יום הולדת

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
גרסה מ־04:15, 7 במאי 2020 מאת חלוקת קונטרסים (שיחה | תרומות) (כדאי להביא מקור יותר מדוייק (באיזור י"א ניסן). ספק אם הסיפור קשור לכאן)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
עוגה שהוכנה לרגל יום הולדת

יום הולדתו של אדם הוא היום בו אדם מציין את תאריך הלידה שלו מידי שנה, וביום זה מזלו גובר. ביום זה ראוי להוסיף בשמחה כהודאה לה', ולנצל את היום להוספה בעניני עבודת השם.

היחס הראוי ליום זה

הציון הראשון ליום הולדת ביהדות מובא[1] בקשר לפרעה מלך מצרים. הקשרו השלילי של יום זה מנע מרבים וטובים לציין את יום הולדתם.

למרות זאת, בקרב רבותינו נשיאנו צויין יום ההולדת בין השאר על ידי אמירת מאמר חסידות, מיוסד על דברי חז"ל בירושלמי אשר ביום ההולדת מזלו של אדם גובר, וכן על יסוד לשון הכתוב "והימים אלה נזכרים ונעשים", שבכל שנה חוזרים הדברים לקדמותם[2], אך לא ברבים ובפרסום.

הרבי הפך את יום ההולדת לנחלת הכלל, ולאחר הסתלקות הרבנית חיה מושקא אף פתח במבצע יום הולדת.

בספר היום יום בתאריך י"א ניסן מובא פתגם אודות יום הולדת, המדבר על כך שיום זה הוא יום של חשבון נפש.

ישנם כעשרה מנהגי יום הולדת[3], חלקם תוקנו על ידי אדמו"ר הריי"צ. מהם: התבוננות וחשבון נפש, הוספה בלימוד התורה, הוספה בצדקה[4]

הרבי מסביר[5] כי מהותו של יום ההולדת היא שבזמן זה נעשה האדם למציאות בפני עצמו, שהרי עובר בבטן אמו נחשב כחלק מגוף האם[6].

מכיון שלידת ילד יהודי מזרזת את הגאולה, השמחה בלידת ילד יהודי אינה רק שמחה פרטית של בני משפחתו והקרובים אליו, אלא של כלל ישראל[7].

בנוגע לגר, כותב הרבי[8] שיום הולדתו הוא היום בו נתגייר, היות וגר שנתגייר כקטן שנולד.

לערך בשנת תשמ"ז, פנה הרבי למזכירו הרב חיים יהודה קרינסקי ביום הולדתו ושאלו: "היינט איז דאך דיין יום הולדת, הכינו עבורך עוגת יום הולדת?"... הרחי"ק סימן בכתפיו כאומר "איני יודע", והרבי אמר: "צריך שיהיה לכם עוגת יום הולדת". למחרת, כשפגש אותו הרבי, שאלו שוב בחיוך באם אכן הייתה עוגת יום הולדת..

יום הולדת חסידי

היום בו מגיע חסיד לראשונה לרבי נחשב בקרב חסידים כיום ההולדת החסידי". ענין זה מוזכר בספר היום יום. הרבי הורה מספר פעמים לחסידים שכתבו לו אודות תאריך הגעתם אליו בפעם הראשונה, אודות קיום מנהגי יום הולדת[9].

הרבי אף הסביר את הסיבה לכך, היות ו"כאשר חסיד בא אל רבו - נעשה אצלו תכלית הביטול דמציאותו הקודמת, ונעשה בזה מציאות חדשה"[10], ולכן נחשב יום זה אצלו כיום הולדת, ועד שבכמה ענינים הפעם הראשונה בה באים אל הרבי נעלית יותר מיום ההולדת עצמו, היות וביום ההולדת יש גם ענין של ירידה ששוכח את התורה שלמד במעי אמו, מה שאין כן כשמגיע אל הרבי.

ראו גם

קישורים חיצוניים

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

הערות שוליים

  1. בראשית מ, כ.
  2. באגרות קודש חלק ט"ז ע' מה כותב הרבי ש'מעשה רב' חזק יותר מכל סברה וראיה, והיות שרבותינו נשיאינו נהגו בכך - זהו המקור הטוב ביותר.
  3. קובץ יום הולדת בהוצאת ועד אברכי אנ"ש צפת
  4. ספר השיחות תשמ"ח
  5. התוועדויות תשמ"ב עמ' 2182
  6. כלשון הגמרא: עובר ירך אמו, חולין נח, א.
  7. שיחת שבת פרשת במדבר, מברכים החודש סיון תשי"ז.
  8. תשורה של משפחת קדנר עמוד 7.
  9. אראנו נפלאות עמוד 49. ביחידות לר' בערל יוניק, עשרים שנה לאחר היחידות הראשונה שלו בז' אייר תש"י: "בוודאי תנהג במנהגי יום הולדת".
  10. משיחת שבת פרשת נשא תשמ"ח, מוגה. התוועדויות תשמ"ח חלק ג' עמוד 464.