שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הרבי לא הכריז על עצמו כמשיח באופן הצהרתי אך רימז על כך ברורות. בשנים הראשונות הרבי שלל דיבורים בנושא הפרסום בחריפות{{הערה|כך לדוגמא כאשר ב[[י' שבט]] [[תשכ"ג]] הרב [[חיים נחמן קובלסקי]] הכריז שהמשיח "זה הרבי... הרבי הוא ממלכי בית דוד", השיב לו הרבי שאם הוא לא יפסיק הוא יצא מבית מדרש.}}, וישנם אף הסוברים שהרבי הכחיש זאת באופן זמני{{הערה|ראה דבריו של [[הרבי]] לרב [[חיים גוטניק]] ב[[יחידות]] משנת [[תשכ"ז]] ב"[[צדי"ק למלך]]", חלק ב', עמ' א'ר"ד.}}. עם זאת בשנים המאוחרות יותר הרבי לא שלל זאת ואף הביע הסכמה, כך לדוגמא רבים מהחסידים נהגו לפנות אל הרבי במכתביהם בתואר "מלך המשיח"{{הערה|1=כך לדוגמא כתב הרב [[שלום בער קסלמן]] (פירוט נרחב בנספח לספר על אביו ר' [[שלמה חיים קסלמן]] שיצא לאור בשנת [[תשע"ג]]), [[אברהם פריז]] (בספר שנדפס עליו נתפרסמו חלק ממכתביו לרבי הנושאים תוארים אלו, קטעי מכתבים נתפרסמו גם ב[http://www.beismoshiach.org/pdf/349/Mas349_B_1.pdf בית משיח גליון 349 עמוד 39]), ועוד.}}, הרבי קיבל מכתבים והשיב עליהם כשלעיתים אף נכתבה התשובה על גבי המכתב עצמו בו הוזכר תואר זה{{הערה|דוגמא מהשנים המוקדמות (יחסית): הרב [[שלום יעקב חזן]] מספר שבמהלך עבודתו בעריכת סדרת ה[[אגרות קודש]] כשקיבל מהמזכיר [[הרב שלום מענדל סימפסון]] את האגרות שכתב הרבי בשנים תש"ל-תשל"א וביניהם נמצא מכתב של הרב [[בערקע חן]] לרבי ובו כמה שאלות בקשר לעבודתו בקודש בגביית כספים לענייני הרבי וכל פעם שהרבי הוזכר במכתב הוא כתב באותיות גדולות "כ"ק אדמו"ר מלך המשיח", לפחות 6–7 פעמים (!), והרבי כתב את המענה על השאלות על גבי המכתב. דוגמא מהשנים המאוחרות (בהם כבר כתבו הרבה חסידים לרבי עם התואר 'מלך המשיח') ניתן למצוא בצילום מכתביו של ר' [[יוסף יצחק גוטניק]] מחורף [[תשנ"ב]] ומענות הרבי על גביהם בכתב יד קודשו שפורסמו ב[http://www.teshura.com/teshurapdf/Gutnick%20120%20online.pdf תשורה מחגיגת יום הולדתו השבעים]}}. לאורך השנים חסידים רבים שאמרו את הדברים בפני הרבי פנים אל פנים כשהרבי לא שלל את דבריהם{{הערה|לדוגמא, הרב [[שלום העכט]] שאמר לפני הרבי בי"ט כסלו תשל"ח "כולם מכירים שכבוד קדושת אדמו"ר שליט"א הוא משיח", והרבי השיב לו: "משיח קומט באלד" [= משיח מגיע מיד] (יומן המזכיר [[הריל"ג]] [[שבועון בית משיח]] גל' 1241 עמוד 33).}}.
בקיץ [[תנש"א]] קיבל הרבי בברכה פסקי דין של רבני חב"ד הקובעים כי הוא מלך המשיח ונתקיימו בו סימני [[בחזקת משיח]] שב[[רמב"ם]]{{הערה|ראה לעיל בפיסקה 'פסק דין'}}ב[https://chabad.info/wp-content/uploads/2021/01/26-01-2021-22-06-16-%D7%95%D7%94%D7%95%D7%90-%D7%99%D7%92%D7%90%D7%9C%D7%A0%D7%95-1.pdf קובץ 'והוא יגאלנו' מבית ועד חיילי בית דוד י' שבט תשפ"א]}}.
פעמים רבות כשהתבטא הרבי בנושאים אלו, היה אומר זאת בקשר ל[[יוסף יצחק שניאורסון|חותנו]] הרבי הקודם, כשהדבר פורש על ידי החסידים שכוונתו לומר זאת גם על עצמו{{הערה|1="כך נהג הרבי (=הקודם), כשהיה רוצה לספר משהו על עצמו היה מספר זאת על אביו" (שיחות קודש [[תשי"ב]] עמ' 137). ראה גם [[קונטרס בית רבינו שבבבל]] אות ה' (ובהערה שם) שמביא הרבי שכאשר [[רב]] אמר על רבו - [[רבי יהודה הנשיא]], שהוא משיח העיד גם בנוגע לעצמו. להרחבה ראה [https://www.merkazato.co.il/משיח-וגאולה-24/ כאן].}}.
3,761

עריכות

תפריט ניווט