שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 22 בתים ,  01:57, 30 באפריל 2023
מטרת העמוד הזה היא לתת כוח בעזרת [[מילתא דבדיחותא]] ו[[בדחי רבנן]] לעבודת ה' לפני שאתם יוצאים ל[[לימוד התורה]] [[הפצת המעינות]]!{{הערה|כפי שכתוב בפרק ז' בתניא {{ציטוט|תוכן="כמו שרבא היה מספר לתלמידיו מילתא דבדיחותא תחילה ובדחי רבנן"}} , מסופר ששאלו אברך רציני שלא אהב בדיחות מה דעתו על תניא זה . הוא ענה שהתניא התבדח כשהוא אמר זאת}}.
==מילתא דבדיחותא של רבותינו נשיאנואצל חז"ל==* הרבי פעם אמר בשיחה שלמה ב[[קידוש לבנה]] שאומרים "[[שלום עליכם]]" עונים "עליכם השלום", כי יהודי רגיל לענות הפוך ממה שאומרים לו!<ref>{{ראה לקוטי שיחות חלק כ"ה יוד כסלו בסוף השיחה}}</ref>* באחת מ[[שיחות]] הקודש של הרבי, הרבי סיפר על זה שהגיע אליו נער [[בר מצווה]] והוא שאל אותו אם מישהו בלי יד אז איפה מניח תפילין? - אז הנער ענה את התשובה. בתגובה שאל הרבי ומה קורה אם מישהו בלי ראש? ענה הנער שק"ו מהראש שמניח רק על היד" {{דרוש מקור|}}[[קובץ:עז.jpg|ימין|ממוזער|150px|תנסו לדמיין עז שיכור...{{קריצה}}]]*מסופר שהחסיד ר' ישראל לוונער, שהיה תלמיד ב[[תת"ל]] [[ליובאוויטש]], רצה להראות לתלמידים מה קורה כאשר [[מתנגד]] משתכר. הוא לקח עז, והשקה אותו בוודקה. העז השתכר ועמד על רגליו והחל להתגלגל בישיבה. לאור תעלול זה הוציאו את ר' ישראל מהישיבה, אך הוא עדיין המשיך לאכול בה. כאשר קרא לו [[אדמו"ר הריי"צ]] וניסה להבין מדוע הוא עדיין נשאר בישיבה למרות שהוא סולק משם, הסביר לו ר' ישראל בבדיחותא: שאת ליובאוויטש הוא לא יעזוב בכל מקרה, ולכן באם הוא לא יאכל הוא ימות, והוא עשה חשבון שבאם הוא ימות, אז הוצאות הקבורה והתרכיכים שלו, יעלו יותר מאשר באם הוא ימשיך לאכול בישיבה, ולכן הוא חוסך לישיבה בככך שהוא אוכל אצלה. הרבי הריי"צ חייך והחזיר אותו לישיבה{{הערה|ראו קובץ עז דלעיל}}.*באחת הסעודות אצל הרבי הרש"ב שר אחד האורחים "ומפני חטאנו". שמע אורח שני, והעיר שה"ומפני חטאנו" הזה הוא של החזן. הוא מתכוון ללחן שלו. העיר על כך הרבי הרש"ב: הבעיה היא שה"מפני חטאנו" של עצמנו אנו מייחסים לזולת.*חסיד אחד פנה לרבי כשהוא נאנח אודות קשיים בפרנסה. אמר לו הרבי: "עצתי היא, שתהיה בשמחה, ובזכות השמחה לא יהיו לך בעיות פרנסה"."אבל רבי", טען החסיד, "איך אוכל לשמוח כאשר אני רעב ללחם?" השיב הרבי, "מה לא עושים בשביל פרנסה?"…*יהודי שעבר פעם באחת מחלוקות הדולרים אצל הרבי ביום ראשון, שאל את הרבי, אם נכון הדבר שקיפול הטלית מיד עם צאת השבת הוא סגולה לשלום בית. השיב הרבי: סגולה טובה היא לקפל את השרוולים במוצאי שבת ולעזור לאישה בהדחת הכלים.*גם בלימוד נגלה יש הבדל בין חסיד למתנגד. כשחסיד לומד על יונתן בן עוזיאל שבזמן שעסק בתורה כל עוף שפרח עליו מיד נשרף, הוא מתבטל ממציאותו. אולם מתנגד מתחיל להתפלפל אם יונתן צריך לשלם עבור העוף שנשרף וכמה {{הערה|על פי הרבי, תורת מנחם ח"ט עמ' 112}}.*המלך המשיח מוכן לכל סבל על מנת שלא יאבד אף אחד מישראל, וכשמגיע זמנו להתגלות באים אויביו לקטרג על ישראל וה' משיב להם, איך אתם מסטינים על הדור ההוא שהוא חמוד ונאה ואני שמח בו, ואני חפץ בו, ואני אתמוך בו ואני רוצה בו {{הערה|מדרש פסיקתא רבתי פרשה לו פ' א}}.*מענה הרבי לרב בצלאל קופצ'יק על מצב רוחו הירוד: לא ישמע לעצת זקן וכסיל. וכשיפתהו היצר הרע להתבונן במצב רוחו, יענהו, שהוא תמים ולא חקרן. ובכלל אין לו פנאי לזה, כי תפקידו בעולם לעשות רצון קונו על ידי תורה ומצוות ולא על ידי חקירות ופלפולים.
