עריכת הדף "ישראל זאב גוסטמן"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. אנא בדקו את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן שמרו את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 10: שורה 10:
 
לאחר המלחמה הגיע הרב גוסטמן לוילנא; ובעקבות התראה של קומיסר קומוניסטי ברח הרב גוסטמן ל[[צרפת]]. אולם הרב גוסטמן לא הצליח להשיג אישור כניסה ל[[ארץ ישראל]], ולכן היגר ל[[ארצות הברית]].
 
לאחר המלחמה הגיע הרב גוסטמן לוילנא; ובעקבות התראה של קומיסר קומוניסטי ברח הרב גוסטמן ל[[צרפת]]. אולם הרב גוסטמן לא הצליח להשיג אישור כניסה ל[[ארץ ישראל]], ולכן היגר ל[[ארצות הברית]].
  
בהשתדלות הגאון הרב [[משה פיינשטיין]] התמנה הרב גוסטמן לראש ישיבת [[תומכי תמימים]] ב[[ניו יורק]] בשנת [[תש"ו]] ולימד בה למשך כארבע שנים עד שבשנת [[תש"י]] הקים את ישיבת 'נצח ישראל - [[וילנא]] רמיילס'{{הערה|לזכר ישיבת "רמיילס" שהייתה לחותנו ב[[וילנא]] (השם 'רמיילס' הוא שיבוש של שמו של מייסד הישיבה "ר' מיילס")}} ועבר לעמוד בראשה.
+
בתיווך הגאון הרב [[משה פיינשטיין]] התמנה הרב גוסטמן לראש ישיבת [[תומכי תמימים]] ב[[ניו יורק]] בשנת [[תש"ו]]. בתקופה זו, נהג [[הרבי]] לפעמים להתיישב ליד דלת ביהמ"ד כדי להאזין לשיעוריו. לאחר ארבע שנים בישיבה זו, בשנת [[תש"י]], הקים את ישיבת 'נצח ישראל - [[וילנא]] רמיילס', לזכר ישיבת "רמיילס" שהייתה לחותנו ב[[וילנא]] (השם 'רמיילס' הוא שיבוש של שמו של מייסד הישיבה "ר' מיילס").
 
בשנת [[תשל"א]] עלה ל[[ארץ ישראל]], ובעצת הרב מטשעבין הקים את ישיבת "נצח ישראל" בשכונת רחביה בירושלים. בישיבה בימי שלישי, היה מוסר שיעור בעיון, במשך כארבע שעות; השיעור היה מיוחד לבני הישיבה, ואורחים היו צריכים לקבל רשות מפורשת כדי להשתתף בשיעור. מלבד זאת היה מוסר ביום חמישי שיעור לבעלי בתים בשפת ה[[אידיש]].
 
  
==בתקופת לימודו בישיבת תומכי תמימים המרכזית ב-770==
+
בשנת [[תשכ"ה]] נכנס ל[[יחידות]] אצל הרבי. התבטא על הרבי שהוא "יחיד בדורו".
בתקופה זו, בה לימד ב-[[770]], אמר פעם בעת ששוחח עם תלמידי הישיבה אודות [[הרבי הריי"צ]] אמר שמתוך מאמריו העמוקים של הרבי הריי"צ רואים שהוא גאון אדיר בנגלה ולא רק בחסידות{{הערה|ממכתב הרב חיים צימענד שהיה מהתלמידים עימם אירע המעשה - נדפס ב[[שמן ששון מחבריך]] ח"א ע' 175}}
 
  
בתקופה זו היה נכנס ל[[הרבי הריי"צ|רבי הריי"צ]] מזמן לזמן והיה אומר ש[[הרבי הריי"צ]] ביקשו שהבחורים יהיה לומדים גדולים כפשוטו{{הערה|מפי הרב [[יהודה לייב גרונר]] - תשורה רובין תשע"ו ע' 63}}.
+
בשנת [[תשל"א]] עלה ל[[ארץ ישראל]], ובעצת הרב מטשעבין הקים את ישיבת "נצח ישראל" בשכונת רחביה בירושלים. בישיבה בימי שלישי, היה מוסר שיעור בעיון, במשך כארבע שעות; השיעור היה מיוחד לבני הישיבה, ואורחים היו צריכים לקבל רשות מפורשת כדי להשתתף בשיעור. מלבד זאת היה מוסר ביום חמישי שיעור לבעלי בתים בשפת ה[[אידיש]].
 
 
===התייחסויות והאזנת הרבי לשיעוריו===
 
בתקופה זו בה לימד ב[[770]] מידי פעם היה הרבי שואל אותו מה דיבר בשיעור וכן מידי פעם כאשר הרבי היה במשרד של ה[[מל"ח]] היה הרבי גם מקשיב לשיעור{{הערה|מפי הרב [[יוסף וולדמן]] - נדפס גם ב[[התמים (בית משיח)]] גל' כה  ע' 33}} לא אחת היה הרבי מאזין לשיעור מהמסדרון הסמוך{{הערה|מפי הרב [[שלום בער אייכהורן]] - נדפס ב[[התמים (בית משיח)]] גל' יז ע' 123}}. לימים השתבח בפני תלמידיו שנזדמן שהרבי היה עובר ליד בית המדרש בעת אמירת השיעור ובדרך מעברו קולט את חידושיו ואחר כך בעת ששוחחו היה מגלה שהרבי יודע את מה שאמר בשיעור{{הערה|מפי תלמידו הרב שלום חסקינד ואחרים - [[שמן ששון מחבריך]] ח"א ע' 176}}. פעם באמצע שיעור הזכיר את דברי אחד המפרשים{{הערה|בשלחן ערוך חשן משפט}} הכותב שהיה לו חלום בו אמרו לו איזה פירוש והרב גוסטמן הקשה על תוכן הפירוש כשמוסיף ואומר {{ציטוטון|חלום יפה! אבל תירוץ זה לא...}} והרבי שהיה באמצע הליכה בפרוזדור והאזין לשיעור עצר באמצע הליכתו למשמע מילים אלו{{הערה|מפי הרב [[משה פסח גולדמן]] - נדפס ב[[התמים (בית משיח)]] גל' מב ע' 93}}.       
 
