עריכת הדף "ב"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. אנא בדקו את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן שמרו את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 3: שורה 3:
 
|תמונה=[[קובץ:אות בית.jpg|150px|מרכז]]
 
|תמונה=[[קובץ:אות בית.jpg|150px|מרכז]]
 
}}
 
}}
אות '''ב'''' ('''בי"ת''' \ '''בֵּית''') היא אות השניה ובה פותחת התורה, במילה "בראשית ברא אלוקים" שהוא סימן '''ב'''רכה.
+
אות '''ב'''' ('''בי"ת''' \ '''בֵּית''') היא אות השניה ובה פותחת התורה, במילא "בראשית ברא אלוקים" שהוא סימן '''ב'''רכה.
  
 
==צורת כתיבתה==
 
==צורת כתיבתה==
 
כתב אדמור הזקן ב[[שולחן ערוך (אדמו"ר הזקן)|שולחן ערוך]]{{הערה|סימן ל"ו סעיף ב'}}. (על פי הסוד צריכה להיות מרובעת למעלה כמו דלי"ת ולא עגולה כרי"ש). צריך ליזהר בתג שלאחריה לרבעה שלא תהא נראית כ[[כ|כ"ף]], ואם נראית ככ"ף פסולה, ואם ספק אזי מראין לתינוק וצריך לכתחלה שיהא לה בראשה מצד שמאל תג קטן, ועל פי הקבלה יהא לה עקב עב למטה, כי תמונתה כמו [[ד|דלי"ת]] תוך גרון של [[ו|וא"ו]], על כן צריך שיהיה לה זוית למעלה שתהא כמו דלי"ת ועקב טוב למטה שיהא במקום ראשו של וא"ו.
 
כתב אדמור הזקן ב[[שולחן ערוך (אדמו"ר הזקן)|שולחן ערוך]]{{הערה|סימן ל"ו סעיף ב'}}. (על פי הסוד צריכה להיות מרובעת למעלה כמו דלי"ת ולא עגולה כרי"ש). צריך ליזהר בתג שלאחריה לרבעה שלא תהא נראית כ[[כ|כ"ף]], ואם נראית ככ"ף פסולה, ואם ספק אזי מראין לתינוק וצריך לכתחלה שיהא לה בראשה מצד שמאל תג קטן, ועל פי הקבלה יהא לה עקב עב למטה, כי תמונתה כמו [[ד|דלי"ת]] תוך גרון של [[ו|וא"ו]], על כן צריך שיהיה לה זוית למעלה שתהא כמו דלי"ת ועקב טוב למטה שיהא במקום ראשו של וא"ו.
 
 
==אור השבת==
 
==אור השבת==
 
אור השבת מתגלה על ידי אות זו כמו שנאמר בספר יצירה{{הערה|פרק ד}}: המליך אות ב' וקשר לו כתר וצרפן זה עם זה, וצר בו שבתי בעולם, ושבת בשנה, ופה בנפש.  
 
אור השבת מתגלה על ידי אות זו כמו שנאמר בספר יצירה{{הערה|פרק ד}}: המליך אות ב' וקשר לו כתר וצרפן זה עם זה, וצר בו שבתי בעולם, ושבת בשנה, ופה בנפש.  
  
 
הסיבה שבאות זו נוצר הכוכב שבתאי מבאר הראב"ד בפירושו לספר יצירה: "והוא הוא אשר מסר חכמה לשבתאי אף על פי ששבתאי הוא כוכב על חרבן בסוד השמטות יש בו כח החכמה. וטעם להיותו ממונה על חרבן לפי שאינו חפץ בענין מענייני הגוף לפיכך מחריבן ואינו משגיח בהם ולא בקשוטן אלא על השכלים הפשוטים ועל השגת השם ית' ועל השגת השביעיות. וממנו כח המניע לשדים המבטלים איברי האדם כמו הנכפים ובעלי הפליגה הקטן והגדול וחסרי הדעת. וא"ת אם הוא ממונה על החכמה אם כן איך יצאו ממנו חסרי הדעת. ביאור, חסרי הדעת בעניני העולם הזה אמנם נוסף בהם כח נבואיי כמו שארז"ל מיום שחרב בית המקדש ניתנה נבואה לשוטים ולתינוק ולתינוקת ועיין במסכת בבא בתרא."
 