*אלמלא (לא) נתקלל נחש כל אחד ואחד מישראל היו מזדמנין לו שני נחשים טובים אחד משגרו לצפון ואחד משגרו לדרום להביא לו סנדלבונים טובים ואבנים טובות ומרגליות ולא עוד אלא שמפשילין רצועה תחת זנבו ומוציא בה עפר לגנתו ולחורבתו{{הערה|סנהדרין נט ב}}.
*אמר ר' שמעון בשם ר' סימון חסידא בעולם הזה אדם הולך ללקוט תאנים, אין התאנה אומרת כלום, אבל לעתיד אדם הולך ללקוט תאנה בשבת, והיא צווחת ואומרת שבת היא ({{הערה|מדרש תהלים מזמור עג בסופו)}}. ==אצל רבותינו נשיאנו==* הרבי פעם אמר בשיחה שלמה ב[[קידוש לבנה]] שאומרים "[[שלום עליכם]]" עונים "עליכם השלום", כי יהודי רגיל לענות הפוך ממה שאומרים לו!{{הערה|ראה לקוטי שיחות חלק כ"ה י' כסלו בסוף השיחה.}}*חסיד אחד פנה לרבי כשהוא נאנח אודות קשיים בפרנסה. אמר לו הרבי: "עצתי היא, שתהיה בשמחה, ובזכות השמחה לא יהיו לך בעיות פרנסה". "אבל רבי", טען החסיד, "איך אוכל לשמוח כאשר אני רעב ללחם?" השיב הרבי, "מה לא עושים בשביל פרנסה?"…*גם בלימוד נגלה יש הבדל בין חסיד למתנגד. כשחסיד לומד על יונתן בן עוזיאל שבזמן שעסק בתורה כל עוף שפרח עליו מיד נשרף, הוא מתבטל ממציאותו. אולם מתנגד מתחיל להתפלפל אם יונתן צריך לשלם עבור העוף שנשרף וכמה{{הערה|על פי הרבי, תורת מנחם ח"ט עמ' 112}}.*יש אומרים שכשמדברים על כך שמשיח יכול לבוא מיד זה דיבור פראי; אולם באמת הגלות עצמה היא הדבר הפראי, כי מה ליהודי ולגלות?! ובמיוחד שהזמן הוא פראי "החושך מכסה ארץ", ובמילא מתאים לדבר דברים פראיים. ובכל אופן הגאולה מגיעה מיד!… {{הערה|הרבי, כא כ"א תשרי תשמ"ו}}.*הרבי מסביר שכל תענוגי העולם הזה שוים להנאה של ריח טבק. ומוסיף אמנם גם זה משהו אך זה רק ריח טבק.
*יהודי בנו של מלך מלכי המלכים הקב"ה עניינו תורה ומקומו על שולחן אביו המלך – "שולחן ערוך ומוכן לאכול", ללא כל טרחה, שכן טרחה הכי קלה נחשבת עבורו עבודת פרך, אז מה ליהודי ולגשמיות העולם ולחומריותו!… {{הערה|שיחת הרבי ש"פ שמות ה'תשמ"ו}}.
