שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 221 בתים ,  20:34, 4 בנובמבר 2017
אין תקציר עריכה
==חב"ד ואתרוגי קלבריה==
במשך הדורות השתדלו נשיאי חב"ד - גם בשעות מלחמה ומצוקה - להשיג אתרוג מקלבריה לחג הסוכות. עדות לכך אנו מוצאים גם במכתב הרבי: '''"מנהג חסידי חב"ד לקחת [[ארבעת המינים]] את האתרוגים הגדלים בדרום איטליא ונקראים בשם ‘קאלאבער' ע"ש מקום גידולם, או בשם ‘יאנובער' ע"ש העיר שמשם היו שולחים אותם מלפנים. בשנים האחרונות היו קונים אותם אצל האחים קרעה בגינוא, ועל אתרוג כזה היה מברך [[אדמו"ר הריי"צ|כ"ק מו"ח אדמו"ר]] זצוקלל"ה נבג"מ זי"ע הכ"מ"'''{{מקור}}.
החסיד הנודע הרב [[ישראל ג'ייקובסון]] היה סוחר אתרוגים{{הערה|1=[[אגרות קודש]] [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15913&st=&pgnum=225&hilite= חלק כ"ג עמוד רי"א]}}, והוא היה זה שזכה להביא מידי שנה את האתרוג לרבי. ר' ישראל היה מביא את האתרוגים מאיטליא. הנוהג היה שהיו מציעים בפני הרבי מספר אתרוגים, והרבי בוחר מביניהם את אתרוגו. כידוע, מנהגו של הרבי לקחת 'גידול' כזה של אתרוג שבתחתיתו הוא צר, וככל שעולה הוא מתרחב. מסחר זה עבר בהמשך לחתנו ר' [[מרדכי דוב אלטיין]] ולצאצאיו.
==בעיות שהתעוררו לפתע==
בראשית שנות היודי"ם התעוררו מספר סימני שאלה בקשר לכשרותם של אתרוגי קלבריה. הסימנים לכך היו בעקבות צורתם החיצונית של האתרוגים. עד אז נראו האתרוגים כחושים ודלים. והנה לפתע החלו להגיע מאיטליה אתרוגים בריאים וגדולים - כיאה לפירות מטופחים היטב. התופעה הדליקה ‘נורות אדומות' עוררה חשד אצל מספר אנשים, ואלה מיהרו שמיהרו לכתוב על כך לרבי.
עדות ראשונה איזכור ראשון לחששות אלו הללו נמצאת במכתב מחורף שנת [[תשי"ג]] אותו שולח הרבי במענה לשאלת הרב [[מרדכי פרלוב]] שהיה באותם השנים רב הקהילה במילאנו איטליה: '''"מאשר הנני קבלת מכתבו מי"ד שבט וכן הקודם לו... ובמה ששואל חוו"דחוות דעתי... בענין החקירה אודות אתרוגי קאלאבריא הנה באמת אין דעתי נוחה ממה שעוררו אצלו ספיקות בזה, אבל כיוון שכבר נעשה הדבר, הרי נכונה הצעתו שיסע לשם כדי לברר המצב על אתר..."'''{{הערה|1=[[אגרות קודש]] [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15887&st=&pgnum=177 חלק ז' עמ' קס"א]}}.
מכתב נוסף שלח רבו של [[כפר חב"ד]] הרב [[שניאור זלמן גרליק]]. במכתבו לרבי כתב הרב גרליק כי האתרוגים המגיעים מקאלאבריא יותר מידי יפים - מעבר למה שהיו בשנים הקודמות, ואולי יש מקום לבדוק האם יש שם עניין של הרכבה.
בעקבות מכתב זה הורה הרבי לר' [[ישראל ג'יקובסון ]] - שהיה לו יד ורגל בענייני האתרוגים באיטליא בקי בענינייני אתרוגי קלבריה{{הערה|1=[[אגרות קודש]] [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15913&st=&pgnum=225&hilite= חלק כ"ג עמוד רי"א]}} - לנסוע למקום על מנת לבדוק ביסודיות את החששות שהועלו. כשהגיע ר' ישראל לאיטליה החל לברר אודות דרך גידול האתרוגים, ואסף מידע שהיה אלול לאמת את החששות. לבסוף, הגיע ר' ישראל למסקנה כי אכן מטעים רבים באיטליה החלו לגדל את פרדסיהם בשיטת ההרכבה, ומכאן ולהבא יש להיזהר ולבדוק אחר כל משלוח אתרוגים מקלבריה.
מצוייד בהוראות והנחיות הרבי כיצד לפעול יצא כשדיווח על כך ר' ישראל לאיטליה. בהגיעולרבי, חקר ודרש אחר דרכי הגידול, ביקר במטעים ואסף כל פיסת מידע שתסייע בבדיקה. מסקנותיו של ר' ישראל אכן אימתו את החששות! מטעים רבים באיטליה החלו לגדל את פרדסיהם בשיטת ההרכבה, ומכאן ולהבא יש להיזהר ולבדוק אחר כל משלוח אתרוגים מקלבריה.  ר' ישראל דיווח על ממצאיו לרבי. בעקבות זאת הורה הרבי כי מעתה ואילך ניתן לקחת לקיחת האתרוגים תתבצע רק ממטעים שהנם תחת השגחת שני רבנים תושבי שיוכשרו ויבדקו על ידי רבני המקום. נוסף לכך - , יהיה צורך בשעת הקטיף - צריכים להיות נוכחים להעמיד שני עדים על ושומרים ליד כל עץ בשעת הקטיפה - שיאשרו שאכן יאשרו שאתרוגים אלו נקטפו מעץ ללא שאין בו חשש הרכבה.
==פרדסי אתרוגים בכפר חב"ד==
ב[[כפר חב"ד]] ניטעו פרדסי אתרוגים בשנים הראשונות להקמתו. בשנת [[תשט"ו]] הגיע יהודי מכפר חסידים, ביודעו שכפר חב"ד הוא ישוב דתי-חסידי, והציע לתושבים לקנות שתילי אתרוגים. מספר חסידים קנו, ביניהם ר' [[אליהו ריבקין]] ור' [[לייב פרמן]]. המוכר עזר לטעת את האתרוגים, נידב מספר והלך לאחר שיעץ כמה עצות, והלך לדרכובנוגע לגידול אתרוגים.
כך קמו פרדסי האתרוגים הראשונים ב[[כפר חב"ד]]. אז, לא היו אלו פרדסים ממש אלא רק מספר עצים בודדים שעמדו בחצר הבית.
*'''[http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=96787 אתרוגי קלבריא ואתרוגי ארץ ישראל]''' - סקירה על אתרוגי קלבריה, שיעורו של הספרן [[שלום דובער לוין]] {{שטורעם}}
{{הערות שוליים}}
{{להשלים}}
[[קטגוריה:סוכות]]
[[קטגוריה:מנהגי תשרי]]

תפריט ניווט