עריכת הדף "אלוקות"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. אנא בדקו את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן שמרו את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
 
{{לעריכה|הערך לא מגדיר בצורה ברורה. לא נכללים הנושאים שעליו להקיף}}
 
{{לעריכה|הערך לא מגדיר בצורה ברורה. לא נכללים הנושאים שעליו להקיף}}
'''אלוקות''' הינה התגלות של [[הקדוש ברוך הוא]] ל[[עולם|עולמות]] ולנמצאים שבהם. "גילוי אלוקות" - זו ההגדרה בה משתמשים ב[[תורת החסידות]] כדי לבטא את התגלותו של הקדוש ברוך הוא בעולם, באופן שה[[נברא]]ים שבו יוכלו לחוש ולהרגיש בזה.
+
'''אלוקות''' הינה התגלות של [[הקדוש ברוך הוא]] ל[[עולם|עולמות]] ולנמצאים שבהם. "גילוי אלוקות" - זו ההגדרה בה משתמשים ב[[תורת החסידות]] כדי לבטא את התגלותו של [[הקדוש ברוך הוא]] בעולם, באופן שה[[נברא|נבראים]] שבו יוכלו לחוש ולהרגיש בזה.
  
 
==אלוקות שבערך העולמות ואלוקות שלמעלה מהעולמות==
 
==אלוקות שבערך העולמות ואלוקות שלמעלה מהעולמות==
שורה 9: שורה 9:
 
כשהאדם משיג בהכרתו שהעולם אינו מציאות כלל "אין עוד", הוא משיג את דרגת ה'''אלוקות שלמעלה מהעולמות''', (בחינת '[[פלא]]' שלמעלה מהבנה והשגה). על ידי עבודתם של ישראל בקיום ה[[תורה]] וה[[מצוות]], מתגלה בעולם דרגת האלקות שלמעלה מהעולמות - כחו האינסופי של ה'. זוהי גם הסיבה לנפלאות העל-טבעיות שיתרחשו בזמן ה[[גאולה]], וכן לידיעת האלקות הבלתי מוגבלת שתהיה אז ש"[[כי כולם ידעו אותי|כולם ידעו אותי]]".
 
כשהאדם משיג בהכרתו שהעולם אינו מציאות כלל "אין עוד", הוא משיג את דרגת ה'''אלוקות שלמעלה מהעולמות''', (בחינת '[[פלא]]' שלמעלה מהבנה והשגה). על ידי עבודתם של ישראל בקיום ה[[תורה]] וה[[מצוות]], מתגלה בעולם דרגת האלקות שלמעלה מהעולמות - כחו האינסופי של ה'. זוהי גם הסיבה לנפלאות העל-טבעיות שיתרחשו בזמן ה[[גאולה]], וכן לידיעת האלקות הבלתי מוגבלת שתהיה אז ש"[[כי כולם ידעו אותי|כולם ידעו אותי]]".
  
בתורת ה[[קבלה]], דרגת האלוקות שבערך לעולם שייכת לששת ה[[מדות]] שמ[[חסד]] ועד [[יסוד]] ("[[ששת ימים עשה ה' את השמים ואת הארץ]]" - ששת המדות בהם נברא העולם ועל ידם הוא מונהג). דרגת האלוקות שלמעלה מהעולמות שייכת לשלשת ה[[מוחין]]: [[חכמה]], [[בינה]] ו[[דעת]] (חכמת התורה שלמעלה מהעולם). באופן כללי יותר, עשרת ה[[ספירות]] (כולל ג' המוחין) שייכים ל[[סדר השתלשלות]] העולמות, ונקראים בחינת 'עשר'. לעומת בחינת ה[[כתר]] - עד ל[[עצמות ומהות]] - שלמעלה מהשתלשלות העולמות, ונקראת בחינת 'אחד עשר'.
+
בתורת ה[[קבלה]], דרגת האלוקות שבערך לעולם שייכת לששת ה[[מדות]] שמ[[חסד]] ועד [[יסוד]] ("[[ששת ימים עשה ה' את השמים ואת הארץ]]" - ששת המדות בהם נברא העולם ועל ידם הוא מונהג). דרגת האלוקות שלמעלה מהעולמות שייכת לשלשת ה[[מוחין]]: [[חכמה]], [[בינה]] ו[[דעת]] (חכמת התורה שלמעלה מהעולם). באופן כללי יותר, עשרת ה[[ספירות]] (כולל ג' המוחין) שייכים ל[[סדר השתלשלות]] העולמות, ונקראים בחינת 'עשר'. לעומת בחינת ה[[כתר]] - עד ל[[עצמות ומהות|עצמות]] ומהות - שלמעלה מהשתלשלות העולמות, ונקראת בחינת 'אחד עשר'.  
  
