משתמש:ישראל בטח בהשם/פיצול בחבד

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
התפצלות חסידות חב"ד (תשנ"ד)
לערך הרבי שליט"א.jpeg
אדמו"ר שליט"א, הפיצול החל לאחר הסתתרותו מעייננו
תאריך התחלה ג' תמוז תשנ"ד, לאחר הסתתרות אדמו"ר שליט"א
ענפים שקמו הענף המשיחסטי, הענף המתון
משך הפיצול 27 שנים, 9 חודשים ו־24 ימים
מייסדי הענפים הענף המשיחיסטי - זמרוני ציק, דוד נחשון.

הענף המתון - חיים יהודא קרינסקי.

אירועים משמעותיים הקמת מוסדות חב"ד כפולים וקביעת כינוסים שונים
ראו גם

התפצלות חסידות חב"ד היה מאורע היסטורי בו התפצלה בהדרגתיות חסידות חב"ד למספר ענפים. הדבר התרחש לאחר הסתלקותו של אדמו"ר הצמח צדק בשנת תרכ"ו, במהלכו שלושה מבניו (המהרי"ל, הרחש"ז, והמהרי"ן) פתחו חצרות נפרדות מחב"ד-ליובאוויטש. ממשיך דרכו הרשמי של הצמח צדק היה בנו הצעיר אדמו"ר המהר"ש ששימש באדמו"רות בליובאוויטש[1] ובמקביל אליו שימשו שלושת אחיו כאדמו"רים: רבי יהודה לייב שהיה אדמו"ר בעיירה קאפוסט, רבי חיים שניאור זלמן שהיה אדמו"ר בעיירה ליאדי, ורבי ישראל נח שהיה אדמו"ר בעיירה ניעז'ין.

במהלך השנים חזרו רוב חסידי הענפים הללו לחסידות חב"ד - ליובאוויטש. הפיצול הסתיים בשנת תרפ"ג, לאחר שאחרון אדמו"רי קאפוסט, רבי שמריה נח שניאורסון, שהיה אדמו"ר בעיר בוברויסק, הסתלק ולא נמצא לו יורש. לאחר פטירתו חזרו רבים מחסידי קאפוסט לליובאוויטש וקבלו עליהם את נשיאותו של אדמו"ר הריי"צ, ובמקביל חלק מחסידיו עזבו את חב"ד או את דרך החסידות בכלל.

רקע

לאדמו"ר הצמח צדק היו שבעה בנים[2]: רבי ברוך שלום שניאורסון[3], רבי יהודה לייב[4], רבי חיים שניאור זלמן[5], רבי ישראל נח[6], רבי יוסף יצחק[7], רבי יעקב[8], ורבי שמואל - אדמו"ר המהר"ש[9].

חב"ד ליובאוויטש והפיצול

חב"ד ליובאוויטש כאמור היא ממשיכתה של שושלת חב"ד, על פי פסיקת הבית דין וכפי רצונו של הצמח צדק, שממשיך דרכו יהיה אדמו"ר המהר"ש[10].

מסופר שכאשר נודע לחסיד ר' יקותיאל מליעפלי על דבר פטירתו של הצמח צדק, הוא החל לפרוץ בבכי ולשבור את החלונות, ומיד נסע לליובאוויטש לקברו של הצמח צדק, כשהגיע לליובאוויטש הודיע שהוא לא יתפלל ולא יאכל כלום עד שישמע מה יאמר לו הצמח צדק וכך עשה. ר' יקותיאל מליעפלי שהה על הציון במשך כל היום, ולאחר זמן, שר' יקותיאל לא יצא, נכנסו החסידים לציון וראו אותו מעולף. לאחר שהתעורר מעלפונו יצא בריקוד, והחל לחזור על מאמר חסידות ששמע מהצמח צדק בציון. לאחר מכן שמע ר' יקותיאל מאמר חסידות מכל האחים, ולאחר ששמע את מאמר החסידות של אדמו"ר המהר"ש, בחר רבי יקותיאל באדמו"ר המהר"ש כרבי, באומרו:ואמר "עד עתה דברתי אליך בלשון נוכח, ואילו מעתה הנך ה"רבי" שלי, לבש כובע ואמור חסידות"[11][12] .

