עריכת הדף "אומות העולם"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. אנא בדקו את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן שמרו את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 2: שורה 2:
 
מלבד היות האומות - "בני אדם", נקראים גם בשם "בני נח", מכיון ששאר צאצאי האדם הושמדו במבול, מלבד נח ובניו.
 
מלבד היות האומות - "בני אדם", נקראים גם בשם "בני נח", מכיון ששאר צאצאי האדם הושמדו במבול, מלבד נח ובניו.
  
אף על פי ש[[אדם הראשון]] היה יציר כפיו של הקב"ה, ונשמתו - [[חלק אלקה ממעל ממש]]. ולא עוד אלא שהייתה נשמתו [[נשמה כללית]] הכוללת את כל [[נשמה|נשמות]] ישראל, שהם העיקר והחשובים שבתולדותיו, מכל מקום מכיון שחטא ב[[חטא עץ הדעת]], נולדו ממנו גם אומות העולם, שנפשותיהם מה[[קליפות]] וס"א.
+
אף על פי ש[[אדם הראשון]] היה יציר כפיו של הקב"ה, ונשמתו - [[חלק אלקה ממעל ממש]]. ולא עוד אלא שהיתה נשמתו [[נשמה כללית]] הכוללת את כל [[נשמה|נשמות]] ישראל, שהם העיקר והחשובים שבתולדותיו, מכל מקום מכיון שחטא ב[[חטא עץ הדעת]], נולדו ממנו גם אומות העולם, שנפשותיהם מה[[קליפות]] וס"א.
  
 
==האומות לסוגיהן ומקור חיותן==
 
==האומות לסוגיהן ומקור חיותן==
  
ככל [[נברא|הנבראים]] עלי אדמות, הנה גם האומות התהוותם הוא משם [[אלוקים]] שבגימטריא "הטבע", בחינת [[ממלא כל עלמין]]. וגם התהוות אומות העולם היא על ידי ירידת המדרגות וצמצומים רבים, ולא עוד אלא שאור זה המצומצם בא גם בדרך העלם והסתר הבורא מהנברא.
+
ככל [[נברא|הנבראים]] עלי אדמות, הנה גם האומות התהוותם הוא משם [[אלוקים]] שבגימטריא "הטבע", בחינת [[ממלא כל עלמין]]. וגם התהוות אומות העולם היא על-ידי ירידת המדרגות וצמצומים רבים, ולא עוד אלא שאור זה המצומצם בא גם בדרך העלם והסתר הבורא מהנברא.
  
 
השונה בהתהוות אומות העולם לעומת עם ישראל, ששורש התהוותם הוא מה[[מקיף העליון]] שאינו בא בגילוי בפנימיות המקבלים. ויש בזה שני פרטים:
 
השונה בהתהוות אומות העולם לעומת עם ישראל, ששורש התהוותם הוא מה[[מקיף העליון]] שאינו בא בגילוי בפנימיות המקבלים. ויש בזה שני פרטים:
שורה 14: שורה 14:
 
2) כדי לקבל חיות אלוקית וקיום, מבלי להיות כלי הראוי לזה, אלא בבחינת ישות ופירוד, הנה זה אפשרי רק מבחינת המקיף - שאינו נרגש בפנימיות, ואין צריך להיות כלי ראוי - כדי לקבל ממנו את אפשרות קיומם.
 
2) כדי לקבל חיות אלוקית וקיום, מבלי להיות כלי הראוי לזה, אלא בבחינת ישות ופירוד, הנה זה אפשרי רק מבחינת המקיף - שאינו נרגש בפנימיות, ואין צריך להיות כלי ראוי - כדי לקבל ממנו את אפשרות קיומם.
  
