עריכת הדף "ליקוטי אמרים - פרק כ"ב"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. אנא בדקו את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן שמרו את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
{{ניווט
 
|כותרת=תרשים כולל תניא (עם פירוט פרקים י"ג-כ"ה)
 
|הסתרה=כן
 
|מוסתר=כן
 
|תמונה=
 
|תוכן={{עץ תניא/ליקוטי אמרים יג-כה}}}}
 
 
{{תניא}}
 
{{תניא}}
'''פרק כ"ב - מהותם של כפירה ועבודה זרה'''
+
'''פרק כ"ב''' של [[ספר התניא]] ממשיך לבאר את ענין [[אחדות ה'|אחדותו של הקב"ה]]. בפרק זה מבואר שאף ה[[קליפה]] ו[[סטרא אחרא]] יונקים את חיות מן [[הקב"ה]] אלא שהם יונקים מ[[אחוריים דקדושה]], ולא מפנימיות שלה.
  
 
==מבוא לפרק==
 
==מבוא לפרק==
כפירה ועבודה זרה הם היפוכה הגמור של האמונה באחדות השם{{הערה|שנלמדה בשני הפרקים הקודמים}}. בפרק זה יתבאר כיצד תיתכן מציאות שכופרת במקור חיותה, והנובע מכך. גם עניין זה יסביר [[אדמו"ר הזקן]] על פי משל מדיבור{{הערה|כלומר, שלושת הפרקים (העניינים) המבארים את אחדות השם מוסברים על ידי שלושה משלים שונים מעניין הדיבור: א) זה שאין לעולמות ערך הוא כדוגמת הדיבור '''לעומת''' עצם הנפש. ב) זה שהעולמות בטלים במציאות הוא כדוגמת הדיבור '''בעודו כלול''' בעצם הנפש. ג) זה שהנבראים מרגישים נפרדים הוא כדוגמת הדיבור '''שנפרד''' מהאדם.}}
+
לאחר שבפרק הקודם ביאר אדמו"ר הזקן איך שכל העולמות חיותם היא רק מדבר ה' המקיים את כולם, שב וממשיך אדמו"ר הזקן לבאר כי אפילו כוחות הסט"א מציאותם וקיומם היא מדבר ה', באופן [[מקיף]].
  
 
==גוף הפרק==
 
==גוף הפרק==
שורה 15: שורה 9:
  
 
==סיכום הפרק==
 
==סיכום הפרק==
למרות שמצד האמת בטלים הנבראים במקורם ושורשם{{הערה|כמבואר בשני הפרקים הקודמים}} - יחד עם זה הם גם מציאות נפרדת באמת. הדברים אינם סותרים, כי הצמצום לא עושה שינוי במהות האור אלא בפעולתו בלבד: שפעולתו לברוא את העולמות תהיה באופן שהעולמות (והנבראים) יהיו נפרדים.
+
*הסטרא אחרא אינה כופרת במציאות ה' אלא רק שמחזיקים עצמם ליש ומציאות עצמית.
 
+
*ההשפעה לסט"א באה בדרך אחוריים כאדם שמשפיע לשונאו מאחורי כתפיו.
כלומר, מצד האור והחיות המהווה את הנבראים - אין שום שינוי, והנבראים בטלים במקורם ושורשם. אך זה שהנבראים אינם מרגישים את שורשם אינו דמיון - הצמצום פועל שהם לא יוכלו להרגיש את מקורם{{הערה|דהיינו, הרגשתם כ"נפרדים" אינה דמיון, אלא היא היא פעולת הצמצום.}}.
 
 
 
מצד שני טעמים נקראות ה[[קליפה]] ו[[סטרא אחרא]] "אלוקים אחרים":
 
;א. יונקות רק מאחוריים
 
למרות שהם יונקות מ[[הקב"ה]] חיותן היא רק מבחינת [[אחוריים דקדושה]]{{הערה|אחורים של הרצון נקרא הרצון באמצעי הנדרש להשיג את הדבר אותו רוצים. לדוגמה: אדם חולה רוצה תרופה כדי להיות בריא, הרי אין הוא רוצה בתרופה מצד עצמה אלא רק כאמצעי להיות בריא. הרצון לתרופה נקרא אחורי הרצון ואילו הרצון להיות בריא נקרא פנימיות הרצון. כך הקב"ה לא רוצה בקליפות מצד עצמן, אלא כביכול "מוכרח" להוותן כדי שתהיה לאדם בחירה}} ולא מפנימיותה.
 
 
 
;ב. מרגישות עצמן "אחרות"
 
חיות זו המצומצמת{{הערה|מבחינת אחוריים, המחיה אותם}} אינה מלובשת בהם ב[[פנימיות]] אלא מחיה אותם באופן [[מקיף]], ולכן אינן מרגישות את מקורן, מתכחשות לו וכופרות באחדות השם - נמצא, שמהותן זהה למהותה של עבודה זרה.
 
  
 
==מושגים יסודיים בפרק==
 
==מושגים יסודיים בפרק==
 
*[[אחוריים]]
 
*[[אחוריים]]
  
{{הערות שוליים}}
 
 
{{סדרה|הקודם=[[תניא - פרק כ"א|פרק כ"א]]|רשימה=פרקי לקוטי אמרים|הבא=[[תניא - פרק כ"ג|פרק כ"ג]]}}
 
{{סדרה|הקודם=[[תניא - פרק כ"א|פרק כ"א]]|רשימה=פרקי לקוטי אמרים|הבא=[[תניא - פרק כ"ג|פרק כ"ג]]}}
 
[[קטגוריה:ליקוטי אמרים - תניא]]
 
[[קטגוריה:ליקוטי אמרים - תניא]]

לתשומת לבך: תרומתך לחב"דפדיה תפורסם תחת תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך, או העתקת אותו ממקור שאינו מוגן בזכויות יוצרים. אין לעשות שימוש בחומר המוגן בזכויות יוצרים ללא רשות!

ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)