עריכת הדף "דעת עליון"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. אנא בדקו את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן שמרו את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
 +
{{להשלים|כל הערך=כן|סיבה=לא מבואר כלל דעת עליון על פי חסידות (ראה המשך תרס"ט, המשך תשט"ו ועוד)}}
 
'''דעת עליון''' היא בחינת דעת הנעלם, ובחינת דעת זו הינה דעת נעלית ביותר, כי היא מתאחדת עם בחינת ה[[כתר]] וה[[רצון]], וכנודע במנין העשר ספירות כי לפעמים מונין את הכתר ואזי אין הדעת מן המנין, ולפעמים מונין את הדעת ואזי אין הכתר מן המנין.
 
'''דעת עליון''' היא בחינת דעת הנעלם, ובחינת דעת זו הינה דעת נעלית ביותר, כי היא מתאחדת עם בחינת ה[[כתר]] וה[[רצון]], וכנודע במנין העשר ספירות כי לפעמים מונין את הכתר ואזי אין הדעת מן המנין, ולפעמים מונין את הדעת ואזי אין הכתר מן המנין.
  
==עניינו{{הערה|מאמרי אדמו"ר האמצעי בראשית, וארא תקפ"ב, עמ' ר' ואילך.}}==
+
והביאור הוא כי הדעת הוא כח ההכרעה שבה[[נפש]], לידע בכל דבר מה חשיבותו, אם דבר נחוץ הוא אם לא. וזה בא מכח שיקול הדעת שאי אפשר לבארו למה הוא כן, וכל ענין שאי אפשר ליתן בו טעם נכון על פי [[שכל]], הרי זה מורה כי ענין זה נמשך מכח נעלם שבנפש, מענין כח הרצון שבנפש שזהו הוראה על עצמיות האדם ממש.
{{ערך מורחב|דעת}}
 
הדעת הוא הכח המטה את השכל ה'טהור' (האובייקטיבי) ל[[ימין]] (חסד) או ל[[שמאל]] (גבורה), ויש בזה אופן נמוך (למטה מחכמה ובינה) ואופן עליון (למעלה מהשכל):
 
 
 
* '''דעת תחתון''' – כח הדעת '''שבשכל''' - המטה את '''השכל''' לימין או לשמאל{{הערה|ומוסבר בהרחבה בערך [[ספירת הדעת]].}}
 
* '''דעת עליון''' – כח הדעת שבעצם הנפש ('''שברצון''') – שמטה את השכל הנעלם{{הערה|הוא מוחא סתימאה שמעל אריך אנפין.}} לזכות או לחוב, דהיינו:
 
:הרצון עצמו (אריך אנפין), הוא רצון '''מורכב''' (רצון 'עם כיוון' מסויים).
 
:הכח להטות את הרצון לימין או לשמאל הוא 'דעת עליון'{{הערה|והוא הנקרא 'מתקלא' (השוקל) שבחכמה סתימאה.}}
 
:ושורשו של ה'דעת עליון' (הנותן לו את הכח להכריע) הוא הרצון '''הבלתי מורכב'''{{הערה|והוא הנקרא '[[רעווא דרעווין (בכתר)|רעוא דכל רעוין]]' - [[רצון]] כל הרצונות, דרגת הרצון לרצון.}} (רצון 'בלי כיוון').
 
 
 
==המשל בחסידות==
 
עין ימין היא 'עין טובה' – כגון הסתכלות האדם על עצמו, שתמיד רואה לעצמו זכות (גם כשעושה רע).
 
 
 
עין שמאל היא 'עין רעה' – כגון הסתכלות אדם על שנוא נפשו – שתמיד רואה לו חובה (גם כשעושה טוב).
 
 
 
* '''דעת עליון''' הוא עצם היכולת להסתכל באופן כזה או כזה, עוד לפני שהסתכל בפועל, אך אפילו בדרגה זו לא שייך שני האופנים יחד (אלא רק ידוע שיסתכל או כך או כך).
 
* '''שורש דעת עליון''' הוא כאדם המסתכל בשתי עיניו יחד – שרואה תמונה אחת בלבד, והיא '''כלולה''' באופן שאין כאן שתי תמונות שהתחברו אלא אחת ממש.
 
 
 
==עניינו בעבודה{{הערה|ראה המשך תרס"ט, המשך תשט"ו ועוד.}}==
 
הדעת הוא כח ההכרעה שב[[נפש]], לידע בכל דבר מה חשיבותו, אם דבר נחוץ הוא אם לא. וזה בא מכח שיקול הדעת שאי אפשר לבארו '''למה''' הוא כן, וכל ענין שאי אפשר ליתן בו טעם נכון על פי [[שכל]], הרי זה מורה כי ענין זה נמשך מכח נעלם שבנפש, מענין כח הרצון שבנפש שזהו הוראה על עצמיות האדם ממש.
 
  
 
ההכרעה הבאה מצד בחינה זו של דעת באה על ידי ה"מושכל ראשון" העולה על דעת האדם, שהיא למעלה מדיונים, ואשר זו היא בחינת רוח הקדוש שבו, והרי זה נמשך מצד הרצון שהוא עצמיות האדם כנ"ל. נמצא כי בהכרעה זו מתגלה יותר בחינת הרצון שבו מאשר בחינת הדעת שבו, ושם לא שייך אחיזת החיצונים.
 
ההכרעה הבאה מצד בחינה זו של דעת באה על ידי ה"מושכל ראשון" העולה על דעת האדם, שהיא למעלה מדיונים, ואשר זו היא בחינת רוח הקדוש שבו, והרי זה נמשך מצד הרצון שהוא עצמיות האדם כנ"ל. נמצא כי בהכרעה זו מתגלה יותר בחינת הרצון שבו מאשר בחינת הדעת שבו, ושם לא שייך אחיזת החיצונים.
 
{{הערות שוליים}}
 
 
[[קטגוריה:ספירת הדעת]]
 
[[קטגוריה:ספירת הדעת]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
+
[[קטגוריה:חסידות]]

לתשומת לבך: תרומתך לחב"דפדיה תפורסם תחת תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך, או העתקת אותו ממקור שאינו מוגן בזכויות יוצרים. אין לעשות שימוש בחומר המוגן בזכויות יוצרים ללא רשות!

ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)