שלום לברטוב

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
גרסה מ־19:53, 25 במרץ 2024 מאת ל. ק. (שיחה | תרומות)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הרב לברטוב חזן במנין של הרבי

הרב שלום לברטוב (סיון תרפ"ז-כ"ז חשון תשע"ז) היה בעל תפילה ששימש באופן קבוע כחזן בימי החגים בבית הכנסת ובית המדרש - 770. התגורר בקראון הייטס ועסק לפרנסתו בתיקון שעונים ומכירת תכשיטים.

תולדות חיים[עריכה | עריכת קוד מקור]

נולד במוסקבה שברוסיה הסובייטית בחודש סיון תרפ"ז לאביו איש מסירות הנפש הרב דובער לברטוב (בערל קאביליאקער) ולאמו מרת יענטע רבקה. בשל הקרבה הגדולה שהיה לאביו אצל אדמו"ר הריי"צ, הסכים הרבי לשמש כסנדק בברית מילה שלו, אולם אז אירע בדיוק המאסר הידוע.

בזמן מלחמת העולם השנייה נמלט עם אחיו לעומק רוסיה, ולמד משנת ת"ש בישיבת תומכי תמימים כותאיס ובהמשך היה ראשון תלמידי סניף ישיבת תומכי תמימים סמרקנד.

עם סיום המלחמה, ניצל את ההזדמנות ויצא בבריחה הגדולה מרוסיה יחד עם אלפי חסידים, ברח לצרפת ולמד עד לשנת תש"ט בישיבת תומכי תמימים בפאריז.

התחתן עם רעייתו פעסיא נחמה בת ר' חיים שניאור זלמן פרוס, והיגר לארצות הברית שם התיישב בשכונת בראנזוויל בסמוך לחצרו של הרבי, ועם הידלדלות האוכלוסיה היהודית המקומית, לקח על עצמו לטפל בבית הכנסת המקומי, תפקיד בו המשיך להחזיק אף לאחר שעבר להתגורר בקראון הייטס והיה צועד לשם כך מידי שבת כשהוא צועד במסירות דרך ארוכה גם בימי שרב ובימים גשומים וזכה להתייחסות מהרבי בקשר לזה[1].

לפרנסתו עסק בתיקון שעונים וניהל חנות של תכשיטי זהב, ונודע כבעל מנגן חסידי וכחזן בעל קול ערב, והיה עובר באופן קבוע לפני התיבה בתפילות החגים בבית הכנסת ובית המדרש - 770.

בל"ג בעומר תשט"ו זכה שהרבי ישתתף באפשערניש של בנו, ואף ישא דברי ברכה קצרים.

נפטר בגיל 89 בכ"ז חשון תשע"ז, הלוויתו יצאה באותו יום מבית הלוויות שומרי הדת, עברה ליד 770, והוא נטמן בבית העלמין על שם מונטיפיורי ברובע קווינס שבניו יורק.

משפחתו[עריכה | עריכת קוד מקור]

רעייתו, מרת פעסיא נחמה לברטוב - נפטרה ט"ז אדר א' תשפ"ד.

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. כאשר הרבי התעניין כיצד מספיק לומר את ספר התהילים בשבת מברכים על אף הדרך הארוכה בהלוך ובחזור, יעץ לו הרבי לומר בעל פה את הפרקים שהוא זוכר, ולאחר מכן להשלים וציין שבשבת מברכים הסדר של האמירה לא מעכב ואפשר לומר שלא לפי הסדר ((נתיבים בשדה השליחות חלק ב' עמוד 85).