ב[[נביא]] היין מכונה "משמח אלוקים ואנשים"{{הערה|[[ספר שופטים]], פרק ט' פסוק י"ג.}}.
כמו כן, [[גמרא|הגמרא]] ב[[מסכת פסחים]]{{הערה|דף ק"ט ע"א</ref>}}, דנה על דיני שמחה ביו"ט וזהו לשונה במסקנה: "ועכשיו שאין [[בית המקדש]] קיים אין שמחה אלא ביין שנאמר {{הערה|תהילים פרק ק"ד פס' טו </ref> }} "ויין ישמח לבב אנוש"".
ואכן, כך פסק [[הרמב"ם]] בהלכות "שביתת יום טוב"{{הערה|פרק ו' הלכה י"ח.}} ששמחה נגרמת על ידי [[בשר]] ו'''יין''', וזה לשונו "הַקְּטַנִּים נוֹתֵן לָהֶם קְלָיוֹת וֶאֱגוֹזִים וּמִגְדָּנוֹת. וְהַנָּשִׁים קוֹנֶה לָהֶן בְּגָדִים וְתַכְשִׁיטִין נָאִים כְּפִי מָמוֹנוֹ. וְהָאֲנָשִׁים אוֹכְלִין בָּשָׂר וְשׁוֹתִין יַיִן שֶׁאֵין שִׂמְחָה אֶלָּא בְּבָשָׂר '''וְאֵין שִׂמְחָה אֶלָּא בְּיַיִן'''".