===חסידי אומות העולם===
+
באומות העולם ישנם סוגים שונים - בהתאם למקור נפשותיהם בקליפות השונות: ישנם אלו שנפשותיהם מהטוב שב[[קליפת נוגה]], והם חסידי אומות העולם המקיימים [[שבע מצוות בני נח]], וענינם הוא כענין ה[[מלאכים]] שב[[עולם העשיה]], שמצד אחד - הרי הם מהקדושה, ומאידך, הריהם ממונים רק על ההשפעות לעולם הזה, שהן השפעות מצומצמות וירודות, אלא שמכל מקום ה[[מלאכים]] הם למעלה ממדרגת ה"שרים" העליונים דנוגה, שאף על פי שגם דרך ה"שרים" עוברת השפעת החיות לעולם, מכל מקום מכיון שהם שייכים לקליפה וס"א, הרי ההשפעה העוברת דרכם - מתגשמת, ואילו ה[[מלאכים]] שבעשיה הם למעלה מהם, והשפעתם היא מהקדושה.
באומות העולם ישנם סוגים שונים - בהתאם למקור נפשותיהם בקליפות השונות: ישנם אלו שנפשותיהם מהטוב שב[[קליפת נוגה]], והם חסידי אומות העולם המקיימים [[שבע מצוות בני נח]], וענינם הוא כענין ה[[מלאכים]] שב[[עולם העשייה]], שמצד אחד - הרי הם מהקדושה, ומאידך, הריהם ממונים רק על ההשפעות לעולם הזה, שהן השפעות מצומצמות וירודות, אלא שמכל מקום ה[[מלאכים]] הם למעלה ממדרגת ה"שרים" העליונים דנוגה, שאף על פי שגם דרך ה"שרים" עוברת השפעת החיות לעולם, מכל מקום מכיון שהם שייכים לקליפה וס"א, הרי ההשפעה העוברת דרכם - מתגשמת, ואילו ה[[מלאכים]] שבעשיה הם למעלה מהם, והשפעתם היא מהקדושה.
 
  
 
וכך גם ענין חסידי אומות העולם שהוא כענין ה[[מלאכים]] הנ"ל.
 
וכך גם ענין חסידי אומות העולם שהוא כענין ה[[מלאכים]] הנ"ל.
שורה 21: שורה 20:
 
ואף על פי שגם חסידי האומות מקבלים חיותם מהקליפה (-טוב שבקליפת נוגה), אבל קליפה זו היא חיובית, היינו כמשל הקליפה השומרת את הפרי (בשונה מהקליפה המנוגדת לפרי), שכך נברא העולם מתחילה, שיהיה בה "קליפה ופרי" אלא שהקליפה תשרת את הפרי.
 
ואף על פי שגם חסידי האומות מקבלים חיותם מהקליפה (-טוב שבקליפת נוגה), אבל קליפה זו היא חיובית, היינו כמשל הקליפה השומרת את הפרי (בשונה מהקליפה המנוגדת לפרי), שכך נברא העולם מתחילה, שיהיה בה "קליפה ופרי" אלא שהקליפה תשרת את הפרי.
  
===שאר הגויים===
+
ויש אומות שנפשותיהם מ[[שלוש קליפות הטמאות]] ורעות לגמרי ואין בהם טוב כלל, והניצוץ המקיימם - עומד עליהם בבחינת מקיף בלבד. ולכן האומות שנפשותיהם מקליפות אלו, הנה "כל מה דעבדין לגרמייהו עבדין" (כל מעשיהם מכוונים רק לטובת עצמם), ו"חסד לאומים חטאת", שכל צדקה וחסד שאומות עובדי גילולים עושין אינן אלא להתייהר כו'.
ויש אומות שנפשותיהם מ[[שלוש קליפות הטמאות]] ורעות לגמרי ואין בהם טוב כלל, והניצוץ המקיימם - עומד עליהם בבחינת מקיף בלבד. ולכן האומות שנפשותיהם מקליפות אלו, הנה "כל מה דעבדין לגרמייהו עבדין" (כל מעשיהם מכוונים רק לטובת עצמם), ו"חסד לאומים חטאת", שכל [[צדקה]] וחסד שאומות עובדי גילולים עושין אינן אלא להתייהר כו'.
 
  
 
גם בין אלו יש סוגים שונים. ישנם אומות שעל אף היותם עובדי אלילים, אבל אינם רעים כל-כך בעצם מהותם, והיינו שהם בבחינת התפשטות והארה -בלבד- של עצם הרע. וניתן לתקנם ולהפכם מרע לטוב, וכמו שבעת עממין שאף על פי "שהם היו עיקר עבודה זרה ויסודה הראשון" (ס' המצות) ולכן נצטוינו בתורה "החרם תחרימם" ו"לא תחיה כל נשמה" מכל מקום אם הניחו את אליליהם ותועבותיהם -מקבלים אותם.
 
