עריכת הדף "חשבונו של עולם"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. אנא בדקו את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן שמרו את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
'''חשבונו של עולם''' הינו [[חשבון נפש|חשבון הנפש]], כפי שנקרא בלשון חז"ל, גם כביטוי לחשבון נפש של האדם וסביבתו, והכנה למה שייעשה אחר מאה ועשרים, והוא [[סגולה]] ל[[אריכות ימים]].
+
'''חשבונו של עולם''' הוא [[חשבון נפש|חשבון הנפש]] כפי שנקרא בלשון חז"ל שם זה מורה על חשיבותו של [[חשבון נפש|חשבון הנפש]]. חשבונו של עולם הוא גם ביטוי לחשבון של מה ייעשה בהמשך דהיינו אחר מאה ועשרים אך הוא פועל אריכות ימים.  
  
 
==בגמרא==
 
==בגמרא==
הביטוי "חשבונו של עולם" מובא בגמרא במסכת [[בבא בתרא]] בקשר ל[[צדיק|צדיקים]] היודעים את חשיבותם של המצוות ונזהרים מן העבירות:
+
{{ציטוטון|א"ר שמואל בר נחמן א"ר יוחנן מאי דכתיב על כן יאמרו המושלים וגו' המושלים אלו המושלים ביצרם בואו חשבון בואו ונחשב '''חשבונו של עולם''' הפסד מצוה כנגד שכרה ושכר עבירה כנגד הפסדה{{הערה|בבא בתרא, דף ח, עמוד ב.}}}}
{{ציטוט|א"ר שמואל בר נחמן א"ר יוחנן מאי דכתיב על כן יאמרו המושלים וגו' המושלים אלו המושלים ביצרם בואו חשבון בואו ונחשב '''חשבונו של עולם''' הפסד מצוה כנגד שכרה ושכר עבירה כנגד הפסדה|בבא בתרא, דף עח, עמוד ב.}}
 
  
 
==אצל הצמח צדק==
 
==אצל הצמח צדק==
[[אדמו"ר הצמח צדק]] דיבר{{הערה|שם=מח}} כמה וכמה שנים קודם [[הסתלקות|הסתלקותו]] על "באו ונחשוב חשבונו של עולם" היינו איך תהיה הנהגת ה[[חסידים]] לאחר מאה ועשרים, ואחר כך עוד האריך ימים.
+
אדמו"ר ה[[צמח צדק]] דיבר{{דרוש מקור}} כמה וכמה שנים קודם [[הסתלקות|הסתלקותו]] על "באו ונחשוב חשבונו של עולם" היינו איך תהיה הנהגת ה[[חסידים]] לאחר מאה ועשרים, ואחר כך עוד האריך ימים.
  
==בתורת הרבי==
+
==אצל הרבי==
[[קובץ:חשובנו.png|200px|ממוזער|הרבי במהלך אמירת השיחה]]
+
ב[[ב' אדר]] [[תשמ"ח]] - עשרה ימים אחר [[הסתלקות]] [[הרבנית חיה מושקא]], אמר [[הרבי]] [[שיחה]] בסגנון "באו ונחשוב חשבונו של עולם" מה ייעשה אחר מאה ועשרים, הרבי אמר ש[[הרבי הריי"צ]] סיפר לו פעם על שבאו ל[[צמח צדק]] ושאלו אותו מה ייעשה אחר מאה ועשרים, ובעקבות זה אמר [[שיחה]] על "באו ונחשוב חשבונו של עולם", מכיוון שסיפר לו על כך [[הרבי הריי"צ]] הסיק [[הרבי]] שגם עליו לומר [[שיחה]] כזו, ב[[שיחה]] הורה [[הרבי]] שאחר מאה ועשרים על ה[[חסידי]]ם להקשיב לרבני חב"ד, ה"חסידישע רבנים", שבכל מקום, וכן הדגיש [[הרבי]] כמה וכמה פעמים ש"חשבונו של עולם" אינו קשור לענין של היפך החיים אלא לאריכות ימים.
ב[[ב' אדר]] [[תשמ"ח]], כעשרה ימים אחר [[הסתלקות]] [[הרבנית חיה מושקא]], נשא [[הרבי]] [[שיחה]] בביתו בסגנון "באו ונחשוב חשבונו של עולם", מה ייעשה אחר מאה ועשרים. הרבי אמר ש[[אדמו"ר הריי"צ]] סיפר לו פעם על שבאו ל[[ אדמו"ר הצמח צדק]] ושאלו אותו מה ייעשה אחר מאה ועשרים, ובעקבות זה אמר שיחה על "באו ונחשוב חשבונו של עולם". מכיוון שסיפר לו על כך [[אדמו"ר הריי"צ]] הסיק הרבי שגם עליו לומר שיחה כזו. בשיחה הורה הרבי שאחר מאה ועשרים על החסידים להקשיב לרבני חב"ד, ה"חסידישע רבנים", שבכל מקום, וכן הדגיש הרבי כמה וכמה פעמים ש"חשבונו של עולם" אינו קשור לענין של היפך החיים אלא ל[[אריכות ימים]]. לאחר אמירת השיחה חילק הרבי דולרים ל[[צדקה]], כשבאופן נדיר הרבי לא מדבר עם אף אחד מהעוברים, והנוכחים במקום העידו שעיניו הקדושות נראו כאילו מביטות בדבר רחוק שלא כאן{{הערה|יומן הרב [[ברוך כהנא]]}}.
 
