפח מחשבים את שתי הבורות לבור אחד (כך על פי דברי הרב דווארקין אודות מקוה "בור על גבי בור"), כיון שבדיני טומאה וטהרה, נקב טפח מחבר את שתי בתים להיות נחשבים כבית אחד. | ||
− | + | [[חסידות סאטמר]] הולכים בשיטת הדברי חיים מצאנז, נוהגים לצרף את הידורו של הרבי הרש"ב, עם שיטת הדברי חיים, הם עושים בור טבילה, ומשיקים אותו לבור על גבי בור. לעומת זאת, [[חסידות צאנז]] קלויזנבורג אינם נוהגים כך, למרות שייכותם לצאנז. | |
− | |||
− | [[חסידות סאטמר]] הולכים בשיטת הדברי חיים מצאנז, | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
==מרכז מקוואות חב"ד== | ==מרכז מקוואות חב"ד== | ||
שורה 145: | שורה 105: | ||
המרכז מנוהל על ידי רב קהילת חב"ד ברמה ג' ב[[בית שמש]], הרב [[חיים אליהו גלוכובסקי]], לצד אביו הרב [[מנחם מענדל גלוכובסקי]] והרב [[אברהם מיכאל הלפרין]], חברי בית הדין. | המרכז מנוהל על ידי רב קהילת חב"ד ברמה ג' ב[[בית שמש]], הרב [[חיים אליהו גלוכובסקי]], לצד אביו הרב [[מנחם מענדל גלוכובסקי]] והרב [[אברהם מיכאל הלפרין]], חברי בית הדין. | ||
+ | |||
+ | מאז הקמת המרכז, בתוך קצת יותר מעשר שנים, הוכפל מספר מקוואות חב"ד ברחבי הארץ, ונכון לשנת תשפ"א פרוסים ברחבי הארץ מעל ל-220 מקוואות ובורות חב"ד. | ||
==ראו גם== | ==ראו גם== | ||
שורה 150: | שורה 112: | ||
==לקריאה נוספת== | ==לקריאה נוספת== | ||
− | |||
*'''מקים המקוואות''', שיחה עם הגאון הרב מאיר פויזן, שבועון כפר חב"ד גליון 1896 עמוד 58 | *'''מקים המקוואות''', שיחה עם הגאון הרב מאיר פויזן, שבועון כפר חב"ד גליון 1896 עמוד 58 | ||