גם בין אלו יש סוגים שונים. ישנם אומות שעל אף היותם עובדי אלילים, אבל אינם רעים כל-כך בעצם מהותם, והיינו שהם בבחינת התפשטות והארה -בלבד- של עצם הרע. וניתן לתקנם ולהפכם מרע לטוב, וכמו שבעת עממין שאף על פי "שהם היו עיקר עבודה זרה ויסודה הראשון" (ס' המצות) ולכן נצטוינו בתורה "החרם תחרימם" ו"לא תחיה כל נשמה" מכל מקום אם הניחו את אליליהם ותועבותיהם -מקבלים אותם.
שורה 38: שורה 36:
 
יסוד הדברים הוא, שאף על פי שאין אמונה בגויים, אבל יש [[חכמה]] בגויים. כי מאחר שנפשותיהם נמשכו מפני אדם שבמרכבה, פועלת בהם [[הנפש השכלית]]. וכשהם במיטבם, הנה זו היא - הנפש השכלית - שמנחה אותם בדרכם.
 
יסוד הדברים הוא, שאף על פי שאין אמונה בגויים, אבל יש [[חכמה]] בגויים. כי מאחר שנפשותיהם נמשכו מפני אדם שבמרכבה, פועלת בהם [[הנפש השכלית]]. וכשהם במיטבם, הנה זו היא - הנפש השכלית - שמנחה אותם בדרכם.
  
ומאחר שכל ידיעתם את ה' נובעת ומבוססת על השכל האנושי בלבד, המחייב שלכל חידוש יש מחדש, ו"אין דבר הנעשה מעצמו", והיות שהעולם הוא חידוש - מאחר שהוא מציאות מוגבלת בזמן ומקום - הרי מן ההכרח לומר שיש לו מחדש שבראו מאין, וכל מציאותו קימת מכוח המחדשו. ולפיכך כל עוד הכוח פועל בנברא, הוא קיים, ובלעדו הוא [[אין ואפס]]. ולכן הבורא מחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית, וכח הפועל בניפעל תמיד.
+
ומאחר שכל ידיעתם את ה' נובעת ומבוססת על השכל האנושי בלבד, המחייב שלכל חידוש יש מחדש, ו"אין דבר הנעשה מעצמו", והיות שהעולם הוא חידוש - מאחר שהוא מציאות מוגבלת בזמן ומקום - הרי מן ההכרח לומר שיש לו מחדש שבראו מאין, וכל מציאותו קימת מכוח המחדשו. ולפיכך כל עוד הכוח פועל בנברא, הוא קיים, ובלעדו הוא אין ואפס. ולכן הבורא מחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית, וכח הפועל בניפעל תמיד.
  
 
נמצא שהאלקה שהם מכירים בו אינו אלא כח עליון הבורא את הנבראים, שכדי להוות נבראים מוגבלים - צריך הבורא לצמצם עצמו ולהגביל כוחו בבריאה, הוה אומר, שכל הודאתם ואמונתם אינה אלא בכח הא-לקי המוגבל, דבר המתקבל על הדעת והשכל האנושי - בחינת ממלא כל עלמין.
 
נמצא שהאלקה שהם מכירים בו אינו אלא כח עליון הבורא את הנבראים, שכדי להוות נבראים מוגבלים - צריך הבורא לצמצם עצמו ולהגביל כוחו בבריאה, הוה אומר, שכל הודאתם ואמונתם אינה אלא בכח הא-לקי המוגבל, דבר המתקבל על הדעת והשכל האנושי - בחינת ממלא כל עלמין.
שורה 48: שורה 46:
 
===עבודה זרה===
 
===עבודה זרה===
 
{{ערך מורחב|עבודה זרה}}
 
{{ערך מורחב|עבודה זרה}}
ובסדר שמלמטה למעלה; יש מי שמתעלם ומכחיש לגמרי מכל וכל את מציאות ה', או שאפילו יודע את רבונו ומכוון למרוד בו - כ[[עמלק]] שהוא ראשית גויים, ואחריתו עדי אובד.
+
ובסדר שמלמטה למעלה; יש מי שמתעלם ומכחיש לגמרי מכל וכל את מציאות ה', או שאפילו יודע את רבונו ומכוון למרוד בו - כעמלק שהוא ראשית גויים, ואחריתו עדי אובד.
  