*לאחר שנות גלות רבות עם ישראל צועק: עד מתי?… אם ה' חפץ בהנאה ונחת רוח שיהיה לו לבריאות!… אז אדרבה, שיביא את המשיח ואז תהיה נחת רוח בתכלית השלימות – 'תענוג בורא' יחד עם 'תענוג נברא' {{הערה|הרבי ש"פ ויגש תשמ"ו}}.
*רבינו הזקן נפגש פעם עם הצדיק בעל "יסוד ושרש העבודה", ושאלו הצדיק בבדיחותא: משיח יהיה חסיד או מתנגד? השיב לו רבינו בבדיחותא, כנראה יהיה מתנגד, שאם יהיה חסיד לא יאמינו לו המנגדים, אבל החסידים יאמינו לו איך שיהיה {{הערה|בית רבי א, פרק כה, בסופו}}.
*"והיה מידי חודש בחודשו ומידי שבת בשבתו יבוא כל בשר להשתחוות לפני אמר ה'". העננים יטענו אותנו ויביאו אותנו לבית המקדש, ויחזירו אותנו לבתינו. השאלה היא לאן יגיע הענן, לגג הבית? לפתח הבית? למרפסת? ומי יהיה נהג הענן?…
*הרבי ניבא: "הנה הנה משיח בא", לכן יש לרקוד ולשמוח; ומי שטוען שאינו רואה את ה"אור החדש" כי אם את הגלות, הרי הוא כ"סוס" החושב רק על ה"תבן" ולא על המציאות; ומחשבת ה"סוס" שבו, אינה גורעת מהמשכת ה"אור החדש" לעולם {{הערה|הרבי, שיחת ליל ג' דחה"ס תשד"מ}}.
*'''הרבי מסביר, שנשיא הדור הוא – "משיח", ללא שום תרעומת אם יפרשו "משיח" כפשוטו, שכן נשיא הדור הוא משיח שבדור, ולאלה שתארים אלה למעלה מיכולת קליטת כלי שכלם, יפרשו זאת כרצונם, ובלבד שיעשו את שליחות המשיח נשיא הדור{{הערה|הרבי ליל שמח"ת תשמ"ו}}.'''
*בתקופתנו תקופת "אחרית הימים", סמוך לגאולה נאמר: "והשיב לב אבות על בנים". שאם בחג הפסח הסדר הוא "והגדת לבנך", "שאל אביך ויגדך", בסוף זמן הגלות, הסדר (לפעמים) הוא "שאל בנך ויגדך"… "והשיב לב אבות על בנים", על ידי בנים{{הערה|ע"פ שיחת ש"פ כי תשא, ה'תשמ"ז}}.
*כשהרבי הריי"צ פירסם: 'לאלתר לתשובה לאלתר לגאולה', הפיצו החסידים שהוא המשיח. טען אחד מחסידי פולין: הייתכן!… ענה לו רבו: משיח כבר בעולם… הנך יודע שאינך המשיח, ואני יודע שאינני המשיח. אז מה איכפת לך שזה הוא?!{{הערה|משיחת ש"פ נשא ה'תש"כ}}.
*כל יהודי מצפה למשיח, אולם חסידי חב"ד "משוגעים על משיח" ומאמינים שיכול לבוא בכל רגע. ממי למדו? מהרבי שהעיד על עצמו לפני הרב אלימלך ניימן מחסידי גור באומרו: 'העולם טוען שאני משוגע על משיח, ואכן הם צודקים'.
*פעם דנו חסידים בהתוועדות על ביטול היש לאין. לאחר ההתוועדות פגש שוטר בחסיד שחזר מההתוועדות, ושאלו: מי ההולך? החסיד שהיה חדור בתוכן ההתוועדות ענה: ביטול הולך, כי לא מצא בעצמו שום דבר מלבד "ביטול"!
*בהיות הרבי הריי"צ בכלא הרוסי איים עליו אחד באקדחו. אמר לו הרבי הריי"צ: צעצוע זה עושה רושם רק על מוגי לב שאין להם אלא עולם אחד וכמה אלים. אבל אנחנו, שיש לנו א-ל אחד ושני עולמות, צעצוע זה לא מבהיל ולא עושה כל רושם.