  
כאשר שמעו החסידים את ה[[שיחה]] שררה מבוכה רבה. רבים דנו והתפלפלו מה בדיוק היתה כוונת הרבי בשיחה, בהיות והרבי קצת סתם ולא פירש למה בדיוק כוונתו{{הערה|יומן הרב [[ברוך כהנא]]}}. היו שנבהלו מאד כי הבינו שהרבי מדבר על מצב חמור של העלם והסתר, ומסיבה זו התחמקו האחראיים להגיש לרבי את השיחה ל[[מוגה|הגהה]] אף לאחר שהרבי ביקש זאת{{הערה|הנקודה החב"דית - 1, ע' 50}}. לאחר זמן השיחה עובדה ונדפסה כהוספה בסדרת [[התוועדויות]]{{הערה|שם=מח|הוספות להתוועדויות [[תשמ"ח]] חלק ד' עמוד 397.}}.
+
כאשר [[חסידים]] שמעו את ה[[שיחה]] נבהלו מאד כי הבינו ש[[הרבי]] מדבר על מצב חמור של העלם והסתר, ולכן [[שיחה]] זו לא הודפסה ולא הוגהה למרות שפעמיים ביקש הרבי שיכניסו אליו את ה[[שיחה]] להגהה. רק לאחר זמן רב נדפסה השיחה בצורה מעובדת בסדרת ה[[התועדויות]]{{הערה|הוספות להתוועדויות [[תשמ"ח]] חלק ד' עמוד 397.}}.
  
בעקבות שיחה עם ה[[יהושע רוקח|אדמו"ר ממאחנובקע - בעלז]] ששאל מדוע לא ממנים מנהיג חדש ב[[חב"ד]] ח"ו כפי ש[[הרבי]] בעצמו הורה לחסידויות אחרות, ענה לו הרב [[אורי ליפש]] על פי השיחה ששמע מהרבי, אך נדהם כאשר ראה את העיבוד והחל לתמלל את ה[[שיחה]] מתוך ההקלטה והדפיסה בקונטרס בשם "דוד מלך ישראל חי וקים".
+
לאחר כעשרים וחמש שנים בעקבות שיחה עם ה[[יהושע רוקח|אדמו"ר ממאחנובקע - בעלז]] ששאל מדוע לא ממנים מנהיג חדש ב[[חב"ד]] ח"ו כפי ש[[הרבי]] בעצמו הורה לחסידויות אחרות, ענה לו הרב [[אורי ליפש]] על פי השיחה ששמע מהרבי אך נדהם כאשר ראה את העיבוד והחל לתמלל את ה[[שיחה]] מתוך ההקלטה והדפיסה בקונטרס בשם "דוד מלך ישראל חי וקים".
  
==קישורים חיצוניים==
+
==קישורים חיצונים==
* '''[https://drive.google.com/file/d/1DR65hsgjwCOR9iNipgR1oC4Yp4N7Yv42/view שיחת ב' אדר תשמ"ח]''', מתוך סדרת [[דברי משיח]] שע"י [[המכון להפצת תורתו של משיח]].
 
 
*[https://chabad.info/moshiach/343529/ לקריאת תמליל השיחה] {{אינפו}}
 
*[https://chabad.info/moshiach/343529/ לקריאת תמליל השיחה] {{אינפו}}
 
*[https://www.mafteiach.app/all/5748-06-02 לראית וידאו, שמיעת, או קריאת השיחה כפי שמודפסת בהתוועדויות]
 
*[https://www.mafteiach.app/all/5748-06-02 לראית וידאו, שמיעת, או קריאת השיחה כפי שמודפסת בהתוועדויות]
  
==ראו גם==
+
==ראה גם==
 
* [[צוואת הרבי]]
 
* [[צוואת הרבי]]
 
* [[נצחיות חייו של הרבי]]
 
* [[נצחיות חייו של הרבי]]
שורה 30: שורה 27:
  
 
[[קטגוריה:מושגים בתורת החסידות]]
 
[[קטגוריה:מושגים בתורת החסידות]]
[[קטגוריה:שיחות אדמו"ר שליט"א]]
 

לתשומת לבך: תרומתך לחב"דפדיה תפורסם תחת תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך, או העתקת אותו ממקור שאינו מוגן בזכויות יוצרים. אין לעשות שימוש בחומר המוגן בזכויות יוצרים ללא רשות!

ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)