 
 
בתקופה זו{{הערה|בשנת תש"ט לערך}} לאחר שסיים את שיעורו{{הערה|במסכת [[בבא מציעא]]}} נכנס הרבי ושאל באיזה ענין דיברו בשיעור ולאחר שהבחורים השיבו{{הערה|שהשיעור היה על הסוגיא בתחילת הפרק: "אם בעליו עמו לא ישלם"}} ביאר הרבי את הסוגיא בפנימיות העניינים על פי דרך החסידות והשיב לשאלת אחד הבחורים{{הערה|הרב חיים צימענד}} שתמה כיצד מפרט מסויים בסוגיא על פי פשט מתאים עם הביאור הפנימי{{הערה|ממכתב הרב חיים צימענד שהיה מהתלמידים עימם אירע המעשה - נדפס ב[[שמן ששון מחבריך]] ח"א ע' 175}}.
 
 
 
==הערכתו לרבי==
 
 
 
בשנת [[תשכ"ה]] נכנס ל[[יחידות]] ממושכת אצל הרבי ולאחריה התבטא{{הערה|באזוני תלמידו הרב שלום חסקינד}} שהרבי הוא "יחיד בדורו"{{הערה|[[שמן ששון מחבריך]] ח"א ע' 176}}.
 
  
לאחרי ה[[התוועדות של הרבי]] בחג ה[[פורים]] [[תשכ"ו]] בה השתתף הרב שמריהו יוסף קרליץ{{הערה|שבאותה תקופה היה גר בשכונות קראון הייטס}} ,שהתפלל בבית הכנסת שלו והיה מקורב עימו, שוחח הרב קרליץ עם הרב גוסטמן על התרשמותו מגדלותו התורנית של הרבי שהתבטאה בהתוועדות והרב גוסטמן התבטא שהרבי הוא יותר גדול מהגאון רבי [[שמעון שקופ]]{{הערה|ספר המזכיר}}. 
 
  
ב[[תשמ"ב]] ערך שיעור ומסרו לדפוס בספר "[[כבוד חכמים]]" שיצא לאור לכבוד [[יום הולדת|יום הולדת]] השמונים של הרבי כשבפתיחתו כותב: {{ציטוטון|הנני מוסר בזה בידידות וכיקר, את השיעור שאמרתי בפני תלמידים מקשיבים בהיכל הישיבה המרכזית של ליובאוויטש בניו יורק, לכבודו של ידיד ה' ועמו, גאון ישראל, מקים עולה של תורה ותשובה ככל קצוי תבל, כ"ק האדמו"ר מליובאוויטש שליט"א בהגיעו בעזרת ה' לגבורות, ובברכה שיאריך השם יתברך ימיו ושנותיו עד יבא שילה במהרה בימינו אמן}}.
+
ב[[תשמ"ב]] ערך שיעור ומסרו לדפוס בספר "[[כבוד חכמים]]" שיצא לאור לכבוד [[יום הולדת|יום הולדת]] השמונים של הרבי כשפתיחתו כותב{{ציטוטון|הנני מוסר בזה בידידות וכיקר, את השיעור שאמרתי בפני תלמידים מקשיבים בהיכל הישיכה המרכזית של ליובאוויטש בניו יורק, לכבודו של ידיד ה' ועמו, גאון ישראל, מקים עולה של תורה ותשובה ככל קצוי תבל, כ"ק האדמו"ר מליובאוויטש שליט"א בהגיעו בעזרת ה' לגבורות, ובברכה שיאריך השם יתברך ימיו ושנותיו עד יבא שילה במהרה בימינו אמן}}.
  
 
[[קובץ:קבר גוסטמאן.jpg|ממוזער|המצבה על קברו של הרב גוסטמן]]
 
[[קובץ:קבר גוסטמאן.jpg|ממוזער|המצבה על קברו של הרב גוסטמן]]
  
==יצירתו התורנית==
+
==יצירתו ההלכתית==
 
יצירתו העיקרית ב[[דפוס]] היא סדרי ספרי "קונטרסי שיעורים" על מסכתות ה[[תלמוד]]: [[מסכת גיטין|גיטין]], [[מסכת קידושין|קידושין]], [[מסכת נדרים|נדרים]], [[מסכת כתובות|כתובות]], [[מסכת יבמות|יבמות]], [[מסכת בבא קמא|בבא קמא]], [[מסכת בבא מציעא|בבא מציעא]] ו[[מסכת בבא בתרא|בבא בתרא]].
 
יצירתו העיקרית ב[[דפוס]] היא סדרי ספרי "קונטרסי שיעורים" על מסכתות ה[[תלמוד]]: [[מסכת גיטין|גיטין]], [[מסכת קידושין|קידושין]], [[מסכת נדרים|נדרים]], [[מסכת כתובות|כתובות]], [[מסכת יבמות|יבמות]], [[מסכת בבא קמא|בבא קמא]], [[מסכת בבא מציעא|בבא מציעא]] ו[[מסכת בבא בתרא|בבא בתרא]].
  

לתשומת לבך: תרומתך לחב"דפדיה תפורסם תחת תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך, או העתקת אותו ממקור שאינו מוגן בזכויות יוצרים. אין לעשות שימוש בחומר המוגן בזכויות יוצרים ללא רשות!

ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)