 
ישנם עמים שעל אף היותם גם הם - עובדי אלילים, מכל מקום אינם מכחישים לגמרי את מציאות ה', אלא שטועים באומרם שהוא "[[אלוקא דאלוקייא]]", זאת אומרת שאף על פי שהוא אלקא, אבל להיות שהוא רם ונשא - גדול ומופשט מלהיות מתלבש ומתעסק בבריאת החומר הגשמי, לכן עזב ה' את הארץ בידי הכוכבים ומערכות השמים (ח"ו), והם - הכוכבים - המשפיעים ומנהיגים את העולם כרצונם וכבחירתם החפשית. ובזה הם כופרים ב[[השגחה פרטית|השגחה העליונה]] בעולם, ומייחסים את ההשגחה והנהגת העולם - לכוכבים ומערכות השמים - מקור כל כוחות הטבע בעולם.
 
ישנם עמים שעל אף היותם גם הם - עובדי אלילים, מכל מקום אינם מכחישים לגמרי את מציאות ה', אלא שטועים באומרם שהוא "[[אלוקא דאלוקייא]]", זאת אומרת שאף על פי שהוא אלקא, אבל להיות שהוא רם ונשא - גדול ומופשט מלהיות מתלבש ומתעסק בבריאת החומר הגשמי, לכן עזב ה' את הארץ בידי הכוכבים ומערכות השמים (ח"ו), והם - הכוכבים - המשפיעים ומנהיגים את העולם כרצונם וכבחירתם החפשית. ובזה הם כופרים ב[[השגחה פרטית|השגחה העליונה]] בעולם, ומייחסים את ההשגחה והנהגת העולם - לכוכבים ומערכות השמים - מקור כל כוחות הטבע בעולם.
  
ומשום שכל עניני הטבע בעולם מושפעים מהכוכבים והמזלות, וכמו שכתוב: "אענה את השמים והם יענו את הארץ", ולדוגמה - מה שכתוב: "ממגד תבואות שמש וממגד גרש ירחים", לכן האומות משתעבדים לעניני הטבע וגשמיות העולם, ואפילו מכבדים ומעריצים אותם עד כדי סגידה לחומריות העולם הזה, תאוותיו - תועבותיו.
+
ומשום שכל עניני הטבע בעולם מושפעים מהכוכבים והמזלות, וכמו שכתוב: "אענה את השמים והם יענו את הארץ", ולדוגמא - מה שכתוב: "ממגד תבואות שמש וממגד גרש ירחים", לכן האומות משתעבדים לעניני הטבע וגשמיות העולם, ואפילו מכבדים ומעריצים אותם עד כדי סגידה לחומריות העולם הזה, תאוותיו - תועבותיו.
 
 
 
===אמונתם בשיתוף===
 
===אמונתם בשיתוף===
 
{{ערך מורחב|שיתוף}}
 
{{ערך מורחב|שיתוף}}
שורה 64: שורה 61:
 
==הבחירה, שכר ועונש - באומות==
 
==הבחירה, שכר ועונש - באומות==
  
בחירה חפשית באמת - בלי שום הגבלה, כפייה או אילוץ כלשהו, שייך רק במי שהוא בלתי בעל גבול באמת, היינו מהות ו[[עצמות ומהות|עצמות]] הקב"ה, שאין לו סיבה ועילה ח"ו וכו', ולכן רק הוא חפשי לחלוטין לבחור כרצונו.
+
בחירה חפשית באמת - בלי שום הגבלה, כפיה או אילוץ כלשהו, שייך רק במי שהוא בלתי בעל גבול באמת, היינו מהות ו[[עצמות ומהות|עצמות]] הקב"ה, שאין לו סיבה ועילה ח"ו וכו', ולכן רק הוא חפשי לחלוטין לבחור כרצונו.
  
 
אומות העולם, יש בהם כח הבחירה וזה בשתי דרגות:
 
אומות העולם, יש בהם כח הבחירה וזה בשתי דרגות:
שורה 78: שורה 75:
 
1) לאמיתו של דבר השכר והעונש אינו אלא תוצאה של מעשי האדם - בדרך סיבה ומסובב. וכמו תינוק התוחב אצבעו במים רותחים, והתוצאה היא כויה וסבל.
 
