שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 92 בתים ,  17:25, 30 ביולי 2010
אין תקציר עריכה
רבו של [[רבי אלעזר ברבי יוסי]] שמסר כמה וכמה הלכות משמו{{הערת שוליים|סוף [[מסכת יומא]]}}.
התגורר ברומי [{{הערת שוליים|מעילה דף יז, עמוד א'], .}} שם גם הקים בית דין ו[[ישיבה]]{{הערת שוליים|[[סנהדרין]] דף לב, עמוד ב' ו[[רש"י]] שם.}}.
בלקוטי שיחות חלק יז [{{הערת שוליים|עמ' 194] .}} דן [[הרבי]] בשאלתו של רבי מתיא המובאת ב[[מסכת יומא]]{{הערת שוליים|דף פו, עמוד א'.}}.
==שיתעסקו במצוות==
רש"י מזכיר את מאמרו של רבי מתיא בפרשת בא, ומסביר את הסחבה שהקב"ה הביא להם דווקא בעשור לחודש, א)כדי שיהיו להם שתי מצוות שיעמדו להם להגאל, דם פסח ודם מילה ב) מפני שהיו שטופים בעבודה זרה ויהיו להם מצוות כדי להתעסק בהם.
הרבי{{הערת שוליים|1=[מובא בשיחות הרבי, [לקוטי שיחות]] [http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=16076&hilite=4a00bb87-191a-4d78-ae6f-d8e111a7bb96&st=%D7%91%D7%9F+%D7%97%D7%A8%D7%A9&pgnum=129 חלק ט"ז].}} מסביר כי רש"י מזכיר את מאמרו [[בפרשת שבא בא]] אודות כל כך שהקב"ה הביא להם דווקא בעשור לחודש, א)כדי שיהיו להם שתי מצוות להתעסק בהם. ב) מפני שהיו שטופים בבעבדהז רה בעבודה זרה ויהיו להם מצוות כדי להתעסק בהם.
הרבי{{הערת שוליים|1=[[לקוטי שיחות]] [http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=16076&hilite=4a00bb87-191a-4d78-ae6f-d8e111a7bb96&st=%D7%91%D7%9F+%D7%97%D7%A8%D7%A9&pgnum=129 חלק ט"ז].}} מסביר כי בשניהם יש טעם לכך שהיה צריך להיות כבר מעשור לחודש, לפי הטעם הראשון שיהיו בידם זכויות, הטעם הוא כי כדי לקיים [[מצוות מילה]] יש לנוח שלושה ימים בהם אסור לצאת לדרך מפני הסכנה, ולפי הטעם השני ההדגש הוא שיהיה בידם הצאן כמה ימים כדי שיתעסקו בו.
הרבי מקשה למה הרש"י מזכיר דווקא את שמו של רבי מתיא בן חרש ולא את שמו של התנא השני - [[רבי אליעזר הקפר]]. ובהדגש לשון רש"י "'''היה''' רבי מתיא בן חרש" אומר" משמע שמאמר זה היה רבי מתיא בן חרש אומר תמיד. כתוב בגמרא "הלך אחר רבי מתיא לרומי", ולכאורה קשה למה הקים את ישיבתו במקום מרוחק כזה שיהיו צריכים ללכת עד שם, ולא בארץ ישראל כאשר כל התנאים.
ומסביר הרבי כי רבי מתיא בן חקשחרש, שהיה משורשו של [[יוסף הצדיק ]] - עבודת הבירורים{{הערת שוליים|[[סדר הדורות]] בערכו.}}, רצה שיהיה ברומי ישיבה של תורה כדי שיתעסקו בהם ישראל שבאותו מקום ויתנתקו מעבודה זרה של ברומי.
[[קטגוריה: תנאים]]
== אמרותיו ==
*הוי מקדים בשלום כל אדם, והוי זנב לאריות, ואל תהי ראש לשועלים' {{הערת שוליים|[[[אבות]] פרק רביעי, משנה טו].}}.
{{הערות שוליים}}
39,916

עריכות

תפריט ניווט