מסופר שהחסיד ר' שמואל דב מבוריסוב שאל את אדמו"ר המהר"ש מה יהיה עם החסידים[13], ואדמו"ר המהר"ש ענה לו ש"אל תדאג, זה לזמן קצר"[דרוש מקור]. ואכן לאחר חצי שנה (לאחר עלותו של הרבי מהר"ש לנשיאות) בחודש חשון שנת תרכ"ז נפטר המהרי"ל מקאפוסט, וחסידי קאפוסט רבים חזרו בחזרה לליובאוויטש וקבלו עליהם את נשיאותו של אדמו"ר המהר"ש.

עד שנת תרפ"ג התמזגו ענפיה השונים של חב"ד ורוב חסידי חב"ד מהענפים השונים חזרו לליובאוויטש כליל וקבלו עליהם את מרותו של אדמו"ר הריי"צ.

הענפים שנפתחו והתפצלו מליובאוויטש

שלושה מבני הצמח צדק פתחו ענפים חדשים ונהגו באדמו"רות כל אחד בעיירה אחרת. שלושת הענפים שקמו בעקבות כך הם:

הענף המתון

הענף המתון, הוא הענף אליו משתייכים רוב חסידי חב"ד בארץ ובעולם.

בענף עצמו ישנם כמה סוגי דרגות, ובפועל הענף כולו טוען שבג' תמוז תשנ"ד קרה לא אחר מאשר הסתלקות.

הענף המשיחיסטי

הענף האמצעי

יש הטוענים כי קיים ענף נוסף בחב"ד - הענף האמצעי, הענף דוגל בשיטטיות בה הוא לא מזדהה עם אף צד, הוא נוהג לכנות את הרבי כ'נשיא דורנו' ללא שום כינוי אחר אשר יקבע את מעמדו לצד זה או אחר.

יש המגדירים אותו כאגף נוסף בענף המתון של חסידות חב"ד.

  1. על פי פסק בית הדין שדן בעניין יורשו של הצמח צדק, להרחבה ראה בפסקה הצוואות, פסק הבית דין והפיצול
  2. ראה ספר התולדות אדמו"ר הצמח צדק, עמ' 228 ואילך, פרק "משפחתו". בספר לשמע אוזן (מדור הצמח צדק סיפור ט"ו), כותב הרב שניאור זלמן דוכמן שלאדמו"ר הצמח צדק היה בן נוסף בשם ירחמיאל, שנפטר בגיל צעיר, אך אודות ילדו זה לא מובא בשום מקום מלבד בספר זה.
  3. כונה הרב"ש, לאחר הפיצול התקשר לאדמו"ר המהר"ש.
  4. כונה המהרי"ל, ייסד את ענף חב"ד קאפוסט.
  5. כונה הרחש"ז, ייסד את ענף חב"ד ליאדי.
  6. כונה המהרי"ן, ייסד את ענף חב"ד ניעז'ין.
  7. כונה הריי"ץ, כיהן כאדמו"ר בעיירה אוורוטש בסגנון חצרות טשערנוביל עוד בחיי אביו אדמו"ר הצמח צדק.
  8. כונה רבי יעקב מאורשה, נפטר עוד בחיי אביו הצמח צדק בשנת תקצ"ז.
  9. ממלא מקום אביו בליובאוויטש.
  10. שגיאת ציטוט: תג <ref> לא תקין; לא נכתב טקסט עבור הערות השוליים בשם ספר התולדות 37
  11. ראה ספר "רבנו הצמח צדק" עמ' 191
  12. ספר השיחות (אדמו"ר הריי"צ) ה'תש"ב עמ' 104 - 103
  13. בהתכוונו למספרם המועט של חסידי אדמו"ר המהר"ש, שכאמור בזמן זה הייתה ליובאוויטש קטנה