1) לאמיתו של דבר השכר והעונש אינו אלא תוצאה של מעשי האדם - בדרך סיבה ומסובב. וכמו תינוק התוחב אצבעו במים רותחים, והתוצאה היא כויה וסבל.
  
2) השכר והעונש על מעשיהם ב[[שבע מצוות בני נח]] הוא גמול מאת ה' על מעשיהם, ועם זאת הוא צודק, כי במצוות אלו יש להם בחירה אמיתית לפי מדרגתם, הנובעת מהתקשרותם והתעלותם של המצווים - אל ה' המצוה, על ידי הציווי, כנ"ל.
+
2) השכר והעונש על מעשיהם ב[[שבע מצוות בני נח]] הוא גמול מאת ה' על מעשיהם, ועם זאת הוא צודק, כי במצוות אלו יש להם בחירה אמיתית לפי מדרגתם, הנובעת מהתקשרותם והתעלותם של המצווים - אל ה' המצוה, על-ידי הציווי, כנ"ל.
  
 
==מלכות הגויים==
 
==מלכות הגויים==
שורה 104: שורה 101:
 
== אומות העולם והגאולה ==
 
== אומות העולם והגאולה ==
 
{{ערך מורחב|אומות העולם בזמן הגאולה}}
 
{{ערך מורחב|אומות העולם בזמן הגאולה}}
כיום הגויים פועלים בעניינים מסויימים בהנהגה של טוב וחסד ובכך מגלמים את האמונה בה' ומגלים שיש בורא לעולם, פעולותיהם אלו נובעות מהקרבה של דורנו כהכנה לגאולה האמיתית והשלימה בה יתקיים היעוד "והייתה לה' המלוכה".
+
ישנם ענינים שבהם רואים איך שאוה"ע עושים פעולות של טוב וחסד, שמגלים שיש בורא לעולם, כהכנה ל"והיתה לה' המלוכה" בגאולה האמיתית והשלימה.
  
בזמנים עברו, רק עם ישראל השלים בפועל את הכוונה האלוקית בעשיית [[דירה בתחתונים]], ואחדות ממלכויות אומות העולם התנהגו באופן אכזרי אחת אל השניה, והתעסקו בעיקר בתועלת עצמם, או בכיבוש מדינות אחרות וכיוצא בזה.
+
בזמנים עברו, דוקא עם ישראל השלים בפועל את הכוונה ד[[דירה בתחתונים]], ואחדות ממלכויות אוה"ע התנהגו באופן אכזרי אחת אל השניה, והתעסקו בעיקר בתועלת עצמם, או בכיבוש מדינות אחרות וכיו"ב.
כיום ניתן להבחין בפעולות שונות בהם העולם ואומות העולם מכינים ומסייעים כהכנה לגאולה - על ידי ענין ה[[צדקה]] והחינוך, שני יסודות עיקריים ביישובו של עולם, "לשבת יצרה"{{הערה|ספר השיחות ה'תנש"א, [[דבר מלכות משפטים (א')|שיחת שבת פרשת דבר מלכות משפטים (א')]]}}.
+
בימים אלו, רואים איך שהעולם ואוה"ע מכינים ומסייעים בדרך לגאולה - על ידי ענין הצדקה והחינוך, שני יסודות עיקריים בישובו של עולם, "לשבת יצרה"{{הערת שוליים|ספר השיחות ה'תנש"א, שיחת שבת פרשת אחרי קדושים}}.
  
 
==לקריאה נוספת==
 
==לקריאה נוספת==
שורה 118: שורה 115:
 
* [http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=57160 הרבי מתייחס למדינות העולם] - [[שבועון בית משיח]]
 
* [http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=57160 הרבי מתייחס למדינות העולם] - [[שבועון בית משיח]]
  
{{הערות שוליים}}
+
== הערות שוליים ==
 +
<references/>
 +
 
 
{{סגל}}
 
{{סגל}}
 
[[קטגוריה:אומות העולם|*]]
 
[[קטגוריה:אומות העולם|*]]

לתשומת לבך: תרומתך לחב"דפדיה תפורסם תחת תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך, או העתקת אותו ממקור שאינו מוגן בזכויות יוצרים. אין לעשות שימוש בחומר המוגן בזכויות יוצרים ללא רשות!

ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)