הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה אתם מתבקשים שלא לערוך ערך זה בטרם תוסר הודעה זו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניחי התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך רצוי לתת קודם תזכורת בדף שיחת הכותבים.

זקני החסידים

  ערך מורחב – זקני החסידים

זקני החסידים היו חסידים וותיקים אשר היו חוזרים על דברים והנהגות של רבותינו נשיאנו. הם מכונים כ'עמוד התווך' של החסידות.

רוב הסיפורים המוכרים לנו על רבותינו נשיאינו , מקורם מזקני החסידים אשר הם שמעו או ראו את המקרה והעבירו אותו אל צאציהם.

אחד מזקני החסידים התבטא פעם אחת על שני אחים: הם אוהבים איש את אחיו כמו שחסידים אוהבים זה את זה.

זקני החסידים בארץ הקודש


שגיאות פרמטריות בתבנית:טורים

פרמטרים [ מספר ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

קהילות חב"ד

כפר חב"ד

תל אביב

לוד

קריית מלאכי

צפת

הדרכותיהם והשקפותיהם

 
ר' שלמה חיים קסלמן בהתוועדות

נסיעה לרבי

בשנים הראשונות לנשיאות הרבי טענו חלק נרחב מהמשפיעים שעל התמימים יש להשקיע בעבודת התפילה ובלימוד חסידות, ולנוסע לרבי רק לעיתים רחוקות בלבד, לעומתם היו כאילו שטענו שהחיים תלויים בלראות את הרבי, ר' אברהם פריז אמר:"לאחר שיבה מחצרות קודשנו, יש לברך "הגומל" על היוותרות בחיים, למרות ההתנתקות הפיזית מנשיא הדור".

המשפיע ר' שלמה חיים קסלמן ייקר מאוד את הנסיעה לרבי אולם תבע להתכונן אליה כראוי, בעיקר ע"י עבודת התפילה ולימוד החסידות, כאשר היה תמים היה מוכן לנסיעה לרבי, הוא היה תובע ממנו לנסוע מייד:"ראיית פני הרב נעלית מגילוי אליהו", גם ר' מענדל התנה את התמימים בייסעה לרבי בהכנה ראויה, הוא אמר שהרבי אמר לו שזה שהוא ממריץ בחורים לנסוע לרבי זה גם מחייב לוודא שהם הכינו את עצמם כראוי.

הרב נחום שמריהו ששונקין אמר שאלו שהיו בהתוועדויות ברוסיה, החזיקו מעמד מבחינת רוחנית למרות כל הניסיונות.

הרבי

התקשרות לרבי

הרבי כמלך המשיח

ר' שלמה חיים קסלמן היה מתבטא גם[1] שמקובל אצל חסידים מדורי דורות ש"טרם ביאת משיח יחלוף זמן בו לא יראו את הרבי", לאחר ג' תמוז תשנ"ד סיפר ר' מרדכי קוזלינר ששמע גם הוא שמקובל אצל חסידים החל מדורו של אדמו"ר הזקן שטרם ביאת משיח לא יראו את הרבי, והוסיף כשכאר שאל את ר' יעקב נוטיק על כך אמר שמקובל שזה יהיה ממש סמוך לביאתו ולא טרם ביאתו.

משיח

תניא

התוועדות חסידית

 
התוועדות חסידית בבית כנסת נחלת בנימין

התוועדות היא אחת מן הדרכים להתקשרות אל הרבי[2], אחד מהיסודות בדרכי החסידים, ומבוא למצוות אהבת ישראל[3].אצל זקני החסידים היו סוגים שונים של התוועדות.

סגנונו של רבי זלמן משה היצחקי בהתוועדויות היה חריף ביותר, הוא התבטא לפני ר' מענדל:"מה אעשה, שהנפש הבהמית מבינה דווקא שפה זו",אנ"ש בתל אביב, שלא הורגלו לסגנון התוועדויות חריף של ר' שלמן משה, החלו לשלוח מכתבי תלונות לאדמו"ר הריי"צ על ר' זלמן משה, אך הרבי גיבה אותו בגיבוי מלא, וכתב לחסידים שהתלוננו: ""המורם כל האמור הסיב לי צער גדול ועגמת נפש רב, משה שהנני רואה רוע היחס.. לתלמידי יקיריי שי' האהובים לי כבנים ממש.. למותר הוא לכפול אותן הדברים אשר כתבתי במכתבי העבר בשבחם של תלמידי יקירי צמודי לבבי, אשר כל אחד ואחד מהם הוא אוצר בלום ביראת שמים בקנין המדות ובאהבת ישראל..."."

הרבי אמר לר' פרץ מוצקין[4] כיצד צריכה להיראות התוועדות חסידית:

התוועדות נפתחת בסיפור אודות חסיד, ולאחר מכן שחים בעניין מפרשת שבוע וכדומה. ההוראה לפתוח בסיפור אודות חסיד, ולא אודות רבי, אינה בכדי: תכליתה של התוועדות היא ליישם את התביעות בפועל. הנפש הבהמית מנסה ךשכנע את האדם, כי ביצוע הינו נעלה מכוחותיו, אך הסיפור אודות חסיד ממחיש, שהתביעות ניתנות בהחלט ליישום.

אודות מעלת התוועדות חסידית, סיפר ר' בערקע חן:

בנו של ר' מענדל, ייבדל לחיים טובים, הרה"ח ר' שלום דובער, נפל למשכב ונשקפה סכנה לחייו. מחלתו הדירה שינה עיניהם של הוריו, למוכח עברם הטרגי של כמה מילדיהם. באותם ימים ביקרתי בביתו של ר' מענדל, ונוכחתי כי הרופא מודיעו "בנך חולה אנושות ולחייו נותרו שעות ספורות" הרופא אף הורה לי לצאת מן הבית.

עשיתי במצוותו, והאזנתי למתרחש בפנים, בעמדי תחת אחד החלונות. שמעתי את ר' מענדל מתחנן:"ריבונו של עולם, רחם על בני. לא בזכות התורה בה נמנע להתייגע, ולא בזכות התפילה בה לא מוצתה נפשי, אלא הודות להתוועדויות, אותן לא נטשתי מעולם טרם סיומן

פתגמים

הערות שוליים

  1. מפי הרב מרדכי שמואל אשכנזי
  2. היום יום כ"ד סיון
  3. היום יום כ"ד תשרי. שיחת שבת פרשת ויקהל תשמ"ו סעיף ד' ואילך
  4. מפי ר' מענדל