הסיבה שבאות זו נוצר הכוכב שבתאי מבאר הראב"ד בפירושו לספר יצירה: "והוא הוא אשר מסר חכמה לשבתאי אף על פי ששבתאי הוא כוכב על חרבן בסוד השמטות יש בו כח החכמה. וטעם להיותו ממונה על חרבן לפי שאינו חפץ בענין מענייני הגוף לפיכך מחריבן ואינו משגיח בהם ולא בקשוטן אלא על השכלים הפשוטים ועל השגת השם ית' ועל השגת השביעיות. וממנו כח המניע לשדים המבטלים איברי האדם כמו הנכפים ובעלי הפליגה הקטן והגדול וחסרי הדעת. וא"ת אם הוא ממונה על החכמה אם כן איך יצאו ממנו חסרי הדעת. ביאור, חסרי הדעת בעניני העולם הזה אמנם נוסף בהם כח נבואיי כמו שארז"ל מיום שחרב בית המקדש ניתנה נבואה לשוטים ולתינוק ולתינוקת ועיין במסכת בבא בתרא."
 
 
==ערכה==
 
==ערכה==
ערכה המספרי ([[גימטריה]]) של אות בי"ת הוא - 2 והיא מורה על ספירות [[חכמה ובינה]]. הדבר מתאים למאמר [[הבעל שם טוב]] שבאות זו נברא עולם ה[[בריאה]]{{הערה|תולדות יעקב יוסף בראשית ז' א' בשם הבעש"ט}} שהוא כנגד ספירת הבינה.
+
ערכה המיספרי (גימטריה) של אות בי"ת הוא - 2 והיא מורה על ספירות [[חכמה ובינה]]. הדבר מתאים למאמר הבעל שם טוב שבאות זו נברא עולם ה[[בריאה]]{{הערה|תולדות יעקב יוסף בראשית ז' א' בשם הבעש"ט}} שהוא כנגד ספירת הבינה.
  
 
ענין זה מבואר באריכות יתירה בפירוש הראב"ד למסכת יצירה: ולהיותו אחרית הז' כוכבים מורה על כל דבר אחרית וסוף כל דבר וזקנה. וידוע כי הבינה הוא ז' ממטה ולמעלה ומקבלת מן החכמה וכ"ע ולפיכך הוא ממונה על החכמה ועל ישראל והבינה יהב חכמתה לחכימין ומנדעא לידעי בינה והוא גלא עמיקתא ומסתרתא ידע מה בחשוכא ונהורא עמיה שרא, והוא מהעדה מלכין ומהקם מלכין.
 
ענין זה מבואר באריכות יתירה בפירוש הראב"ד למסכת יצירה: ולהיותו אחרית הז' כוכבים מורה על כל דבר אחרית וסוף כל דבר וזקנה. וידוע כי הבינה הוא ז' ממטה ולמעלה ומקבלת מן החכמה וכ"ע ולפיכך הוא ממונה על החכמה ועל ישראל והבינה יהב חכמתה לחכימין ומנדעא לידעי בינה והוא גלא עמיקתא ומסתרתא ידע מה בחשוכא ונהורא עמיה שרא, והוא מהעדה מלכין ומהקם מלכין.
 
 
{{הערות שוליים}}
 
{{הערות שוליים}}
 
[[קטגוריה:אותיות]]
 
[[קטגוריה:אותיות]]

לתשומת לבך: תרומתך לחב"דפדיה תפורסם תחת תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך, או העתקת אותו ממקור שאינו מוגן בזכויות יוצרים. אין לעשות שימוש בחומר המוגן בזכויות יוצרים ללא רשות!

ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)