שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 126 בתים ,  02:11, 27 בדצמבר 2021
ובלשון הרמב"ם:{{ציטוט|תוכן="אף ע"פ שקיים אדם מצות פריה ורביה הרי הוא מצווה מדברי סופרים שלא יבטל מלפרות ולרבות כל זמן שיש בו כח. שכל המוסיף נפש אחת בישראל כאילו בנה עולם"}}.
מלבד מצוות ישוב העולם שמוטלת גם על גויים "לא לתהו בראה לשבת יצרה"{{הערה|1=ישעיהו מה יח}}. שהיא מצוה גדולה שכמה וכמה דברים נדחים מפניה.
הגמרא מתבטאת בחריפות כנגד מי שמבטל מצווה זו במזידעל הטענה של נשים שהם מפסידות את הקרירה שלהם, בן הביטויים אנו מוצאים גם ואפילו את ביטויו של ההפעולות הטובות בעניני טוב וקדושה, כאשר צריכות להקדיש מזמנם לללדת ולגדל עוד ילדים, הביא הרבי דוגמא מ[[תנאחנה]] [[בן עזאי]] "כאילו שופך דמים". למרות זאת בן עזאי עצמו לא נשא אשה מעולם{{הערה|ולהעיר מסוטה דהנביאה אימו של שמואל הנביא, ב.}} מפני ש"נפשו חשקה בתורה". [[אדמו"ר הזקן]] מסביר כי הסיבה לכך היא מכיון שהוא היה חולה [[אהבה]] על התורהשבמשך שנתיים הפסיקה ללכת לעלות לרגל למשכן, ולא היה יכול להסיח בשביל לתת זמן לגדל את דעתו לענינים גשמיים. אלא שאם היה מדובר במחלה אחרת, היה מוטל עליו חיוב גמור לפנות לרופא ולטפל בו, אלא שמכיון שהיה מדובר בלימוד התורה היה מותר לו{{הערה|שו"ע אבן העזר הלכות תלמוד תורה.}}בנה שמואל.
התייחסות ישירה של חז"ל לנושא תכנון המשפחה מופיע בנוגע לפעמים אנשים חושבים שלא יהיו הורים טובים, ועל זה הרבי הביא דוגמא ממה שהגמרא מספרת בקשר לחזקיהו המלך טען בפני ישעיהו שאינו עוסק בפריה ורביה כיון שרואה ברוח הקודש שיצאו ממנו בנים שאינם הגונים, והוא הוכיח אותו על כך שמתערב במעשי השם, ועליו מצידו לקיים את רצון השם והוא יעשה הטוב בעיניו{{הערה|מסכת ברכות דף י'.}}. ואף שנולד אחר כך מנשה, שמלא את הארץ בעבודה זרה, לבסוף ניהיה לגדול בעלי התשובה.
==תכנון המשפחה בהיבט ההלכתי==
6,031

עריכות

תפריט ניווט