 
שתי דרגות אלו מתקשרים גם לנושא של טוב גלוי (אלקות שבערך לעולם) וטוב נעלם (אלקות שלמעלה מעולם).
 
שתי דרגות אלו מתקשרים גם לנושא של טוב גלוי (אלקות שבערך לעולם) וטוב נעלם (אלקות שלמעלה מעולם).
  
 
==בנשמות ישראל==
 
==בנשמות ישראל==
מכיון שיהודי מכיר באלוקות וחש את הלמעלה מן הטבע - לכן אינו יכול להיות מנותק מאלוקות{{הערה|[[תבנית:היום יום/כ"ד תמוז|היום יום כ"ד תמוז.]]}}.
+
מכיון שיהודי מכיר באלוקות וחש את הלמעלה מן הטבע - לכן אינו יכול להיות מנותק מאלוקות{{הערה|[[תבנית:היום יום/כ"ד תמוז]]}}.
  
 
==בתורה ומצוות==
 
==בתורה ומצוות==
חלק האלוקות שבתורה ובמצוות, הוא ההכרה וההרגשה שהתורה אינה שכל רגיל והמצוות אינן חוקים רגילים, כי אם שבהם מלובש רצונו וחכמתו של הקב"ה. על כך הייתה מלחמת היונים הייתה "להשכיחם תורתך ולהעבירם מחוקי רצונך" וכמאמר (בראשית רבא פרק ט"ז) כתבו כו' שאין לכם חלק באלקי ישראל. כל המלחמה הייתה נגד [[אלקות]], זאל מען לערנען תורה, זאל מען מקיים זיין [[מצות]] ה[[משפטים]] וה[[עדות]], רק שלא להזכיר שהיא תורת ה' ושהמצות הם חקי רצונו יתברך, ניט דערמאנען אין תורה ומצוות דעם ענין פון ג-טלכקייט (='''תרגום ה[[אידיש]]''': שילמדו [[תורה]], שיקיימו [[מצוות]] המשפטים וה[[עדות]] . . לא להזכיר את עניין האלוקות שבתורה ומצוות){{הערה|[[תבנית:היום יום/ב' טבת|היום יום ב' טבת.]]}}.
+
חלק האלוקות שבתורה ובמצוות, הוא ההכרה וההרגשה שהתורה אינה שכל רגיל והמצוות אינן חוקים רגילים, כי אם שבהם מלובש רצונו וחכמתו של הקב"ה. על כך הייתה מלחמת היונים הייתה "להשכיחם תורתך ולהעבירם מחוקי רצונך" וכמאמר (בראשית רבא פרק ט"ז) כתבו כו' שאין לכם חלק באלקי ישראל. כל המלחמה הייתה נגד [[אלקות]], זאל מען לערנען תורה, זאל מען מקיים זיין [[מצות]] ה[[משפטים]] וה[[עדות]], רק שלא להזכיר שהיא תורת ה' ושהמצות הם חקי רצונו יתברך, ניט דערמאנען אין תורה ומצוות דעם ענין פון ג-טלכקייט (='''תרגום ה[[אידיש]]''': שילמדו [[תורה]], שיקיימו [[מצוות]] ה[[משפטים]] וה[[עדות]] . . לא להזכיר את עניין האלוקות שבתורה ומצוות){{הערה|[[תבנית:היום יום/ב' טבת]]}}.
  
 
{{הערות שוליים}}
 
{{הערות שוליים}}
 
[[קטגוריה:מושגים כלליים]]
 
[[קטגוריה:מושגים כלליים]]
 
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
 
[[קטגוריה:תורת החסידות]]

לתשומת לבך: תרומתך לחב"דפדיה תפורסם תחת תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך, או העתקת אותו ממקור שאינו מוגן בזכויות יוצרים. אין לעשות שימוש בחומר המוגן בזכויות יוצרים ללא רשות!

ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)

דף זה כלול בקטגוריה מוסתרת אחת: