שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 1,376 בתים ,  19:05, 26 במרץ 2020
אין תקציר עריכה
ר' '''דוד קוק''' ([[אדר]] [[תרפ"ב]] - [[ט' ניסן]] [[תשמ"ב]]) - היה חסיד חב"ד שעבר את הגהנום הסובייטי ב[[מסירות נפש]] שנולד ברוסיה ובהמשך עלה לארץ הקודש, היה בוועד הצלה'הלהברחת השתתף בהברחת יהודים מברית המועצות ב[[יציאת רוסיה תש"ו]]' -תש"ז , עסקן וממייסדי היישוב [[כפר חב"ד]] והיה נקרא ונקרא בפי אנ"ש דכפ"ח "שר החסד".
==תולדות חיים==
ר' דוד קוק נולד בחודש [[אדר]] שנת [[תרפ"ב]] ב[[מינסק מזובייצקי]] שבפולין לאביו ר' נתן לאש בן למשפחה מיוחסת דור אחר דור ל[[מגיד ממעזריטש]]. ==אביו ר' '''נתן קוק''' (לאש) הי"ד==נולד באודסה למשפחה בת 16 נפשות שחלקם היו בפולין ורובם היו באוקראינה,ובצעירותו עבר להתגורר בפולין לתקופת זמן קצרה ובפולין שם נולדו לו חלק מילדיו וחזר לאחר מספר שנים בהיות ר' דוד בן פחות מחצי שנה לרוסיה למאז'ייעסק צ'עטרבסקי (שבאיזור [[מוסקבה]]) מפני חשש גיוסו לצבא הפולני{{הערה|על פי מסמכי החקירה של הק.ג.ב}}. בהיות משפחת לאש (קוק) בפולין במטרה לברוח ולחזור חזרה לרוסיה אז באותם הימים החליף ר' נתן את שם משפחתו המקורי מ'לאש' ל'קוק' במטרה להסתיר את זהותו מהשלטונות הרוסיים. בשם משפחה זה נשאר ר' דוד כל חייו.
בבית ספגו הילדים הוריו ספג אווירה חסידית, אדמו"רים ורבנים שהיו מגיעים לאזור היו מבקשים מאמו להכשיר עבורם את הבשר, מכיון ששמה התפרסם כדקדקנית במצוות ומחמירה.בהיותו ברוסיה, ניהל יחד עם בני משפחתו את מפעל הבשר שפתח עוד בפולין ושימש כקצב ומחלק בשר.
'''בני משפחת קוק היו ידועים (בהיותם ברוסיה ואח"כ בארץ ישראל) כמשפחה של אנשים בעלי כח פיזי ואנשי חיל ומספרים עליהם סיפורים מתקופת שהותם בהיותו ברוסיה, בה השתמשו ניהל יחד עם כוחם הפיזי לעניני יהדות (וד"ל)בני משפחתו את מפעל הבשר שפתח אביו ושימש כקצב ומחלק בשר.'''
דוגמא לדבר יעיד הסיפור הבא: שהיו בני משפחת קוק בטשקנט,האח הגדול ר׳ ישראל,שהיה גיבור,הלך פעם לפנות בוקר ברחובות טשקנט ולפניו הוא רואה יהודי שקם מוקדם לטבול במקווה ולהתפלל,ו3 גויים הולכים מאחורי היהודי ושומע ר׳ ישראל שאותם 3 גויים מתכננים להרוג רח״ל הילהיו ידועים (בהיותם ברוסיה ואח"ת את היהודי.ר׳ כ בארץ ישראל שהיה גיבור וגבוה הגיע מאחוריהם ותפס ראש ) כמשפחה של האחד ותפס ביד שניה עוד ראש של גוי שני ודפק את 2 הראשים בראש של האמצעי והרג אותם. והוא נאלץ לברוח עקב כך אבל בכך הצילו ר׳ ישראלאנשים בעלי כח פיזי ואנשי חיל ומספרים עליהם סיפורים מתקופת שהותם ברוסיה, בה השתמשו עם כוחם לעניני יהדות.
