שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,745 בתים ,  21:36, 3 בינואר 2021
←‏היסטוריה: הרחבה ועריכה
'''דער חבר''' ("החבר") הינו גליון המוגדר בכותרת-המשנה שלו כ"עיתון לצעירים - יוצא לאור על ידי ארגון "עונג הורים" של הישיבה הקטנה שעל-יד ישיבת [[אחי תמימים מונטריאול|תומכי תמימים ליובאוויטש מונטריאול]]".
==היסטוריה==
הגליון הראשון יצא לאור בחודש [[סיון]] [[תש"ב]], כאשר בכותרת המשנה שלו הוגדר כ-"עיתון לצעירים" שיוצא לאור על ידי ארגון "עונג הורים", של הישיבה הקטנה שעל-יד ישיבת "תומכי תמימים ליובאוויטש במונטריאול"{{הערה|החל מגל' פסח תש"ג נוסף ל"ישיבה הקטנה" שמה "אחי התמימים"}}.
ה"צעירים" שאליהם פנה קהל היעד של העיתון לא היו ילדים, אלא "היה הורים צעירים", שהיה צורך במטרה לשכנע אותם שישלחו את בניהם ילדיהם למוסדות חינוך יהודים-יהודיים דתיים בכלל, ולישיבת [[ומוסדות חב"ד]] בפרט.
[[הרבי]] כתב כמה מאמרים ומכתבים לעיתון זה.
 
"דער חבר" היה אמור להיות ירחון, אבל בפועל במשך השנה הראשונה יצאו לאור רק שבעה גליונות. בגליון השביעי, [[סיון]] [[תש"ג]], הודיעה המערכת שישנם קשיים כלכליים בנוגע להוצאת העיתון, ולאור כך, הופסקה צאתו של העיתון{{הערה|1=[[יהושע מונדשיין]], [http://www.shturem.net/index.php?section=blog_new&article_id=93&lang=hebrew מ"האח" עד "כפר חב"ד"] {{שטורעם}}}}.
 
==מבנה העיתון==
רובו של העיתון נכתב ביידיש, ומיעוטו – כשני עמודים או יותר – באנגלית.
חלק ניכר מהחומר, ואולי אף רובו, היה תורני - עיוני או קל - אבל גם "הפן החדשותי" תפס בו מקום נרחב, במגמה ברורה של חשיפת זרם החיים היהודיים שהחל לפכות בעוז ובחיות בקנדה הקרה והמנוכרת.
במדור של החדשות סקרו את התפתחות הישיבה{{הערה|ופרטים בעלי ענין, כגון תלמידים חדשים פליטי מלחמה שלמדו מקודם בישיבות פרנקפורט והאמבורג.}}, אירועים חשובים שהתרחשו אצלה, כגון התוועדויות או "קבלת פנים" לתלמידי ה"קבוצה" שחזרו מ-[[הרבי770]] כתב כמה מאמרים ומכתבים לעיתון זה. ב, שיעורי [[חודש סיוןתורה]] למבוגרים, חוגים יום יומיים ללימודי היהדות עבור תלמידי בתי-הספר העממיים, כנסי "התעוררות בתשובה" ושאר פעילויות הקשורות למועדי השנה. אחד מהחידושים שהופיעו בעיתון זה, היה דיווח על שמחות ואירועים בקרב [[תשאנ"גש]] הופסקה הוצאת הגליונותופרסום איחולים בנושא האירועים. כמו כן, עקב סיבה כלכלית{{הערה|1=פורסמו גם חדשות על הנעשה ב[[ניו יורק]] אצל [[יהושע מונדשייןהרבי]], סקירת פעילות ה[http://www.shturem.net/index.php?section=blog_new&article_id=93&lang=hebrew מ"האח" עד "כפר חב"ד[מל"ח]] {{שטורעם}}}}ועוד.
==קישורים חיצוניים==
4,016

עריכות

תפריט ניווט