אוניה

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
גרסה מ־06:15, 18 בנובמבר 2024 מאת חלוקה בוט (שיחה | תרומות) (החלפת טקסט – "<ref>" ב־"{{הערה|")
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
האוניה סרפה פינטו עליה הגיעו הרבי והרבנית לארצות הברית

אוניה הוא ספינה על ידה האדם יכול לעבור את המים הרבים שבים.

בחסידות

הנשמה בטבעה רוצה להתכלל ולהתבטל בשורשה באלקים חיים (במים העליונים), והגוף הוא מה שמונע את הנשמה מלהתבטל לשורשה, כמו אדם שעובר בים בכדי שלא יטבע הוא הולך על ספינה, כמו כן הגוף מונע את הנשמה מלהתבטל. או שהלבושים של מעשה המצוות הם יש להם את הכוח להמשיך את הנשמה מהרצוא שלה לאלקות, להיות בשוב באופן ש"בעל כרחך אתה חי".

וזהו גם פירוש המילה ספינה מלשון ספון (מכוסה ונעלם), שפירוש הפנימי שבזה הוא שהנשמה יכולה להיות בעלמא דאתכסיא הנקרא ים, על ידי הספינה שספון - שענינו הוא שער החמשים, שמסוכה וטמיר מכל בריאה (שנתגלה למשה רבינו ביום פטרתו, שזה ענינו של הר נבו, ולא ידע איש את קבורתו).

שזהו על ידי הלבושים של מעשה המצוות, ששרשם גם משער החמשים, שהרי התורה ניתנה ליום החמישים שענינו שער החמשים.

ועל ידי הספינות מביאים אבנים טובות - ושפוני טמוני חול, וכמו כן כנסת ישראל היתה כאניות סוחר{{הערה|ספר הליקוטים להצ"צ ערך אניה.</ref>.

‏פירוש המילה אניה

תיבת "אניה" היא בלשון הקודש, ויש לתיבה זו שני פירושים:

  1. אניה – הפירוש הפשוט הוא ספינה, ספינה היא בלשון תרגום.
  2. אניה – מספד, מלשון "תאניה ואניה".

הבעל שם טוב מפרש את פירוש הפסוק{{הערה|תהילים קז, כג.</ref> "יורדי הים באניות, עושי מלאכה במים רבים". ש"יורדי הים" זה הנשמה, שהיא יורדת לעולם הזה ומתלבשת בגוף, שהוא בדוגמת הים, כמו מי הים מכסים על מה שבתוכם, כן הגוף מכסה על הנשמה האלקית שבתוכו.

וביורדי הים, היינו בנשמות היורדות, יש ב' אופני ירידה: יש ירידה הגם שהיא ירידה בים, בכל זה יש לו ספינה, והוא חינוך וסביבה של בני תורה ושומרי מצוה, אבל ישנה ירידה של תאניה ואניה – הנשמה היורדת בגוף של ישראל שאינו בסביבה של בני תורה ושומרי מצוה.

אבל ישנם ה"עושי מלאכה במים רבים", והם אלו הנשמות שצריכות לרדת לים, לעשות מלאכה גם "במים רבים", להציל את אלו הנשמות אשר ירדו בתאניה ואניה{{הערה|ספר הזכרונות ח"ב (לה"ק) ע' 16-17. נדפס בכתר שם טוב הוספות על הפסוק תהילים קז, כג. ובהתוועדות יו"ד שבט תשכ"ה, תו"מ ע' 159 ואילך.</ref>.

כל ישראל על אותה ספינה

"תני רבי שמעון בר יוחאי - משל לבני אדם שהיו יושבין בספינה. נטל אחד מהן מקדח והתחיל קודח תחתיו. אמרו לו חבריו: מה אתה יושב ועושה? אמר להם: מה אכפת לכם? לא תחתַי אני קודח? אמרו לו: שהמים עולין, מציפין עלינו את הספינה!"{{הערה|ויקרא רבה פרשה ד'.</ref>.

אניה שחשבה להשבר

ספינה שחשבה להשבר מכובד המשוי. ועמד אחד מהן והקל ממשאה והשליך בים פטור. שהמשא שבה כמו רודף אחריהם להרגם ומצוה רבה עשה שהשליך והושיעם{{הערה|רמב"ם סוף הלכות חובל ומזיק.</ref>.

הרבי מבאר שהקב"ה ברחמיו, בזמן הגלות השליך כמה מצוות שאי אפשר לקיימם בזמן הגלות, כדי להציל את עם ישראל{{הערה|משיחת ש"פ שופטים תשמ"ט.</ref>.

ברכת הגומל

מי שעבר בים, חייב לברך ברכת הגומל.

נסיעת אניות ישראליות בשבת

ערך מורחב – המאבק על נסיעת אניות ישראליות בשבת

הרבי ניהל מאבק בשנות היו"דים והכ"פים על נסיעת אניות ישראליות בשבת, על מנת לעורר את דעת הקהל לאיסור הנסיעה באניות ישראליות בבעלות יהודית הנוסעות בשבת קודש תוך כדי חילול שבת. הרבי ניהל את המאבק הן במישור הפרטי - למנוע את שומעי עצתו לנסוע באניות אלו, והן במישור הציבורי - לנסות למנוע מחברות הספנות הישראליות להמשיך את ההפלגות תוך הטעיית הציבור, ולמצוא פיתרונות לחילול השבת.

לקריאה נוספת

קישורים חיצונים

ראו גם

הערות שוליים