== המעצר וההוצאה להורג העלמו של ר' נתן '''הי"ד''' בידי הק.ג.ב.אביו ==בשנת [[תרצ"ח]] התמנה בכיר בנ.ק.וו.ד שהחל לעשות 'צרות' לחסידים ונעצרו אז הרבה מאנ"ש חסידי חב"ד ב[[פטרבורג]] וב[[מוסקבה]]. גם על בני משפחת קוק שהיו אז במאז'ייעסק לא פסחו הצרות, ואביהם הרב נתן נעצר על ידי אנשי הנ.ק.וו.ד. ב"עוון" קיום מניין תפילה בביתו. מעצרו התבצע בליל שבת קודש שעה שניגש ליטול ידיו לסעודה פרצו סוכני החרש של הנ.ק.וו.ד. עם פנסים רבי עוצמה (כדי שלא ימלט), המעצר ארע בעקבות הלשנה של אחד השכנים הגויים ועימו נעצרו עוד כ12 חסידים.
מאותו מעצר האב לא חזר ור' נתן ניימרק שהיה עמו בתא סיפר לימים כי בחצות הלילה הוצא מהתא, ומאז לא חזר. עקבותיו נעלמו.
בשנות הכפ"ים שלחו בני המשפחה מכתב לק.ג.ב. במטרה לגלות מה עלה בגורל אביהם והשלטונות הרוסיים החזירו במכתב שבו נאמר כי נשלח לסיביר ושם נפטר. בשנת [[תשע"ג]] לאחר שבתו מרת פירה (אסתר) ברגשטיין נסעה למוסקווה ושם פעלה שיפתחו את תיק החקירה של אביה ובתיק נכתב שהוא הוצא להורג כחודש לאחר שנעצר ע"י הנ.ק.וו.ד. - בי"ז אדר תרצ"ח ונקבר בקבר אחים באזור.
ר' דוד הצטיין בלימודיו, אולם לאחר מעצרו של אביו, נאלץ לעזוב את לימודיו, והוא עם אחיו ר' ישראל (אביו של ר' [[יוסף יצחק לאש]] גבאי בית רבינו) , יצאו לסייע בפרנסת הבית במקומו של האב.
== במלחמת העולם השניה ==
כשפרצה [[מלחמת העולם השניה]], ברח ר' דוד ממאז'ייעסק צ'עטרבסקי (איזור מוסקבה) יחד עם משפחתו כמו חסידים רבים ל[[טשקנט]] הרחוקה, שם המשיך לפעול לטובת הכלל. בג' ב[[אלול]] [[תש"ד]] - בעת שהותו בטשקנט - נשא ר' דוד לאישה, את פולה (פרלה) אחות ר' [[זלמן סודקביץ]] {{הערה|שנולדה וגרה ב[[קייב]] שבאוקריאנה ואף היא יחד משפחתה, ברחו ל[[טשקנט]] ושם התחתנו.}} ושם נולד להם בנם הבכור ר' גרשון קוק.
באחד מימי שהותו בטשקנט, כשהסתובב ברובע בו השתכנו פליטים יהודים רבים, הבחין באנשים רבים העומדים סביב בניין שעשן ולהבות יצאו מחלונו. התברר כי בני הבית שישנו, מיהרו למלט את עצמם, אך שכחו בפנים תינוק פעוט. הוא מיד נזעק ושאל 'מה אתם עומדים, זה פיקוח נפש?!' אבל איש לא העז להיכנס. הוא שהיה אמיץ בצורה בלתי רגילה, פרץ את חלון הבית שהיה סגור, נכנס לתוך החדר ומצא את הפעוט בן השנתיים רדום במיטתו, והצילו ממש ברגעים האחרונים.
==התארגנות ליציאה מרוסיה==

תפריט ניווט