[[קובץ:עז.jpg|ממוזער|160px|תנסו לדמיין עז שיכור...{{קריצה}}]]*בתקופתנו תקופת מסופר שהחסיד ר' ישראל לוונער, שהיה תלמיד ב[[תומכי תמימים ליובאוויטש]], רצה להראות לתלמידים מה קורה כאשר [[מתנגד]] משתכר. הוא לקח עז, והשקה אותו בוודקה. העז השתכר ועמד על רגליו והחל להתגלגל בישיבה. לאור תעלול זה הוציאו את ר' ישראל מהישיבה, אך הוא עדיין המשיך לאכול בה. כאשר קרא לו [[אדמו"אחרית הימיםר הריי"צ]] וניסה להבין מדוע הוא עדיין נשאר בישיבה למרות שהוא סולק משם, סמוך לגאולה נאמרהסביר לו ר' ישראל בבדיחותא: שאת ליובאוויטש הוא לא יעזוב בכל מקרה, ולכן באם הוא לא יאכל הוא ימות, והוא עשה חשבון שבאם הוא ימות, אז הוצאות הקבורה והתרכיכים שלו, יעלו יותר מאשר באם הוא ימשיך לאכול בישיבה, ולכן הוא חוסך לישיבה בכך שהוא אוכל אצלה. הרבי הריי"והשיב לב אבות על בניםצ חייך והחזיר אותו לישיבה.*באחת הסעודות אצל הרבי הרש". שאם בחג הפסח הסדר הוא ב שר אחד האורחים "והגדת לבנךומפני חטאנו". שמע אורח שני, והעיר שה"שאל אביך ויגדךומפני חטאנו", בסוף זמן הגלות, הסדר (לפעמים) הזה הוא של החזן. הוא מתכוון ללחן שלו. העיר על כך הרבי הרש"שאל בנך ויגדךב: הבעיה היא שה"מפני חטאנו"והשיב לב אבות של עצמנו אנו מייחסים לזולת.* באחת מ[[שיחות]] הקודש של הרבי, הרבי סיפר על בניםזה שהגיע אליו נער [[בר מצווה]] והוא שאל אותו אם מישהו בלי יד אז איפה מניח תפילין? - אז הנער ענה את התשובה. בתגובה שאל הרבי ומה קורה אם מישהו בלי ראש? ענה הנער שק", ו מהראש שמניח רק על ידי בנים (עהיד"פ שיחת ש"פ כי תשא{{דרוש מקור|}}*יהודי שעבר פעם באחת מחלוקות הדולרים אצל הרבי ביום ראשון, שאל את הרבי, ה'תשמ"ז)אם נכון הדבר שקיפול הטלית מיד עם צאת השבת הוא סגולה לשלום בית. השיב הרבי: סגולה טובה היא לקפל את השרוולים במוצאי שבת ולעזור לאישה בהדחת הכלים.*כשהרמענה הרבי לרב בצלאל קופצ' הריי"ץ פירסםיק על מצב רוחו הירוד: 'לאלתר לתשובה לאלתר לגאולה'לא ישמע לעצת זקן וכסיל. וכשיפתהו היצר הרע להתבונן במצב רוחו, יענהו, הפיצו החסידים שהוא המשיחתמים ולא חקרן. טען אחד מחסידי פולין: הייתכן!… ענה ובכלל אין לו רבו: משיח כבר בעולם… הנך יודע שאינך המשיחפנאי לזה, ואני יודע שאינני המשיחכי תפקידו בעולם לעשות רצון קונו על ידי תורה ומצוות ולא על ידי חקירות ופלפולים. אז מה איכפת לך שזה הוא?! (משיחת ש"פ נשא ה'תש"כ)*הרבי מסביר שכל תענוגי העולם הזה שוים להנאה של ריח טבק. ומוסיף אמנם גם זה משהו אך זה רק ריח טבק.*פעם דבר הרבי בהתוועדות, וירדו לנושא ה'קוגעל' (או בלשון אידיש - 'קיגעל') המסורתי ב(ערב)שבת, עד כדי כך שהרבי אמר שקוגעל בגמיטריא שבת, ואם זה לא מסתדר אז תוסיף עוד מנה!...
==מילתא דבדיחותא - גדולי ישראל==

תפריט ניווט