חד אריך חד קציר וחד בינוני

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
גרסה מ־16:14, 17 בנובמבר 2024 מאת להתראות (שיחה | תרומות)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

חד אריך חד קציר וחד בינוני הוא לשון מאמר פתח אליהו, המתאר את חלוקת הספירות לשלושה קוים: קו הימין, קו השמאל, וקו האמצעי.

"חד אריך" מכוון כנגד ספירות חכמה חסד ונצח שענינם הוא ההתפשטות וההשפעה, שהוא ההשפעה באריכות, אף למי שאין ראוי לכך. "חד קציר" מכוון כנגד ספירות בינה גבורה והוד שענינם הוא צמצום והתכנסות, והוא בבחינת השפעה בקצרה, לראויים לכך בלבד. "חד בינוני" מכוון נגד ספירות דעת תפארת יסוד ומלכות שענינם הוא המיצוע בין קו הימין לקו השמאל.

על ידי ההתחלקות לשלושת קוים, של קו הימין קו השמאל וקו האמצעי, נקראים הספירות בבחינת פרצוף אדם. שענינו של אדם הוא התחלקות המדרגות והתכללותם, שכלול מצד ימין ומצד שמאל ומן המיצוע ביניהם.

ביאור[עריכה | עריכת קוד מקור]

"חד אריך" הוא קו הימין, שענינו בכללות הוא מידת החסד, שענינו הוא השפעה בלי גבול, כמו גמילות חסדים שהוא בין לעניים ובין לעשירים. "חד קציר" הוא קו השמאל, שענינו בכללות הוא מידת הגבורה, שענינה השפעה בבחינת דין ומשפט, למי שראוי לו בלבד. "חד בינוני" הוא קו האמצעי, שענינו בכללות הוא מדת התפארת שכלולה מחסד ומגבורה, וענינה הוא המיצוע ביניהם[1].

המשמעות של תיאור קו הימין וקו השמאל כ'ארוך' ו'קצר' אינו נוגע למהות הכוחות הנחלקים בו, אלא לאופן השפעתם והמקום אליו הם נמשכים ופועלים.

חכמה עניינה ראיה ובינה עניינה שמיעה, וכפי שרואים בגשמיות בחוש הראיה שתופסת עד הגשמיות ממש, ואילו שמיעה תופסת רק עניין רוחני יותר,כך הוא גם בנפש, שההתבוננות שבכח הבינה מולידה את הרגש בלבד[2], ועיקר המידות הן חסד עד הוד[3], ואילו עניין החכמה הוא 'ארוך' ונמשך גם למטה יותר, כידוע שהחכמה הוא שורש אותיות הדיבור (שהם בחינת המלכות[4]).

הערות שוליים

  1. תורה אור פרשת וירא טו, ג.
  2. כמבואר בפרק ג' בתניא ועוד.
  3. התבאר באריכות בדרושי החסידות של ל"ג בעומר.
  4. כפי שמתבאר באריכות באגרת הקודש.